Er det overtro?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Er det overtro?

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:31

Fru Sunshine skrev:Jeg mener ikke, at spøgelser er overtro, men det er jo fordi, jeg ved, de er der.

Som i "mennesker/dyr der har levet før"?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er det overtro?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. mar 2016, 21:15

avdotja skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg mener ikke, at spøgelser er overtro, men det er jo fordi, jeg ved, de er der.

Som i "mennesker/dyr der har levet før"?

Ja.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er det overtro?

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 15:54

Er dette tråden til alt om tro, fra "Dun upopulære holdning"?

For så har jeg en kommentar til det om bibelen er guds ord :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er det overtro?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2016, 16:06

Annione skrev:Er dette tråden til alt om tro, fra "Dun upopulære holdning"?

For så har jeg en kommentar til det om bibelen er guds ord :-D

Kast dig ud i det! :)
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er det overtro?

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 16:14

dgd2007 skrev:Kast dig ud i det! :)



Yay!

Det blev nævnt, at ingen kristne tror på at bibelen er guds ord. Én påpeger at Indre Mission i høj grad ser bibelen som guds ord. Det gør Jehovas vidner også. Og baptisterne, så vidt jeg ved.
Så kan de snart ikke være i Parken længere - der er i hvert fald 15.000 Jv'ere :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er det overtro?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2016, 16:27

Annione skrev:Yay!

Det blev nævnt, at ingen kristne tror på at bibelen er guds ord. Én påpeger at Indre Mission i høj grad ser bibelen som guds ord. Det gør Jehovas vidner også. Og baptisterne, så vidt jeg ved.
Så kan de snart ikke være i Parken længere - der er i hvert fald 15.000 Jv'ere :-D

Jeg har også indtryk af, at en del amerikanere gør.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er det overtro?

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 16:45

dgd2007 skrev:Jeg har også indtryk af, at en del amerikanere gør.


De er jo nærmest uhyggelige... Jeg fik en gang langt tarok-kort af én, på Coney Island, der sagde, at jeg skulle bede til gud og læse i bibelen. I min definition går hun ind under "sandsigerske" som er voldsomt fordømt i bibelen :stoned:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er det overtro?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2016, 17:20

Annione skrev:De er jo nærmest uhyggelige... Jeg fik en gang langt tarok-kort af én, på Coney Island, der sagde, at jeg skulle bede til gud og læse i bibelen. I min definition går hun ind under "sandsigerske" som er voldsomt fordømt i bibelen :stoned:

Ja, det er sjovt nok også en af de ting, jeg kan huske fra biblen ... at åndemanere og folk, der tager varsler, er HERREN en gru ;) (Det er jeg for resten enig i.)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er det overtro?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2016, 17:47

Men apropos det med, om det ene eller andet skrift er "skrevet" af Guden direkte, er det jo en underlig ide.
Altså det er fint nok at tro, at der ligger en guddomelig inspiration til grund, men at Guden ligefrem skulle dikteret hvert et ord, virker lidt søgt. Biblen er jo fx en samling af alt muligt ... diverse myter, der i forvejen var i omløb i området fra andre religioner, gammel jødisk generel filosofi, vissse mere eller mindre pålidelige historiske fremstillinger osv. osv.
Jeg ved ikke, om Koranen er anderledes. Jeg prøvede for mange år siden, men jeg kunne ikke rigtig få hoved og hale på den. Men noget af den er, så vidt jeg har fået stået, angiveligt noget som Guden har sagt til profeten i hule, og hans kone så har skrevet ned.Hvis det alt sammen er sådan, kan det måske lidt bedre fortolkes som i hvert fald tredjehånds referat af Gudens udtalelser. Men så kommer alt muligt om, hvad de tidlige fans af retningen skulle have gjort og sagt, også og bliver inkluderet i religionen.
Generelt har man lyst til at spørge meget bogstavtro religiøse fra alle retninger, om hvorfor de tror, Guden havde givet mennesket evnen til at tænke lidt selv, hvis ikke det var meningen, at man skulle bruge den? :gruble:
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være inspiration at hente i alle de store religioners bøger. Men at tage hvert ord som "skrevet af Guden", det er nu at gå lidt for vidt efter min "humble" mening :)
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er det overtro?

