Forebyggelse af menstruations-smerter?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sukisaki » 31. mar 2016, 07:57

Hej alle.
I er jo så kloge, så jeg tænkte om I havde nogle gode råd ang. forebyggelse af menstruations-smerter. Jeg tænker evt. at jeg mangler nogle vitaminer eller mineraler?
Op til mens bliver jeg ofte lidt groggy, og det føles som om halvdelen af mit hoved sover. Det gør ikke ondt, men jeg er sådan lidt "bedøvet" og sløv. Når menstruationen så kommer, får jeg ofte hovedpine. Det er lidt forskelligt om det er migræne eller slem spændingshovedpine. Nogle gange får jeg også ret slemme kramper i underlivet, hvor jeg nærmest ikke kan trække vejret af smerte.

Det svinger ret meget hvor slemt det er, og nu hvor jeg har fået noget ordentlig medicin mod det, er det lidt nemmere at få en hverdag til at fungere. Men der må være en anden løsning end at proppe sig med morfin-præperater hver måned?
Tidligere har jeg taget p-piller uden pauser, da jeg ellers havde 2-5 sygedage om måneden pga. dette, men det har jeg heller ikke lyst til.
Min læge har ikke rigtig andet at byde ind med.

Så - kloge debatfolk! - har I nogle ideer? Er der nogle kost-råd, tilskud, et eller andet som I tror kan hjælpe?
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Karkluden » 31. mar 2016, 08:00

Altså jeg har ladet mig fortælle, at nogle har god gavn af kæmpenatlysolie. Det er da værd at prøve.

Derudover bliver jeg simpelthen nødt til at være den irriterende type og spørge, om du er undersøgt af en gynækolog? Ikke din læge, men en specialuddannet gynækolog? Det der kunne altså godt lyde som om, der kunne være mere end "almindelige smerter" i det. Fx endometriose eller fibromer i livmoderen. Det ville jeg altså få tjekket.
Jeg har haft en klinikperiode på et gynækologisk sengeafsnit og amb, og der kom altså mange mange mange kvinder, hvor egen læge ikke rigtig mente, der var noget, og så fandt gynækologerne svær endometriose fx... Og det kan man altså afhjælpe - også med andet end morfin!
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Rapfisk » 31. mar 2016, 08:04

^What she said

På Endometrioseforeningens hjemmeside er der et afsnit om kost. Jeg kan jo ikke vide, om du har sygdommen, men det er måske værd at afprøve.
0
Livslinjen: 70 201 201
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Karkluden » 31. mar 2016, 08:07

og ja, afprøv bestemt endoforenings råd osv, men jeg synes altså også, du skal lade dig undersøge. Kræv en henvisning.
Endometriose (hvis det skulle være dét) kan man bl.a. operere noget væk af hvis det er slemt nok, og man kommer "ind i systemet" ift. hvis det bliver værre osv.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sukisaki » 31. mar 2016, 08:19

For halvandet år siden fik jeg diagnostiseret PCO i mild grad af en gynækolog.
Men jeg kom derop fordi min menstruation pludselig var enormt uregelmæssig, og der gik flere måneder imellem. Så jeg tror faktisk ikke at vi snakkede om mine smerter? Jeg har næsten altid haft det sådan her, så jeg har slet ikke forbundet det.
Hun kunne ikke se noget i mine hormon-tal, men jeg havde (har?) cyster på livmoderen.

Gynækologen havde nogle kostråd, som jeg følger noglelunde, og nu er min cyklus regelmæssig igen.
Vi havde faktisk en aftale om at hun ville følge op på mig, så måske skal jeg bare ringe igen, og så huske at spørge ind til smerter..

Det er helt klart værd at prøve kæmpenatlysolie!
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sophaya » 31. mar 2016, 09:26

Jeg kan anbefale bio-magnesium som forebyggelse for migræne, som jeg selv lider af. Når det så går galt alligevel tager jeg en sumatriptan med en hovedpinepille og en dåse red bull. Det smager klamt, men det virker bare.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Jin_ah » 31. mar 2016, 19:04

Jerntilskud kan måske også hjælpe?
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Novella » 31. mar 2016, 19:10

Lowcarb kost er værd at afprøve. Virkelig. Ikke bare hokuspokus.

