Kat med -måske- dårlige tænder

topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 21. mar 2016, 19:42

ØvØv min dyrlæge har gratis tandtjek og der er noget rødt tandkød på katten,så dyrlæge anbefaler at få taget røntgenbilleder (det er ikke noget denne dyrlæge kan klare)og måske tandudtræk af flere tænder,kender i noget til Dyrehospitalet på Frederiksberg eller Runau dyrlæge?
Og kan katten have det godt og spise almindeligt ,når den er kommet sig efter sådan en operation? Hvor længe går der før at smerterne er væk og katten er sig selv igen?Det kommer bag på mig da jeg både smøre med tandpasta og giver pulver på maden og har givet det i mange år og syntes ikke at tandkødet er blevet mere rødt og katten spiser og er som den plejer og det er en ny dyrlæge og det er 1/2 år siden sidste tandtjek hvor der ikke var noget.
Og pris hvad giver man ca? kan ikke tjekke Runaus priser,jeg syntes det lyder voldsomt at hive tænder ud,men selvfølgelig skal den ikke have ondt :trist:
Føler mig som en dårlig "kattemor" at jeg ikke selv har opdaget noget og samtidig har jeg selv prøvet at en tandlæge ville fjerne alle mine visdomstænder og tog til en anden tandlæge som sagde at der ikke var noget galt og de sidder der endnu
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11591
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18649

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf PaleSeptember » 22. mar 2016, 01:58

Jens Ruhnau er en af Danmarks førende tanddyrlæger, så jeg vil anbefale dig at kontakte ham og få hans vurdering. Katte kommer sig relativt hurtigt over tandoperationer, og når det er helet op, vil de kunne spise helt normalt igen.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 27. mar 2016, 18:22

Jeg kom til en anden dyrlæge,der ikke mente der var noget galt, så efter påske har jeg en tid hos en 3,så må se hvad de siger ,men mange tak for svar
Og jeg er glad for at høre at katten kan spise normalt igen,så den kan komme sig efter en operation hvis det ender med det
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16249
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf icelady » 27. mar 2016, 18:29

Har katten udelukkende rødt tandkød? Hvis ja, så ville jeg ikke gribe til røntgen/evt operation.

Min ene kat havde tandsten og meget rødt tandkød da jeg fik hende fra internat; i dag, over et halvt år senere er der næsten ingen tandsten (andet end ved gummen) og tandkødet er naturligt i farven.

Derudover ville jeg basere et skøn på hvordan katten har det. Spiser den normalt, ser den ud til at være besværet, har den ondt, har den dårlig ånde osv.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Pussikat82 » 28. mar 2016, 00:21

Jeg kan varmt anbefale Jens Ruhnau. Vi har gået der med Ozzy, der har fået opereret alle tænderne ud pga. kronisk mundhulebetændelse. De er rigtig dygtige og søde på klinikken. Det er en god ide at tjekke røntgen for at se, om der er paradentose eller resorptioner (en slags huller i tænderne for katte). Hvis der er det, eller katten er påvirket af det røde tandkød, skal der selvfølgelig gøres et eller andet. Hvis katten ikke er generet af det og røntgenbillederne er pæne, skal der nok ikke gøres så meget. Det bedste, man kan gøre for at mindske tandkødsbetændelse, er at børste tænder på katten (gerne efter en tandrensning, eftersom plakken, der sidder på tænderne, holder betændelsen i gang - så at gøre det efter en tandrensning, hvor man fjerner plakken, er optimalt).

Mht. spisning og at komme sig oven på en tandoperation anbefales det at give katten blød mad (vådkost) i en periode efter operationen, til sårene er helet op (og så evt. sting ikke springer op, hvis der tygges på en knas i området). Efter ca. 14 dage har Ozzy kunnet spise ret normalt igen (dvs. tørkost), selvom han gerne har villet starte på tørkosten efter en 5-6 dage. Det er bedst for helingen, at de får vådkost i 10-14 dage, men det vigtigste er selvfølgelig, at de spiser.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Tricolette » 28. mar 2016, 12:30

Min kat har tabt alle 4 hjørnetænder og trives i stor stil, spiser normalt og fanger endda stadigvæk mus, som også bliver flået og spist.

De 3 første tænder var bare væk, da hun var forbi dyrlægen til et tjek.
Den sidste opdagede jeg var dårlig, men da der skulle en særlig dyrlæge til at tage sig af den sag, måtte vi vente en uge på en tid. Og inden denne tid nåede tanden at falde ud af sig selv, og katten var tilbage i sit gamle vigør.
1
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 3. apr 2016, 17:59

Tak for jeres beskeder og grønt :blomst:
Den 3 dyrlæge mener også der skal fjernes 2 tænder, så der er bestilt tid +fridag dagen efter, jeg er altså lidt nervøs for hvordan min kat klare det,men det lyder på Jer/dyrlæge at det ikke er slemt og den hurtigt kommer sig,så jeg glæder mig bare til det er overstået
Dyrlæge mener det er TR,men at katten heldigvis endnu ikke har ondt og de andre tænder behøver ikke blive fjernet(jo måske senere hen men for nu er de fine)
Tror i Agria katteforsikring dækker noget
0
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Lone Elizabeth » 3. apr 2016, 18:07

Min datter er veterinærsygeplejerske (og over 30 år) og det næsten første hun gør når hun kommer hjem er at åbne gabet på kattene. Man kan nærmest se på dem at de tænker åh åh hende igen. Og hun har smidt os til dyrlæge pga rødt tandkød. Havde aldrig selv opdaget det.
1
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Pixie88 » 3. apr 2016, 18:15

