Mad der har stået ude natten over

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Sangius » 24. mar 2016, 16:28

Jeg har lige brug for at vide, om det er mig der er på tværs, eller om det er forståeligt... :fløjt:

Min svigermor har det med at efterlade mad ude i stuetemperatur i mange timer. F.eks. skal vi i morgen spise skinke med kartofler hos hende, i anledning af min svogers fødselsdag. Hun har kogt både skinke og kartofler i dag, og lader dem stå ude natten over i gryden, hvorefter hun så glaserer og varmer det i ovnen.
Dette har de altid gjort, i den familie. Førhen har jeg undladt at spise særlig meget af maden, og holdt mig så meget som muligt væk fra kødet. Og hvis jeg har været der i god nok tid, har jeg været (i min svigermors øjne) lidt anstrengende og sat tingene i køleskabet når de var færdige, eller efter vi har spist.

Nu skal jeg så derud i morgen. Jeg er gravid, og 3 måneder henne. Jeg har virkelig ikke lyst til at nærme mig noget af det mad. Jeg frygter diverse bakterie-bomber af forskellige slags.

Jeg er meget i tvivl om, om det er forsvarligt at spise mad, der har stået tilberedt i stuetemperatur i et lille døgns tid. Specielt nu, hvor jeg
ikke kun har mig selv at tænke på.

Hvad synes I? ER jeg for sart? Hvad ville I gøre? Kan man virkelig tillade sig slet ikke at spise noget? :wacko:

Vi har nævnt det mange gange for hende, men jeg tror ikke rigtig hun tænker over det. Enten det, eller så anser hun det som noget hysteri, og orker ikke at rydde plads i køleskabet hver gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46289

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf LadyFox » 24. mar 2016, 16:34

Jeg havde spist det - hvis altså køkkenet bliver holdt pænt og rent. Men jeg lader også selv nogengange maden stå på komfuret til dagen efter og så spiser jeg det - og jeg er meget lidt bakterieforskrækket generelt.
1
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Sangius » 24. mar 2016, 16:35

LadyFox skrev:Jeg havde spist det - hvis altså køkkenet bliver holdt pænt og rent. Men jeg lader også selv nogengange maden stå på komfuret til dagen efter og så spiser jeg det - og jeg er meget lidt bakterieforskrækket generelt.


Køkkenet er rent og pænt, og huset også. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf 2SHY » 24. mar 2016, 16:39

Jeg plejer at være lidt sippet med at få mad på køl. Jeg havde nok ikke været så syg efter at spise det må jeg nok indrømme

Selv sådan noget med at lade f.eks. et fad med lasagnerester vil jeg helst have på køl hurtigst muligt selvom det måske er bedre at lade det køle af udenfor køleskabet først
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Pixie88 » 24. mar 2016, 16:41

Først: Hvor lyder det bare KLAMT! Jeg er rystet over at der stadig findes mennesker der gør den slags. Det er for ulækkert.
Min kærestes bedstemor vaskede aldrig frikadellepanden op, hun lod den bare stå med indtørret kødsaft og fedt, for så smagte de næste deller bedre. At man kunne se der havde været mus i panden og spist af fedtet gjorde Ingen forskel i hendes verden.

Dernæst, jeg ved ikke om det kan skade barnet hvis du bliver syg, men jeg ser ingen grund til at tage chancen. Jeg ville ikke spise det.
3
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf 2SHY » 24. mar 2016, 16:43

Pixie88 skrev:Først: Hvor lyder det bare KLAMT! Jeg er rystet over at der stadig findes mennesker der gør den slags. Det er for ulækkert.
Min kærestes bedstemor vaskede aldrig frikadellepanden op, hun lod den bare stå med indtørret kødsaft og fedt, for så smagte de næste deller bedre. At man kunne se der havde været mus i panden og spist af fedtet gjorde Ingen forskel i hendes verden.

Dernæst, jeg ved ikke om det kan skade barnet hvis du bliver syg, men jeg ser ingen grund til at tage chancen. Jeg ville ikke spise det.

:shock: :badr:

Ej det er simpelthen for klamt :badr:
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Filipai » 24. mar 2016, 16:43

Du er ikke sart. Jeg er fødevareingeniør, og har lavet rigtigt mange bakterieprøver, og stuetemperatur er altså bare rigtig lækker temperatur for bakterier. Dog bliver de rimeligt gængse bakterier dræbt ved forholdvis lave temperaturer (f.eks 60 grader ved 5 minutter for de størstedelen af salmonella og campylobactor)
Det et en uskik, men jeg ville ikke afholde mig fra at spise det. Ville dog sige pænt nej tak til rester , som yderligere havde stået ude og så ville blive genopvarmet igen.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Sangius » 24. mar 2016, 16:47

Filipai skrev:Du er ikke sart. Jeg er fødevareingeniør, og har lavet rigtigt mange bakterieprøver, og stuetemperatur er altså bare rigtig lækker temperatur for bakterier. Dog bliver de rimeligt gængse bakterier dræbt ved forholdvis lave temperaturer (f.eks 60 grader ved 5 minutter for de størstedelen af salmonella og campylobactor)
Det et en uskik, men jeg ville ikke afholde mig fra at spise det. Ville dog sige pænt nej tak til rester , som yderligere havde stået ude og så ville blive genopvarmet igen.


