Drop madpakken

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Drop madpakken

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:11

Jeg læste lige denne artikel, hvor er forsker mener, at institutioner bør have frokost-ordning og tænkte "Hvad med de kræsne? Hvad med de allergiske? Vil der så ikke være børn, der slet ikke får noget, fordi de ikke gider at spise den mad, der bliver serveret?"

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/forsker-boern-skal-droppe-madpakken
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Drop madpakken

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:13

Har du et kræsent barn? Hvad ville du gøre, hvis institutionen indførte mad-ordning?
Senest rettet af kidkomb 3. apr 2016, 15:16, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Drop madpakken

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2016, 15:20

Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.
Men primært stole på, at hun blev nødet til at smage ting, hun "ikke kan lide" - og kom til at kunne spise det med velbehag. Fordi det prøves mange gange og bliver "vænnet til"...
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Drop madpakken

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2016, 15:23

Sophies-mor skrev:Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.
Men primært stole på, at hun blev nødet til at smage ting, hun "ikke kan lide" - og kom til at kunne spise det med velbehag. Fordi det prøves mange gange og bliver "vænnet til"...

En af de ting jeg også tænkte, var netop dét der med snacks efter hentning. For har barnet ikke rigtig spist noget, så vil det være sultent. Det giver unægtelig en lang ulvetime!
Og de forældre, der ikke kan finde ud af, at lave en sund og nærende madpakke, de vil formentlig ikke vente derhjemme med gulerodsstave og hummus....
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Drop madpakken

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2016, 15:24

kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:Sørge for, at hun fik en god stor morgenmad, sørge for et alternativ i form af sunde snacks når hun kom hjem.
Men primært stole på, at hun blev nødet til at smage ting, hun "ikke kan lide" - og kom til at kunne spise det med velbehag. Fordi det prøves mange gange og bliver "vænnet til"...

En af de ting jeg også tænkte, var netop dét der med snacks efter hentning. For har barnet ikke rigtig spist noget, så vil det være sultent. Det giver unægtelig en lang ulvetime!
Og de forældre, der ikke kan finde ud af, at lave en sund og nærende madpakke, de vil formentlig ikke vente derhjemme med gulerodsstave og hummus....

Præcis - desværre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Drop madpakken

Indlægaf vibbsen » 3. apr 2016, 15:59

"Hvad med de kræsne?
De lærer måske at spise nogen ting som de eller ikke vil have spist. Ellers så er der som regel altid et eller andet alternativ i form af f.eks .rugbrød og pålæg.
Hvad med de allergiske?
Man kan skam sagtens tage hensyn til allergier i institutionerne....Dog kun dem som er lægeligt dokumenterede....Jeg havde engang en kollega som mente at hende datter helst skulle have laktosefri mælk. Da hun fremlagde dette for institutionen fik hun fik besked om lige at smutte en tur op til lægen, og få det på skrift. Så ville man gerne sørge for special mælk. Sjovt nok så blev det aldrig til noget.
Vil der så ikke være børn, der slet ikke får noget, fordi de ikke gider at spise den mad, der bliver serveret?"
Jo. Men næppe særlig længe. Når de finder ud af det ikke får opmærksomhed på ikke at ville spise, så vil de fleste af dem give sig til at spise.


Vi har madordning i vores institution, og det er seriøst en guds gave. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Emma får langt mere varieret kost på den måde. Og faktisk bliver langt mindre kræsen. Fordi hun deroppe bliver præsenteret for nogle ting som hun ellers ikke ville blive præsenteret for. F.eks. er hverken hr.vibbsen eller jeg spor begejstret for fisk. Og vi har det derfor aldrig i huset. Emma får fisk/fiskepålæg tilbud mindst 2 gange om ugen. F.eks. elsker hun rejer. Og det eneste sted hun kan have fået smag for dem er i børnehaven. For jeg har skaldyrsallergi og hr.vibbsen afskyr rejer. så de kommer aldrig indenfor vores døre. Ikke desto mindre så vidste hun præcis hvad det var da hun så dem på frokost bordet til en påskefrokost i min familie...Og det skulle hun bare have...
Derudover er der også noget madspilds-politisk i det. Vi har begge frokost ordning på jobbet og har derfor ikke madpakke med. Og med kun et barn, så kan det ikke undgås at der vil blive et vist spild hvis hun skal have bare en nogenlunde varieret med.....Det meste pålæg kan kun holde sig cirka 3 dage når først det er åbnet.
11
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Drop madpakken

