Mad der har stået ude natten over

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Daphne » 24. mar 2016, 22:06

AD! :puke: Én ting er hvad hun gør ved sin egen mad - det må hun selv om, men til gæster, der skal hygiejnen altså bare være i top! Jeg synes, det er hamrende ulækkert, men jeg er også lidt hys.
Jeg tror, jeg havde faket en graviditets-kvalme overfor skinke, så jeg tog lige noget yoghurt eller andet med hjemmefra.... Det løser ikke problemet på sigt, men nok ikke en god idé at lave drama lige før en fødselsdag. Men I bliver nødt til at forklare hende, at det bare ikke er i orden, når I kommer på besøg.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. mar 2016, 23:26

Filipai skrev:Men altså, jeg er så nok også det modsatte af sippet. I min tidligere klasse gik folk i én af to krøfter. Enten blev de meget bakterieforskrækkede, eller også blev de, som jeg, meget meget afslappet. Jeg har arbejdet et halvt år med MRSA som man jo hele tiden får tudet ørene fulde om er så skrækkeligt at det er i kød, men det er i nærmest alt kød du køber, og er mindre sporedannende end en "normal" S. aureus. Det krævede alligevel et par dage på bordet før jeg fik dem tryllet frem i noget kød, hvor jeg vel og mærke havde taget de mest muterede stammer.

Så altså jeg spiser gladeligt mad der har stået fremme og er generelt kun kritisk ved buffeter hvor det står og lumrer og der kommer flere hænder ved.



uden at have den faglige og videnskabelige tilgang til det, så tror jeg min holdning til det, minder meget om din.
Jeg kan godt spise et hjemmebagt pølsehorn der har ligget natten over uden at være på køl, spise en rest der ikke var kommet i køleskabet, eller måske har stået en dag mere end man tænker godt er.
Jeg har aldrig nogensinde oplevet at blive syg af mad, så det spiller også ind.


Men på mit job er vi en "fødevare virksomhed" og vi skal efterleve sundhedsstyrelsens regler for køkken.
Det er guidelines bl.a.
opvarmet mad SKAL være kølet ned til 10 grader eller lavere inden for 3 timer, eller skal det genopvarmes til +75 grader, og køles ned igen.
Jeg tænker at +75 graders reglen også er væsentlig her, ifht. kødet, for det varmes jo op igen, således at evetuelle kritiske bakterier og mikroorganismer slåes ihjel.

Og jeg ville hellere spise svigermors hjemmelavede mad, hvor alle nutidige opvarmning, opbevarings og nedkølingsregler ikke var fulgt, end f.x. at gå ombord i en større buffet med mange kunder.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Annione » 25. mar 2016, 00:04

Okay. Er det skinke alene, der er kogt i den gryde? Eller bruger hun krydderier og fx. peber? Hvis ja til krydderier og peber, så ville jeg ikke røre det med en ildtang. Ellers ville jeg godt turde.
Det samme med kartoflerne.

Men altså for helvede. Tænk, at der stadig findes mennesker, der tror at den slags er a-oaky :tie: Men igen, for 6 år siden lærte jeg min mor en masse ting, som hun nærmest blev helt forskrækket over. Det var ting hun har gjort hele mit liv, og vi har altså ikke været så syge som børn.
3
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Sophaya » 25. mar 2016, 00:25

Ad, ad, ad :panik:
Sådan noget er jeg mega sart med. Jeg ville ikke spise det.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Aima » 25. mar 2016, 03:32

Anni, vil du ikke lige uddybe det med krydderier, så vi andre kan blive klogere? (Hvor jeg i øvrigt er vild med vi har vores egne bakterieprofessorer her i huset, jeg får selv lyst til at vide alt om bakterier nu!)

Nå, men jeg ville have det stramt med tanken om mad der havde stået ude natten over, når jeg glemmer at stille et halvt fad lasagne på køl, og det gør jeg relativt ofte, smider jeg det ud. Egentligt er det ikke fordi jeg er vildt bange for at blive syg, jeg synes simpelthen bare det er lidt ulækkert og så mister jeg lysten til at spise det.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Annione » 25. mar 2016, 03:46

Aima skrev:Anni, vil du ikke lige uddybe det med krydderier, så vi andre kan blive klogere? (Hvor jeg i øvrigt er vild med vi har vores egne bakterieprofessorer her i huset, jeg får selv lyst til at vide alt om bakterier nu!)

Nå, men jeg ville have det stramt med tanken om mad der havde stået ude natten over, når jeg glemmer at stille et halvt fad lasagne på køl, og det gør jeg relativt ofte, smider jeg det ud. Egentligt er det ikke fordi jeg er vildt bange for at blive syg, jeg synes simpelthen bare det er lidt ulækkert og så mister jeg lysten til at spise det.


