Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf 2SHY » 28. mar 2016, 12:24

Korte samtaler generer mig ikke. F.eks. dem der med "Jeg er der og der, men jeg er på vej", "Var det det eller det mærke yoghurt du ville have?" og den slags

Men de der laaaaaaange snakke hvor man skal høre om hvor fulde folk var i weekenden, hvor meget de brækkede sig, hvor lidt de scorede eller dem der render rundt i supermarkedet og køber ind mens de snakker om løst og fast... Dét gider jeg ikke høre på

Og det tror jeg ikke engang er fordi jeg er særligt sensitiv og især kan få for meget af lyde (især snak). Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. mar 2016, 12:25

for mig handler det meget om hvor, hvornår og hvordan.

Jeg synes det er træls mere eller mindre at være tvangsindlagt som medhør på en længere og personlig samtale.
- mange mennesker mister altså noget blufærdighedsfilter i offentligtheden, blot fordi de har en firkantet klods op til øret.
Og så synes jeg som Kidkomb at mobiltelefoni, der tyvstjæler opmærksomhed fra der hvor den burde være, at det er pisse uopdragent.

Jeg er træt af den fokus telefoni har i dag, at det meget typisk har første prioritet, fremfor den samtale eller interaktion man er i her og nu.
Skal man stå i kø i supermarkedet og betale, jamen så vent til du har snakket færdig, eller afbryd imens som det mindste.
Jeg forstå slet ikke lysten til, eller behovet for, at føre længere private samtaler i offentligt rum.
Selv laver jeg korte konkrete opkald når det er nødvendigt, jeg afviser opkald hvis jeg er midt i noget, og jeg har fokus på det jeg er igang med - som kræver noget af andre mennesker også.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Aima » 28. mar 2016, 12:41

Delfin skrev:
Aima skrev:
Delfin skrev:
Aima skrev:Jeg er generelt meget stimuli-sensitiv og får det krads i hjernen af for mange og for høje lyde. Jeg bliver træt og irriteret, men helt generelt har det altid virket både nemmest og mest logisk for mig, at sørge for egne vilkår, fremfor at forholde mig til, hvad alle mulige andre mennesker bør gøre anderledes, så jeg bevæger mig nærmest ikke rundt uden hørebøffer; når jeg handler, træner og kører i bus og tog sidder de på mit hoved, sommetider med musik, sommetider bare for at lukke lyd ude og så kan resten af verden sådan set bare larme løs.


Jeg kan ikke holde ud at have musik i ørerne, men jeg har faktisk gået og overvejet et par formstøbte ørepropper. De er lidt dyre, men måske er pengene givet godt ud. For du har da ganske ret, at jeg ikke kan ændre på andre, selvom de irriterer mig.


Til jer der nævner stillekupe, kan jeg ikke bruge den, da jeg er i cykelvognen i midten af toget. (der er aldrig plads i dem i enderne på det tidspunkt)


Jeg har et par formstøbte ørepropper, og er virkelig glad for dem, jeg bruger dem når jeg skal have ro fra gadelarm, kirkeklokker og den slags, og når jeg skal sove. Men derudover behøver du jo ikke have musik i høretelefonerne. Jeg har tit mine på udelukkende som afskrærmning, uden musik, og de tager en del, det er faktisk lidt som at være under vand, på en god måde :)

Der findes også masser af podcasts med white noise og havskvulp eller regnvejrslyd eller den slags.


Selv sådan nogle naturlyde kan genere mig, hvis jeg er i det sensitive hjørne. White noise har jeg ikke prøvet. Kan man høre noget, eller er det der bare? Underligt spørgsmål vistnok. Ørepropper fylder lidt mindre at slæbe rundt med, og så var tanken faktisk også at bruge dem ved søvn, når ungerne er ude at lege på fællesområdet, så det bliver nok løsningen, når jeg får snøvlet mig sammen til at undersøge markedet.

