Drop madpakken

fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Drop madpakken

Indlægaf fisken80 » 4. apr 2016, 15:28

thomassneum skrev:
fisken80 skrev:
thomassneum skrev:Jeg mener ikke man skal tage højde for "kræsenhed".
En frokostordning, vil sikre nogle børn får mad, hvor familier er så ressoursesvage, at madpakken er uoverskuelig. Det vil jeg heller støtte, end at tage højde for kræsne børn.


Hvorfor har du kræsenhed i ""? Mener du, at det er påtaget og ikke et reelt problem for nogen børn? For så tager du fejl. Jeg var allerede som 3-årig ekstremt bevidst om, hvad jeg ville spise og ikke spise. Og jeg fraveg det ikke, ligegyldigt hvor meget jeg blev presset, drillet, skammet ud (ja sådan gjorde nogen dengang) eller lokket.
Hvis en madordning ikke havde taget hensyn til min kræsenhed, så havde jeg simpelthen ikke fået mad hele dagen.


Ja, jeg mener, langt hen ad vejen, at det er en indstilling som man kan arbejde på.
Jeg skal ikke anfægte, at der findes eksempler på børn, hvor det kan tilskrives nogle fysiske forhold. I det tilfælde, så mener jeg heller ikke "kræsen" er et dækkende ord.


Jeg tænkte nok du ikke troede på kræsenhed.
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper at forsøge at overbevise dig, men jeg kan godt love dig, at det intet har at gøre med indstilling.
Jeg havde SÅ mange udfordringer med min kræsenhed som barn, og havde jeg kunnet, så ville jeg ved gud helst have været den foruden, for det var sgu ikke spor sjovt at blive hånet og drillet og nødet og presset ved hvert eneste skide selskab jeg var til hele min barndom. Men når nu f.eks. tomater og sodavand smagte decideret grimt i min mund, så levede jeg hellere med drillerierne end jeg indtog de ting jeg ikke kunne lide.

I dag har jeg lært at lukke ørerne for de kommentarer, der stadig falder i ny og næ, jeg kan absolut ikke se nogen grund til at spise ting, der smager grimt i min mund bare for at gøre andre mennesker tilfredse.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 15:45

fisken80 skrev:
Jeg tænkte nok du ikke troede på kræsenhed.
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper at forsøge at overbevise dig, men jeg kan godt love dig, at det intet har at gøre med indstilling.
Jeg havde SÅ mange udfordringer med min kræsenhed som barn, og havde jeg kunnet, så ville jeg ved gud helst have været den foruden, for det var sgu ikke spor sjovt at blive hånet og drillet og nødet og presset ved hvert eneste skide selskab jeg var til hele min barndom. Men når nu f.eks. tomater og sodavand smagte decideret grimt i min mund, så levede jeg hellere med drillerierne end jeg indtog de ting jeg ikke kunne lide.

I dag har jeg lært at lukke ørerne for de kommentarer, der stadig falder i ny og næ, jeg kan absolut ikke se nogen grund til at spise ting, der smager grimt i min mund bare for at gøre andre mennesker tilfredse.


Læste du hvad jeg skrev? :gruble:

Har du reelt udfordringer med alt fra tomater til sodavand, så mener jeg også at du ligger et godt stykke uden for normen. Så anser jeg jeg det heller ikke som "kræsen", men måske mere over i fødevare-neofobi. Og så mener jeg du falder under kategorier som f.eks. allergikere - og i de tilfælde, skal man naturligvis finde alternativer til.
1
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Drop madpakken

Indlægaf fisken80 » 4. apr 2016, 17:09

thomassneum skrev:
fisken80 skrev:
Jeg tænkte nok du ikke troede på kræsenhed.
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper at forsøge at overbevise dig, men jeg kan godt love dig, at det intet har at gøre med indstilling.
Jeg havde SÅ mange udfordringer med min kræsenhed som barn, og havde jeg kunnet, så ville jeg ved gud helst have været den foruden, for det var sgu ikke spor sjovt at blive hånet og drillet og nødet og presset ved hvert eneste skide selskab jeg var til hele min barndom. Men når nu f.eks. tomater og sodavand smagte decideret grimt i min mund, så levede jeg hellere med drillerierne end jeg indtog de ting jeg ikke kunne lide.

