Jeg har lige plantet oregano og persille...

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Jeg har lige plantet oregano og persille...

Indlægaf fisken80 » 25. mar 2016, 12:02

Det er aldrig lykkedes mig at holde liv i krydderurter fra supermarkeder, men dem fra planteskolerne er det gået helt fint med. Så dem er jeg begyndt at holde mig til.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg har lige plantet oregano og persille...

Indlægaf kidkomb » 25. mar 2016, 12:36

Update: De var slatne allerede på dag to.
Så vandede jeg dem og lige nu ser de fine ud.
Jeg forventer at katastrofen indtræffer i løbet af næste uge.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Jeg har lige plantet oregano og persille...

Indlægaf LaScrooge » 25. mar 2016, 12:48

Det er min erfaring, at mange af krydderurterne trives bedst med at blive bundvandet, altså ikke blive overhældt ovenfra, men vandet nedenfra.

Basilikum har godt af at stå i direkte sollys, men gør de det, skal de vandes det oftere, gerne minimum en gang om dagen. Basilikum har også godt af at man stresser dem lidt, ved at skubbe til stænglerne (altså, nærmest rasle dem mellem fingrene) - du ved at du har succes med det, når de begynder at dufte meget kraftigt.

Vær også opmærksom på hvordan du plukker fra dem. Hvis du bare raserer en gren nedenfra og op i én bevægelse, så duer den gren ikke til meget efterfølgende. Hvis du i stedet plukker de modne blade særskilt, så har planten bedre vilkår.

Jeg har haft succes med at få en basilikum købt i supermarkedet til at vare en hel forår-sommer-efterår-sæson, men de er étårige, så du kan ikke forvente at have dem altid, selv med god behandling. Vil du have basilikumplanter, der er flerårige, skal du købe sådanne frø i stedet.

Persille er sværere at have med at gøre. De skal helst ikke stå i direkte sollys, men stadig have lys. De skal ikke overvandes, men stadig have nok at drikke. Det er endnu ikke lykkedes mig at få en persille til at trives, så jeg tror at jeg næste gang vil plante frø beregnet til flerårige planter.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Mad og drikke"