Slettet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Aima » 3. apr 2016, 17:33

Jeg har det personligt, og helt generelt sådan, at jeg har langt nemmere ved at acceptere og leve med folks handlinger, end jeg har nemt ved at rumme folks holdninger, hvis jeg synes, de er for langt ude ift. mine egne værdier og overbevisninger. Nu kan jeg ikke tage udgangspunkt i Linse, for mit kendskab til hende er ret begrænset, jeg er dog bekendt med knivstikkeriet og de episoder der har været med p-vagter, mit indtryk var, at hun er et helt andet sted i dag, dog, men hvis hun giver udtryk for, at det kan forsvares at stikke et andet menneske med kniv og udøve vold mod nogensomhelst, så synes jeg, hun er et fjols, det er klart.

Jeg kan sagtens have relationer til mennesker, der har begået fejl. Jeg kan også sagtens give dem al credit i verden og anse dem som gode, moralske mennesker jeg implicit har tillid til, helt på linje med mennesker der aldrig har så meget som kørt på røven i bussen. Det vigtigste for mig er min egen forståelse og at jeg kan sætte mig nogenlunde ind i, hvorfor folk endte i den/de situation/er de gjorde. Mennesker ændrer og udvikler sig, og jeg har set eksempler på mennesker der har hevet sig selv op fra bunden og skabt et fint og nærmest beundringsværdigt liv for sig selv. Jeg har en ven der for 10 år siden levede som narkodealer med kriminalitet og rockerrelationer som en fast del af sit liv. I dag har han gjort karriere indenfor Forsvaret, lever et bundstabilt og dejligt leverpostejsliv og er (en virkelig god) fuldtidsfar for sin datter. Moren er misbruger og har ikke set datteren i fem år.

Jeg kender en tidligere heroinjunkie/prostitueret kvinde, der efter 15 år i miljøet og et halvt års varetægtsfængsling for drab (som hun blev frikendt for), gik i behandling og tog sig en meget lang, meget svær og meget prestigefyldt uddannelse, som hun stadig, 10 år efter endt uddannelse, er beskæftiget i i dag.

Min lillebrors ekskæreste, som han mødte i misbrugsmiljøet og som var stofafhængig og bl.a. boede på pensionat, blev Ba.jur sidste sommer og så kender jeg en fyr der for 10 år siden, i en narkorus, kørte en ældre mand ihjel, tog sin fængselstraf, gik efterfølgende i et års behandling, tog en HF og er færdig på ingeniørstudiet til sommer.

Jeg har det med de mennesker, som jeg i udgangspunktet har det med alle andre mennesker; de har min respekt og tillid, og den er fuldstændig uspoleret. Jeg forholder mig til det indtryk, de giver mig i nutid, og det er dét, jeg bedømmer dem på. Med få undtagelser, som eksempelvis pædofili, er fejl fra fortiden ikke en indflydelsesfaktor.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Aima » 3. apr 2016, 17:44

Sophies-mor skrev:
Aima skrev:
Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Hvilke udtalelser er det? Var det i det der TV-program? Jeg er nysgerrig :)

Det var bl.a i et interview hvor en eller anden kunne få en par flade.
Og nogle af mine fb-venner liker hende på hendes side. Der var en eller anden hundeejer, der burde have så sindssygt mange tæv for ...hvad h*n nu havde/ ikke gjort. Det var pænt aggressivt udtalt.