I dag har jeg lært at lukke ørerne for de kommentarer, der stadig falder i ny og næ, jeg kan absolut ikke se nogen grund til at spise ting, der smager grimt i min mund bare for at gøre andre mennesker tilfredse.


Læste du hvad jeg skrev? :gruble:

Har du reelt udfordringer med alt fra tomater til sodavand, så mener jeg også at du ligger et godt stykke uden for normen. Så anser jeg jeg det heller ikke som "kræsen", men måske mere over i fødevare-neofobi. Og så mener jeg du falder under kategorier som f.eks. allergikere - og i de tilfælde, skal man naturligvis finde alternativer til.


Neofobi er skepsis overfor fødevarer man ikke kender og det er ikke dét, der er tale om, jeg smagte og smager gerne på mad jeg ikke kender, men hvis det smagte eller smager grimt i min mund så spiste jeg selvfølgelig ikke af det igen. Og der var mange ting, der smagte grimt i min mund. Rigtig mange ting. Især blandede ting. Jeg kunne f.eks. godt spise brød og jeg kunne også spise ost, bare ikke sammen. Hver for sig, intet problem, sammen - grim smag i munden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 17:22

fisken80 skrev:
Neofobi er skepsis overfor fødevarer man ikke kender og det er ikke dét, der er tale om, jeg smagte og smager gerne på mad jeg ikke kender, men hvis det smagte eller smager grimt i min mund så spiste jeg selvfølgelig ikke af det igen. Og der var mange ting, der smagte grimt i min mund. Rigtig mange ting. Især blandede ting. Jeg kunne f.eks. godt spise brød og jeg kunne også spise ost, bare ikke sammen. Hver for sig, intet problem, sammen - grim smag i munden.


Jeg skal ikke kunne sige hvor i skalaen din "kræsenhed" ligger, man ved bare at hovedparten kan afhjælpes, mens et fåtal kan få stillet en diagnose. Jeg taler om "kræsenhed" i alm. forstand.

Personligt undgik jeg ost og flødeskum i mange år. Men det har klart været grundet i dårlige oplevelser og forestillinger om hvad "ost" f.eks. var. Ikke for at sammenligne os to overhoved. Udfordringen med "kræsenhed" er relative nye udfordringer herhjemme, og sjovt nok ikke særlig udbredt i mindre bemidlede dele af verdenen.
Vi ved at der eksisterer mennesker med reseptorer som ligger langt uden for normen, og de skal naturligvis respekteres.. igen, det er ikke "kræsenhed" i mine øjne. :)
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Drop madpakken

Indlægaf Delfin » 4. apr 2016, 17:30

Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)


Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.


Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?


Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig
3
14 11 14
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 17:31

Dikus skrev:Min datter havde også gerne blot spist ris eller tært rugbrød. Jeg havde dog ikke fundet den løsning acceptabel.


Var hun død i Afrika?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Drop madpakken

Indlægaf Delfin » 4. apr 2016, 17:37

Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)


Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.


Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?


Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig


Der findes børn der ikke spiser rugbrød ... spørgsmålet var om der vil blive lavet specialmad til det kræsne barn, eller om det kræsne barn så må "undvære"?


Så havde vi nok fundet på noget andet. Hvor kræsent er det barn, og hvad spiser det?
0
14 11 14
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 17:52

Dikus skrev:
thomassneum skrev:
Dikus skrev:Min datter havde også gerne blot spist ris eller tært rugbrød. Jeg havde dog ikke fundet den løsning acceptabel.


Var hun død i Afrika?


Jeg iverlader ikke mit barn til andre for, hun skal have det som et afrikansk barn.


