Gymnasie- karakterkrav

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 14:09

fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:
fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Du læste simpelthen KUN det med manglende lærerpladser (der trods alt er en realitet på flere uddannelser) resten af indlægget, der handlede om andre problematikker sprang du over?


Right back at ya omkring din læsning af mine indlæg :naughty:
Men siden du påpeger det ved mig, så regner jeg med at du er i gang med et svar til mit sidste indlæg omkring hvilken kompetencer det kræver for at starte på it supporter uddannelsen?
Eller er det stadig kun noget med generel viden?


Det har jeg svaret på, at du ikke mener det er et tilstrækkeligt svar eller ikke er enig, er ikke mit problem. Men præcist HVOR forholder du dig til de andre problematikker omkring erhvervsuddannelserne som bimmerdyret nævner? Du er udelukkende fokuseret på, at der er mangel på lærlinge/elever i nogle brancher, men det er jo ikke kun det, at få en praktikplads, der er problematisk.

Hvis det ikke er dit problem, så skal du da ikke komme og afkræve nogle svar af mig med en forventning om at du rent faktisk får dem. Iøvrigt har du ikke forstået hvad mit svar til bimmerdyret, jeg kunne med et eksempel tilbagevise påstanden, hvorfor skal jeg så uddybe på resten? Det virker som om du går efter manden i stedet for bolden, så jeg lukker diskussionen med dig her.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf TomKah » 30. mar 2016, 14:16

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er ærgerligt, når gymnasiet bliver en 'selvfølge'. Det er det, der hvor jeg kommer fra - ingen bliver informeret om andre muligheder, og stort set alle går direkte i gymnasiet efter 9. klasse.

Det betyder, at motivationen bliver ret lav. Jeg husker fra min egen gymnasietid (mimre-mimre), at rigtig mange ikke havde nogen idé om, hvilken retning de ville gå i, eller hvad de skulle bruge gymnasiet til. De tog fag efter prestige, havde så meget fravær som muligt og brugte primært ungdomsuddannelsen som en slags social party-venue.

Senere har flere af dem haft problemer med at komme videre i systemet, fordi de ikke fik et gennemsnit, der var højt nok til den uddannelse, de flere år efter fandt ud af, at de gerne ville læse. Og det er jo egentlig synd, hvis de faktisk havde haft evnerne, havde de bare givet det et par år...


Så ud over niveauinddeling af undervisningen, går jeg ind for, at man tager sig god tid, inden man vælger uddannelse. Ikke bare universitetsuddannelse, men også ungdomsuddannelse. Et år på efterskole, et år med arbejde eller et eller andet, tror jeg faktisk gør sig fint, allerede inden gymnasietiden.



Jeg er egentlig meget enig, men jeg synes løsningen er at niveauet bare skal ligge der hvor det skal være og så må man falde fra hvis man ikke magter det. Gymnasiet skal være studieforberedende og man bliver ikke forberedt hvis niveauet er lagt efter elevernes kunnen. Taxameterordningen på uddannelsessteder har også været med til at slå bunden ud af niveauet - ikke kun misforstået hensyn til de dovne eller svage.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 14:19

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Indtil videre har du ikke rigtig frembragt noget som helst ikke engang evnen til at læse hvad det faktisk er andre skriver (og her tænker jeg så ikke kun på undertegnede) :)

Hvis du nu bare googlede, så ville du jo netop også kunne give mig ret i alle de problematikker jeg remser op ovenfor. Det må da været ret logisk, at der ikke ligefrem er forhold som manglende lærepladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at de 15-16 årige kaster sig over erhvervsuddannelserne vel?
Det er jo heller ikke ligefrem et trækplaster, når virksomheder går ud og siger at de hellere hyrer udenlandske svejsere, fordi de danske svejsere er for dårligt uddannede.

En anden vinkel du nok bør kigge nærmere på er, at en erhvervsuddannelse i denne forbindelse er en ungdomsuddannelse. Det er ikke et valg, hvor man har de samme friheder som når man skal vælge en videregående uddannelse.
Hvad hjælper det en 15 årig knægt i Køge:
- at der er masser af lærepladser på Erhvervsuddannelserne i Esbjerg (og her er der jo tale om specifikke uddannelser) :forvirret2:
- at selvom det indenfor et ønsket område at han ikke opfylder EMMA?

