Passende alder til at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf POCKETKITTEN » 25. mar 2016, 18:26

Jeg har været skruk, siden jeg var teen. Jeg troede, at 25 år ville være den perfekte alder at begynde, men så fyldte jeg 25, og det var alt for tæt på, så jeg skød det et år og så et mere, og sådan kan jeg nok blive ved. :genert:
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. mar 2016, 18:39

Dikus skrev:
Bortset fra på debatten :D så møder jeg faktisk aldrig den holdning, selvom jeg blev mor som 23-årig studerende. Måske fordi jeg havde prøvet i to år og VIRKELIG ønskede mig det der barn... og min datters far er ti år ældre end mig :gruble: Eller også fordi... det eneste, jeg er gået glip af er nok de der onenights stands og useriøse forhold, jeg kunne have haft i stedet... og øhhh... onde tunger vil, at dem havde jeg nået rigeligt af, mens de flinkere stemmer nok blot vil konkludere, det ville være synd og skam at smide et godt forhold ud for den slags.

Dertil kommer, at jeg vitterlig føler mig heldig, at jeg havde mødt den rette mand så tidligt. Da det for mig med mine ønsker til mit liv er helt ideelt at få børn tidligt. Så kunne det der barn være lille og tidskrævende i den tid, hvor jeg var studerende og ny på arbejdsmarkedet og krav og forventninger til min indsats var mindst.


Og hurra for at du ikke har mødt den vinkel.
Som nævnt møder jeg den ofte, mere tidligere end nu, men jeg møder den stadig.

Senest var en vikar på mit job, hun viste sig at være 7 år ældre end mig, vores ældste børn jævnaldrende.
Hun er sådan en sjov kunstnerisk type med mange jern i ilden, og som elsker at snakke. Hun syntes selv hun havde været lige ung nok da hun blev mor, = 29. Og hun gav klart udtryk for, at det var synd for mig, os, at vi havde smidt vores ungdom væk på at være forældre, at vi var gået glip af en masse, snydt os selv for en masse tid med 2somhed. Og havde jeg da ikke drømt om bare at rejse afsted med en rygsæk og se hvor jeg endte, skulle jeg ikke have prøvet nogle andre uddannelsesmæssige veje også, videreuddannet mig, taget nogle kurser og og og.

Nogle af mine kollegaer, der har samme uddannelsesniveau som jeg, men bare har haft det 20 år længere, de har også givet udtryk for at jeg har sat en stopklods op i mit liv, at jeg kunne så meget andet, læse videre, læse mere. Men altså de har jo aldrig gjort det, og hvem siger det er for sent. Jeg har nået at proppe lige så meget, eller mere, i min faglige rygsæk i de 11 år jeg har været uddannet, som de har i de 30 år de har på bagen.


Allmost_Famous skrev:Jeg morede mig også lidt da min tvillingesøster for et par år siden kunne berette om hvordan hun gik under kategorien "ung gravid" i den kommune, hvor de bor. På det tidspunkt havde jeg et barn, der var stort nok til at være alene hjemme :stoned:


I min søsters kommune, der har da lavet en forældrecafe for unge forældre, - det går op til 26.
Det morede jeg mig også ret meget over. I mine øjne er man overhoved ikke en ung forældre når man er 26, så er man altså rigtig voksen. Jeg forstod og forstår slet ikke den skillelinje.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Animi » 25. mar 2016, 18:45

Jeg synes man er ung forælder som 26årig - men igen, det er når jeg tager udgangspunkt i mig selv. Og jeg føler mig overhovedet ikke voksen :D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. mar 2016, 19:21

Danseprinsesse skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Især når det er folk på 45+ som får spædbørn. Fx når en gamle rig fyr får børn med en ung kvinde, og de ret beset er 3 forskellige generationer.


Hvad er det, der er særligt synd for barnet i den konstellation, at den gamle fyr er rig, eller at kvinden er ung?


Der var et punktum. Det særlige var, at personener var 45+. Ikke nødvendigvis at det var en gammel rig fyr og en ung kvinde.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Fru Sunshine » 25. mar 2016, 19:28

Jeg har hørt mit gennem tiden, og de værste har været min søsters veninder, der i en alder af 50 har børn i indskolingsalderen.
Det er så stilnet kraftigt, efter de opdagede, at vi nu har tid og overskud til at gøre en masse uden hensyn til små børn.
De er gode forældre, og jeg har aldrig stillet spørgsmålstegn ved deres valg.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Karkluden » 25. mar 2016, 19:29

Allmost_Famous skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg var 23, da jeg fik den ældste og 26, da nummer to blev født.
Og hold nu OP, hvor var det underligt at komme til fødselsforberedelse med nummer to, hvor de fleste var ældre end mig og skulle have den første.