Spørgsmålet er jo om hendes "kræsenhed" er noget der kan arbejdes på.
En madordning betyder jo at man ikke altid får hvad man helst vil have.. Hvilket jo er helt normalt i alle tilfælde hvor man spiser ude. At bibeholde et barn i en "kræsenhed" som man vil kunne gøre noget ved, er i mine øjne en skam, og virkelig synd for barnet.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drop madpakken

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 19:27

Dikus skrev:
thomassneum skrev:
Dikus skrev:
thomassneum skrev:
Dikus skrev:Min datter havde også gerne blot spist ris eller tært rugbrød. Jeg havde dog ikke fundet den løsning acceptabel.


Var hun død i Afrika?


Jeg iverlader ikke mit barn til andre for, hun skal have det som et afrikansk barn.


Spørgsmålet er jo om hendes "kræsenhed" er noget der kan arbejdes på.
En madordning betyder jo at man ikke altid får hvad man helst vil have.. Hvilket jo er helt normalt i alle tilfælde hvor man spiser ude. At bibeholde et barn i en "kræsenhed" som man vil kunne gøre noget ved, er i mine øjne en skam, og virkelig synd for barnet.


Hvis du nu forsøger at læse, hvad jeg ellers har skrevet, så slipper jeg for at gentage svar på det indlysende.


Beklager hvis jeg har overset noget i debatten.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Drop madpakken

Indlægaf lulu-p » 4. apr 2016, 20:00

Da mit ældste barn startede i vs var der fuld kostordning. Der var en økonoma ansat, og på alle dage startede hun med at bage brød. Vs duftede fantastisk når man afleverede om morgenen. Jeg husker ikke om det var økologisk, men maden var meget varieret og der var altid valgmuligheder til børnene.

Vi har i BH haft en periode uden kostordning. Jeg hadede det og bh lugtede konstant af gamle madpakker. Og mange af børnene var nogle grise som spiste rester i garderoben og tabte resten af madpakken ned i naboens støvler eller flyverdragt.

Nu har vi selvbetalt kostordning som er på valg hver andet år. Der er næsten fuld opbakning til ordningen og maden laves på stedet og er økologisk. Vi skal dog lave en eftermiddagsmadpakke.

Jeg er virkelig ikke stor fan af madpakker. Jeg foretrækker 100% at børnene...og jeg selv får et nyttillavet og velduftende måltid til frokost. Jeg ville ønske at man indførte en god kostordning til skolebørnene.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Drop madpakken

Indlægaf Fru Sunshine » 4. apr 2016, 20:02

Jeg havde valgt det fra.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Drop madpakken

Indlægaf Bimmerdyret » 4. apr 2016, 21:29

kidkomb skrev:Har du et kræsent barn? Hvad ville du gøre, hvis institutionen indførte mad-ordning?


Ingen af mine er kræsne.
Nu er det ikke længere relevant, men jeg ville fortsat give madpakke med og nægte at betale for madordning.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Drop madpakken

Indlægaf Fru Sunshine » 5. apr 2016, 08:55

I mine børns folkeskole forsøgte man en frivillig madordning, hvor man hver måned kunne bestille mad til de dage, man nu havde lyst.
Mine gad kun, når der var indbagte frikadeller. Resten gad de ikke spise.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Drop madpakken

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 09:15

Jeg synes madordninger er en glimrende idé og jeg håber, at de findes i mine eventuelle fremtidige børns institutioner - gerne inklusive folkeskolen. Fordelene ligger dels i det tidsbesparende og dels i den mere spændende og varierede kost de vil få gennem sådan en ordning end hvad jeg vil kunne præstere i en rugbrødsmadpakke. Jeg har fuld tillid til at der tages hensyn til allergier og at udbuddet af retter er så stort, at min barn også vil få fyldt maven selvom der er en enkelt ting de ikke bryder sig om.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Drop madpakken

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 09:58

Jeg kan i øvrigt godt forstå at man er loren ved det, hvis man selv har kræsenheder og fx har oplevet at blive skammet og hånet for det. Mad og spisning skal være forbundet med behag, ikke dårlige følelser. Jeg håber at pædagogikken har udviklet sig siden, så børn med skepsis eller direkte ubehag ved diverse fødevarer mødes konstruktivt.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Forældre"