Hvornår vasker du tøj?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Zombie » 2. apr 2016, 20:05

Wizzze skrev:
Zombie skrev:Jeg har en hund som jeg leger vildt med i skoven, jeg klatrer i træer, løber rundt, sidder på knæ i mudder, falder på røven, roder i jorden efter blomsterløg, svampe, mærkelige biller jeg skal kigge på osv.

Så mit tøj ryger til vask hver dag. Jeg er simpelthen bare en beskidt, lille tøs der ikke har nogen manerer eller dannelse. :D


:slem:
How´re you doing ;)
:-D

Hvilke temperaturer vasker I på? Så lavt som muligt, eller kogevasker I for at være helt sikker på baciller bliver slået ihjel?


Ydre tøj (ikke overtøj), eks. bukser, trøjer mv. som bare har været brugt på uni eller arbejde: 40 grader (eller 30, hvis det er sart)

Ydre tøj som er svinet til med jord fra hund og græs, samt undertøj og sokker, håndklæder og sengetøj: 60 grader

Ydre tøj som jeg mistænker har lort på eller andet ekstra klamt, viskestykker, klude: Kogevask med forvask, og indstilling til "Ekstra snavset" (aka en "klammo vask") :D
Ting med lort på og lignende vaskes for sig selv. Ikke med mine klude, jeg er jo ikke en barbar.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10421

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf lillebjoern » 3. apr 2016, 08:30

Jeg vasker tøj på alt mellem 30-40-60 grader alt efter hvor sart det er. Sengetøj ryger også på 60, men underbukser, almindelige bomuldssokker, håndklæder vaskes på 95.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf HappyPaww » 3. apr 2016, 09:06

Kæphest: kogevask er unødvendigt i en helt almindelig husholdning!

Så vores maskine kører typisk med 30-40 graders almindelig tøjvask (typisk strygelet program der varer ca halvanden time), og 60 graders bomuldsvask på 2,5 time.

I øvrigt så er det også kun trusser og strømper der fast vaskes efter en gangs brug - resten typisk efter 2-4 gange og alt efter om det er synligt beskidt. Barnets tøj bliver vasket hvis det har pletter eller det lugter af mad, tis osv.
Senest rettet af HappyPaww 3. apr 2016, 10:50, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 3. apr 2016, 09:27

HappyPaww skrev:Kæphest: kogevask er unødvendigt i en helt almindelig husholdning!

Så vores maskine kører typisk med 30-40 graders almindelig tøjvask (typisk strygelet program der varer ca halvanden time), og 60 graders bomuldsvask på 2,5 time.

I øvrigt så er det også kun trusler og strømper der fast vaskes efter en gangs brug - resten typisk efter 2-4 gange og alt efter om det er synligt beskidt. Barnets tøj bliver vasket hvis det har pletter eller det lugter af mad, tis osv.


Enig i din kæphest.
Jeg kører udelukkende en kogevask, hvis maskinen trænger, ellers aldrig. 60 grader er rigeligt til at dræbe bakterier.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Elvispop » 3. apr 2016, 09:37

Lige om lidt. :(

Søndag er min faste vaskedag, hvor der bliver vasket 1-4 maskinfulde.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf zembra1986 » 3. apr 2016, 10:05

HappyPaww skrev:Kæphest: kogevask er unødvendigt i en helt almindelig husholdning!

Så vores maskine kører typisk med 30-40 graders almindelig tøjvask (typisk strygelet program der varer ca halvanden time), og 60 graders bomuldsvask på 2,5 time.

I øvrigt så er det også kun trusler og strømper der fast vaskes efter en gangs brug - resten typisk efter 2-4 gange og alt efter om det er synligt beskidt. Barnets tøj bliver vasket hvis det har pletter eller det lugter af mad, tis osv.


Jeg har nu læst flere steder, at man skal kogevaske køkkenklude og viskestykker, der har været i kontakt med kødsaft, da bakterierne derfra først bliver dræbt ved 90 grader.

Men det er måske ikke rigtigt? jeg har ellers altid kogt klude og viskestykker for, at være på den sikre side.

Edit: Fandt dette på samvirkes hjemmeside:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf HappyPaww » 3. apr 2016, 10:39

Tænk har denne vejledning:
15-20°C: T-shirts, bluser, bukser og tøj, du normalt ville vaske ved 30-40°C, og som ikke er bakteriefyldt og meget beskidt.

30-40°C: Vurder, hvor snavset tøjet er, og skru evt. ned på 30°C, hvis dit tøj ikke er alt for beskidt.

60°C: Sengetøj, håndklæder, undertøj og tøj, der kan indeholde bakterier eller støvmider.

90°C: Karklude og tøj, der har været i kontakt med smitsomme bakterier fra fx opkast, diarre eller som du har gjort rent med på toilettet. (Dem smider jeg ud).
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Kattefjæs » 3. apr 2016, 11:31

Jeg plejede at vaske tøj efter at have brugt det én gang, men det slider simpelthen så meget på det, og det er egentlig også lidt fjollet med ting som ikke er decideret beskidte. Så jeg er efterhånden mere tilbøjelig til at lade nogle ting hænge på bøjle og lufte lidt, eller også tage det med i bad og give det en kort skyller når jeg alligevel står derude. Andre ting, fx sports-bh'er som bliver udsat for en del sved, bliver lagt i rodalon umiddelbart efter brug og derefter skyllet og hængt til tørre - i hvert fald hvis de lugter lidt. Ellers får de bare en skyller i badet. De kommer først i maskinen efter at være brugt flere gange. De bliver jo ikke mudret til på nogen måde, bare svedige, og det kan man godt arbejde med uden at maskinvaske hele tiden. Klude osv. bliver også lagt i rodalon med jævne mellemrum.
0

Tilbage til "Livets forhold"