Nå men så fik jeg da også lige lidt løsninger på bordet :blomst: men til tråden i øvrigt, synes jeg der er meget stor forskel på, hvordan folk taler i de telefoner. Almindelig dæmpet snak irriterer mig ikke voldsomt, men hende her taler seriøst så højt, at man skulle tro, hun skulle råbe til nogen 50 meter væk, og hun er ikke den eneste.


Ja, man kan høre white noise, i hvert fald hvis man lytter aktivt. Det er lyd uden dynamik der ligger indenfor et konkret frekvensområde, der matcher den menneskelige hørelses kapacitet. Sådan helt forsimplet og vistnok. Jeg fik nørdeforklaringen da jeg i sin tid spurgte en der havde forstand på det, og ovenstående er cirka min oversættelse til almindeligt menneskesprog, så jeg er ikke helt 100%. Emhættelyd er eksempelvis white noise, men lige så irriterende det kan være i en situation, lige så gavnligt er det så i andre. For mig, hvert fald.

Du skulle næsten give det et forsøg, altså jeg kunne ikke leve uden mulighed for at zoome ud fra mine omgivelser på den måde, jeg ville seriøst ende som et vrag, men jeg er vist også et ekstremt tilfælde. Folk forstår mig hvert fald sjældent, når jeg siger, jeg ikke kan smage min mad, hvis radioen er for høj eller TV'et larmer for meget og den slags.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Venus222 » 28. mar 2016, 12:41

Ja for helvede!! Jeg har konsekvent musik i ørene når jeg færdes ude i virkeligheden, især i offentlig transport. Jeg gider ikke høre de intime detaljer af folks privatliv osv. Jeg ved ikke hvorfor folk insistere på at udlevere absolut alt. :stoned: :tie:
Jeg er i øvrigt også ret stimulifølsom, så der skal ikke meget til før jeg bliver træt i hovedet.

Hende sosu´en i startindlægget burde dælme have en opsang af de store! :sur:
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Kattefjæs » 28. mar 2016, 12:43

Jeg forstår ikke behovet for lange, private samtaler i offentligheden. Det er træls at høre på, men ellers generer det mig mest fordi folk generelt ikke er særlig gode til at fokusere på flere ting på én gang, så de er mere tilbøjelige til at gå ind i andre, falde i staver i supermarkedet, være uopmærksomme i trafikken osv. osv. hvis de har en telefon klistret til ansigtet.

Heldigvis behøver jeg ikke tage offentlig transport lige pt., så da slipper jeg for det, men selv på cyklen kan man ikke komme udenom mobil-idioter. Jeg magter simpelthen ikke folk som ikke kan holde øje med trafikken, slingrer og er til fare for andre fordi de har så travlt med at sms'e, høre musik, tage selfies eller tale i telefon.

Generelt er telefonerne for meget fremme i mine øjne - også i private selskaber - men jeg tror ikke at der er megen nytte i at prøve at opdrage voksne mennesker. Dels fordi de selv har lov til at vælge hvordan de vil leve så længe det er indenfor lovens rammer, men også fordi min mening og måde at gøre tingene på jo ikke er den eneste rigtige og på ingen måde ophøjet til lov.

Jeg vælger bare at styre udenom at være privat sammen med mobil-freaks, ligesom jeg vælger offentlig transport fra i det omfang jeg kan - og altid har ørepropper med når det alligevel sker. Min egen telefon er på lydløs 75% af tiden, vil jeg tro - altid når jeg er ude, især i supermarkeder og offentlig transport hvor jeg slet ikke tager den. Og jeg kunne i modsætning til så mange andre aldrig drømme om at tage telefonen på et museum, midt i et middagsselskab eller på restaurant. Jeg synes at det er ærgerligt at folk er blevet så grænseløse omkring hvor det er okay at gå og pladre løs, men tror ikke at jeg kan gøre meget for at ændre det, eller for den sags skyld at det er mit job.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21839

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2016, 12:44

2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf 2SHY » 28. mar 2016, 12:58

Purple Haze skrev:
2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Nej selvfølgelig gør vi ikke det, men vi taler som regel dæmpet sammen og som oftest oplever jeg at folk taler meget højt i telefonen og det synes jeg virker forstyrrende. Men det oplever jeg så også som forstyrrende og irriterende når det er irl. Min mor har f.eks. både venner og veninder jeg helst undgår fordi jeg ikke kan holde ud at høre på deres snak og volume i mere end max 10 min
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21839

