Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Anilara » 9. mar 2016, 17:42

Frannere om franske hotdogs.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 15. mar 2016, 09:54

Når (især ældre tror jeg?) mennesker bruger "som" i stedet for "end".
Fx: Det er bedre som ingenting (Det er bedre end ingenting)
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 15. mar 2016, 10:05

Dirtylittledevil skrev:Når (især ældre tror jeg?) mennesker bruger "som" i stedet for "end".
Fx: Det er bedre som ingenting (Det er bedre end ingenting)

Midtjysk? :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. mar 2016, 22:12

- Bonus far/mor. Nope. Du er stedfar/stedmor - også selvom du ikke synes det er et fedt ord, fordi det smager lidt af disney-skurk.

- Lillemanden og lignende udtryk om små børn.

- Når kvinder begynder at komme med kommentarer som at "han/hun er lækker" (og lign.), som kommentarer til billeder af babyer. Det er VIRKELIG gustent, vammelt og malplaceret!

- Diskurs og italesætte. De pladderhumanistiske ord skal bare slettes fra ordbogen.

- Je suis [whatever] og "jeg tager afstand fra", når der sker et eller andet voldsomt. Det er en narcissistisk måde at sige "glem ikke mig" på, når opmærksomheden fjernes fra de opmærksomhedsliderlige, til fordel for at dække en større begivenhed.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Anilara » 26. mar 2016, 23:28

Advocatus-Diaboli skrev:- Bonus far/mor. Nope. Du er stedfar/stedmor - også selvom du ikke synes det er et fedt ord, fordi det smager lidt af disney-skurk.

- Lillemanden og lignende udtryk om små børn.

- Når kvinder begynder at komme med kommentarer som at "han/hun er lækker" (og lign.), som kommentarer til billeder af babyer. Det er VIRKELIG gustent, vammelt og malplaceret!

- Diskurs og italesætte. De pladderhumanistiske ord skal bare slettes fra ordbogen.

- Je suis [whatever] og "jeg tager afstand fra", når der sker et eller andet voldsomt. Det er en narcissistisk måde at sige "glem ikke mig" på, når opmærksomheden fjernes fra de opmærksomhedsliderlige, til fordel for at dække en større begivenhed.

Det er sikkert bare min begrænsede opmærksomhed af brugen, men hvorfor er "diskurs" et pladderhumanistisk ord? Jeg undres, da jeg selv benytter det, og slet ikke anser mig som pladderhumanist, og sjældent benytter ordet i den sammenhæng hvor pladderhumanisme kan komme på tale :-p

(I øvrigt hader jeg ordet "pladderhumanist" ) :-D
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. mar 2016, 00:28

Anilara skrev:Det er sikkert bare min begrænsede opmærksomhed af brugen, men hvorfor er "diskurs" et pladderhumanistisk ord?


Fordi det i reglen kun er RUC-agtige, pladderhumanistiske cand.mag-typer, der bruger artsy fartsy ord som "diskurs" i deres aktive ordforråd. :gammel:


Har du nogensinde hørt en murer, chauffør, kassedame eller social- og sundhedshjælper bruge det i en normal samtale?
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Anilara » 27. mar 2016, 08:04

Advocatus-Diaboli skrev:
Anilara skrev:Det er sikkert bare min begrænsede opmærksomhed af brugen, men hvorfor er "diskurs" et pladderhumanistisk ord?


Fordi det i reglen kun er RUC-agtige, pladderhumanistiske cand.mag-typer, der bruger artsy fartsy ord som "diskurs" i deres aktive ordforråd. :gammel:


Har du nogensinde hørt en murer, chauffør, kassedame eller social- og sundhedshjælper bruge det i en normal samtale?

Jeg hører flere f.eks sygeplejersker og lærere som bruger det, er det så ok? :-D Man begrænser da sit ordforråd, hvis man kun må bruge ord, som alle bruger i flæng eller jævnligt. F.eks ville udtryk som "artsy fartsy" ret hurtigt forsvinde :D
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf kidkomb » 27. mar 2016, 08:31

Arh, men AD siger ikke at du ikke må bruge dem, men at det er udtryk han selv bliver irriteret over.
Jeg er på qua-holdet. Nøh, hvor er det irriterende at høre på.
Jeg er i øvrigt sikker på, at får lede frem i nogle mennesker ved at bruge "jeg er på x-holdet" :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Sophies-mor » 27. mar 2016, 08:37

Lillefisen lilleprinsen bebs!
Jeg hader dem
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf achillaxedprune » 27. mar 2016, 08:39

Jeg er begyndt at sige "trælsies", altså træls med et "ies"-bagefter. Det er da helt forfærdeligt, og jeg aner ikke hvor jeg har opstøvet det grimme udtryk... Det er sikkert selvopfundet. Men det hænger fast. :cuss:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. mar 2016, 13:58

Anilara skrev:
Jeg hører flere f.eks sygeplejersker og lærere som bruger det, er det så ok?