Jeg gik godt nok noget hårdere ord med på vejen end den 43-årige, der ventede nummer 4.

Jeg morede mig også lidt da min tvillingesøster for et par år siden kunne berette om hvordan hun gik under kategorien "ung gravid" i den kommune, hvor de bor. På det tidspunkt havde jeg et barn, der var stort nok til at være alene hjemme :stoned:

Jeg lurede sgu også lidt, da jeg fandt ud af, at jeg ville blive tilbudt noget "ung mor"-gruppe med ekstra observation ogn besøg, hvis vi fik et barn nu. Jeg er næsten 24, vi har været sammen i 4 år, min kæreste er 28. Jeg er sygeplejerske, han er socialpædagog om et par måneder. Dvs vi tager os dagligt af andre mennesker. Alene den sidste uge har jeg passet spædbørn på barselsgangen, gjort en død i stand og været på arbejde på lukket psykiatrisk. Og jeg ved godt, det er noget andet, men jeg synes sgu stadig, det er lidt sjovt, at jeg så skulle have/være i målgruppe for ekstra obs :D
5
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf avdotja » 25. mar 2016, 20:23

Men grunden til at man har de her grupper specielt for unge mødre, skyldes vel at det typisk er sårbare kvinder der får børn i en ung alder? Jeg formoder at noget af det mest problematiske ved unge mødre, set fra et samfundsmæssigt synspunkt, er at folk er mindre tilbøjelige til at få eller gennemføre en uddannelse? Er det korret antaget, giver det vel god nok mening at grænsen ligger omkring de 25, i og med at rigtig mange ikke er færdige med deres uddannelse før midt-tyverne.
4
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Lykke » 26. mar 2016, 09:15

Guldlok skrev:
avdotja skrev:Men grunden til at man har de her grupper specielt for unge mødre, skyldes vel at det typisk er sårbare kvinder der får børn i en ung alder? Jeg formoder at noget af det mest problematiske ved unge mødre, set fra et samfundsmæssigt synspunkt, er at folk er mindre tilbøjelige til at få eller gennemføre en uddannelse? Er det korret antaget, giver det vel god nok mening at grænsen ligger omkring de 25, i og med at rigtig mange ikke er færdige med deres uddannelse før midt-tyverne.


Det er også en vurderingssag og f.eks. læge og jordemoder er OBS på om man er i målgruppen undervejs i graviditeten.
Jeg kender til en, der var 21 (vistnok) og kom med i sådan en gruppe for unge mødre og jeg kender en der var 20, som ikke gjorde. Mit kendskab til de to, så var det også fint at førstnævnte kom i "ung-mor gruppen", mens nr. 2 ikke gjorde.
En del af det i grupperne, er også f.eks. at forsøge at bevare deres tilknytning til studier efterfølgende.

Men man kommer altså ikke automatisk med, det er altså en vurderingssag om man har behov for det. I hvert fald her i kommunen. :)



Tak! Skulle lige til at skrive noget ala det samme. Selvfølgelig er man ikke bare selvskreven i sådanne grupper på grund af ens alder!
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Lykke » 26. mar 2016, 09:21

Jeg er selv 24 og har en baby på 6 måneder. Jeg mangler nogle måneder af min uddannelse. Jeg kunne godt tænke mig at få den næste inden for et par år.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad andre mennesker gør. Det er jo slet ikke min opgave.
Jeg synes det er dejligt at være ung og mor. Jeg synes det er skønt at være under uddannelse, og manden går hjemme med baby. Der er meget mere tid, end hvis jeg skulle arbejde 37 timer.
Jeg skal godt nok på skole en gang imellem, og skrive opgave, men det er jo op til mig selv at planlægge.
Min mand og jeg har da også tænkt tanken om, at det bliver skønt at få en masse skønne år efter børnene er flyttet hjemmefra.
Jeg føler mig heldig, at jeg som 20-årig fandt drømmemanden, og at han også var klar til baby.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, at det må sgu være hårdt at være 40 år, og så få første barn. Men man kan jo også være i endnu bedre form end mig selv, og så er det jo intet problem. Men jeg tror mig selv som 40-årig, det ville sgu blive hårdt med baby.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Fru Sunshine » 26. mar 2016, 10:01

