Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mani » 27. mar 2016, 16:30

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Har du set Gordon Ramsey?

:D
(Nej, jeg prøver fpor så vidt muligt at undgå det.)

Umiddelbart fornuftigt :-D
Mine 2 13-årige elsker det program - og hævder det er pga. deres interesse for madlavning - jeg har en mistanke om, at mandens sprog også spiller ind :cool:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. mar 2016, 11:04

Mani skrev:
dgd2007 skrev:
Mani skrev:Har du set Gordon Ramsey?

:D
(Nej, jeg prøver fpor så vidt muligt at undgå det.)

Umiddelbart fornuftigt :-D
Mine 2 13-årige elsker det program - og hævder det er pga. deres interesse for madlavning - jeg har en mistanke om, at mandens sprog også spiller ind :cool:


Dét program? Han har lavet 5-10 forskellige køkkenprogrammer..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Mani » 28. mar 2016, 12:09

Advocatus-Diaboli skrev:
Mani skrev:
dgd2007 skrev:
Mani skrev:Har du set Gordon Ramsey?

:D
(Nej, jeg prøver fpor så vidt muligt at undgå det.)

Umiddelbart fornuftigt :-D
Mine 2 13-årige elsker det program - og hævder det er pga. deres interesse for madlavning - jeg har en mistanke om, at mandens sprog også spiller ind :cool:


Dét program? Han har lavet 5-10 forskellige køkkenprogrammer..

Åh, jeg ved ikke hvad det præcis er de ser - jeg kan bare hører, at han bruger kæften. De ser formodentlig adskillige af dem så.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 28. mar 2016, 12:18

FruDulle skrev:
Annione skrev:
Kirstenkp skrev:Jeg synes at hvis man vil have kejsersnit uden medicinske grunde, skal det være for egen regning.....


Men er det faktisk dyrere, end at føde på et sygehus? Jeg spørger, fordi jeg ikke er klar over det.
Min svigerinde er jordemoder, og hun er ofte på kald. Og hun bliver 50% af gangene altid kaldt, fordi der er mange fødende. Så springer hun ud i en taxa (som er betalt af hendes sygehus) og suser afsted.
Ved planlagt kejsersnit lægges midt i arbejdstiden, så der skal ikke skal være læger eller jordemødre på kald.


Til en fødsel skal der bare være en JM og gerne en sygeplejerske men ikke nødvendigvis.

Uanset om det er planlagt eller ej skal der være læge, sygeplejerske, anæstesi og evt en JM. Plus der skal bedøvelse osv igang. Udgifterne er større generelt.

Og det er i øvrigt ikke sygeplejersker, men SSA'er på de fleste fødeafdelinger, hvilket også gør det billigere.

Derudover (og det er i hvert fald upopulært at sige) så er en vaginal fødsel sundere for barnet også i det lange løb, og jeg kan ærligt talt ikke se årsagen til at vi skal bekoste et dyrere og mere risikabelt kejsersnit, der er dårligere for barnet, fordi nogle finder det praktisk eller ikke vil have veer.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Lykke » 28. mar 2016, 13:34

Karkluden skrev:
FruDulle skrev:
Annione skrev:
Kirstenkp skrev:Jeg synes at hvis man vil have kejsersnit uden medicinske grunde, skal det være for egen regning.....


Men er det faktisk dyrere, end at føde på et sygehus? Jeg spørger, fordi jeg ikke er klar over det.
Min svigerinde er jordemoder, og hun er ofte på kald. Og hun bliver 50% af gangene altid kaldt, fordi der er mange fødende. Så springer hun ud i en taxa (som er betalt af hendes sygehus) og suser afsted.
Ved planlagt kejsersnit lægges midt i arbejdstiden, så der skal ikke skal være læger eller jordemødre på kald.


Til en fødsel skal der bare være en JM og gerne en sygeplejerske men ikke nødvendigvis.

Uanset om det er planlagt eller ej skal der være læge, sygeplejerske, anæstesi og evt en JM. Plus der skal bedøvelse osv igang. Udgifterne er større generelt.

Og det er i øvrigt ikke sygeplejersker, men SSA'er på de fleste fødeafdelinger, hvilket også gør det billigere.

Derudover (og det er i hvert fald upopulært at sige) så er en vaginal fødsel sundere for barnet også i det lange løb, og jeg kan ærligt talt ikke se årsagen til at vi skal bekoste et dyrere og mere risikabelt kejsersnit, der er dårligere for barnet, fordi nogle finder det praktisk eller ikke vil have veer.