Nope. Jeg hader stadig det udtryk.

Man begrænser da sit ordforråd, hvis man kun må bruge ord, som alle bruger i flæng eller jævnligt. F.eks ville udtryk som "artsy fartsy" ret hurtigt forsvinde.


Jeg sagde intet om at folk ikke måtte bruge det. Blot at jeg hadede det. Desuden begrænser man ikke sit ordforråd, bare fordi man ikke bruger visse ord. Man kender jo stadig ordet. Mit passive ordforråd er langt større end mit aktive ordforråd. Det betyder ikke at jeg begrænser mig selv.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. mar 2016, 14:03

achillaxedprune skrev:Jeg er begyndt at sige "trælsies", altså træls med et "ies"-bagefter. Det er da helt forfærdeligt, og jeg aner ikke hvor jeg har opstøvet det grimme udtryk... Det er sikkert selvopfundet. Men det hænger fast. :cuss:


Det er vel en bastard af "træls" og "selfie", og betyder at man selv er træls? Selfies er i øvrigt også et topgrimt ord!

Af og til kan det dog være sjovt at bruge topgrimme udtryk med vilje, bare for at påvirke folks gag-refleks. Fx ved at sige "én drinks" eller "jeg loller".
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Anilara » 27. mar 2016, 16:25

Advocatus-Diaboli skrev:
Anilara skrev:
Jeg hører flere f.eks sygeplejersker og lærere som bruger det, er det så ok?


Nope. Jeg hader stadig det udtryk.

Man begrænser da sit ordforråd, hvis man kun må bruge ord, som alle bruger i flæng eller jævnligt. F.eks ville udtryk som "artsy fartsy" ret hurtigt forsvinde.


Jeg sagde intet om at folk ikke måtte bruge det. Blot at jeg hadede det. Desuden begrænser man ikke sit ordforråd, bare fordi man ikke bruger visse ord. Man kender jo stadig ordet. Mit passive ordforråd er langt større end mit aktive ordforråd. Det betyder ikke at jeg begrænser mig selv.

Nej, du sagde du ville have det slettet fra ordbogen, hvilket jeg så (fejlagtigt) tolkede som, at du syntes, at ordet burde udryddes.
Men jeg regnede nu heller ikke med du ligefrem ville nedlægge forbud - selvfølgelig ikke (og prøvede med smileys for at tydeliggøre det). :-D

Jeg mente at man/jeg begrænsede sit ordforråd, hvis ordet "diskurs" blev slettet fra en ordbog, da jeg ikke umiddelbart kunne finde en nem erstatning. Det er der sikkert.
Men jeg kan godt regne ud, at det var at overdrive forståelsen af indlægget.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf kidkomb » 28. mar 2016, 12:40

Fyrst Eberhard skrev:"'MaLLorca" er også en af dem, der kræver korporlig afstraffelse. Også fordi man i så fald ved, at rejsevalutaen vil blive omtalt som "åjro".

Her er jeg nødt til at indskyde at "majorka" altså er lige så forkert.
På Mallorcinsk staves det "Majorca" og dét j udtales, som j'et i jalapenos og med rullen på r'et.
Jeg bliver så irriteret, når folk retter MaLLorca til MaJorca. Nej, lad nu bare være!

Disclaimer: Nej jeg har ikke studeret mallorcinsk eller har forfædre på øen eller noget som helst i den stil. En lokal restauratør på Ibiza fortalte mig det engang.

EDIT: Hold da magle noget bogstav-forvirring jeg har kørende lige nu :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf kidkomb » 28. mar 2016, 13:01

Fyrst Eberhard skrev:
kidkomb skrev:
Fyrst Eberhard skrev:"'MaLLorca" er også en af dem, der kræver korporlig afstraffelse. Også fordi man i så fald ved, at rejsevalutaen vil blive omtalt som "åjro".

Her er jeg nødt til at indskyde at "majorka" altså er lige så forkert.
På Mallorcinsk staves det "Majorca" og dét j udtales, som j'et i jalapenos og med rullen på r'et.
Jeg bliver så irriteret, når folk retter MaLLorca til MaJorca. Nej, lad nu bare være!

Disclaimer: Nej jeg har ikke studeret mallorcinsk eller har forfædre på øen eller noget som helst i den stil. En lokal restauratør på Ibiza fortalte mig det engang.

EDIT: Hold da magle noget bogstav-forvirring jeg har kørende lige nu :lol:

Det er nok et spørgsmål om dialekt. "MaLLorca" er i hvert fald latterligt.

Hvorfor? Rigtig mange lande og byer udtales da forvansket?
I Spanien hedder Stockholm feks Estocholmo.
Napoli hedder Napels på engelsk.
Køln hedder Cologne.
Tyskland hedder ikke just Tyskland i Tyskland.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Sprog"