Guldlok skrev:
Lykke skrev:Jeg er selv 24 og har en baby på 6 måneder. Jeg mangler nogle måneder af min uddannelse. Jeg kunne godt tænke mig at få den næste inden for et par år.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad andre mennesker gør. Det er jo slet ikke min opgave.
Jeg synes det er dejligt at være ung og mor. Jeg synes det er skønt at være under uddannelse, og manden går hjemme med baby. Der er meget mere tid, end hvis jeg skulle arbejde 37 timer.
Jeg skal godt nok på skole en gang imellem, og skrive opgave, men det er jo op til mig selv at planlægge.
Min mand og jeg har da også tænkt tanken om, at det bliver skønt at få en masse skønne år efter børnene er flyttet hjemmefra.
Jeg føler mig heldig, at jeg som 20-årig fandt drømmemanden, og at han også var klar til baby.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, at det må sgu være hårdt at være 40 år, og så få første barn. Men man kan jo også være i endnu bedre form end mig selv, og så er det jo intet problem. Men jeg tror mig selv som 40-årig, det ville sgu blive hårdt med baby.


Jeg fik min første nogle mdr før jeg blev 25 og var lige blevet 27 da jeg fik nr. to. Jeg er glad for at få småbørnsdelen "overstået" (uden det skal forståes negativt overhovedet :) ) mens jeg rimelig ung og ser frem til at have store børn når jeg rammer 40'erne. :D

Ærligt: det er pragtfuldt kun at være i fyrrerne, og have voksne børn!
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Minionine » 26. mar 2016, 11:24

Min mor fik mig som 20 årig, og jeg har altid været rigtig glad for, at min mor har været en "ung mor". Begge mine forældre begyndte uddannelse efter min ankomst, endda i udlandet, uden problemer. Jeg forestillede mig altid, at jeg også ville være mor i den alder, men sådan artede livet sig ikke. Nu er jeg gravid med min første som 29 årig. Jeg glædes så over, at min lille pige får nogle unge og friske bedsteforældre :)
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Lilleluftballon » 26. mar 2016, 11:57

Jeg fik den første som 29 årig. Det var passende for mig, omend jeg godt kunne have været yngre - der havde jeg bare ikke manden.
Mange af mine veninder planlægger den første omkring de 35. De bliver skønne mødre, men jeg bekymrer mig på deres vejne over, om de mon når at få alle de børn de vil, før det er for sent. Det syntes jeg ville være synd, hvis det ikke lykkes. Mange af de drømme, der er grunden til at de udsætter (rejser, bo i udlandet, efteruddannelse) mener jeg godt man kan gøre med børn også. Jeg synes at der bliver snakket meget om børn, som om livet er slut når man får dem, og man derfor skal have nået ALT sjovt før man får dem.
3
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Marichen12 » 26. mar 2016, 12:03

Jeg fik mit første barn som 28 årig. Væsentligt senere end jeg havde forestillet mig. Der skulle bare lige skiftes lidt ud i fader-generne først :D Nu er jeg 37 og har 4 børn (36 da jeg fødte). Jeg havnede ved en fejl i en førstegangsmødregruppe denne gang og var den næstyngste. De 5 var 36-42 og så en enkelt på 30. Der blev jeg pludselig den "unge" mor :genert:
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf Panton » 26. mar 2016, 12:42

Marichen12 skrev:Jeg fik mit første barn som 28 årig. Væsentligt senere end jeg havde forestillet mig. Der skulle bare lige skiftes lidt ud i fader-generne først :D Nu er jeg 37 og har 4 børn (36 da jeg fødte). Jeg havnede ved en fejl i en førstegangsmødregruppe denne gang og var den næstyngste. De 5 var 36-42 og så en enkelt på 30. Der blev jeg pludselig den "unge" mor :genert:



Kan du ikke høre det, titlen på det nye Kaare Sand program, Ung mor til 4 :P
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Passende alder til at få børn

Indlægaf JackieO » 26. mar 2016, 17:18

Marichen12 skrev:Jeg fik mit første barn som 28 årig. Væsentligt senere end jeg havde forestillet mig. Der skulle bare lige skiftes lidt ud i fader-generne først :D Nu er jeg 37 og har 4 børn (36 da jeg fødte). Jeg havnede ved en fejl i en førstegangsmødregruppe denne gang og var den næstyngste. De 5 var 36-42 og så en enkelt på 30. Der blev jeg pludselig den "unge" mor :genert:


Sjovt så meget opfattelsen af ung og gammel forælder har rykket sig. Da jeg var barn havde min mor en veninde, der havde fået sit første barn som 28-årig, og da barnet var 6 år, ville moren egentlig gerne have haft et barn til. Men hun var overbevist om at hun ville være alt, alt for gammel, hvis hun nåede at blive 35 inden hun hun fødte, så derfor blev det kun til et barn for hendes vedkommende.
1

Tilbage til "Forhold og sex"