Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Delfin » 28. mar 2016, 09:59

Over 60 procent finder det irriterende eller forstyrrende, når andre snakker i mobiltelefon i det offentlige rum, viser ny meningsmåling.
http://www.avisen.dk/stop-saa-danskere- ... 76438.aspx

Her til morgen mødte jeg igen mit tilbagevendende morgenmareridt. Nat-sosuen på vej hjem fra job.
Hun taler højt, meget højt, og der veksles suk, rullende øjne og løftede øjebryn mellem andre passagerer, mens den ene efter den anden fortrækker til de tilstødende kupeer.
I dag underholdt hun med højtlæsning af en artikel om demens i BT.
Forleden var det store spørgsmål til oraklet i den anden ende, om det ville være sundhedsfagligt i orden at give ham, der piller urindomet af, et permanent kateter, fordi hun ikke gider skifte de våde senge. :/ Til tider har hun bevæget sig på kanten af sin tavshedspligt.

I kender sikkert også typen, som underholder om skænderiet med kæresten eller med svigermors sidste stunt. Intet er åbenbart for personligt til at blive delt.

Jeg må nok melde mig i de 60%. Kortere samtaler i almindeligt toneleje generer mig ikke voldsomt, men ovenstående type, som oftest taler fra de sætter sig, til de står af igen, irriterer mig mere og mere. Ja, jeg kan bare flytte mig, men når jeg nu kom først og lige sidder og slapper af på vej hjem fra job, så gider jeg da ikke. (5 år og gnaven :D )

Hvordan har du det med mobilsnak i det offentlige rum?
Hvorfor er der ingen, heller ikke jeg, der beder sådan en om at dæmpe sig?
5
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf kidkomb » 28. mar 2016, 10:05

Altså jeg er pænt træt af folk, der taler i mobiltelefon mens de betaler i supermarkeder.
Læg dog den ting fra dig og behandl andre mennesker ordentligt.
Nej, du skal ikke stå og blinke inforstået til kassøren, som undskyldning for, at du end ikke evner et "tak" når du får byttepenge.
Kassøren burde smide dine byttepenge ned på gulvet, så kunne du ligge der og rode rundt efter dem som en enarmet evnesvag, fordi du garanteret stadig ikke ville lægge telefonen fra dig.
Tsk tsk.
9
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Aima » 28. mar 2016, 10:09

Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Rapfisk » 28. mar 2016, 10:22

Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.

This.

Jeg synes, det fungerer godt, at der fx er stillekupéer i tog, hvor jeg sætter mig, hvis jeg fx gerne vil læse. I andre dele af toget, i busser osv. generer andres telefonsamtaler mig ikke. Nogle gange får jeg endda noget ud af dem, som dengang i Metroen, hvor en pige berettede for sin veninde om alle de lækre restauranter, hun havde spist på i Paris.

Der er helt sikkert emner, der ikke passer sig, fx om sex eller om navngivne personer eller personer, folk har tavshedspligt over for. De samtaler skal de vente med, men det er jo sådan set ikke anderledes end samtaler mellem to mennesker, der begge er til stede.
Senest rettet af Rapfisk 28. mar 2016, 11:57, rettet i alt 1 gang.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf LadyFox » 28. mar 2016, 10:52

Jeg har det fint med mobilsnak i offentligheden! Jeg ser det ikke anderledes end folk der snakker face to face i offentligheden,og det syes jeg da der skal være plads til. Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at folk snakker i offentligheden uanset om det er i telefon eller ansigt til ansigt, medmindre man befinder sig et sted hvor man burde være stille - så som stillezoner, i biografen, til fordrag osv.
3
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Delfin » 28. mar 2016, 11:02

Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.


Jeg kan ikke holde ud at have musik i ørerne, men jeg har faktisk gået og overvejet et par formstøbte ørepropper. De er lidt dyre, men måske er pengene givet godt ud. For du har da ganske ret, at jeg ikke kan ændre på andre, selvom de irriterer mig.


Til jer der nævner stillekupe, kan jeg ikke bruge den, da jeg er i cykelvognen i midten af toget. (der er aldrig plads i dem i enderne på det tidspunkt)
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Aima » 28. mar 2016, 11:22

Delfin skrev:
Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.


Jeg kan ikke holde ud at have musik i ørerne, men jeg har faktisk gået og overvejet et par formstøbte ørepropper. De er lidt dyre, men måske er pengene givet godt ud. For du har da ganske ret, at jeg ikke kan ændre på andre, selvom de irriterer mig.


Til jer der nævner stillekupe, kan jeg ikke bruge den, da jeg er i cykelvognen i midten af toget. (der er aldrig plads i dem i enderne på det tidspunkt)


Jeg har et par formstøbte ørepropper, og er virkelig glad for dem, jeg bruger dem når jeg skal have ro fra gadelarm, kirkeklokker og den slags, og når jeg skal sove. Men derudover behøver du jo ikke have musik i høretelefonerne. Jeg har tit mine på udelukkende som afskrærmning, uden musik, og de tager en del, det er faktisk lidt som at være under vand, på en god måde :)

Der findes også masser af podcasts med white noise og havskvulp eller regnvejrslyd eller den slags.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Pjeps » 28. mar 2016, 11:26

Jeg hører det aldrig, der sidder altid en lydbog i mine ører. Men nu bruger jeg sjældent offentligt transport :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Delfin » 28. mar 2016, 11:34

Aima skrev:
Delfin skrev:
Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.


