Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf ExCoastal » 4. apr 2016, 07:09

Jeg lærte min plads fra et enkelt menneske. En ældre hvid fyr, skaldet og med hagekors tatoveret alle vegne. Han var skræmmende at at på, men på andre områder en god hjælp. Nar jeg kom ned for spise så var der altid en plads ved siden af ham. Han lærte mig alting, og da vi var "venner" var der ingen der turde røre mig. Der var aldrig et spørgsmål om gengæld. Derfra lærte jeg alting. Ikke længere skræmt. Men gjort hård. På en mærkelig måde, som jeg nok stadig kæmper med.

Alt hvad du tænker om amerikanske fængsler er sandt. Det er forbandet hårdt, og man kæmper med at komme ud på den anden side som et helt menneske. Men det skal man jo. Jeg er heldig, jeg har en kvinde i mit liv der forstår min min situation. Hun forstår mig....og det er jeg lykkelig for!

All I can say is....fuck.....i survived this
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Kasper » 4. apr 2016, 12:22

ExCoastal skrev:
Der er tale om et meget vel tilrettelagt svindelnummer. Den eneste person ud over tv holdet, der kender sandheden er den lokale sherif. Ingen andre kender til historien, falske sager er oprettet, så hverken de indsatte, fængselsbetjentene eller sågar dommerne kender til sandheden.


Er det ikke lidt fucked, at ovenstående overhovedet kan lade sig gøre? Retssikkerheden skrider da fuldstænding, hvis en sheriff helt egenrådigt kan oprette falske sager uden nogen form for kontrol og modvægt.
7
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9625

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Tanten » 4. apr 2016, 12:58

Nej tak - én nat i arresten var rigeligt for mig.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Buller » 4. apr 2016, 15:04

DetSorteCirkus skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nej.
Det er i det hele taget meget begrænset, hvad jeg gider gøre alene for penge.
De gør det antageligvis fordi de er bekymrede for forholdene i fængslerne. Her er Witold Pilecki btw. Han sneg ind i Auschwitz for at dokumenterer forholdene der til de Allierede. Var der to et halvt år før det lykkedes ham at flygte. Et helt der mangler bredere anerkendelse.


Det ville stadig ikke give mening for mig.
Det er ingen hemmelighed, hvordan tingene går for sig i amerikanske fængsler, og jeg mener ikke, at man yder den bedste indsats for at lave om på det ved selv at gå ind i det og blive psykisk nedbrudt, så man formodentlig mister overskuddet til at arbejde for reformer det næste lange stykke tid. Som Coastal så rigtig fortæller, er det noget, der kan tage år at komme sig over.

Jeg går ud fra, at Witold Pilecki netop opsøgte Auschwitz frivilligt, fordi det var den eneste måde at finde ud af, hvad der foregik derinde, i og med det var en dødslejr.


Men det som gør fængsel mest forfærdelig for dem der går igennem det er jo at det sker imod deres vilje. De er tvunget derind og de er der så længe systemet bestemmer det.

Det er jo sat ud af spil her hvor folk vælger det frivilligt og sikkert også kan komme ud af det før tid hvis det bliver aktuelt.
Så en stor del af det der gør fængsel til en straf er jo væk, mon ikke folk kommer noget lettere igennem det så? De ser det nok nærmere som et studie end som en ting der gøres imod dem. Så ligefrem psykisk nedbrudt ville jeg ikke forvente at blive.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. apr 2016, 15:14

Buller skrev:Men det som gør fængsel mest forfærdelig for dem der går igennem det er jo at det sker imod deres vilje. De er tvunget derind og de er der så længe systemet bestemmer det.

Det er jo sat ud af spil her hvor folk vælger det frivilligt og sikkert også kan komme ud af det før tid hvis det bliver aktuelt.
Så en stor del af det der gør fængsel til en straf er jo væk, mon ikke folk kommer noget lettere igennem det så? De ser det nok nærmere som et studie end som en ting der gøres imod dem. Så ligefrem psykisk nedbrudt ville jeg ikke forvente at blive.


