Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Krølle » 24. mar 2016, 18:59

Skal jeg generalisere helt vildt, begynder jeg ved 20- og 50+ at tænke, om det nu også er den smarteste ide at sætte børn i verden. Der er dog også mennesker, der i min helt personlige og fordomsfulde optik allerede ved 30 er "for gamle" mentalt - jeg har mødt en del folk i slut-40'erne, jeg hellere ville have som forældre end andre i de "fysisk optimale" 20'ere.

Det eneste fornuftige, jeg kan sige, er, at det er ekstremt individuelt. Min mand (44) og jeg (33) ville i al beskedenhed være skidegode forældre i dag men også om et par år - måske endda bedre end nu. Det samme kan man ikke sige for et par år siden, hvor vi havde alt for mange andre ting, der tog energi og overskud.

Her er slut-30'er og slut-40'er altså bedre end slut slut-20'er og slut-30'er. Det gælder ikke nødvendigvis andre på samme alder - igen, skal jeg generalisere gælder det nok færre end de fleste :-D
Senest rettet af Krølle 24. mar 2016, 19:06, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf malou_43 » 24. mar 2016, 19:03

Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Krølle » 24. mar 2016, 19:09

Haha - @Dikus; jeg generaliserede jo egentlig ikke særlig vildt. Skulle jeg gøre det, ville tallene snarere hedde: 25-32, slut færdig. Det giver bare ikke rigtig mening, for det er så sindssygt individuelt. Nogle ville jeg mene aldrig - uanset alder - vil kunne bestå mit personlige kørekort-til-børn. Andre består det i intervallet 18-24 men dumper med et brag som 25+, pg andre igen dumper indtil de bliver 40+...
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Urtekussen » 24. mar 2016, 19:15

Jeg ville gerne have den første inden jeg blev 25. Jeg var 25 da han blev født. Jeg tænker at hvis vi skal have en mere, skal det være inden for de næste fem år, dvs inden jeg bliver 35.

Jeg synes "sidste udkald" er det, naturen for de flestes vedkommende sætter omkring 40-50 år.
(Selvfølgelig mener jeg ikke at det er "naturens mening", hvis en 22-årig er ufrivilligt barnløs)
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 19:15

malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Studsgaard » 24. mar 2016, 19:19

Jeg har fra ung af sagt jeg ikke ville være en gammel mor. Gerne inden de 25 til 30 år. Jeg blev lige 25 år inden jeg fik første, var 26 ved anden og 32 ved sidste. Det passer fint for mig.

Jeg har en veninde der havde en "gammel" far. Han var ca 15 år ældre end moren. Pigen var meget træt af det. Alle troede det var hendes bedstefar. Han virkede både på væremåde og meninger noget ældre end os andres forældre og det bed vi jo alle mærke i.

At kunne følge med i hvordan hun habde det har sammen med min egen store lyst til at få børn selvfølgelig også påvirket min holdning til det. Og uden at kan sætte noget op sådan skarpt så syntes jeg man begynder at blive for gammel efter de 35 år (og man er for ung inden de 20) men selvfølgelig er alt individuelt. Men det er sat op som sådan en gennemsnitlig tanke.
0
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf malou_43 » 24. mar 2016, 19:21

HappyPaww skrev:
malou_43 skrev:Nu er jeg fyldt 30, er single og barnløs.
Planen med min daværende kæreste var at smide pillerne sidste sommer. Jeg kan godt mærke, at da jeg skulle til at skille mig af med alt det babyting på loftet, som vi havde samlet i et års tid, da nev det i mig. Dels pga. sorgen, dels pga. at nu vidste jeg, at jeg ikke rigtig kunne nå at få børn inden jeg fyldte 30.

Hvis jeg er single som 32, går jeg i gang med alene-mor-projekt. Jeg vil gerne have to børn, og 35 er bare max-alder for mig.

Mine forældre var 27/28, da de fik mig - og 37/38, da de fik tvillingerne. Og det kan bestemt mærkes :)

Ikke for at snage, men var i begyndt at samle på babyudstyr inden du overhovedet blev gravid?


Nej ikke samle, det var måske lidt forkert defineret af mig. Vi var ret sikre på hinanden, da hans venner ville af med deres babyting - og dem modtog vi så. Og stillede tingene på mit loft, hvortil vi lagde en dynamisk plan :)

Det var ikke sådan, at vi rendte rundt og købte ting, vi modtog bare ting fra venner, der var færdig med at få børn, da alle regnede med, at vi var de næste i rækken :)
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Anilara » 24. mar 2016, 19:28

Studsgaard skrev:Jeg har fra ung af sagt jeg ikke ville være en gammel mor. Gerne inden de 25 til 30 år. Jeg blev lige 25 år inden jeg fik første, var 26 ved anden og 32 ved sidste. Det passer fint for mig.

Jeg har en veninde der havde en "gammel" far. Han var ca 15 år ældre end moren. Pigen var meget træt af det. Alle troede det var hendes bedstefar. Han virkede både på væremåde og meninger noget ældre end os andres forældre og det bed vi jo alle mærke i.

At kunne følge med i hvordan hun habde det har sammen med min egen store lyst til at få børn selvfølgelig også påvirket min holdning til det. Og uden at kan sætte noget op sådan skarpt så syntes jeg man begynder at blive for gammel efter de 35 år (og man er for ung inden de 20) men selvfølgelig er alt individuelt. Men det er sat op som sådan en gennemsnitlig tanke.