Jeg kan ikke holde ud at have musik i ørerne, men jeg har faktisk gået og overvejet et par formstøbte ørepropper. De er lidt dyre, men måske er pengene givet godt ud. For du har da ganske ret, at jeg ikke kan ændre på andre, selvom de irriterer mig.


Til jer der nævner stillekupe, kan jeg ikke bruge den, da jeg er i cykelvognen i midten af toget. (der er aldrig plads i dem i enderne på det tidspunkt)


Jeg har et par formstøbte ørepropper, og er virkelig glad for dem, jeg bruger dem når jeg skal have ro fra gadelarm, kirkeklokker og den slags, og når jeg skal sove. Men derudover behøver du jo ikke have musik i høretelefonerne. Jeg har tit mine på udelukkende som afskrærmning, uden musik, og de tager en del, det er faktisk lidt som at være under vand, på en god måde :)

Der findes også masser af podcasts med white noise og havskvulp eller regnvejrslyd eller den slags.


Selv sådan nogle naturlyde kan genere mig, hvis jeg er i det sensitive hjørne. White noise har jeg ikke prøvet. Kan man høre noget, eller er det der bare? Underligt spørgsmål vistnok. Ørepropper fylder lidt mindre at slæbe rundt med, og så var tanken faktisk også at bruge dem ved søvn, når ungerne er ude at lege på fællesområdet, så det bliver nok løsningen, når jeg får snøvlet mig sammen til at undersøge markedet.

Nå men så fik jeg da også lige lidt løsninger på bordet :blomst: men til tråden i øvrigt, synes jeg der er meget stor forskel på, hvordan folk taler i de telefoner. Almindelig dæmpet snak irriterer mig ikke voldsomt, men hende her taler seriøst så højt, at man skulle tro, hun skulle råbe til nogen 50 meter væk, og hun er ikke den eneste.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Karkluden » 28. mar 2016, 11:36

Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.

Enig. De dage hvor jeg er ekstra stimulisensitiv, der forsøger jeg at komme i stillekupeer, har høretelefoner eller ørepropper i, undgår så vidt muligt offentligheden i myldretiden osv.
Og jeg tager altså min telefon, når den ringer, medmindre jeg er på job, midt i en aftale eller sidder i en stillekupe (eller ikke gider snakke). Jeg taler i et fornuftigt toneleje, og undgår detaljerede private samtaler, men jeg tager telefonen.

Jeg synes fx også, det er lydmæssigt generende, når der er grædende børn i offentligheden. Skal forældre så også blive hjemme med deres børn?
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2016, 11:44

Folk der tale i et normalt toneleje genre mig ikke - folk der skriger op og nærmest gør en dyd ud af at inddrage så mange folk som muligt, genre mig, og det uanset om de taler i tlf eller med tilstedeværende personer.

Men generelt så igonere jeg bare andre mennesker når jeg er ude (selvfølgelig med untagelser).

Faktisk genere det mig ofte mere når andre prøver at pådutte mig/andre deres meninger om hvad man skal og ikke skal med sin tlf.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Torn » 28. mar 2016, 11:45

Som udgangspunkt generer det mig ikke, at folk taler i telefon i det offentlige rum. Enkelte gange oplever jeg nogle meget højrystede typer, men de havde været lige så irriterende om de så havde talt med sidemanden i stedet.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Fru Sunshine » 28. mar 2016, 11:59

Jeg gider altså heller ikke høre på ekstremt højlydte samtaler om personlige ting.
To der sidder og taler sammen, har sjældent behov for at råbe, så resten af selskabet får fornøjelse af samtalen.

Almindelig rolig samtale i et normalt toneleje er jeg ligeglad med.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Delfin » 28. mar 2016, 11:59

Karkluden skrev:
Jeg synes fx også, det er lydmæssigt generende, når der er grædende børn i offentligheden. Skal forældre så også blive hjemme med deres børn?

Kun hvis de hyler :lol:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Sevii » 28. mar 2016, 12:02

Neeej! Jeg vidste ikke at der var flere der brugte deres høretelefoner bare for at holde larmen ude. (jeg hører dog aldrig musik når jeg har dem på). Jeg kan godt være ret sensitiv, og jeg pendler meget så det har reddet mit liv når jeg lige skal lukke verden ude.
Men jeg bliver ikke irriteret over folk taler i telefon, hvis de er et sted hvor de må. Jeg bliver først rigtig irriteret når folk sætter sig ind i stillezonen for at snakke eller hvis folk hører så højt musik i deres høretelefoner at de ligeså godt kunne fjerne dem og høre det højt. Men ellers så synes jeg det er ok. :)
0
:banan: :banan:

Tilbage til "Livets forhold"