Men så holder argumentet med at være bekymret for forholdene netop ikke, og sammenligningen med Witold Pilecki endnu mindre, for så mærker deltagerne ikke for alvor de vilkår, som fangerne lever under. De ser dem, ja, men det gør man også i dokumentarfilm, ligesom man kan sætte sig ind i dem ved at tale med tidligere fanger. Eller ved at besøge et fængsel i professionelt øjemed.

Tilbage står den eneste motivation, jeg kan komme på, nemlig muligheden for at vinde penge, og det var så der, jeg oprindeligt skrev, at det ville jeg ikke gide tilbringe tid i et fængsel for.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Buller » 4. apr 2016, 15:20

DetSorteCirkus skrev:
Buller skrev:Men det som gør fængsel mest forfærdelig for dem der går igennem det er jo at det sker imod deres vilje. De er tvunget derind og de er der så længe systemet bestemmer det.

Det er jo sat ud af spil her hvor folk vælger det frivilligt og sikkert også kan komme ud af det før tid hvis det bliver aktuelt.
Så en stor del af det der gør fængsel til en straf er jo væk, mon ikke folk kommer noget lettere igennem det så? De ser det nok nærmere som et studie end som en ting der gøres imod dem. Så ligefrem psykisk nedbrudt ville jeg ikke forvente at blive.


Men så holder argumentet med at være bekymret for forholdene netop ikke, og sammenligningen med Witold Pilecki endnu mindre, for så mærker deltagerne ikke for alvor de vilkår, som fangerne lever under. De ser dem, ja, men det gør man også i dokumentarfilm, ligesom man kan sætte sig ind i dem ved at tale med tidligere fanger. Eller ved at besøge et fængsel i professionelt øjemed.

Tilbage står den eneste motivation, jeg kan komme på, nemlig muligheden for at vinde penge, og det var så der, jeg oprindeligt skrev, at det ville jeg ikke gide tilbringe tid i et fængsel for.


de ser dem IRL, ikke på en film, det kan da slet ikke sammenlignes. De ser også vagternes opførsel og fangernes opførsel, som den er UDEN et kamera...

De kommer da så tæt på at opleve det som det er som man kan uden rent faktisk at være dømt.

Og jeg tror faktisk det er en fordel at få folk ind som ikke er dømt for at vurdere forholdene... de må alt andet lige være noget mindre farvede end folk der er sure over at være blevet fanget og derfor hader det hele fra starten af.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Juki » 4. apr 2016, 15:26

Nej, det ville jeg savne for meget til, men tanken om frivilligt at skulle være fysisk isoleret fra omverdenen ville jeg godt kunne i en periode, hvis forholdene var som i danske fængsler og jeg ikke behøvede at "mingle" med de andre indsatte :genert: Især hvis jeg havde mulighed for at få min computer med, og der var internetadgang. Det ville jeg hellere have end en mobil.

Men jeg ville bukke under og blive knækket i løbet af 10 sek. hvis jeg skulle i et udenlandsk fængsel, som et amerikansk :ad!:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. apr 2016, 15:29

Buller skrev:de ser dem IRL, ikke på en film, det kan da slet ikke sammenlignes. De ser også vagternes opførsel og fangernes opførsel, som den er UDEN et kamera...

De kommer da så tæt på at opleve det som det er som man kan uden rent faktisk at være dømt.

Og jeg tror faktisk det er en fordel at få folk ind som ikke er dømt for at vurdere forholdene... de må alt andet lige være noget mindre farvede end folk der er sure over at være blevet fanget og derfor hader det hele fra starten af.