Fordi der er erhvervsuddannelser hvor der er lærepladser er det jo ikke ensbetydende med at der er elever på de erhvervsuddannelser, med andre ord er der stadig elever der mangler lærepladser.
Giver det mening at en møbelsnedker skal smides ud fra sin uddannelse fordi EMMA ikke kan opfyldes fordi vedkommende så søges tvangsflyttet til bygningssnedker, selvom det ikke var drømmen?

Der er ikke uddannelsesgaranti på erhvervsuddannelserne heller ikke for de motiverede.

På samme måde, så tror jeg heller ikke der ville være mange, der søgte ind på jurastudiet, hvis de undervejs med stor sandsynlighed ville blive udsat for at skulle forflyttes til medicinstudiet.

At der er forældet udstyr branchers holdning samt konsekvensen heraf kan du snildt også google dig frem til - styrker det interessen for erhvervsuddannelserne hos de unge?

For det var jo netop alt det i ovenstående, der var mit indspark i om der kunne tænkes, at det var nogle af årsagerne til at de unge ikke har synderlig lyst til en erhvervsuddannelse.
0
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Sjg » 30. mar 2016, 14:20

Culpøs skrev:Jeg mener, at med sådan en lov udsætter de unge i folkeskolen for et for stort pres. Hvorfor jeg mener, at man i stedet; burde stramme op på gymnasierne. Derfor mener jeg, at gennemsnittet for at få en studentereksamen minimum burde ligge på de 4-5 stykker.

Det giver ingen mening ud fra et værdispildssynspunkt.

At tilbageholde elever i 3.g, fordi de ikke har opnået et gennemsnit på 4-5, vil udmønte sig i en betydelig ekstraregning for den forlængede gymnasietid.

Hvis de som alternativ udmeldes af gymnasiet ved et samlet gennemsnit på under 4-5, vil det i stedet medføre en stor gruppe af unge, der ender med intet at have at vise for de 3 år på gymnasiet og dermed har spildt tid, som kunne have været bedre brugt på en anden uddannelse, samt et kæmpe værdispild for samfundet for spildte udgifter til undervisning, materialer osv.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 14:33

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Indtil videre har du ikke rigtig frembragt noget som helst ikke engang evnen til at læse hvad det faktisk er andre skriver (og her tænker jeg så ikke kun på undertegnede) :)

Hvis du nu bare googlede, så ville du jo netop også kunne give mig ret i alle de problematikker jeg remser op ovenfor. Det må da været ret logisk, at der ikke ligefrem er forhold som manglende lærepladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at de 15-16 årige kaster sig over erhvervsuddannelserne vel?
Det er jo heller ikke ligefrem et trækplaster, når virksomheder går ud og siger at de hellere hyrer udenlandske svejsere, fordi de danske svejsere er for dårligt uddannede.

En anden vinkel du nok bør kigge nærmere på er, at en erhvervsuddannelse i denne forbindelse er en ungdomsuddannelse. Det er ikke et valg, hvor man har de samme friheder som når man skal vælge en videregående uddannelse.
Hvad hjælper det en 15 årig knægt i Køge:
- at der er masser af lærepladser på Erhvervsuddannelserne i Esbjerg (og her er der jo tale om specifikke uddannelser) :forvirret2:
- at selvom det indenfor et ønsket område at han ikke opfylder EMMA?

Fordi der er erhvervsuddannelser hvor der er lærepladser er det jo ikke ensbetydende med at der er elever på de erhvervsuddannelser, med andre ord er der stadig elever der mangler lærepladser.
Giver det mening at en møbelsnedker skal smides ud fra sin uddannelse fordi EMMA ikke kan opfyldes fordi vedkommende så søges tvangsflyttet til bygningssnedker, selvom det ikke var drømmen?

Der er ikke uddannelsesgaranti på erhvervsuddannelserne heller ikke for de motiverede.

På samme måde, så tror jeg heller ikke der ville være mange, der søgte ind på jurastudiet, hvis de undervejs med stor sandsynlighed ville blive udsat for at skulle forflyttes til medicinstudiet.

At der er forældet udstyr branchers holdning samt konsekvensen heraf kan du snildt også google dig frem til - styrker det interessen for erhvervsuddannelserne hos de unge?

For det var jo netop alt det i ovenstående, der var mit indspark i om der kunne tænkes, at det var nogle af årsagerne til at de unge ikke har synderlig lyst til en erhvervsuddannelse.