Min gamle kat fik fjernet nogle af de små fortænder, samt en kindtand. Hun spiste normalt dagen efter og fangede MANGE mus og fugle. Deres gummer bliver helt hårde, som en erstatning for de manglende tænder.
Jeg ville ikke være bekymret :)
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 3. apr 2016, 21:01

Lone min kat er helt sikkert også træt af at jeg køre en finger med kattetandpasta rundt på tænderne hver dag -den ser da sådan ud-som årh nej ikke igen :alien: -men dyrlæge roser da det er nemt at tjekke tænderne
Pixie88 det lyder godt -ved i om katten skal have noget smertestillende bagefter
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Pussikat82 » 4. apr 2016, 11:08

Ja, katten skal have smertestillende. Jeg tror nok, at Ozzy har fået det i 6-10 dage efterfølgende (lidt forskelligt efter situationen). Det kan fås både som piller og som flydende. Pillerne (Onsior) er et lidt nyere præparat, som er mere mildt ved nyrer mv., hvorfor vi valgte det i sin tid, da Ozzys nyretal var steget en del pga. mundbetændelsen, men er tallene pæne, er kan katten sagtens få det flydende (Metacam). Bed dyrlægen om at tage en blodprøve før bedøvelsen (såfremt de ikke gør det i forvejen - det er godt at spørge ind til), så de kan se om katten kan tåle narkosen (lever- og nyretal skal være normale).

Ozzy har i øvrigt også fået antibiotika i sammenhæng med sine tandudtrækninger, i hvert fald hos Tanddyreklinikken. Jeg kan ikke lige huske, om han også fik det hos Skovlunde-Herlev dyreklinik, hvor han fik taget tænder i første omgang, men jeg tror det ikke. Så det er nok lidt forskelligt.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 5. apr 2016, 18:04

Pussikat82 ja tænkte nok at katten vil have ondt efterfølgene,men det rådgiver dyrlægen jo om når jeg henter den,men rart at få forklaret lidt om det inden og vil høre ang blodprøver også - tror du ikke godt at katten kan være alene dag 3 efter tandudtræk?
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Pussikat82 » 5. apr 2016, 18:37

topmadras3 skrev:Pussikat82 ja tænkte nok at katten vil have ondt efterfølgene,men det rådgiver dyrlægen jo om når jeg henter den,men rart at få forklaret lidt om det inden og vil høre ang blodprøver også - tror du ikke godt at katten kan være alene dag 3 efter tandudtræk?


Man kan jo også altid snakke med dyrlægen om forløbet på forhånd. Det er jeg sikker på, at de fleste gerne vil. Det er svært at sige mht. at lade den være alene. Vores Ozzy har været ret sølle i starten (han har fået alle tænder opereret ud over tre gange), og da han ikke elsker vådkost ret højt, foregår det sådan, at vi blender det til ham og han spiser det af vores finger. Han har heller ikke haft lyst til at spise ret meget ad gangen og skulle derfor håndfodres mange gange om dagen. Derfor har vores forløb været lidt ekstra hårdt. Så det er svært at sige på forhånd, hvordan det kommer til at gå. Det kommer nok også an på, hvor mange tænder katten skal have taget ud, og hvor sart den er med smerte. Og selvfølgelig om katten fint selv spiser vådkost. Vådkosten kan i øvrigt fint blendes helt glat med lidt ekstra vand, hvis katten stadig synes, at kødstykkerne er for slemme.

Det er nok at tage sorgerne på forskud at sammenligne Ozzys forløb med din kats, for han er særligt besværlig, så det er slet ikke sikkert, det kommer til at gå sådan med din kat. Jeg ville nok sørge for, at der i hvert fald ville være en, der kunne kigge ind til katten en gang i løbet af arbejdsdagen (hvis det er derfor, katten skal være alene), bare for en sikkerheds skyld. Med mindre katten fint klarer sig - spiser og ikke virker smertepåvirket.
2
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf Thitida-No-Chey » 11. apr 2016, 18:46

En ting er i al fald sikkert: Du skal ikke føle dig som en dårlig kattemor blot fordi du ikke opdagede det... Jeg opdagede heller ikke Madonnas, og det jeg havde det værst med var at hun skulle have trukket tænder ud. Hun var 3, da det kom i udbrud og fik trukket stort set alle kindtænder ud, og hun er i dag lige blevet 9... Og klar til at få trukket resten...

Hvorom alting er: Din kat kan leve et perfekt liv uden tænder :)
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Kat med -måske- dårlige tænder

Indlægaf topmadras3 » 11. apr 2016, 19:53

Pussikat tak for dine gode råd :kys: ,jeg har bestilt en blodprøve inden,dyrlægen sagde at de først anbefaler det når katten er fra 8 år men selvfølgelig vil de gerne tage en-jeg fodre både med våd og tørkost, men god ide med at blende foderet hvis ikke den kan spise og det er "kun"2 tænder der skal fjernes

Talte med forsikringen i dag men de kan først sige om de dækker noget når de ser regning

Thitida velkommen herinde :blomst: og tak men dårlig samvittighed er der,jeg kigger jo i munden hver dag og syntes ikke der var noget,på den anden side er det jo ikke længe siden sidste tandeftersyn

Det er i morgen og puha jeg glæder mig til at det er overstået og håber ikke katten er alt for afvisende overfor mig bagefter
Noget andet aflevere man den bare,eller er man der til den får bedøvelse-altså er det mest tryg for katten
0

Tilbage til "Kæledyr"