Jo, det mener jeg godt, at man kan sammenligne, hvis det handler om lødig research til fx. arbejde i en menneskerettighedsorganisation, hvilket var sådan, jeg forstod Vlads sammenligning med Witold Pilecki og hans indsats. Man behøver ikke at få menneskelig lidelse smasket direkte i ansigtet for at kunne kæmpe for bedre forhold, og så vidt jeg ved, bliver fangernes vidnesbyrd netop vægtet højt af dem, der arbejder for at forbedre deres vilkår, om det så er politikere eller Amnesty.
Samtidig vil jeg nok mene, at kommer man endelig helt tæt på forhold som dem, Coastal beskriver, så er der en ret stor risiko for, at man faktisk bliver dybt psykisk påvirket af sin oplevelse.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. apr 2016, 15:39

Jeg vil forresten ikke udelukke, at jeg - som pensionist - hellere vil i et dansk åbent fængsel med deres vilkår end jeg vil på plejehjem/sidde derhjemme på de vilkår, der normalt gælder dér. Det er mit indtryk, at min livskvalitet vil have det bedst på den måde.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf Buller » 4. apr 2016, 16:15

DetSorteCirkus skrev:
Buller skrev:de ser dem IRL, ikke på en film, det kan da slet ikke sammenlignes. De ser også vagternes opførsel og fangernes opførsel, som den er UDEN et kamera...

De kommer da så tæt på at opleve det som det er som man kan uden rent faktisk at være dømt.

Og jeg tror faktisk det er en fordel at få folk ind som ikke er dømt for at vurdere forholdene... de må alt andet lige være noget mindre farvede end folk der er sure over at være blevet fanget og derfor hader det hele fra starten af.


Jo, det mener jeg godt, at man kan sammenligne, hvis det handler om lødig research til fx. arbejde i en menneskerettighedsorganisation, hvilket var sådan, jeg forstod Vlads sammenligning med Witold Pilecki og hans indsats. Man behøver ikke at få menneskelig lidelse smasket direkte i ansigtet for at kunne kæmpe for bedre forhold, og så vidt jeg ved, bliver fangernes vidnesbyrd netop vægtet højt af dem, der arbejder for at forbedre deres vilkår, om det så er politikere eller Amnesty.
Samtidig vil jeg nok mene, at kommer man endelig helt tæt på forhold som dem, Coastal beskriver, så er der en ret stor risiko for, at man faktisk bliver dybt psykisk påvirket af sin oplevelse.


det kan godt være at fangernes udtalelser bliver vægtet højt af alle dem der i forvejen gerne vil hjælpe dem.

Men ideen med det her er jo at de ustraffede som kommer ind og oplever hvad der sker når dørene er lukkede, deres udsagn vil måske kunne vægtes højt af alle dem der ikke i forvejen gerne vil redde hele verden.

Og det er jo netop dem man skal have fat i.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf ExCoastal » 6. apr 2016, 05:40

Buller skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Jo, det mener jeg godt, at man kan sammenligne, hvis det handler om lødig research til fx. arbejde i en menneskerettighedsorganisation, hvilket var sådan, jeg forstod Vlads sammenligning med Witold Pilecki og hans indsats. Man behøver ikke at få menneskelig lidelse smasket direkte i ansigtet for at kunne kæmpe for bedre forhold, og så vidt jeg ved, bliver fangernes vidnesbyrd netop vægtet højt af dem, der arbejder for at forbedre deres vilkår, om det så er politikere eller Amnesty.
Samtidig vil jeg nok mene, at kommer man endelig helt tæt på forhold som dem, Coastal beskriver, så er der en ret stor risiko for, at man faktisk bliver dybt psykisk påvirket af sin oplevelse.


det kan godt være at fangernes udtalelser bliver vægtet højt af alle dem der i forvejen gerne vil hjælpe dem.

Men ideen med det her er jo at de ustraffede som kommer ind og oplever hvad der sker når dørene er lukkede, deres udsagn vil måske kunne vægtes højt af alle dem der ikke i forvejen gerne vil redde hele verden.

Og det er jo netop dem man skal have fat i.