Mvh én, der ligger og vrider sig og gisper af smerte, selv på morfin, hvis jeg får for mange kulhydrater op til menstruation. På striks lowcarb-kost behøver jeg slet ikke smertestillende.
1
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Oddinary » 31. mar 2016, 19:13

Jeg ved ikke så meget om hvad der forebyggende er effektivt, men mht. de invaliderende kramper, så synes jeg at Buscopan er meget mere effektivt end smertelindrende midler. Jeg tror ikke, det er noget, der normalt udskrives til menstruationskramper, så du skal måske spørge specifikt ind til om det kunne være en løsning for dig at prøve. Det hæmmer den overaktivitet, der er i muskulaturen i mavens organer, så det letter problemet i stedet for bare at smertelindre. Jeg får ret god effekt af en enkelt tablet ved behov.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sukisaki » 31. mar 2016, 20:23

Hvor er I gode - tusind tak! :lun:
Jeg prøvede at ringe til gynækologen, men skal lige have fat i en ny henvisning først. Så kan jeg også lige forhøre mig om Buscapan.

Min normale mad er low-carb, men det der sukker sniger sig i perioder ind alligevel - og jeg bliver så let afhængig! Den sidste måned har været MEGET sød, så det kunne sagtens have en indvirkning. Det er ihvertfald god motivation til at holde sig væk, hvis det kunne hjælpe!

Kæmpenatlysolie og bio-magnesium ser gode ud, og hjælper også på andre ting, så de er skrevet på indkøbssedlen.
Jern-tabletter har jeg faktisk liggende - de hjælper nok bedre hvis jeg rent faktisk tager dem!
Må prøve mig lidt frem og se hvad der evt. virker..
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf avdotja » 31. mar 2016, 21:23

For mig hjælper hård motion, desværre ikke kun hvis man gør det under, det skal foregå jævnligt hele måneden. Er jeg aktiv, ville jeg dårligt opdage min menstruation, hvis det ikke lige var for blodet. Men jeg tror mine smerter - motion eller ej - er i en helt anden (og væsentlig lettere) boldgade.
1
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Debra1 » 1. apr 2016, 05:11

Min læge anbefalede for mange år siden, at jeg skulle prøve Mablet (Magnesiumtilskud), da jeg havde meget stærke menstruationssmerter. Jeg husker, at det hjalp.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sukisaki » 5. maj 2016, 06:28

nå - lige en lille update. Jeg har taget magnesium og jern den sidste måneds tid, og det har føltes anderledes. Jeg fik engang af vide at magnesium kan tage sukkertrangen, og måske er det placebo-effekt, men jeg synes at det hjalp med det samme.

Mine bryster var meget ømme op til min menstruation, men jeg slap helt for hovedpine og groggy-ness, som ellers plejer at være en fast del af det.
Den første dag havde jeg de ondeste kramper, men det faldt sammen med tømmermænd, så det var nok derfor.

Mangler stadig en snak med min gynækolog om det, men er virkelig glad for at jeg skrev herinde. Det har været oppe at vende med lægen i årenes løb, men der har jeg bare fået hhv. p-piller og smertestillende, så jeg havde bare accepteret at det var sådan det var for mig. Men nu tror jeg på at det kan være anderledes :) Tak!
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sangius » 5. maj 2016, 08:34

Det kunne være man skulle prøve det med magnesium!

Jeg har haft fibromer siden jeg var 18-19 år, mener min gynækolog. Lige nu er de ret små, to styks på en 1,5 cm. Men det har nok været dem, som har gjort, at jeg har rigtig, rigtig ondt under min menstruation. P-piller tager toppen af smerten, men det gør stadig ondt nok til, at jeg ikke kan føre en samtale under et krampeanfald :wacko:
Menstruation uden p-piller er ikke noget jeg har lyst til at huske. Blev heldigvis ret hurtig gravid efter p-pille stop, så har nåede kun at få en rigtig menstruation.

Jeg har ikke fået noget at vide af min gynækolog om behandling af smerterne, udover smertestillende. Tror I kosttilskud og sådan vil hjælpe, når det er fibromer der er problemet??
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Forebyggelse af menstruations-smerter?

Indlægaf Sukisaki » 5. maj 2016, 09:12

Her er hvad netdoktor skriver om magnesium
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/magnesium.htm
Umiddelbart ser det ihvert fald ikke ud til at det er skadeligt at prøve.
0

Tilbage til "Helbred"