Indlægaf Annione » 27. mar 2016, 18:00

dgd2007 skrev:Men apropos det med, om det ene eller andet skrift er "skrevet" af Guden direkte, er det jo en underlig ide.
Altså det er fint nok at tro, at der ligger en guddomelig inspiration til grund, men at Guden ligefrem skulle dikteret hvert et ord, virker lidt søgt. Biblen er jo fx en samling af alt muligt ... diverse myter, der i forvejen var i omløb i området fra andre religioner, gammel jødisk generel filosofi, vissse mere eller mindre pålidelige historiske fremstillinger osv. osv.
Jeg ved ikke, om Koranen er anderledes. Jeg prøvede for mange år siden, men jeg kunne ikke rigtig få hoved og hale på den. Men noget af den er, så vidt jeg har fået stået, angiveligt noget som Guden har sagt til profeten i hule, og hans kone så har skrevet ned.Hvis det alt sammen er sådan, kan det måske lidt bedre fortolkes som i hvert fald tredjehånds referat af Gudens udtalelser. Men så kommer alt muligt om, hvad de tidlige fans af retningen skulle have gjort og sagt, også og bliver inkluderet i religionen.
Generelt har man lyst til at spørge meget bogstavtro religiøse fra alle retninger, om hvorfor de tror, Guden havde givet mennesket evnen til at tænke lidt selv, hvis ikke det var meningen, at man skulle bruge den? :gruble:
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være inspiration at hente i alle de store religioners bøger. Men at tage hvert ord som "skrevet af Guden", det er nu at gå lidt for vidt efter min "humble" mening :)


Har du set Zeitgeist? En dokumentar om bl.a. kristendommen? Ligger på youtube. Den er virkelig oplysende - men i et ganske højt tempo.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er det overtro?

Indlægaf fisken80 » 29. mar 2016, 10:16

dgd2007 skrev:Men apropos det med, om det ene eller andet skrift er "skrevet" af Guden direkte, er det jo en underlig ide.
Altså det er fint nok at tro, at der ligger en guddomelig inspiration til grund, men at Guden ligefrem skulle dikteret hvert et ord, virker lidt søgt. Biblen er jo fx en samling af alt muligt ... diverse myter, der i forvejen var i omløb i området fra andre religioner, gammel jødisk generel filosofi, vissse mere eller mindre pålidelige historiske fremstillinger osv. osv.
Jeg ved ikke, om Koranen er anderledes. Jeg prøvede for mange år siden, men jeg kunne ikke rigtig få hoved og hale på den. Men noget af den er, så vidt jeg har fået stået, angiveligt noget som Guden har sagt til profeten i hule, og hans kone så har skrevet ned.Hvis det alt sammen er sådan, kan det måske lidt bedre fortolkes som i hvert fald tredjehånds referat af Gudens udtalelser. Men så kommer alt muligt om, hvad de tidlige fans af retningen skulle have gjort og sagt, også og bliver inkluderet i religionen.
Generelt har man lyst til at spørge meget bogstavtro religiøse fra alle retninger, om hvorfor de tror, Guden havde givet mennesket evnen til at tænke lidt selv, hvis ikke det var meningen, at man skulle bruge den? :gruble:
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være inspiration at hente i alle de store religioners bøger. Men at tage hvert ord som "skrevet af Guden", det er nu at gå lidt for vidt efter min "humble" mening :)


Muhammed fik de første overleveringer af Gabriel, ærkeenglen. Og Muhammed skrev disse overleveringer ned, hvilket var mirakuløst, da han var analfabet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"