Indlægaf Lilleluftballon » 3. apr 2016, 16:47

Min dreng er ret selektiv med mad herhjemme. I dagplejen spiser han alt hvad der bliver serveret. Det er SÅ skønt, vi behøver ikke bekymre os vildt når barnet kun vil have ris til aftensmad, for vi ved at han har spist fisk, grøntsager, grovt osv i løbet af dagen. Håber at finde en skole med madordning, så vi aldrig skal smøre en madpakke!
5
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 3. apr 2016, 17:56

Her vil vi vælge en børnehave med madordning fra. Jeg ser helst at vores (kommende) barn får mad jeg kan stå inde for, og der stoler jeg nok bare ikke nok på fremmede :genert: Altså et par dage hos familie, eller hos venner vil jeg ikke være mega striks med maden, men hvis det er fast hver dag så vil jeg gerne have noget at skulle have sagt. Nu bliver mit barn muligvis vegetar, og kommer primært til at spise økologisk. Leverede de økologisk, sund og vegetarisk mad lavet fra bunden ville jeg have mindre i mod det, det tror jeg bare ikke er tilfældet.
1
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Drop madpakken

Indlægaf HappyHippo » 3. apr 2016, 18:04

Der er allerede madordning i vores institution, hvilket passer os fint. De spiser godt denne selvom de er nogle kræsenpinde herhjemme.
Da min datter var yngre og meget tynd, fik hun endda lov til at få kander med sovs, smør osv så hun fik lidt sul på benene. Og hun elskede det
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Drop madpakken

Indlægaf Sorenspige » 3. apr 2016, 18:24

Jeg ville ønske, at der var madordning i min søns kommende børnehave. Jeg nyder, at vi indtil videre ikke skal tænke og bruge tid på sunde og spændende madpakker til ham.

Min mand har madordning på sit arbejde, og min madpakke er tit en dåse makrel, et stykke agurk og rugbrød (og andet i den dur). Det kan jeg jo ikke rigtig give en 3 årig med.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16112

Re: Drop madpakken

Indlægaf Urtekussen » 3. apr 2016, 18:24

Vores børn har madordning i institutionen, og vi elsker det!

De får sund, varieret kost, som følger kostrådene, og den store (som pt spiser meget lidt herhjemme) spiser virkelig meget, også ting han "ikke kan lide" herhjemme.

Jeg håber på det samme i skolen!
1
2011
2015
2018
2020
2023
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Drop madpakken

Indlægaf Lilleluftballon » 3. apr 2016, 18:33

godtnavn skrev:Her vil vi vælge en børnehave med madordning fra. Jeg ser helst at vores (kommende) barn får mad jeg kan stå inde for, og der stoler jeg nok bare ikke nok på fremmede :genert: Altså et par dage hos familie, eller hos venner vil jeg ikke være mega striks med maden, men hvis det er fast hver dag så vil jeg gerne have noget at skulle have sagt. Nu bliver mit barn muligvis vegetar, og kommer primært til at spise økologisk. Leverede de økologisk, sund og vegetarisk mad lavet fra bunden ville jeg have mindre i mod det, det tror jeg bare ikke er tilfældet.

I min kommune er maden 80 % økologisk og sundere end jeg kan få ham til at spise - og det meste er hjemmelavet, fx er brødet hjemmebagt osv. Der bliver naturligvis taget hensyn til både allergikere og religiøse hensyn. Kender ikke til nogen vegetariske børn dog, men mon ikke det også ville gå. Der er madordning til og med børnehaven.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Drop madpakken

Indlægaf HappyPaww » 3. apr 2016, 18:44

Jeg elsker vores madordning i vuggestuen (som fortsætter i børnehaven): 90% økologisk mad med masser af grønt - og det er langt bedre end det jeg som regel selv kan få min søn til at spise! Han spiser meget mere/sundere når han påvirkes af de andre børn - herhjemme kan jeg kun få agurk, majs og rød peber i ham, men i vuggestuen siger de at han spiser det meste :gogo:

