Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Wizzze » 27. mar 2016, 19:45

Samano skrev:Årsagen til mit spørgsmål er at jeg var på en fantastisk indisk restaurant i London, hvor maden var virkelig god og meget autentiske med indiske tjenere og det hele. Det sjove var så at deres menukort under dessertkategorien kun bestod af is. Der var intet andet. Ingen speciel indisk specialitet eller noget. Det er ikke første gang jeg har oplevet noget lignende og det fik mig til at tænke er is bare verdens bedste dessert? og er derfor blevet sådan en universal dessert man bare serverer på alle restauranter. Eller er det fordi det bare er nemt at have nogle liter is i fryseren som køkkenassistent lige hurtig kan anrette?


Indisk is (kulfi) er ellers virkeligt lækker, det laves uden æg, modsat vores is, og så med frugt, nødder og søde krydderier som kanel og kardemomme. Måske havde restauranten bare valgt at fokusere på denne dessert ? Det har jeg set andre steder.

Men ellers vil jeg sige, ja is er nok den bedste all round dessert, det er en god slutning på et måltid, hjælper fordøjelsen, og næste alle kan finde noget is de kan lide/tåle.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Rapfisk » 27. mar 2016, 20:42

Nej. Is alene er jævnt kedelig, med mindre der er en masse fyld. Is til kage, pandekage osv. kan være fremragende, men generelt er jeg ikke den største fan af is.

Taler vi restauranter, er det klart, det er nemt både at opbevare og servere.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Purple Haze » 27. mar 2016, 20:55

En marengsbund med vanilleis toppet af friske jordbær er nok noget nær den perfekte dessert!
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2016, 21:40

Jeg har flere gang hørt, at europæiske restauranter med ikke-vestlig mad bevidst vælger de desserter fra, der hører køkkenet til, fordi de vurderes at være for anderledes til de gængse vestlige smagsløg. Ofte for søde og/eller parfumerede.

I min verden er is hverken den bedste eller hurtigste dessert. Jeg finder det faktisk for det meste jævnt kedeligt og kan i øvrigt ikke spise det spontant pga. laktoseintolerance.
1
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Mumifar » 27. mar 2016, 23:47

Jeg tror det er fordi desserter mange steder ikke bliver prioriteret særlig højt og is er derfor utrolig nemt at have på menuen.
Det er simpelthen fordi det er nemt.
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf lulu-p » 28. mar 2016, 06:39

Jeg synes det er ret typisk for aasiatiske restauranter. 3 kugler is eller en bananasplit. Ærgerligt, men ungerne elsker det.

Verdens bedste dessert er creme brulee, eller lækker chokoladekage.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23202

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Mani » 28. mar 2016, 07:04

Jeg tænker også, at der er en del kokke, som ikke er interesseret i det søde køkken - så medmindre stedet er stort nok til at have en dessertkok er den nemme løsning nogle gange den løsning, de bruger.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf Ado » 28. mar 2016, 07:14

Det er dovenskab, tror jeg. Og nedprioritering af opgaver/arbejdstid i køkkenet. Og det er egentlig ret ærgerligt.
Is er da...fint nok. Men bare kedeligt. Crème Brûlée, brownies, fromager, tærter osv. er da langt mere interessant.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf HappyPaww » 28. mar 2016, 08:09

Jeg tror det kan tælles på en hånd hvor mange gange, jeg har bestilt is på en restaurant - hvis det ikke er fordi det er en del af en dessertanretning...

Det er synd ja, men tror også det oftest har noget at gøre med, at især etniske køkkener enten ikke traditionelt har særlig mange desserter, eller ja, at det de har, tror de ikke falder i danskernes smag.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. mar 2016, 09:09

Santopia skrev:Asiatiske køkkener har generelt ikke samme tradition for desserter som de vestlige, og det er ikke på samme måde noget, man spiser efter maden, men oftest som snack eller til kaffen.
I indien er det fx typisk, at man fåren lille skål med anisfrø serveret efter maden.


Det fik jeg sidst, jeg var på indisk restaurant. Det fungerede virkelig godt. Der havde de forresten også en slags krydret risalamande til dessert, der smagte rigtig godt, og som jeg kan huske fra min barndom, hvor en mor med pakistansk baggrund en dag spontant dukkede op i børnehaveklassen med en stor portion af netop den ret. Meget kært gensyn.
0
bk1510
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. dec 2015, 21:11
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf bk1510 » 28. mar 2016, 09:12

Citronfromage er verdens bedste dessert.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er is verdens bedste dessert? eller bare den nemmeste?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. mar 2016, 09:25

Santopia skrev:Risdesserter er nemlig super typiske i etniske køkkener. I Thailand har de sådan en skøn mango sticky rice som man egentlig dødlet kan lave hjemme.. Risdesserter og søde små kager er det gængse. Men det er stadig mest et måltid i sig selv eller en snack. De har ligesom bare ikke det samme behov for at runde et måltid af med noget sødt. Måske det er fordi at deres mad er så krydret, at deres smagssanser i højere grad bliver stimuleret :gruble: eller også er det fordi de generlt har været fattigere end vesten :gruble:


Jeg tror, at det skyldes, at den søde smag og frugt mange steder udenfor Europa ikke er reserveret til desserter.
Hvis man fx. har drukket en mango lhassi til sin hovedret, er behovet for noget i stil med is eller fromage der nok i mindre grad.
0

Tilbage til "Mad og drikke"