Den tone der er under mit niveau, det er et faktum at der er lærepladser inden for udvalgte fag og at du så mener at unge har et absolut krav på deres første prioritet og ikke kan flytte på et kollegie eller skolehjem er jeg simpelthen bare uenig i.
Man tænker lidt om det er curlingkulturen der endelig har slået fuldt igennem?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 14:47

Pølsemix skrev:Men siden du påpeger det ved mig, så regner jeg med at du er i gang med et svar til mit sidste indlæg omkring hvilken kompetencer det kræver for at starte på it supporter uddannelsen?
Eller er det stadig kun noget med generel viden?


Nu er it-supporter uddannelsen et speciale, men nu vurderes eleven allerede under det grundlæggende forløb op til og udfra EMMA kriterierne.
Derudover skal man have dansk, matematik og engelsk grundlæggende 1-2 niveauer over det fra grundskolen.
Fysik
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf kokkenok » 30. mar 2016, 14:54

Jeg synes man bare helt skulle slappe med ca. ALT lovgivning omkring karaterer, fremdrift, tests og eksamen.
Selv i 2013, var der tegn på stress iblandt 20 % af folkeskolens elever - Det er næppe bedre nu.
Specielt ikke efter folkeskolereformer og, ikke mindst, ca 10år+ det løse, hvor politikerene har himlet op om at vi skal have verdens bedst uddannede arbejdestyrke, og vi skal have børn hurtigere igennem og dankse unge klarer sig ikke godt nok i tests, der er baseret på pædagogikger der kan dateres tilbage til dengang revselsretten mest af alt var en pligt og Den Store Bastian det sidste skrig indenfor pædagogik.

Hvad om vi prøvede at lade vores folkeskolelever være børn., bare et par år mere, og uden stress eller ja, altid støttende og uden at tale nedsættende om folk uden en videregående uddannelse, lod vores yngel arbejde og uddanne sig som de vil og så evt. tage en videregående uddannelse når de er klar til det.

og så skal politikerne bare knappe arret sammen, for så længe de baserer et lands økonomi, på det provenu det skaber at få unge til at tage og gennemføre en videregående uddannelse tidligt - well, det er bare dumt. Lad de folk der ikke er slidt ned, arbejde mere for deres pension.



https://www.folkeskolen.dk/523612/stres ... ave-hjaelp
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 15:22

Pølsemix skrev:
Den tone der er under mit niveau, det er et faktum at der er lærepladser inden for udvalgte fag og at du så mener at unge har et absolut krav på deres første prioritet og ikke kan flytte på et kollegie eller skolehjem er jeg simpelthen bare uenig i.
Man tænker lidt om det er curlingkulturen der endelig har slået fuldt igennem?


?? :forvirret:
For det første så nævner jeg intet som helst om noget med prioriteter :forvirret2:

Når man vælger en erhvervsuddannelse, så vælger man også en uddannelsesretning.
Hvis vi siger at person X (16 år) gerne vil være it-supporter, så vælger X Data- og kommunikationsudannelsen på en institution hvor denne uddannelse tilbydes
Hvis person Y gerne vil være havneterminalarbejder, så vælger Y Havne- og terminaluddannelsen,på en institution hvor denne uddannelse tilbydes.

Når X så er færdig med grundforløbet så skal X hvis altså EMMA kriterierne er opfyldt så videre på sin specialeretning.
X får desværre ikke en læreplads som IT-supporter i første omgang, men der er mulighed for skolepraktik og i de næste 40 uger er X i gang med sit specialetrin inkl skolepraktik og det går rigtig godt.

Skolen kan så skaffe X en læreplads 180 km borte som it-supporter, men X har ikke kørekort qua sin alder.

Mener du det er rimeligt og samfundsmæssigt rentabelt at sparke X ud af sin uddannelse eller tvangssende X over på teleinstallationstekniker specialet, der medfører en længere uddannelse men for X i dette tilfælde (siger vi)dårligere mulighed for videreuddannelse
Mener du det er rimeligt at X efter en tvangsflytning af sin uddannelsesretning kan udsættes for samme scenarie 19 uger senere?

Og derudover - tror du virkelig at der bare altid er plads på skolehjem med få måneders varsel?