Der er RIGTIG mange bakterier i krydderier. I tørt krydderi, herunder også peber, sker der nul og niks. Putter man det i en ret, har de bakterier pludselig super gode forhold, der er fugt, protein, kulhydrat og varme. Det er perfekt for de små satanner.

Jeg ville ikke bryde mig om at spise den skinke og de kartofler, men jeg tror, hånden på hjertet, ikke at man kan blive syg af det. Medmindre der er tilsat krydderier.
3
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Filipai » 25. mar 2016, 05:36

DD_81 skrev:
Filipai skrev:Men altså, jeg er så nok også det modsatte af sippet. I min tidligere klasse gik folk i én af to krøfter. Enten blev de meget bakterieforskrækkede, eller også blev de, som jeg, meget meget afslappet. Jeg har arbejdet et halvt år med MRSA som man jo hele tiden får tudet ørene fulde om er så skrækkeligt at det er i kød, men det er i nærmest alt kød du køber, og er mindre sporedannende end en "normal" S. aureus. Det krævede alligevel et par dage på bordet før jeg fik dem tryllet frem i noget kød, hvor jeg vel og mærke havde taget de mest muterede stammer.

Så altså jeg spiser gladeligt mad der har stået fremme og er generelt kun kritisk ved buffeter hvor det står og lumrer og der kommer flere hænder ved.



uden at have den faglige og videnskabelige tilgang til det, så tror jeg min holdning til det, minder meget om din.
Jeg kan godt spise et hjemmebagt pølsehorn der har ligget natten over uden at være på køl, spise en rest der ikke var kommet i køleskabet, eller måske har stået en dag mere end man tænker godt er.
Jeg har aldrig nogensinde oplevet at blive syg af mad, så det spiller også ind.


Men på mit job er vi en "fødevare virksomhed" og vi skal efterleve sundhedsstyrelsens regler for køkken.
Det er guidelines bl.a.
opvarmet mad SKAL være kølet ned til 10 grader eller lavere inden for 3 timer, eller skal det genopvarmes til +75 grader, og køles ned igen.
Jeg tænker at +75 graders reglen også er væsentlig her, ifht. kødet, for det varmes jo op igen, således at evetuelle kritiske bakterier og mikroorganismer slåes ihjel.

Og jeg ville hellere spise svigermors hjemmelavede mad, hvor alle nutidige opvarmning, opbevarings og nedkølingsregler ikke var fulgt, end f.x. at gå ombord i en større buffet med mange kunder.


Det vae blandt andet det mit praktik forløb handlede om. Fordi en virksomhed havde hyret "min" virksomhed til at udarbejde data for at de kunne omgås de regler. For de 75 grader gør jo at en ret kan blive jævnt røvsyg, og du må som virksomhed godt omgås de regler, hvis du kan bevise det er helt sikkert. Ved 65 grader i kerne temperatur var alt dræbt på 3 sekunder, af alle de bakterier jeg afprøvede væk.
2
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf fisken80 » 25. mar 2016, 12:00

Da jeg var barn kogte min mor altid suppe til tre dage i en KÆMPE gryde. Der var så meget suppe, at det ikke kunne være i køleskabet, så det stod ude på køkkenbordet mellem dag 1 og 2, blev opvarmet og spist, stod igen ude mellem dag 2 og 3, blev opvarmet og spist. Det skete cirka 2 gange hver vinter i hele min barndom, og INGEN i familien blev nogensinde syge af det.

Jeg ville aldrig nogensinde selv turde behandle mad på den måde, men netop den erfaring ville gøre, at jeg turde spise det mad din svigermor laver, fordi jeg egentlig tænker, at risikoen er ret lille.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Sangius » 26. mar 2016, 17:21

Hejsa alle sammen

Jeg spiste maden, efter min mand og jeg sørgede for, at det hele blev kogt godt op, og varmet godt igennem. Ind til videre er jeg stadig i live :D

Vi må nok hellere snakke med hende om det. I sidste ende er jeg ikke helt tryg ved det, og har ikke lyst til at risikere noget, når det nu er så nemt at undgå.

Der sker jo sikkert ikke noget, langt de fleste gange. Men det er jo lige til en sur smiley - så hellere på den sikre side! :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Mad der har stået ude natten over

Indlægaf Annione » 26. mar 2016, 17:29

Sangius skrev:Hejsa alle sammen

Jeg spiste maden, efter min mand og jeg sørgede for, at det hele blev kogt godt op, og varmet godt igennem. Ind til videre er jeg stadig i live :D

Vi må nok hellere snakke med hende om det. I sidste ende er jeg ikke helt tryg ved det, og har ikke lyst til at risikere noget, når det nu er så nemt at undgå.

Der sker jo sikkert ikke noget, langt de fleste gange. Men det er jo lige til en sur smiley - så hellere på den sikre side! :)


En sur smiley + en bøde på omkring 10.000,-

...siger det bare :-D

Læs evt. lidt op på bakterier inden http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publik ... 005223.pdf
0

Tilbage til "Mad og drikke"