Jeg var dælme også træt af, at andre børn troede min far var min bedstefar. Hans meninger og væremåde bar muligvis også præg af det, men jeg kunne ikke have ønsket mig en bedre far - kun en omgangskreds der var mere vant til ældre forældre :-p
Men jeg forstår selvfølgelig også godt, når andre har andre præferencer og forståelser af, hvad der er bedst.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Bøtte » 24. mar 2016, 19:30

Jeg er med på de der 25-35 år. Hvor 35 er ved det sidste barn.
Men jeg kender mange, der blev mødre før 25 og efter 35 som er fantastiske mødre.

Jeg havde troet, jeg var færdig med at få børn som 30 årig. I hvert fald hvis jeg skulle nøjes med 2. Men kroppen modarbejder mig på det punkt. Jeg bliver 30 om et par måneder og har da et håb om at jeg bliver mor til nummer 2 mens jeg er 30.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2016, 19:52

FruDulle skrev:Apropos oplevelser med at far bliver forvekslet med at være bedstefar. Har i en vej to verdener? Der er en far på 55 til en dreng på 7-8 år. Og han ligner i den grad en bedstefar. Og drengen kalder både far og mor ved fornavn. Det virker lidt aparte på mig hele det setup. Der er en hel masse andre aspekter ift problematisk fysik, høj alder og økonomi. MEN, drengen er glad og han er forældres omdrejningspunkt. Han er alt for dem. Det er trods alle deres fysiske problemer og svære økonomi fantastisk at se.


Ja jeg har ser "en vej to verdener" og tænkte det samme. At det var et umage setup, men at drengen så meget glad og stolt ud, og at de også var meget opmærksomme på ham. :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:02

^Jeg har også set det og kunne slet ikke stå for knægten - han virkede som en rigtig god dreng :)
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Delfin » 24. mar 2016, 20:03

Jeg havde en ide om, at jeg ville have mine børn inden, jeg blev 30, og jeg nåede den første. Set i bakspejlet lidt ungdommeligt fjollet, man er på ingen måde for gammel, når man er over 30. Ideen om alder for en evt. 2er rykkede da også da stille og roligt op.
Skæbnen ville, at jeg blev skilt, og da jeg stadig var single i 35-36årsalderen, opgave jeg tanken. Det spillede ind på beslutningen, at jeg ville nærme mig de 40, hvis jeg først skulle møde en mand og bruge et år eller to på at være sikker, og så var der alderen på mit barn, som efterhånden blev så gammel og selvstændig, at jeg ikke så meget havde lyst at begynde forfra med baby. Jeg overvejede en overgang at få et barn alene, men der var en masse personlige faktorer, der gjorde, at det ikke var en specielt god ide uden nogen form for aflastning, så det blev aldrig.

Jeg tror, min grænse ligger et sted over 20 og under 40 +/-, men der er en masse faktorer, som er med til at bestemme, hvornår børnene melder sig, og jeg tænker at de fleste voksne mennesker, er fuldt ud i stand til selv at vurdere sine forudsætninger. Jeg er 56 lige om lidt, og jeg ville selv løbe skrigende bort, hvis jeg havde fået et barn som 50årig. Skal jeg være noget nu, skal det være mormor, så kan jeg levere tilbage med tak for lån :D
0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:10

Jeg tænker umiddelbart 25-45 år (ser ingen grund til at skelne mellem køn). I princippet kan man jo også sagtens være voksen med fast job, partner, lejlighed og den slags som 23-årig; men jeg synes det er ungt :genert: Det bunder nok i at jeg synes folk skal have lov til at opleve livet som voksen, før de bliver bundet af børn; men jeg er sikker på at der findes masser af mennesker der ikke har det behov.

Jeg har mødt og læst om flere som jeg ikke mener burde have fået børn; men ser vi bort fra folk under 18, mindes jeg aldrig at alder har været grunden - hverken til den ene eller anden side.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 20:11

Jeg havde godt nok fået krise, hvis min svigermor blev gravid som 50-årig :lol: Hun var nyforelsket og havde 50 års fødselsdag lige omkring tiden hvor vi blev forældre! Man hører jo om kvinder der får et ægge-boost inden overgangsalderen træder ind :shock:

Vi har i øvrigt det bedste af begge verdener med bedstemødre er - min mor er den "gammeldags" hyggelige mormor på 70 og svigermor er den ungdommelige :) Hun havde tre børn som 28-årig - godt det ikke var mig :D
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Danseprinsesse » 24. mar 2016, 20:20

Jeg har overhovedet ikke nogen generel holdning til, hvornår andre bør få børn. Alder er bare en faktor ud af mange og er meget individuel.

Hvis nogen skulle mene, at det er synd for vores barn, udelukkende fordi hans far vil være 45+ ved fødslen, så må jeg ryste på hovedet.
Jeg havde da gerne mødt min kæreste tidligere og sluppet for årsagen til, at vi ikke fik børn for 5 år siden, hvor vi egentlig gerne ville. Til gengæld har de år givet os nogle andre ting, som jeg egentlig mener, har gjort os mere egnede til at blive forældre.

Jeg var vel moden nok til at blive mor som 24-årig, men det var helt sikkert blevet skilsmissebørn/barn med en frygtelig forkert far. Og sådan kan man jo være så klog, når man kigger tilbage.
Jeg tror nok bare ikke på "perfekte omstændigheder" i forhold til at få børn - man gør, det bedste man kan, og at kigge på alder alene til vurdering af, hvornår andre bør blive forældre er ret indskrænket. At man har personlige præferencer/grænser for sig selv forstår jeg derimod vældig godt.
4

Tilbage til "Forhold og sex"