Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Hunkat » 30. mar 2016, 13:06

Mon ikke alle kender en person af typen som laver alting i et køkken fra bunden selv, bage boller og kage og sylter og laver deres egen medisterpølser? Dem som giver alle os andre dårlig samvittighed over vores frosne fritter med ketchup til til aftensmad.

De fleste af os er også vokset op med en formaning om at hvis noget skal være godt i et køkken, så skal man helst gøre det selv. Hjemmebagte boller frem for pulver og vand, sovs fra bunden osv.

Men i denne tråd skal vi tværtimod glæde os over alle de geniale tiltage som gør hverdagen meget lettere for os travle, post-moderne mennesker. Så fortæl endelig, hvor springer du over hvor gærdet er lavest, eller går helt uden om gærdet?

Selv bruger jeg frostgrønt i stor stil. En husstand på en gør det svært at købe frisk grønt og få det brugt før det bliver dårligt. Og fritter... dem har jeg altid til en nødsituation [læs: når jeg har lyst til dem].
Færdigblandet salat også, især broccolisalat er jeg meget glad for. Det er nemt og OK billigt.
Irmas sovs på glas, smager godt, nemt at varme og smide på tallerkenen.
Jeg tror aldrig jeg har bagt mit eget brød, sådan for alvor.

Der er sikkert mange flere.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Sophies-mor » 30. mar 2016, 13:07

Frostgrønt, hvis jeg kan finde en god kvalitet.
Færdigbagt brød, som er bagt uden bake-off/ mix.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 13:17

Frostgrønt. Vi får grøntkasser til fra Aarstiderne, men har altid frostgrønt til hvis det skal gå stærkt, eller vi synes bønner/ærter passer bedre til noget end det der lige er i kassen. Det har udmærket næringsværdi ift. vitaminer osv, og hvis man tilbereder det nænsomt smager det udmærket.

Knorrnaise. Min kæreste kan oprigtigt virkelig godt lide det, lavet uden fedtstof, og altså.. det får vi så nogle gange. Jeg spiser også slik selvom det ikke er så elegant eller næringsmæssigt smart, og sovsen er da i det mindste ok kcal-let :lol:

Bønner på dåse. Det er altså nemt til hvis det skal gå stærkt.

Boullionterninger eller fond på flaske. Jeg koger egentlig ofte min egen fond, men af og til er man jo løbet tør, og kan ikke lige stå og koge en ny.

Ultrasyntetisk sukkerfri saftevand og sodavand. Vi kan bare godt lide det. Ikke så meget pis der.

Købe-brød. Af og til bager jeg selv, men vi spiser så relativt lidt brød, at det faktisk dårligt kan svare sig.

Det er vist det. Ellers laver vi alt fra bunden.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Danseprinsesse » 30. mar 2016, 13:22

Når vi ikke orker/gider/har tid til at lave mad, så har vi to favoritter vi tyer til:
- Rema1000 har nøglehulsmærkede minifrikadeller på frost og coleslaw i køleskabet i grøntafdelingen.
- Karolines karrysuppe med ærter, majs og broccoli fra frost.

Det er fremragende. :love:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2016, 13:23

Bearnaise sovs har jeg det slet ikke skidt med ikke at gide at lave fra bunden.
Remolade, diverse krydderiblandinger, ristede løg, hakkede tomater er i hvert fald blandt de ting jeg er glad for der findes virksomheder der gider lave for mig.
1
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2016, 13:23

Brød, pizza, forårsrulle, parisertoast, krydderiblandinger, færdig salat, frostgrønt, suppe, pulver lagkagecreme, pølserisengrød, bageblandinger....

Kan ikke lige komme i tanke om mere.
Men hvis det findes færdiglavet så har jeg sandsynligvis spist det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Hunkat » 30. mar 2016, 13:28

Skumfidusen skrev:Dem alle. Jeg synes opdelingen i halvfabrikata er kunstig og tilfældig. Jeg køber for eksempel mel som halvfabrikata til brød og kan virkelig ikke se hvordan i alverden det skulle være pinligt.


Jeg er også allerede kommet i tanker om at alle vel bruger det i nogen omfang, altså, jeg håber ikke ret mange mennesker presser deres egen kokosmælk f.eks.
Hakkede tomater, soyamælk (hvis man bruger det), smør...

