Slettet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Sophies-mor » 2. apr 2016, 21:49

Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Code71 » 2. apr 2016, 21:55

Lama skrev:
Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Nå kender jeg ikke nok til hende til at kunne danne en ordentlig mening. Men lad os sige hun har/havde lært af det og aldrig gjorde noget som helst kriminelt igen. Ville du så kunne se helt neutralt på hende?


Nej det ville jeg ikke kunne. Hun er jo stjernepsykopat. Det er jo ikke kun EN gang hun har gjort noget der er helt væk. Hun har gjort det masser af gange og som andre skriver, er jeg sikker på at hun ville gøre det igen i morgen.

Jeg fatter simpelthen ikke at folk synes hun er værd at kigge på. At all
7
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Sophies-mor » 2. apr 2016, 21:56

Lama skrev:
Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Nå kender jeg ikke nok til hende til at kunne danne en ordentlig mening. Men lad os sige hun har/havde lært af det og aldrig gjorde noget som helst kriminelt igen. Ville du så kunne se helt neutralt på hende?

Der ved jeg faktisk ikke
I forvejen er jeg overhovedet ikke vild med hende pgang hendes væremåde. Derfor kan hun jo ( og har sikkert også) godt have gode sider.

Jeg håber jeg kan. Hvad straffen angår Tror jeg nok jeg kan. Kunne ikke lide hende før straffen. Ej heller efter
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf vibbsen » 2. apr 2016, 22:16

Egentlig så ville jeg gerne sige at når man har udstået den straf man har fået af det retsvæsen som vores demokratiske samfund bygger på, så må det være godt.....Men det kan jeg bare ikke.

Ham fra min ungdom som systematisk seksuelt misbrugte sine 2 døtre. Han fik 2 år. Beklager. Men 2 år for at ødelægge de pigers liv. Det er ikke nok.
Min bekendtes ex som myrdede en gammel dame. Han fik 12 år. Det lyder af meget. Men manden gik faktisk i 6 år før han blev knaldet for en anden kriminalitet. Hvor man så sammenlignede fingeraftryk og fandt ud af at han var gerningsmand til et hidtil uopklaret rovmord hvor en gammel dame var blevet tævet ihjel for 250 kroner. 12 år er slet slet ikke nok. Især ikke når manden havde "weekendfri" fordi han ikke blev betragtet som farlig :tie:


Linse Kessler derimod. Hun er jo bare et tovligt kvindemenneske som er helt væk fra vinduet. Hun er ovenikøbet serie kriminel og temmelig voldelig...For hun har gjort det mange gange. Men af en eller anden grund, så har jeg det ikke med hende som jeg har det med disse 2. Jeg betragter nemlig dem som dybt depraverede mens jeg bare betragter Linse som et skod der handler i effekt. Hvor jeg betragter de 2 andre som deciderede onde...

Min konklusion må derfor være : Er man et skod, så slutter ens straf når man forlader fængslet. Er man ond så bør nøgle smides væk....
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf vibbsen » 2. apr 2016, 22:18

Code71 skrev:
Nej det ville jeg ikke kunne. Hun er jo stjernepsykopat. Det er jo ikke kun EN gang hun har gjort noget der er helt væk. Hun har gjort det masser af gange og som andre skriver, er jeg sikker på at hun ville gøre det igen i morgen.

Jeg fatter simpelthen ikke at folk synes hun er værd at kigge på. At all


Jeg har simpelthen udviklet et decideret Linse-filter....whatever der måtte være om hende i diverse medier, så opfanger det alt om hende før det rammer mig...Så jeg ved faktisk meget lidt om hende...Så jeg synes hun er et skod så er det faktisk 2.hånds viden :lol: :lol: :lol: :lol:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Wizzze » 2. apr 2016, 22:21

Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Det er nemmere at tilgive hvis der har været en enkelt episode, et enkelt fejltrin, men Linse har jo et langt synderegister, og det er jo ikke bare i ungdommens kådhed, det har fortsat hele vejen op gennem hendes liv. Så jeg er enig med Sophies kloge mor her.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. apr 2016, 22:30

Lama skrev: hvor lang tid skal man straffes og stilles til ansvar for sine fejl, begået tidligere i livet?