Uanset hvad, så ændrer højere karakterkrav på den ene eller den anden ungdomsuddannelse slet ikke ved ovenstående forhold.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 15:33

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Den tone der er under mit niveau, det er et faktum at der er lærepladser inden for udvalgte fag og at du så mener at unge har et absolut krav på deres første prioritet og ikke kan flytte på et kollegie eller skolehjem er jeg simpelthen bare uenig i.
Man tænker lidt om det er curlingkulturen der endelig har slået fuldt igennem?


?? :forvirret:
For det første så nævner jeg intet som helst om noget med prioriteter :forvirret2:

Når man vælger en erhvervsuddannelse, så vælger man også en uddannelsesretning.
Hvis vi siger at person X (16 år) gerne vil være it-supporter, så vælger X Data- og kommunikationsudannelsen på en institution hvor denne uddannelse tilbydes
Hvis person Y gerne vil være havneterminalarbejder, så vælger Y Havne- og terminaluddannelsen,på en institution hvor denne uddannelse tilbydes.

Når X så er færdig med grundforløbet så skal X hvis altså EMMA kriterierne er opfyldt så videre på sin specialeretning.
X får desværre ikke en læreplads som IT-supporter i første omgang, men der er mulighed for skolepraktik og i de næste 40 uger er X i gang med sit specialetrin inkl skolepraktik og det går rigtig godt.

Skolen kan så skaffe X en læreplads 180 km borte som it-supporter, men X har ikke kørekort qua sin alder.

Mener du det er rimeligt og samfundsmæssigt rentabelt at sparke X ud af sin uddannelse eller tvangssende X over på teleinstallationstekniker specialet, der medfører en længere uddannelse men for X i dette tilfælde (siger vi)dårligere mulighed for videreuddannelse
Mener du det er rimeligt at X efter en tvangsflytning af sin uddannelsesretning kan udsættes for samme scenarie 19 uger senere?

Og derudover - tror du virkelig at der bare altid er plads på skolehjem med få måneders varsel?

Uanset hvad, så ændrer højere karakterkrav på den ene eller den anden ungdomsuddannelse slet ikke ved ovenstående forhold.


Lad os bare konstatere at du er typen hvor glasset er halvt tomt, ik? Livet er ikke kun lutter medgang og sådanne praktiske udfordringer kan selvfølgelig løses. Dine hypoteser overbeviser mig ikke om at der ikke er læreplads til dem der vitterligt vil have en, måske er det ikke drømmeuddannelsen eller ønskelokationen men det kan lade sig gøre.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 16:22

Pølsemix skrev:Lad os bare konstatere at du er typen hvor glasset er halvt tomt, ik? Livet er ikke kun lutter medgang og sådanne praktiske udfordringer kan selvfølgelig løses. Dine hypoteser overbeviser mig ikke om at der ikke er læreplads til dem der vitterligt vil have en, måske er det ikke drømmeuddannelsen eller ønskelokationen men det kan lade sig gøre.


Jeg vil ikke sige at jeg er typen, hvor glasset er halvt tomt.
Jeg forholder mig bare til den virkelige verdens omstændigheder - sådan ER reglerne nu og sådan sker det altså. Dermed er det IKKE hypoteser.
Men udfra ovenstående, vil jeg gerne have et halvfyldt glas svar på følgende 3 spørgsmål:

Hvordan ser du grundforløbet på erhvervsuddannelserne?
- i forhold til de enkelte uddannelser?
- i forhold til at elever ikke skal have mulighed for at vælge en uddannelse efter eget ønske ?

(set lige bort fra ønskelokation, for det er jo uddannelsesretningsbestemt fx. havne-og terminaluddannelsen ligger kun 1 sted ) :)

Hvordan ser du på at der ikke kan gives uddannelsesgaranti på erhvervsuddannelserne?
- i forhold til at en læreplads ikke er en garanti selvom der er "lovning" på en
- i forhold til EMMA kriterierne?