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2016, 13:26

2SHY skrev:
Purple Haze skrev:
2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Nej selvfølgelig gør vi ikke det, men vi taler som regel dæmpet sammen og som oftest oplever jeg at folk taler meget højt i telefonen og det synes jeg virker forstyrrende. Men det oplever jeg så også som forstyrrende og irriterende når det er irl. Min mor har f.eks. både venner og veninder jeg helst undgår fordi jeg ikke kan holde ud at høre på deres snak og volume i mere end max 10 min


Men så er problemet vel ikke folk der taler i tlf. men de folk der taler højt?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Venus222 » 28. mar 2016, 13:26

Mit irritation er også kun rettet mod vi-deler-alt-med-alle-tosserne, dem har jeg så også lyst til at kværke. :genert:
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf 2SHY » 28. mar 2016, 13:34

Purple Haze skrev:
2SHY skrev:
Purple Haze skrev:
2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Nej selvfølgelig gør vi ikke det, men vi taler som regel dæmpet sammen og som oftest oplever jeg at folk taler meget højt i telefonen og det synes jeg virker forstyrrende. Men det oplever jeg så også som forstyrrende og irriterende når det er irl. Min mor har f.eks. både venner og veninder jeg helst undgår fordi jeg ikke kan holde ud at høre på deres snak og volume i mere end max 10 min


Men så er problemet vel ikke folk der taler i tlf. men de folk der taler højt?

For mit vedkommende er det begge dele. Som nogle også nævner så bliver langt størstedelen også så fokuseret på deres samtale at de intet andet ænser

Jeg kan ikke forklare det. Det irriterer mig og det er vel fair nok
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21839

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Purple Haze » 28. mar 2016, 13:36

2SHY skrev:For mit vedkommende er det begge dele. Som nogle også nævner så bliver langt størstedelen også så fokuseret på deres samtale at de intet andet ænser

Jeg kan ikke forklare det. Det irriterer mig og det er vel fair nok


Selvfølgelig - jeg forstår det bare ikke - men man behøver heller ikke forstå alting.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Kattefjæs » 28. mar 2016, 13:39

2SHY skrev:For mit vedkommende er det begge dele. Som nogle også nævner så bliver langt størstedelen også så fokuseret på deres samtale at de intet andet ænser

Jeg kan ikke forklare det. Det irriterer mig og det er vel fair nok


Grænseoverskridende opførsel er grænseoverskridende uanset om telefonen er involveret eller ej - men folk HAR bare en tendens til hurtigere at synke ned i ego-verden når telefonen er involveret, så det er nok derfor man oftere oplever telefonsnakkere som grænseoverskridende. Jeg synes da også at det er træls at være tvangsindlagt til højrøstet eller meget personlig samtale hvis begge personer er til stede, men det er som om det bare meget sjældent sker - jeg oplever det i hvert fald næsten kun når samtalen foregår via telefon og vedkommende glemmer både sin volumenkontrol og de simple sociale hensyn.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Slettet bruger » 28. mar 2016, 13:44

Det er sygt irriterende ja, også folk der larmer på anden vis med deres elektro-grej, f.eks. spiller små videoklip for rejsekammeraten eller ser film i S-Toget. eller spiller spil,

Jeg har også ørepropper på længere togture, en overgang gik jeg også med ørepropper hele tiden, sågar gik jeg også med høreværn i et par dage :) Problemet er at jeg synes det er creepy man ikke kan høre hvad der sker omkring en.

Mestendels undgår jeg mennesker i det offentlige så meget jeg nu kan, fordi der i dag desværre er en sky af irriterende gadget-støj omkring folk. I de gode gamle dage *mimre* kunne man sætte sig f.eks. et sted hvor man kunne se ingen kendte hinanden og der ville dag, men nu kan en hvilken som helst person til et hvilket som helst tidspunkt hive en smartphone op ad lommen og begynde at larme med et eller andet.