Man skal straffes så hårdt og længe, at man ikke gør det igen og så offeret har fået så meget hævn/retfærdighed, at de ikke tyer til selvtægt. Hvis de alligevel gentager deres fejl, så straffer vi dem hårdere næste gang.
Man skal stilles til ansvar for sine handlinger resten af livet - gode som dårlige.

skal man tilgives og i så fald, hvornår?


Tilgivelse er noget personer opererer med, og ikke noget samfundet opererer med. Det er op til det enkelte individ om, og i givet fald hvornår de er villige til at tilgive en person. Tilgivelse er ikke noget man har krav på.

Jeg tænker her på dem som har begået kriminalitet og blevet dømt og afsonet deres straf.
Skal man så stadigvæk dømmes, for hvad man har gjort, resten af sit liv?


Igen - det er op til det enkelte individ, om de vil dømme en person for hvad de har gjort. En (fængsels)straf består jo ikke kun af fængsel, men af mange ting; Bøder, erstatninger, en plettet straffeattest og social fordømmelse.

Der kan ske meget i ens liv og alle ændre sig gennem livet. Den som måske blev svigtet som barn og kom i forkert selskab, kan jo stadig blive gode succesrige mennesker. Hvis man feks lavede noget kriminelt som teenager, men lærer af sine fejl og bliver gode mennesker resten af livet, skal man så dunkes i hovedet for altid?


Man fordømmer jo hvad de har gjort, og ikke hvad de bliver til. Uanset hvad de gør med deres liv bagefter, så ændrer det jo ikke på at de har lavet en fejl og fået en straf. Derfor skal der jo heller ikke ændres på fordømmelsen, hvis det er dét man har valgt.

Skal man straffes og dømmes resten af livet, og hvornår er fængselsstraf ikke nok?


Fængselsstraf er ikke nok, hvis man synes de skulle have været idømt en hårdere straf.

er der nogen handlinger der aldrig kan tilgives, lige meget hvor meget godt man gør i livet senere?


Der er et helt hav af handlinger, jeg aldrig nogensinde ville tilgive. Også handlinger der ikke er ulovlige eller som fører til straffe.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Tanten » 2. apr 2016, 22:46

Jeg tænker, at det i høj grad handler om, hvorvidt man har flyttet sig og kan se, at det man gjorde i sin tid var forkert.
6
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf vibbsen » 2. apr 2016, 23:41

Tanten skrev:Jeg tænker, at det i høj grad handler om, hvorvidt man har flyttet sig og kan se, at det man gjorde i sin tid var forkert.


This.

I begge de tilfælde hvor jeg har haft straffede "ind på livet", så har det været ret tydeligt at de OVERHOVEDET ikke havde flyttet sig.....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24645

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf LaScrooge » 3. apr 2016, 09:00

Jeg gætter på at straf i det indledende indlæg ikke blot handler om fængselsstraf men også den straf der ligger i offentlig fordømmelse og social eksklusion, som fortsætter længe efter at fængselsstraffen er udstået.

Jeg har ikke noget universelt svar på det. Jeg tænker, at man som individ forholder sig personligt til den forbrydelse der er blevet begået og den person der har begået forbrydelsen og derefter finder ud af hvor man står i forhold til det.

En jeg kenders lillebror har en ven, der blev så rasende over at hans kæreste slog op med ham, at han holdt hende fanget i hendes lejlighed og voldtog hende. Han fik en dom, har afsonet og er ude igen. Han var en del af min bekendtes familie, lidt som en stakkel de tog ind og gav et hjem og nogle rammer der kunne hjælpe ham. De har tilgivet ham. Jeg kan ikke. Han har ikke gjort noget mod mig, men overlagt voldtægt er for mig så ækel en forbrydelse at jeg ikke kan rumme det. Det betyder ikke at jeg sviner ham til når jeg ser ham, men det betyder, at han aldrig bliver en ven, aldrig bliver en jeg kommer til at synes om og en jeg aldrig kommer til at acceptere.