Så måske tænker jeg mere i baner hvor der ikke så meget er tale om ingredienser men om hele løsninger eller 80% løsninger i hvert fald. Pulverkage f.eks.
Jeg ved det ikke helt men det er faktisk et spændende emne. Hvor hjemmelavet er hjemmelavet?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 13:28

Skumfidusen skrev:Dem alle. Jeg synes opdelingen i halvfabrikata er kunstig og tilfældig. Jeg køber for eksempel mel som halvfabrikata til brød og kan virkelig ikke se hvordan i alverden det skulle være pinligt.


Udover frugt og grønt og frisk laks tror jeg slet ikke, at jeg køber noget, der ikke er halvfabrikata.
Det synes jeg fx. også, at hakket kød er. Især hvis vi taler friskhed, vitaminer, osv.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Flora » 30. mar 2016, 13:33

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle stå og bøvle med at lave sovs, når nu Karoline er meget bedre til det :genert:


Helt generelt, så køber jeg halv/helfabrika, der hvor det fås i en bedre udgave end jeg selv kan lave det, eller det bare smager godt og jeg har travlt. Jeg har ikke dårlig samvittighed over noget af det.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 13:36

okay, altså mel, kød osv bruger vi så også som halvfabrikata...

Men jeg bruger fx sjældent dåsetomater, og pisker ofte min mayo. Det er ting, jeg kender mange, der køber færdigt (og det hænder bestemt også her), men som jeg synes, er lidt bedre med friske råvarer.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Persnikedy » 30. mar 2016, 13:37

Boullion, jeg har hverken pladsen, tiden eller lysten til at lave sådan noget selv
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Sjo » 30. mar 2016, 13:45

Frostgrønt.
Bouillon, selv om jeg koger fond på alt hvad jeg kan og fryser det, det gør bare ikke, at jeg husker det...
Forårsruller til lige at drøne i ovnen.

Jeg har dyrket og henkogt tomater i et par år nu, så jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har købt en dåse flåede tomater. (og nu kommer jeg ned fra min frelste hest igen.)
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 13:48

Skumfidusen skrev:Frisk grønt er kun marginalt mindre halvfabrikata end frossent. Der er jo stadig nogen der har gjort langt det meste af arbejdet for en.

Jeg laver nogle gange pizza "fra bunden". Hvilket altså indebærer mel, som jeg har været igennem. Tomatsovs, som typisk er lavet på tomater fra dåse som jeg blender med hvidløg og krydderier. Men både tomaterne fra dåse og hvidløget har andre dyrket og klaret det meste af arbejdet med og krydderierne er tørrede og transporterede langvejs fra. Den lufttørrede skinke er også halvfabrikata, for jeg har ikke selv opdrættet grisen og slagtet den og saltet og hængt til tørre og jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle lave den ost, der kommer på til sidst. Så min "lavet fra bunden" pizza er stort set udelukkende lavet af andre og så har jeg samlet delene til sidst.

Så altså; jeg har ingen dårlig samvittighed over for nogen som helst halvfabrikata. Jeg ville dø af sult i løbet af højst en måned, hvis jeg skulle lave mad fra bunden, sådan rigtigt.


I virkeligheden tror jeg, at jeg i mit tilfælde vil sætte skellet mellem frugt og grønt og fisken og så resten, uanset om det er frost eller ej.
Jeg kan godt gå med til, at der skelnes mellem, om der er tilsat noget til råvaren eller ej (uden at de nævnte ting af den grund er "fra bunden", da jeg ikke selv har plantet, sået eller fanget dem), men så skal meget frostgrønt også med i den kategori.
0
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Sjg » 30. mar 2016, 13:50

Helt enig med Skumfidusen. Grænsen for, hvad der anses for halv-/helfabrikata hhv. "hjemmelavet", er fuldstændigt arbitrær og har ingen holdbar logisk begrundelse.

Den lader hovedsageligt til at være sat efter, hvornår noget betragtes som værende så tilstrækkeligt besværligt, at det er almindeligt accepteret ikke at gide lave det selv (f.eks. mel og tørrede krydderier). For mig ville det dog kun være marginalt mere besværligt at skulle dyrke og tørre mine egne krydderier end f.eks. at bage mit eget brød af præfabrikeret mel, så i begge tilfælde køber jeg helfabrikata, og det har jeg ikke den mindste smule dårlig samvittighed over.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Hvilke halv/helfabrika har du overhovedet ikke dårlig samvittighed over?

Indlægaf Ado » 30. mar 2016, 14:15

Bearnaise fra K-Salat. Jeg kan spise den kold.
5
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Mad og drikke"