Hvordan forestiller du dig erhvervsuddannelserne i forhold til selve karakterdebatten og det samfundsmæssige behov for faglærte ?
- i forhold til at den administration af at der nu er nogen, der skal vælge hvilken uddannelse de unge skal påbegynde?
- i forhold til UPV?
- i forhold til optagelsesprocessen både for unge og for voksne?
- i forhold til fremtidigt frafald på uddannelserne og dermed ressourcebehov

Du må altså have mig undskyldt, men der er jo ingen, der har drømt om, eller har en forestilling om:

- Et samfund, hvor man fratager nogle unge drømme, interesser og dermed deres uddannelsesmuligheder
- Et samfund hvor man ikke uddanner folk der er motiverede for uddannelsen
- At en kommende talentfuld frisør kan blive en god murer
- At et sådant forslag på nogen måde vil få flere til at søge ind på erhvervsuddannelserne hvormed man får en øget faglært arbejdsstyrke
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 16:25

Rapfisk skrev:
A 7 skrev:Men adgangen til gymnasierne ER da allerede begrænset? Eller skal man ikke længere erklæres egnet af sine folkeskolelærere?

I dag foretages vurderingen af en lærer og en UU-vejleder, men gymnasierne kan vælge at optage de ikke-egnede alligevel.

Ja man kan faktisk bede om en optagelsesprøve hvis man ikke er erklæret uddannelsesparat.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 18:23

Dikus skrev:... jeg finder uro og personer, der trækker niveauet ned problematisk. Og at jeg hellere så, man smed de personer ud...

Tillader mig lige at klippe groft og brutalt.
Simpelthen fordi jeg gerne vil kommentere på ovenstående uden at tage debatten jer imellem ind.

Uro og personer der trækker niveauet ned tror jeg aldrig man nogensinde slipper for og det fra vugge til grav og også fordi folk besidder forskellige kompetencer og viden og det ikke altid er at rammerne kan skabe mulighed for vækst.
Der kan diskuteres og fabuleres om hvad der er årsag:
Nogle keder sig fordi niveauet er lavt = de larmer
Nogle keder sig fordi niveauet er lavt = de trækker sig i baggrunden.'
Ingen af ovenstående bidrager på nogen måde til et højt niveau selv.

Hvis nogen der fagligt set er på et langt højere niveau end de andre ikke selv bidrager men måske er mere "destruktive", hvad hjælper det så det faglige niveau at smide dem ud?

I gamle dage var der stopprøver (have no idea om situationen idag)
I dag får uddannelsesinstitutioner ofte penge for hvor mange de sender igennem = accept af et lavt niveau

Niveaudeling og styrkelsen af talent og "faglig elite" eksisterer ikke med mindre vi ser bort fra dem, der vurderes til at hive idrætspokaler hjem i fremtiden.

Så faktisk er jeg ret enig i Dikus' ønske om at man smed folk ud, men af den rette faglige årsag. Hvis man fagligt klarer det godt, mens de ikke fagligt dygtige sorteres fra, så kunne det være at der blev mindre larm fordi rammerne for højnet niveau var til stede.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 20:30

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:Lad os bare konstatere at du er typen hvor glasset er halvt tomt, ik? Livet er ikke kun lutter medgang og sådanne praktiske udfordringer kan selvfølgelig løses. Dine hypoteser overbeviser mig ikke om at der ikke er læreplads til dem der vitterligt vil have en, måske er det ikke drømmeuddannelsen eller ønskelokationen men det kan lade sig gøre.


Jeg vil ikke sige at jeg er typen, hvor glasset er halvt tomt.
Jeg forholder mig bare til den virkelige verdens omstændigheder - sådan ER reglerne nu og sådan sker det altså. Dermed er det IKKE hypoteser.
Men udfra ovenstående, vil jeg gerne have et halvfyldt glas svar på følgende 3 spørgsmål:

Hvordan ser du grundforløbet på erhvervsuddannelserne?
- i forhold til de enkelte uddannelser?
- i forhold til at elever ikke skal have mulighed for at vælge en uddannelse efter eget ønske ?

(set lige bort fra ønskelokation, for det er jo uddannelsesretningsbestemt fx. havne-og terminaluddannelsen ligger kun 1 sted ) :)

Hvordan ser du på at der ikke kan gives uddannelsesgaranti på erhvervsuddannelserne?
- i forhold til at en læreplads ikke er en garanti selvom der er "lovning" på en
- i forhold til EMMA kriterierne?

