Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Pjeps » 27. mar 2016, 08:09

Min ven går og tumler med en masser tanker der gør ham ked af det. Det har vi alle prøvet og har hver vores måde at få en pause fra tankerne.,

Jeg selv gør det jeg godt kan lide og kan fordybe mig i, jeg maler, laver keramik, laver en indviklet madret, cykler en lang tur med en lydbog i ørene osv. Og det værste jeg ka gøre er at se tv og andet der ikke kræver at jeg koncentrerer mig.

Men jeg kan simpelthen ikke finde på noget at foreslå ham, han har ikke de store interesser og laver egentlig ikke noget der kan abstrahere hans tanker.

Så nu vil jeg høre hvad du gør, når du skal have ro på tankerne?
0
:ninja:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf BlueBunny » 27. mar 2016, 08:59

Jeg gør ikke, men ... Meditation? At lægge sig ned og høre en der taler laaaaaaangsomt.

Hvad med at starte i et træningscenter?

Computerspil

Et gør-det-selv projekt?

Noget med have og blomster?
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Daine » 27. mar 2016, 09:02

Er det lidt større ting jeg går og tumler med i tankerne, går jeg en tur. Propper noget god musik i ørerne og vandrer så ellers derudad.
Er det lidt mindre ting, synes jeg puslespil er en god måde at abstrahere på. Der fås efterhånden rigtig mange gode motiver, det tager noget tid at samle og der er hele tiden fremgang.

Men det kommer også lidt an på, hvad det er jeg har i hovedet, for nogen gange er det eneste jeg har brug for en god tv-serie at fordybe mig i, at blive 'væk' i. Så det er lidt forskelligt afhængigt af tankerne.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Thestral » 27. mar 2016, 09:07

Går en tur, læser en bog, ser film eller hører musik. Det er alt sammen med til at få min hjerne til at fokuserer på andet end det der bekymrer mig i hverdagen
Senest rettet af Thestral 27. mar 2016, 09:57, rettet i alt 1 gang.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 09:14

Hvad er det for en type tanker? Hvis du har lyst til at fortælle det.
Jeg vil nemlig anbefale forskellige strategier alt efter, om det fx. drejer sig om konkrete, svære ting i tilværelsen, eller om der mere er tale om en mere generel angst overfor livet, og hvad der potentielt kan gå galt.
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Pjeps » 27. mar 2016, 09:54

DetSorteCirkus skrev:Hvad er det for en type tanker? Hvis du har lyst til at fortælle det.
Jeg vil nemlig anbefale forskellige strategier alt efter, om det fx. drejer sig om konkrete, svære ting i tilværelsen, eller om der mere er tale om en mere generel angst overfor livet, og hvad der potentielt kan gå galt.


Det handler om at kæresten er gået fra ham, og har fundet en ny med det samme.

Og han (vi) takler det jo med tale ,lytte ,igen og igen , men han har brug for at få nogle små pauser i hovedet, og ved godt at de ikke forsvinder og at det tager tid. Men bare en times pause engang i mellem ville gøre ham lidt godt.

de gange jeg selv har haft tanker der kørte i ring, har jeg heldigvis kunnet parkere tankerne mens jeg var på job, fordi jeg har et job der kræver at jeg er 100% tilstede, det har han desværre heller ikke. Så 24-7 kører de i ring
0
:ninja:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23209

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Mani » 27. mar 2016, 10:14

Jeg løber, læser eller går i køkkenet. Og er der tanker, som kører i ring, så skriver jeg dem ned - så kan de kører rundt på papiret, mens mit hoved holder fri :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Little_Woman » 27. mar 2016, 10:24

Jeg går en tur, når tankerne slet ikke kan finde ro. Det giver andre indtryk, frisk luft og god træthed, og noget pænt at kigge på, hvis man går i naturen eller hvad man nu kan li'. Løbeture kan også gøre det. Men en gåtur, det kan jeg altid, det kræver bare sko og jakke på og så afsted.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hjælp mig med at hjælpe min ven.

Indlægaf Rapfisk » 27. mar 2016, 10:40

Det lyder som om, han er et meget socialt menneske, og så tror jeg ikke, at det hjælper at foreslå en masse stille eller individuelle aktiviteter. Hvad med at løbe sammen, begynde til tennis eller gå til en fodboldkamp? Hvis han ikke er til sport, så måske koncerter, foredrag, museer eller andre oplevelser, som han kan dele med andre, uden det bliver til tunge samtaler om livet og døden hver gang?
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Livets forhold"