Det kommer nok bare an på hvor irriteret man bliver af støj.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Kattefjæs » 28. mar 2016, 13:49

eks-Maupassant skrev:Det er sygt irriterende ja, også folk der larmer på anden vis med deres elektro-grej, f.eks. spiller små videoklip for rejsekammeraten eller ser film i S-Toget. eller spiller spil,

Jeg har også ørepropper på længere togture, en overgang gik jeg også med ørepropper hele tiden, sågar gik jeg også med høreværn i et par dage :) Problemet er at jeg synes det er creepy man ikke kan høre hvad der sker omkring en.

Mestendels undgår jeg mennesker i det offentlige så meget jeg nu kan, fordi der i dag desværre er en sky af irriterende gadget-støj omkring folk. I de gode gamle dage *mimre* kunne man sætte sig f.eks. et sted hvor man kunne se ingen kendte hinanden og der ville dag, men nu kan en hvilken som helst person til et hvilket som helst tidspunkt hive en smartphone op ad lommen og begynde at larme med et eller andet.

Det kommer nok bare an på hvor irriteret man bliver af støj.


Jeg fatter ikke hvornår det blev socialt acceptabelt at støjforurene i offentligheden på den måde. Der er immervæk forskel på almindelig menneske-støj og elektronisk dåse-larm. Jeg fatter ikke hvordan man kan få sig selv til bare at sætte sig ned et offentligt sted og spille musik, film, spil el. lign. højt midt i det hele.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Slettet bruger » 28. mar 2016, 13:59

Kattefjæs skrev:
eks-Maupassant skrev:Det er sygt irriterende ja, også folk der larmer på anden vis med deres elektro-grej, f.eks. spiller små videoklip for rejsekammeraten eller ser film i S-Toget. eller spiller spil,

Jeg har også ørepropper på længere togture, en overgang gik jeg også med ørepropper hele tiden, sågar gik jeg også med høreværn i et par dage :) Problemet er at jeg synes det er creepy man ikke kan høre hvad der sker omkring en.

Mestendels undgår jeg mennesker i det offentlige så meget jeg nu kan, fordi der i dag desværre er en sky af irriterende gadget-støj omkring folk. I de gode gamle dage *mimre* kunne man sætte sig f.eks. et sted hvor man kunne se ingen kendte hinanden og der ville dag, men nu kan en hvilken som helst person til et hvilket som helst tidspunkt hive en smartphone op ad lommen og begynde at larme med et eller andet.

Det kommer nok bare an på hvor irriteret man bliver af støj.


Jeg fatter ikke hvornår det blev socialt acceptabelt at støjforurene i offentligheden på den måde. Der er immervæk forskel på almindelig menneske-støj og elektronisk dåse-larm. Jeg fatter ikke hvordan man kan få sig selv til bare at sætte sig ned et offentligt sted og spille musik, film, spil el. lign. højt midt i det hele.


Tja men for det første er der folk der ikke bliver generet af støj, og de kan ikke sætte sig ind i folk der ikke bryder sig om det og synes man er fjollet og sådan noget.

For det andet er der folk der godt støj er irriterende, men de er bare ikke i stand til at scanne deres omgivelser og tjekke ud hvor meget støj de skal udsende, eller lægge mærke til støj i deres omgivelser og så tænke A HA HVIS JEG KAN HØRE NÅR HAN GØR DET, SÅ KAN ANDRE NOK OGSÅ HØRE NÅR JEG GØR DET SAMME.

Det er tit man kan høre støj fra folks høretelefoner når de hører musik, det er også sindsygt irriterende for mig. De tror jo bare at headphones = ingen kan høre noget. Men man kan rigtigt tit høre bassen f.eks. Det er også noget der får mig til at skifte kupe i S-Toget.

Men altså, virksomhederne bliver ved med at bevæbne støjmenneskene med nye redskaber til at genere deres omgivelser, så det er en umulig kamp. Der er ikke andet at gøre end at holde sig væk eller tage ørepropper på.
1

Tilbage til "Livets forhold"