Den holdning synes jeg så kun at møde fra folk som ikke har prøvet at føde selv.
Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen som ønskede Ks fordi det var praktisk nemmest.

Alle ved da at man får et forholdsvis stort ar, der kan være alle mulige komplikationer osv.

Jeg synes det er en hån mod kvinder. Også det faktum at jeg som gravid ingen oplysninger fik om KS. Det var givet at selvfølgelig skulle man og kunne man føde naturligt, hvis man ville.
1
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pixie88 » 28. mar 2016, 14:02

Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf kidkomb » 28. mar 2016, 14:04

Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Jeg er helt enig.
Når det er sagt, så kan der være lægelige grunde til at nægte en fødende kejsersnit.
Jeg er faktisk ikke sikker på, at man som gravid kan "kræve" kejsersnit? :gruble:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pixie88 » 28. mar 2016, 14:22

kidkomb skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Jeg er helt enig.
Når det er sagt, så kan der være lægelige grunde til at nægte en fødende kejsersnit.
Jeg er faktisk ikke sikker på, at man som gravid kan "kræve" kejsersnit? :gruble:

Man må vel næsten kunne kræve det, siden diskussionen tages op.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Lilly007
Indlæg: 100
Tilmeldt: 3. feb 2016, 19:36
Kort karma: 9
Likede indlæg: 299

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Lilly007 » 28. mar 2016, 15:02

Jeg er så én af dem som "kræver" et kejsersnit selv om der ikke er en lægelig grund til det.
Min mor havde en meget traumatisk fødsel da hun fødte mig, og hun har fortalt mig om det, da det har haft en konsekvens i mit liv. Ikke sundhedsmæssigt, men nok til at jeg er anderledes.
Jeg ved at risikoen for at jeg ender i samme situation er lig med 0, men ikke desto mindre, er det noget jeg frygter og jeg har derfor ingen ønske om at føde naturligt.

Så der kan være mange grunde til at en kvinde vælger et kejsersnit, selv om det ikke umiddelbart er "nødvendigt" og jeg synes det er dejligt at man har den valgmulighed sådan at alle kvinder kan få den mest trygge fødsel muligt. Også uden at de behøver at betale for det.
5
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf dgd2007 » 28. mar 2016, 15:12

Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Hmm ... det er ikke noget, jeg har spekuleret over før ... men det er da to forskellige ting:
Den ene, at vi ikke siger til folk, der er kommet til skade: "Det har du selv været ude om, så det gider vi ikke reparere."
Og den anden, om man skal operere en person, der ikke er kommet til skade.

Jeg siger ikke det ene eller andet, men jeg synes ikke, du kan bruge det som argument, at man ikke spørger om skyld til folk, der er kommet til skade.
3
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pixie88 » 28. mar 2016, 15:19

dgd2007 skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Hmm ... det er ikke noget, jeg har spekuleret over før ... men det er da to forskellige ting:
Den ene, at vi ikke siger til folk, der er kommet til skade: "Det har du selv været ude om, så det gider vi ikke reparere."
Og den anden, om man skal operere en person, der ikke er kommet til skade.

Jeg siger ikke det ene eller andet, men jeg synes ikke, du kan bruge det som argument, at man ikke spørger om skyld til folk, der er kommet til skade.

Ligheden er at man selv vælger at gå ind i noget, hvor man vælger at skulle behandles eller opereres på et sygehus.
Taget i betragtning at kloge mennesker mener vi skal føde flere børn, så må vi vel også have lov til selv at vælge hvordan.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Moxy-lady » 28. mar 2016, 15:23

Min svigerinde fik PK, udelukkende fordi hun ikke turde føde vaginalt. lægen prøvede kort at overtale hende til almindelig fødsel, men hun fik selv lov til at vælge. Jeg synes at det er skørt, og oprettede faktisk i sin tid en tråd om det på den gamle debat hvor jeg fik ret mange hug. Men nu når tråden hedder som den gør:

Jeg synes at det er umodent at vælge kejsersnit pga. lav smertetærskel, eller frygt for skader (hvis denne frygt er bygget på kosmetiske hensyn)

*gode grunde: fysiske skavanker, dårlige oplevelser fra tidligere fødsler der vil gøre hele fødslen langt mere kompliceret, fare for mor eller barn. Anbefalinger fra sundhedspersonale. Sikkert også andet.
10
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pixie88 » 28. mar 2016, 15:31