Jeg ser to problemer med konceptet. For det første er flere af deltagerne bare ikke gode nok til at fortælle om deres sager til de andre indsatte, og så bliver folk mistænksomme. For det andet forstår de ikke,, hvad prison politics betyder. Der er store raceadskillelser, og det er vigtigt at forstå, hvem der er allieret med hvem. Der er uskrevne regler om, hvad man kan og ikke kan.

Noget helt andet er sikkerheden for deltagerne. De har ganske vidst et kodeord, som de kan sige og så bliver de hevet ud. Men ting kan ske meget hurtigt, så det er absolut ikke en ufarlig ting som de gør.

Deres feedback til sheriffen vil givet være uvurderligt. Folk der kan observernalt, hvad der foregår og langsomt selv bliver en del af det, og dermed opnår at blive stolet på 100%

Nogle af deltagerne virker ret mærkede af oplevelsen, selv efter bare nogle fa dage. Jeg håber virkeligt ikke, at det er noget, som de får svært ved at komme over. 2 måneder er langt tid.

Jeg ser hvert afsnit sådan lidt i bidder. Nogle gange kommer det bare lidt for tæt på, andre gange bliver jeg så irriteret over en deltager som ikke fatter noget som helst.

Min kone spørger tit, hvorfor jeg ser Lockup og den her serie. Det er sådan lidt af en proces. Det virker jo selvfølgelig meget bekendt altammen, men det er en underlig del af min proces :)
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Ville du gå frivilligt i fængsel i 60 dage?

Indlægaf ExCoastal » 6. apr 2016, 06:25

Egentlig er jeg okay med at beskrive min oplevelse, så længe det er baseret på facts ikke for mange af mine følelser.

Jeg blev anholdt den 6 juli 2012. Det var yderst udramatisk, og jeg blev taget til Maguire Correctional Facility i Redwood City. Her blev jeg registreret og taget til en pod. En pod er typisk en toetagers afdeling med omkring 50 celler. Alle der kommer ind skal klassificereres. Så baseret på ens forbrydelse og ens opførsel, så kan man ende flere steder. Så 4 West er en klassifikationspod. Vi var låst inde i tomandsceller i 20 timer om dagen. Kom ud en times tid om formiddagen og om aftenen og ellers kun til måltider.Min cellekammerat var faktisk ret hyggelig, en fyr på min egen alder dybt alkoholiseret, men stille og fredelig. Vi blev så flytttr til 5 East efter en uges tid. Samme koncept, låst inde 20 timer om dagen men her kunne jeg i det mindste finde nogle bøger. Jeg var ved at blive vanvittig over at intet have at fortage mig.

En lille måned senere blev min cellekammerat løsladt, og jeg havde et svært møde med min beskikkede forsvarer. Anklagemyndigheden forlangte 6 til 8 år, og som følge af det skulle jeg klassificeres hos California Department of Corrections i, hvad man kalder en turnaround i San Quentin.

Her brød helvede løs. Stadig läst inde i over 20 om dagen, men denne gang i en celleblok 5 etager høj. Der var så lidt plads, at min ellers venlige cellekammerat og jeg måtte skiftes til alting. Der var dårligt plads til, at vi var på gulvet på samme tid. Larmen var uudholdelig. Folk der råber og skriger indtil klokken 4 om morgenen. Det fik heldigvis en ende!

Tilbage i Redwood City kom jeg i en medium security afdeling nærmest som en sovesal. Vi var kun 4 personer i min lille sovesal, vi havde et tv, vi var ude af cellen hele dagen. Hvilken forskel! Jeg fik så søgt om et program hvor jeg blev accepteret. De sidste 3 måneder tilbragte jeg i 6 East, og det var rent afslapning i forhold til alle de andre steder. Ude af cellen hele dagen masser af aktiviteter, bøger i massevis og film hver aften. Nu kunne jeg endeligt sove om aftenen.... På grund af min aktive deltagelse i programmet var anklagemyndigheden villig til at lave en plea deal, så efter 6 måneder var jeg atter en fri mand.
0

Tilbage til "Generelt"