Så du ville først sige ellers tak ved 3. genopvarmning? Det vi skal have i morgen er opvarmning nr. 2, efter det har stået ude.

Hvad hvis jeg kan få sneget den i køleskabet her til aften? Så har skinken stået ude 4-5 timer i dag, efter den er kogt. Hvis den altså er kogt i dag. Min mand er i tvivl, måske kogte hun den i går. Det må jeg spørge hende om i aften.

Jeg er ikke vild efter at risikere en madforgiftning midt i min graviditet :/
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Pandesteg » 24. mar 2016, 17:14

Ej føj hvor lyder det klamt! Jeg havde ikke spist det :badr:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Purple Haze » 24. mar 2016, 17:25

Når du siger det har stået ude, mener du så ude på køkkenbordet? Eller er det udenfor vi taler om?

Hvis det her stået udenfor ville jeg synes det var OK, da temperaturen ligger under de 5 grader stadigvæk.
Hvis det var ude på køkkenbordet, så ville jeg bare sige nej tak.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Karkluden » 24. mar 2016, 17:27

Jeg er også for sart til det.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55901
Kontakt:

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Ado » 24. mar 2016, 17:44

:nerve:
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Novella » 24. mar 2016, 18:04

Jeg havde været præcis lige så sart. Men den bliver I da nødt til at skære helt igennem over for. Ellers får jeres barn jo den mad der om et års tid. Min svigermor syntes at jeg var totalt latterlig mht honning på sutten før mit barn var ét år. Det var lige ved at koste en diplomatisk krise. Nogle gange må svigere altså genopdrages.
3
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Filipai » 24. mar 2016, 18:25

Sangius skrev:
Filipai skrev:Du er ikke sart. Jeg er fødevareingeniør, og har lavet rigtigt mange bakterieprøver, og stuetemperatur er altså bare rigtig lækker temperatur for bakterier. Dog bliver de rimeligt gængse bakterier dræbt ved forholdvis lave temperaturer (f.eks 60 grader ved 5 minutter for de størstedelen af salmonella og campylobactor)
Det et en uskik, men jeg ville ikke afholde mig fra at spise det. Ville dog sige pænt nej tak til rester , som yderligere havde stået ude og så ville blive genopvarmet igen.


Så du ville først sige ellers tak ved 3. genopvarmning? Det vi skal have i morgen er opvarmning nr. 2, efter det har stået ude.

Hvad hvis jeg kan få sneget den i køleskabet her til aften? Så har skinken stået ude 4-5 timer i dag, efter den er kogt. Hvis den altså er kogt i dag. Min mand er i tvivl, måske kogte hun den i går. Det må jeg spørge hende om i aften.

Jeg er ikke vild efter at risikere en madforgiftning midt i min graviditet :/


Altså mit hovedområde i studiet har været kød, og det tog mig faktisk 3 dage ved stuetemperatur før jeg kunne få fremtryllet nok bakterier eller sporer til at fremtrylle en madforgiftning. Det er selvfølgelig noget rigtigt skidt at det står fremme, men hvis det står overdækket, og ellers kødet ellers bliver varmet godt op (det er nok her problematikken kan være) så ville jeg ikke tøve med at spise det. I sådan en skinke vil det være campylobactor, salmonella eller e.coli der vil være mest problematisk, og der skal alligevel en del til før du vil blive rigtigt syg, hvis du altså ellers er sund og rask, man er en smule mere udsat som gravid, men hvis du siger svigermor ellers har styr på hygiejnen, så er det begrænset hvor mange bakterier der er til at formere sig i kødet. Ellers vil det sidde i kanten af kødet, så du kan jo altid skære rundt om, og kun spise midten, med undskyldning om at glaseringen ikke lige falder i smag.
7
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Filipai » 24. mar 2016, 18:29

Men altså, jeg er så nok også det modsatte af sippet. I min tidligere klasse gik folk i én af to krøfter. Enten blev de meget bakterieforskrækkede, eller også blev de, som jeg, meget meget afslappet. Jeg har arbejdet et halvt år med MRSA som man jo hele tiden får tudet ørene fulde om er så skrækkeligt at det er i kød, men det er i nærmest alt kød du køber, og er mindre sporedannende end en "normal" S. aureus. Det krævede alligevel et par dage på bordet før jeg fik dem tryllet frem i noget kød, hvor jeg vel og mærke havde taget de mest muterede stammer.

Så altså jeg spiser gladeligt mad der har stået fremme og er generelt kun kritisk ved buffeter hvor det står og lumrer og der kommer flere hænder ved.
1

Tilbage til "Mad og drikke"