Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Jørn » 23. mar 2016, 17:00

Der er vist 25 såkaldte "Ghettoer" i Danmark, for tiden ...

Jeg har arbejdet i en såkaldt "Ghetto", altså i en børnehave på Københavns Vestegn. I ret mange år.

Kom der, således, næste hver dag. Og jeg synes, der var bedre end rygtet.

OK - det var visse problemer, men det er der jo så mange steder - uden for de såkaldte "Ghettoer".

:blomst:

Er der nogen af jer, som kender noget til nogen af landets, såkaldte "Ghettoer" ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Olaf » 23. mar 2016, 17:33

Jeg bor i Høje Tåstrup og der er tre områder på ghettolisten. Min opfattelse er at i hvert fald to af områderne lever op til rygtet.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Jørn » 23. mar 2016, 17:47

Og det 3. som går fri er ? :fløjt:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 17:56

Jeg bor i Odense, hvor vi bl.a. har Vollsmose på ghettolisten. Og ja, der er problemer derude, men det er så afgjort ikke så slemt som medierne og nogle politikere gerne vil fremstille det som.

Jeg glemmer aldrig, da jeg for snart 15 år siden for første gang skulle ud i området, fordi jeg havde fået en studiekammerat, der boede der, og som jeg en søndag skulle læse sammen med. Jeg tog bussen og da vi kørte ned af Vollsmose Allé sad jeg med næsen mod ruden og kiggede ud med en blanding af forventning og rædsel, jeg véd ikke hvad jeg egentlig havde forestillet mig, men jeg har sjældent set noget så dødt, som den vej den søndag i november...

Siden har jeg været der mange mange gange. Og jeg har aldrig nogensinde oplevet noget ubehageligt. Hverken sene weekendaftner på vej hjem fra fest eller om dagen eller nytårsaften for den sags skyld.

En anden studiekammerat, der også boede derude kunne derimod berette om enormt søde og hjælpsomme naboer, underboere og overboere, der altid kom ilende for at hjælpe hendes handicappede søster, der havde sclerose og derfor svært ved at gå. Altid fik hun hjælp til at bære sine varer når hun kom.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Olaf » 23. mar 2016, 18:03

Jørn skrev:Og det 3. som går fri er ? :fløjt:


Det er nu mest fordi jeg ikke rigtig har været i området. Så jeg kan ikke udtale mig om det svarer til rygtet.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Jørn » 23. mar 2016, 18:08

OK. Men de to andre gør, siger du ...
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Flora » 23. mar 2016, 18:08

Jeg har engang boet i Tingbjerg. Synes egentlig det var ret meget det samme som at bo alle mulige andre steder.

Det er så en 6-7 år siden, så det kan jo have ændret sig, men dengang blev det vist også kaldt en ghetto.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Anilara » 23. mar 2016, 19:13

Jeg synes Tingbjerg er klart mere ghetto end mange andre steder - ikke at jeg føler mig decideret utryg der, men mens min bror har boet der, var der en del skyderier, påsatte brande og utilpassede unge. Det har jeg ikke oplevet i samme grad, de steder jeg har boet i Kbh.

Da jeg boede i Esbjerg var Kvaglundområdet/Hedelund og Præstebakken også ret belastede steder. Ved ikke om det er bedre nu. De var dog ikke helt at sammenligne med Tingbjerg.

I Haderslev er Varbergparken ikke at betegne som ghetto længere, men var det da jeg gik på katedralskolen for snart 10år siden.

I Sønderborg er kærhaven vist stadig lidt problematisk, men nok ikke at betegne som ghetto.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. mar 2016, 19:52

Jørn skrev:Der er vist 25 såkaldte "Ghettoer" i Danmark, for tiden ...

Jeg har arbejdet i en såkaldt "Ghetto", altså i en børnehave på Københavns Vestegn. I ret mange år.

Kom der, således, næste hver dag. Og jeg synes, der var bedre end rygtet.

OK - det var visse problemer, men det er der jo så mange steder - uden for de såkaldte "Ghettoer".

:blomst:

Er der nogen af jer, som kender noget til nogen af landets, såkaldte "Ghettoer" ?


