Hvornår vasker du tøj?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 13:05

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Jer, der vasker hver gang - så ender i med 7 par bukser/nederdele/kjoler, 7 skjorter/Toppe/T-shirts, 7 sweatre/jakker, 7 sæt undertøj og sokker til vask hver eneste uge (+ ekstra fra når man skifter for fx at skulle ud om aftenen) - og så træningstøj, sengetøj, håndklæder m.v. oveni?

Jeg ville drukne i vasketøj i løbet af et par uger.


Ja, det passer meget godt.
Tøjet fylder én maskine, da det meste kan vaskes sammen, fordi jeg primært går i sort tøj.

Jeg er i øvrigt kommet til at tænke på, at min nederdel/kjole typisk dagligt bl.a. bliver udsat for klasseværelser, der ikke altid er pinligt rene, lidt børnefingre, sæder i offentlige transportmidler og byluft.
Efter sådan en dag føler jeg sjældent, at den er ren nok til at blive brugt igen, selvom den ikke er plettet


Det gør mine også, det får mig ikke til at vaske dem oftere.
Jeg ville føle at jeg sled mit tøj op alt alt for hurtigt, hvis jeg vaskede efter hver brug, og jeg synes egentlig også det er noget grisseri miljømæssigt set
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 13:06

Animi skrev:Og ja, jeg vil slet ikke tale om hvor lidt mine bh'er bliver vasket :ninja:


Nej, det vil jeg heller ikke, men det er IKKE ret tit.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf lulu-p » 30. mar 2016, 13:11

Undertøj og strømper ryger til vask hver dag. BH'er dog noget sjældnere.

Uldtøj vasker jeg forholdsvis sjældent medmindre det er direkte beskidt eller lugter. Ofte hjælper det lige at hænge det ud i fugtig luft, så trækker det sig sammen i form igen.

Andet hverdagstøj går jeg med i hvert fald 2-3 gange, medmindre det er blevet beskidt. Jeg synes noget af mit tøj bliver lidt slapt at se på, når det er blevet brugt nogen gange. Og jeg synes ikke bomuldstøj får den samme "crisp" ved at blive hængt ud.

Min mand smider også alt sit tøj til vask hver dag. Og han går faktisk i arbejdstøj til daglig (så tøjet bliver brugt fra 6.30 - 07.45 og og igen fra ca 16.30 - sengetid). Vi er 5 i husstanden inklusiv 3 børn..og mindst 50% af vasketøjet er hans. Jeg har prøvet at ændre på det i 20 år...det kan ikke lade sig gøre. Det er et frygtelig ressourcespild.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Marichen12 » 30. mar 2016, 13:11

Jeg er blevet bedre til at bruge mit tøj mere end en gang. Trusser, strømper/strømpebukser og undertrøjer bliver dog smidt til vask efter en dag. Min mand går i jakkesæt de fleste dage, så han genererer ikke så meget vasketøj...mine børn, derimod :lol: Vi vasker nok 3-4 maskiner om ugen kun med tøj og så kører der 2-3 med sengetøj og håndklæder...
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf icelady » 30. mar 2016, 13:24

Strømper, trusser og BH skifter jeg hver dag.

BHer bliver skyllet under bruseren (når jeg alligevel er i bad). Undtagen hvis jeg har svedt meget, så håndvaskes de.

Bukser og trøjer kan jeg sagtens bruge flere dage i træk. Skifter først hvis de begynder at lugte/er beskidte.

Jeg vasker tøj 2 gange om ugen. (som regel)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Purple Haze » 30. mar 2016, 13:28

fisken80 skrev:Nøh, jeg har sådan en forvokset skammel stående på soveværelset og her lægger både min kæreste og jeg det tøj, der skal bruges igen. Desuden bruger jeg som regel tøjet to dage i træk, hvorefter det ryger til vask.
Nederdel kan dog godt ryge tilbage i skabet.


This.

Vasker en maskine om ugen i snit ca. Er bare mig.

Jeg kan ikke gå med leggins og strømpebukser mere en en dag ad gangen og bukser max 3 dage, så synes jeg de begynder at lugte af indelukket fi***.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Pixie88 » 30. mar 2016, 14:42

Jeg vasker tøj når det er beskidt eller lugter. Jeg synes det er spild af vand (og tid!) at vaske tøjet efter man har haft det på en enkelt gang, hvis det ikke er beskidt eller lugter af sved. Det slider også på tøjet hver gang man vasker det.
Strømper og underbukser går jeg kun med en enkelt dag.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Tiger » 30. mar 2016, 14:51

Vi vasker vildt meget herhjemme. Fx skifter jeg tøj, når jeg kommer fra arbejde. Og det meste tøj går jeg kun en dag med udover jeans og måske større trøjer. Ofte kan jeg finde på at skifte sokker og undertøj flere gange om dagen. Og stinker tøjet efter madlavning, ryger det også til vask.

Jeg har det pænt stramt med at genanvende tøj, som jeg har haft på på arbejde, i tog/bus eller andre steder og derudover er jeg et meget varmt menneske.