Moxy-lady skrev:Min svigerinde fik PK, udelukkende fordi hun ikke turde føde vaginalt. lægen prøvede kort at overtale hende til almindelig fødsel, men hun fik selv lov til at vælge. Jeg synes at det er skørt, og oprettede faktisk i sin tid en tråd om det på den gamle debat hvor jeg fik ret mange hug. Men nu når tråden hedder som den gør:

Jeg synes at det er umodent at vælge kejsersnit pga. lav smertetærskel, eller frygt for skader (hvis denne frygt er bygget på kosmetiske hensyn)

*gode grunde: fysiske skavanker, dårlige oplevelser fra tidligere fødsler der vil gøre hele fødslen langt mere kompliceret, fare for mor eller barn. Anbefalinger fra sundhedspersonale. Sikkert også andet.

Helt enig i det markerede. Min personlige fordom er, at hvis man vælger PK pga man er bange for kosmetiske skader, så er man ikke helt moden til et barn, når man sætter sit eget intime udseende over barnets sikkerhed. Men derfor synes jeg stadig man skal have lov til at få et PK.
2
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Moxy-lady » 28. mar 2016, 15:41

Pixie88 skrev:
Moxy-lady skrev:Min svigerinde fik PK, udelukkende fordi hun ikke turde føde vaginalt. lægen prøvede kort at overtale hende til almindelig fødsel, men hun fik selv lov til at vælge. Jeg synes at det er skørt, og oprettede faktisk i sin tid en tråd om det på den gamle debat hvor jeg fik ret mange hug. Men nu når tråden hedder som den gør:

Jeg synes at det er umodent at vælge kejsersnit pga. lav smertetærskel, eller frygt for skader (hvis denne frygt er bygget på kosmetiske hensyn)

*gode grunde: fysiske skavanker, dårlige oplevelser fra tidligere fødsler der vil gøre hele fødslen langt mere kompliceret, fare for mor eller barn. Anbefalinger fra sundhedspersonale. Sikkert også andet.

Helt enig i det markerede. Min personlige fordom er, at hvis man vælger PK pga man er bange for kosmetiske skader, så er man ikke helt moden til et barn, når man sætter sit eget intime udseende over barnets sikkerhed. Men derfor synes jeg stadig man skal have lov til at få et PK.


Jeg skrev heller ikke noget om om man skulle have lov til det, det tror jeg ikke rigtig jeg har en holdning til. Det er mere dem der vælger det af ovenstående grunde som jeg har en holdning om.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Pixie88 » 28. mar 2016, 15:50

Rakel skrev:
Pixie88 skrev:
dgd2007 skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes det er en langt ude tanke, at man selv skal betale, hvis kejsersnittet ikke er medicinsk nødvendigt.
Så kan man jo også argumentere for, at folk der kører skateboard, dyrker sport og ekstrem sport selv skal betale evt behandling/operation på sygehuset, for det er nærmest 100% sikkert man på et tidspunkt brækker noget eller kommer rigtig galt afsted. Og det skal staten jo ikke betale når man selv har valgt at dyrke en sport med høj risiko for behandlingskrævende skader.

Hmm ... det er ikke noget, jeg har spekuleret over før ... men det er da to forskellige ting:
Den ene, at vi ikke siger til folk, der er kommet til skade: "Det har du selv været ude om, så det gider vi ikke reparere."
Og den anden, om man skal operere en person, der ikke er kommet til skade.

Jeg siger ikke det ene eller andet, men jeg synes ikke, du kan bruge det som argument, at man ikke spørger om skyld til folk, der er kommet til skade.

Ligheden er at man selv vælger at gå ind i noget, hvor man vælger at skulle behandles eller opereres på et sygehus.
Taget i betragtning at kloge mennesker mener vi skal føde flere børn, så må vi vel også have lov til selv at vælge hvordan.


Man kunne også bruge pengene på mere fertilitetsbehandling istedet for unødvendige kejsersnit, hvis man ønsker flere børn til verden.
Fx hjælp til barn nr. 2. Hvilket formentligt er en upopulær holdning i dagens Danmark.

Hvis et kejsersnit kun koster 10.000 mere end en vaginal fødsel, så skal der være udført virkelig mange PK før det kan hjælpe alle forældre til at få barn Nr 2, hvis de skal have hjælp.
Googlede det lige, en fertilitetsbehandling der munder ud i et barn, koster i snit 73.000 kr.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Livets forhold"