Hvordan forestiller du dig erhvervsuddannelserne i forhold til selve karakterdebatten og det samfundsmæssige behov for faglærte ?
- i forhold til at den administration af at der nu er nogen, der skal vælge hvilken uddannelse de unge skal påbegynde?
- i forhold til UPV?
- i forhold til optagelsesprocessen både for unge og for voksne?
- i forhold til fremtidigt frafald på uddannelserne og dermed ressourcebehov

Du må altså have mig undskyldt, men der er jo ingen, der har drømt om, eller har en forestilling om:

- Et samfund, hvor man fratager nogle unge drømme, interesser og dermed deres uddannelsesmuligheder
- Et samfund hvor man ikke uddanner folk der er motiverede for uddannelsen
- At en kommende talentfuld frisør kan blive en god murer
- At et sådant forslag på nogen måde vil få flere til at søge ind på erhvervsuddannelserne hvormed man får en øget faglært arbejdsstyrke


:nej: :gab: :danse:
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 31. mar 2016, 05:27

Culpøs skrev:
Sjg skrev:
Culpøs skrev:Jeg mener, at med sådan en lov udsætter de unge i folkeskolen for et for stort pres. Hvorfor jeg mener, at man i stedet; burde stramme op på gymnasierne. Derfor mener jeg, at gennemsnittet for at få en studentereksamen minimum burde ligge på de 4-5 stykker.

Det giver ingen mening ud fra et værdispildssynspunkt.

At tilbageholde elever i 3.g, fordi de ikke har opnået et gennemsnit på 4-5, vil udmønte sig i en betydelig ekstraregning for den forlængede gymnasietid.

Hvis de som alternativ udmeldes af gymnasiet ved et samlet gennemsnit på under 4-5, vil det i stedet medføre en stor gruppe af unge, der ender med intet at have at vise for de 3 år på gymnasiet og dermed har spildt tid, som kunne have været bedre brugt på en anden uddannelse, samt et kæmpe værdispild for samfundet for spildte udgifter til undervisning, materialer osv.

De unge skal bare vågne op... Gymnasiet er ikke en dans på røde roser og ej heller et standard valg efter folkeskolen. Der findes som du siger andre uddannelser. Men, jeg tror du glemmer, hvor let det er at få et snit på 4. Jeg vil vove at påstå, at ALLE som faktisk gerne vil noget med deres gymnasiele uddannelse og PRØVER, kan få et snit på 4+.

"spildt tid" Det gør de allerede - de spiller både deres egen og andres tid. Et 4-tal på gymnasiele uddannelser er én latterlig lav karakter. Jeg vil sige det sådan, at hvis man ikke formår at få et snit over 4 på hhv. 3. år på de gymnasiele uddannelser, så har man ALDRIG været egnet til de gymnasiele uddannelser.

Hvis man står i den uheldige situation, at man har et snit under 4 efter de sidste eksaminer i 3.g, så må man så gå 3. g om eller bide det sure æble eller tage de fag man ikke klarede på et andet kursus/forløb. Seriøst - der skal INTET til at få et snit over 4.

Men er enig i, hvad du siger. Derfor bør man heller ikke give adgang til 2. & 3. årgang, hvis tilfældet er, at man har et snit under 4. Det ville hjælpe på den "store gruppe".

Endvidere skal det siges, at kun 10-15% af de dimitterede på nuværende tidspunkt får et snit under 4. 10-15%


Det er lidt sjovt at læse det her indlæg. Jeg gik i gymnasiet med en pige, der kun lige med hiv og sving bestod studentereksamen, altså som i, at hun blev ringet op af rektor dagen før den sidste eksamen med besked om, at hun skulle have minimum 7 (efter 13-skalaen), hvis huen skulle reddes...
I dag arbejder hun som jurist, da hun selv med sit meget lave snit kunne komme ind på en nystartet jura-retning. Hun gennemførte uddannelsen med rigtig gode karakterer og scorede som det første et job i borgmesterforvaltningen på Københavns Rådhus.

Og jeg er sådan set ikke i tvivl om, at der findes mange af den type historier. Men der er jo ikke meget konflikt i dem, så de bliver sjældent fortalt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Torn » 31. mar 2016, 06:03

Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Måske jeg ikke forstår præmissen for tråden. Hvorfor skal strømningen til gymnasierne stoppes?

Det er godt med mange unge på en gymansieuddannelse. Derudover er karakterkravet en mærkelig størrelse, da den kun i meget begrænset omfang fortæller noget om, hvem der bør og ikke bør gå på gymnasiet. Kravet vil udelukke en stor del egnede gymnasieelever. Vil kravet også skulle gælde for EUX-uddannelsen? For så kan jeg slet ikke se meningen, hvis argumentet er, at flere skal vælge erhvervsuddannelser.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"