Som barn spiste jeg stort set intet gennem hele skoletiden fordi jeg ikke kunne lide madpakker - jeg tror jeg havde spist langt mere, hvis vi fik tilbudt frisk god mad (som ikke var rugbrødsmadder :D)
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Drop madpakken

Indlægaf vibbsen » 3. apr 2016, 19:12

Angelina skrev:Sorry, men vrøvl fra den ene ende til den anden... ingen blandede sig i hvad jeg spiste, og alligevel tog jeg otte år i træk med knækbrød og smør ... det virkede altså ikke at ingen blandende sig i det / jeg ikke fik opmærksomhed på det ... i otte år i træk, fik jeg ikke sund og næringsrig kost til frokost.

Min søn er aldrig diagnosticeret med laktoseintolerance, men når han skider sig ihjel / kaster op når han får mælk, så behøver jeg nu ikke en læge til at diagnosticere det, hvorfor spilde lægens tid, når man meget enkelt kan købe laktosefri produkter!? Pædagoger skal i øvrigt ikke have adgang til mine børns sundhedsinformationer med mindre jeg mener det er relevant for deres arbejde når de passer dem - så hvis jeg siger mit barn er allergisk over for et eller andet, så går jeg ud fra at pædagogen stoler på mit ord, og jeg ikke skal betale for en lægeerklæring.


Så vidt jeg kan se, så taler vi om børn i vuggestue/børnehave....Altså en anden gruppe end den du tilhørte i de 8 år hvor du spiste knækbrød med smør. Den måde måltiderne forløber på er lidt anderledes og der er nok lidt mere fokus på om det enkelte barn nu også spiser noget end der er i en skolemad ordning som jeg formoder du refererer til.

Når institutionerne beder om at få en erklæring på lægen ifm. med allergimad så er det højest sandsynlig for at imødegå de forældre som insisterer på at følge de forskellige "kosttrends"....Det er trods alt ikke så længe siden at Danmark ret på en bølge hvor de eneste sunde børn var dem der hverken drak komælk eller spiste gluten eller sukker.....Det synes jeg er helt i orden....I min kollegas tilfælde var det så afgjort en grille....Og den gik jo også lynhurtigt over da hun blev bedt lige om at smutte en tur omkring lægen.
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 3. apr 2016, 20:25

Lilleluftballon skrev:
godtnavn skrev:Her vil vi vælge en børnehave med madordning fra. Jeg ser helst at vores (kommende) barn får mad jeg kan stå inde for, og der stoler jeg nok bare ikke nok på fremmede :genert: Altså et par dage hos familie, eller hos venner vil jeg ikke være mega striks med maden, men hvis det er fast hver dag så vil jeg gerne have noget at skulle have sagt. Nu bliver mit barn muligvis vegetar, og kommer primært til at spise økologisk. Leverede de økologisk, sund og vegetarisk mad lavet fra bunden ville jeg have mindre i mod det, det tror jeg bare ikke er tilfældet.

I min kommune er maden 80 % økologisk og sundere end jeg kan få ham til at spise - og det meste er hjemmelavet, fx er brødet hjemmebagt osv. Der bliver naturligvis taget hensyn til både allergikere og religiøse hensyn. Kender ikke til nogen vegetariske børn dog, men mon ikke det også ville gå. Der er madordning til og med børnehaven.


For at mit barn skulle spise der hver dag ville det kræve at alle produkter fra dyr (dvs. mælkeprodukter og æg og evt. kød) var økologsike, der ville ikke en gang 99% være godt nok. Jeg tror også man med fællesmadordning mere lægger mærke til dem der skiller sig ud, i og med de jo får anden kost, hvor med madpakker lægger man mindre mærke til om viggo nu har kylling i hans salat eller ej.

Derudover så er ikke-vegetarer ofte dårlige til at lave vegetarisk mad hvor alle næringsbehov bliver dækket, så det ville kræve en madmor der var uddannet ernæringsekspert eller lignende før ejg ville være rigtig glad.

Men nu er den børnehave jeg drømmer om at mit barn skal gå i (som desværre tilhører en anden kreds end vi bor i, men håber alligevel) uden madordning, så det er jeg glad for og håber ikke bliver lavet om :) Jeg er glad for at man har valget :)
0

Tilbage til "Forældre"