Nå, ja, det lyder sgu nederen. Altså jeg tænker umiddelbart meget af det der er jargon, sommetider ytrer folk sig jo bare virkeligt bombastisk og grimt om andre. I forbindelse med hele den der Fie Laursen-fadæse så jeg da lidt af hvert, og jeg undres gang på gang over, hvordan folk tillader sig selv at omtale og ytre sig om andre. Jeg synes bare ikke det er værre, at Linse skriver at en eller anden dyremishandler skal have et par flade, end at voksne mennesker sidder og shamer og håner realitydeltagere for deres udseende, deres stavefejl, deres selvudlevering og deres måde at være mennesker på. Jeg synes det hele er dybt frastødende, men i mine øjne er Linses udtalelser næppe mere alarmerende end så meget andet lort folk ytrer rundtomkring, når de er frustrerede eller irriterede.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf vibbsen » 4. apr 2016, 16:05

Aima skrev:
Sophies-mor skrev:
Aima skrev:
Sophies-mor skrev:Ud fra de nyeste udtalelser jeg har hørt hende sige , så tænker jeg at hun kunne gøre det igen i morgen.
Om det er at straffe? Hun har åbenbart ikke lært noget.

Grundlæggende skal man jo kun straffe ud fra den givne dom.


Hvilke udtalelser er det? Var det i det der TV-program? Jeg er nysgerrig :)

Det var bl.a i et interview hvor en eller anden kunne få en par flade.
Og nogle af mine fb-venner liker hende på hendes side. Der var en eller anden hundeejer, der burde have så sindssygt mange tæv for ...hvad h*n nu havde/ ikke gjort. Det var pænt aggressivt udtalt.


Nå, ja, det lyder sgu nederen. Altså jeg tænker umiddelbart meget af det der er jargon, sommetider ytrer folk sig jo bare virkeligt bombastisk og grimt om andre. I forbindelse med hele den der Fie Laursen-fadæse så jeg da lidt af hvert, og jeg undres gang på gang over, hvordan folk tillader sig selv at omtale og ytre sig om andre. Jeg synes bare ikke det er værre, at Linse skriver at en eller anden dyremishandler skal have et par flade, end at voksne mennesker sidder og shamer og håner realitydeltagere for deres udseende, deres stavefejl, deres selvudlevering og deres måde at være mennesker på. Jeg synes det hele er dybt frastødende, men i mine øjne er Linses udtalelser næppe mere alarmerende end så meget andet lort folk ytrer rundtomkring, når de er frustrerede eller irriterede.


Altså når man ser "hvad der sker" rundt omkring på www, så synes jeg ikke at det er specielt alarmerende, at Linse synes at en eller anden hundeejer skulle have tæsk....Der er bare nogle mennesker som er ret bombastiske i deres udmeldinger når de sidder på nettet....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Hvor længe skal man straffes for en kriminel handling?

Indlægaf Hurrze » 7. apr 2016, 02:03

Synes det kommer rigtig meget an på hvad man har lavet. Ting som tyveri f.eks. synes jeg ikke man skal straffes for hvis man fortryder det og ikke gør det igen, ikke færdes i de kræse osv.

Synes der er nogle ting der ikke skal tilgives, og som jeg synes aldrig kan blive høj nok straf for og det er seriemodere, voldtægtsmænd og den der begår overgreb på børn. De ting synes jeg ikke skal tilgives og glemmes, uanset hvor langt ude man har været.

Tror min morale hænger sammen med om man har gjort voldsomme skader, enten fysisk eller psykisk på en person. Skader der er langvarige og permanente. Hvis man har gjort det mod et andet menneske, synes jeg ikke man skal tilgives. Synes stadig man skal stille for ansvar for fejl der har gjort uoprettelige skader på en anden person.
Det sker jo f.eks. ikke ved tyveri at man gør skade på andre, det er kun ved røveri, som jo er to forskellige ting. Let vold tænker jeg også i nogle tilfælde kan tilgives, men kommer meget an på tilfældet. Hvis det er sket 1 enkelt aften man er kommet til at slå en (uden varige men for offeret), og fortryder det osv, så tænker jeg også at i som sagt nogle tilfælde burde det glemmes....

Alt i alt så ja, så synes jeg at nogle fortjener en chance til, men synes også kommer utrolig meget an på hvad personen har gjort og omstændighederne. Og nogle fortjener bestemt ikke en chance til.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Livets forhold"