Jeg er pænt miljøbevidst på mange andre punkter og tager korte bade osv. Og så handler det også om at undlade at slæbe for mange fremmede bakterier med hjem pga. helbredsproblemer.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf zembra1986 » 30. mar 2016, 15:03

Jeg er alene og har ikke behov for at vaske tøj mere end 1 gang i mdr. Heldigvis! for der er næsten ikke noget jeg hader mere end at vaske tøj og lægge tøj sammen :tie:

Og jo, jeg går i mit tøj flere gange inden det bliver vasket, toppe og bluser kan godt bruges en 2-4 gange og bukser 7+ gange....jeg er absolut ikke sart, og vasker bare mit tøj når jeg synes det begynder at lugte.

Hvis en top eller bluse trænger til lidt opfriskning, så laver jeg også tit lige finten med at tage den med ud på badeværelset mens jeg går i bad. Jeg har intet vindue på mit lille badeværelse, så der bliver pænt fugtigt når jeg er i bad, og dampen fjerner dermed lidt evt. lugt og også smårynker på tøjet, SMART!
Senest rettet af zembra1986 30. mar 2016, 15:10, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. mar 2016, 15:08

vi vasker tøj stort set dagligt, eller mange maskiner på en dag, alt efter tid og overskud.
Men vi er også en husholdning på 6, med børn der har idræt i skolen 2 dage, og også går til sport 2 x ugentligt i fritiden.

Både vi og børnene er gode til at genbruge ting der ikke er beskidte, men bare brugte.
Det er primært bukser, og for børnene (der ikke sveder) kan en t-shirt der har været under en trøje, sagtens bruges en dag mere. Trøjer der er uden pletter og ikke synes beskidt ellers bliver også brugt 2-3 gange.
Børnene tager indimellem det med at spare på vasketøjet lidt for seriøst, især den 10 årige er slemt til at bruge samme t-shirt i dagevis, også selvom den er synligt beskidt. Og sokker og underbukser behøver man da heller ikke at besvære sig med at skifte, alt for ofte ;) :TIE:

Vi lægger ikke tøjet i skabet igen, men har knager på badeværelset hvor det kan hænge, og de store smider det på deres kontorstol.
Jeg har lært at lave benspændet der, med den 10 årige, og tage hans tøj med ud til vask, så er han jo nødt til at finde rent frem ;)

Jeg har iøvrigt lige fået en 9 kgs vaskemaskine, det er fanme lækkert til sådan en storfamilie som os! ih hvor kan der være meget i!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf FrøkenM » 30. mar 2016, 15:17

Jeg vasker tøj efter behov. Nogle gange er det et par vaske om ugen, andre gange kan der godt gå et par uger imellem.

Undertøj, sokker, toppe og strømpebukser bruges kun en enkelt gang, bukser 2-3 gange afhængig af hvilken type. Skjorter/bluser kommer som ofte til vask efter en gangs brug. Det samme med kjoler.

Sweatere og cardigans vaskes efter 2-3 ganges brug.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Torn » 30. mar 2016, 15:40

Jeg bruger alt tøj mere end én gang inden vask undtaget trusser eller hvis det er synligt beskidt/lugter.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf lillebjoern » 30. mar 2016, 15:50

Persnikedy skrev:Hurtigt spørgsmål, hvorfor ikke gå over til 2 vasketøjskurve så din kæreste selv vaske sine maskiner en gang om ugen og du kan gøre som du nu vil?

De ting der skal vaskes i hånden bliver kun vasket efter behov, fx en kjole som jeg har haft på til en middag kan godt klare en tur mere hvorimod en tur i byen i samme kjole gør at den bliver vasket for sprut og røg lugt.

Tøj jeg har haft på en hel dag ryger til vask med mindre det er få timer så bliver det bare luftet


Det har jeg haft overvejet, men synes ikke vi skal begynde at opdele tingene sådan herhjemme. :) Synes mest det er trist pga. miljøsvineri - både mht. vand og el, men også i form af nyt tøj, fordi det andet jo slides meget hurtigere op.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf girl_beat » 30. mar 2016, 16:09

Wizzze skrev:Typisk i weekenden, det passer ca. med at vi har til en maskine med undertøj og sarte ting, og en maskine til farvet vask, efter en uges tid, bukser/jeans går der lidt længere med, og så har vi typisk også en vask med håndklæde osv.

Nogenlunde det samme hér.

Vi bruger meget dét at hænge skjorter, kjoler, bluser m.m. til luftning, så det kun bliver vasket hver anden gang. Jeg tænker meget på miljøet og har aldrig brugt skyllemiddel, ligesom fx vandet fra kondenstørretumbleren bliver hældt ud til planterne :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf lulu-p » 30. mar 2016, 17:16

girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Typisk i weekenden, det passer ca. med at vi har til en maskine med undertøj og sarte ting, og en maskine til farvet vask, efter en uges tid, bukser/jeans går der lidt længere med, og så har vi typisk også en vask med håndklæde osv.

Nogenlunde det samme hér.

Vi bruger meget dét at hænge skjorter, kjoler, bluser m.m. til luftning, så det kun bliver vasket hver anden gang. Jeg tænker meget på miljøet og har aldrig brugt skyllemiddel, ligesom fx vandet fra kondenstørretumbleren bliver hældt ud til planterne :)


Hov..det har jeg også overvejet, men det er blevet ved tanken fordi jeg tænkernat der kan være vaskepulver-rester i? Men dine planter dør ikke :genert: ?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Livets forhold"