Fra jeg blev født til jeg blev 6, boede jeg 500 meter fra en ghetto.
Fra jeg var 6 til jeg var 14, boede jeg så i den ghetto.
Fra jeg var 14 til jeg var 22 og igen fra jeg var 27 til jeg var 34, boede jeg i en kommune, hvor der er 3 ghettoer på listen.

Ghettoerne er ikke lige slemme, men de er præcis lige så slemme som deres rygte. Der er en verden til forskel at bo i dem, og så bare at færdes i dem udendørs dagligt.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. mar 2016, 19:54

Olaf skrev:Jeg bor i Høje Tåstrup og der er tre områder på ghettolisten. Min opfattelse er at i hvert fald to af områderne lever op til rygtet.


Charlotteager er på samme måde som de to andre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Delfin » 23. mar 2016, 22:12

Jeg har boet i en på Nørrebro, men det er over 15 år siden, så det kan vist ikke bruges til alverden i dag.
Dengang var der meget hærværk og en gruppe unge fyre, som stod og hang i indkørslen. Dem var der en del, der var utrygge ved, og man skulle nok heller ikke provokere dem, men gik man bare forbi og sagde hej, var der ingen problemer. Børnene blev oplært i hærværk af de ældre brødre, som stod og heppede på dem, når de sparkede en lampe i stykker. Fedt eller noget.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf kokkenok » 24. mar 2016, 11:08

Jeg har boet på stengårdsvej i Esbjerg og bor lige nu 2 km fra Bispehaven, Gellerup og Trillegården.

Det nærmeste jeg har set det hele komme en krigszone, er de jævnligt knuste vinduer i busskurene i Bispehaven og så selvfølgeligt de sædvanlige rødder i bussen.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf LadyFox » 24. mar 2016, 11:17

Jeg er langt mere utryg hvor jeg bor nu, end da jeg boede i en såkaldt ghetto. Da jeg boede i ghettoen der åbenbart (jeg har lige googlet) blev betegnet som den værste i Købehavn den gang, skete der ikke en skid, udover der blev skudt en enkelt gang, her hvor jeg bor nu virker som den vilde vesten, jeg har aldrig oplevet noget ligene, her er så utrygt, her er også blevet skudt mens jeg har boet her, og det er mere regel en undtagelsen der er slagsmål lige nede for mit vindue - gerne ti mod en, og med trusler med kniv eller pistoler. Vi har endda fået vores egen tryghedpolitibetjent, og der er trygheds møder konstant. Det kan ikke tælles på to hende hvor mange gange jeg har måtte ringe til politiet i de 4 år jeg har boet her.
0
...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. mar 2016, 19:29

Jeg har prøvet at bo i et gated community med hegn og bevæbnede vagter 24 i døgnet i udlandet (et U-land) i et halvt års tid. Der var det den omkringliggende by, der virkede som en ghetto, mens vores community virkede som det normale og mondæne.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Danmarks såkaldte "Ghettoer"

Indlægaf HappyHippo » 25. mar 2016, 23:26

LadyFox skrev:Jeg er langt mere utryg hvor jeg bor nu, end da jeg boede i en såkaldt ghetto. Da jeg boede i ghettoen der åbenbart (jeg har lige googlet) blev betegnet som den værste i Købehavn den gang, skete der ikke en skid, udover der blev skudt en enkelt gang, her hvor jeg bor nu virker som den vilde vesten, jeg har aldrig oplevet noget ligene, her er så utrygt, her er også blevet skudt mens jeg har boet her, og det er mere regel en undtagelsen der er slagsmål lige nede for mit vindue - gerne ti mod en, og med trusler med kniv eller pistoler. Vi har endda fået vores egen tryghedpolitibetjent, og der er trygheds møder konstant. Det kan ikke tælles på to hende hvor mange gange jeg har måtte ringe til politiet i de 4 år jeg har boet her.


Det lyder vildt! Hvor i landet bor du?

Jeg har boet på Nørrebro i ungdomsbolig, og aldrig har jeg boet så trygt og stille! Lejlighederne var mega sikrede og nærmest umulige at komme ind i uden nøgle. Væggene var nærmest lydisolerede.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"