Jeg har det nemmere med folk der har det dårligt med de moralsk forkastelig ting de har gjort, end mennesker, som ikke rigtig synes det var forkert, eller som har en forklaring på det, der ikke også indebærer en overvejelse om at det nok ikke var helt godt. Jeg kender to der begge har fortalt mig om ting de har gjort, som jeg synes var forfærdelige, krænkende og amoralske. Den ene har det så dårligt med det, at det er svært for ham at tænke på og tale om, den anden forklarer bare, at han havde brug for at frisætte sig selv fra de strikse normer for god og menneskelig opførsel han lever under i vores velordnede land. Jeg føler mig helt tryg ved den første, selvom en af de ting han har gjort i mine øjne er noget af det værste man kan (bortset fra mord), men skeptisk overfor den sidste og fundamentalt frastødt og forskrækket over, at han i den grad kunne reducere andre mennesker til midler for hans egne mål. Simpelthen fordi den første aldrig har tilgivet sig selv for det.

I forhold til typer som Linse Kessler, så synes jeg folk skulle få nogle andre interesser. Der er ingen af os der er pletfri, men jeg tror at programmer som dem der viser Linse, virker på de fleste som en blanding af katarsis og syndsforladelse. De kan fortage moralske fordømmelser af mennesker og handlinger der ligger udenfor dem selv og derved hvile i, at de aldrig ville handle så dårligt og være så nederen. Og deres egen nederenhed blegner i forhold til - i hvert fald i deres egen opfattelse. Den smålige optagethed af andres liv er en afsporing af den indre debat alle fortløbende burde have med sig selv om deres egen moralitet.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. apr 2016, 09:26

Sjovt. Jeg har det stort set omvendt med Familien fra Bryggen.
Hvor meget kulørt tv skal man deltage i, før misrøgt af børn i flere generationer, misbrug, rockerforbindelser og voldskriminalitet bliver bagateliseret?

Jeg er helt med på, at Linse har udstået sin straf, men på mig virker det stadig som en på mange måder dysfunktionel og udsat familie, der blot har fået en gang med glimmerkosten i underholdningen navn.
13
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf vibbsen » 3. apr 2016, 10:39

DetSorteCirkus skrev:Sjovt. Jeg har det stort set omvendt med Familien fra Bryggen.
Hvor meget kulørt tv skal man deltage i, før misrøgt af børn i flere generationer, misbrug, rockerforbindelser og voldskriminalitet bliver bagateliseret?

Jeg er helt med på, at Linse har udstået sin straf, men på mig virker det stadig som en på mange måder dysfunktionel og udsat familie, der blot har fået en gang med glimmerkosten i underholdningen navn.


Det har du faktisk ret i....

Lige præcis Familien fra Bryggen har jeg så faktisk aldrig set....Det handler ikke om Linses mange straffe for vold. Men om at jeg simpelthen ikke har lyst til at "støtte" den slags tv. Jeg er nemlig enig med dig i at Familien Kessler virker dysfunktionel og udsat....Og jeg kan kun se den slags programmer som en slags "Feel good by feeling Superior" fjernsyn som har til formål at Familien Danmark kan sidde og godte sig over hvor meget bedre de er. Det er lidt samme koncept som med De Unge Mødre og egentlig også lidt f.eks. Luksusfælden.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Kisser
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2717

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Kisser » 3. apr 2016, 16:02

Bum bum.. jeg synes den er svær. For på den ene side, så synes jeg jo at folk fortjener en second chance og at når gælden til samfundet er betalt, så er den betalt. MEN jeg har det også viiiiiirkelig svært ved personfarlig kriminalitet og narkokriminalitet. For mig er der nok flere faktorer der spiller ind ift. om jeg kan "tilgive" det: Hvor grov kriminalitet er der tale om? Har vedkommende gjort det før? Hvad var motivet? Fortryder vedkommende sin handling og hvordan er deres livsomstændigheder i øvrigt?

Jeg har nemmere ved at tilgive en voldsmand, som er vokset op i et dysfunktionelt hjem eller en person, som hævner vold begået mod en nærtstående, end jeg har ved at "tilgive" en type som Jønke f.eks.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Aima » 3. apr 2016, 17:03

Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Hvilke udtalelser er det? Var det i det der TV-program? Jeg er nysgerrig :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2016, 17:07

Aima skrev:
Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Hvilke udtalelser er det? Var det i det der TV-program? Jeg er nysgerrig :)

Det var bl.a i et interview hvor en eller anden kunne få en par flade.
Og nogle af mine fb-venner liker hende på hendes side. Der var en eller anden hundeejer, der burde have så sindssygt mange tæv for ...hvad h*n nu havde/ ikke gjort. Det var pænt aggressivt udtalt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Livets forhold"