Få foden indenfor i det offentlige?

Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 10. sep 2015, 07:12

Hej allesammen, så rykkede jeg også over på den nye debat :slem: :banan:

Nå, men sagen er den, at jeg er helt nyuddannet akademiker og over den seneste tid er kommet frem til, at jeg rigtig gerne vil arbejde i det offentlige og helst indenfor centraladministrationen. Men jeg synes, at det er meget svært, græsende til umuligt, at få foden indenfor. Jeg søger en masse fuldmægtigstillinger, alle nogle jeg er kvalificeret til (og som opfordrer nyuddannede til at søge), men jeg kommer ikke engang til samtale. Jeg ved godt, at konkurrencen selvfølgelig er benhård om præcis den type stillinger, og det er også derfor, jeg spørger om råd herinde :genert:

Jeg er uddannet cand.merc., men fra en linje, hvis fagområde er lige så anvendeligt i det offentlige som i det private (jeg ved dog ikke om det offentlige er klar over dette). Mit gennemsnit fra min kandidat er meget højt. Jeg har en del erhvervserfaring fra diverse studiejobs (dog fra den private sektor), hvoraf en masse af det er relevant for de stillinger jeg søger. A-kassen siger, at jeg skriver gode ansøgninger.

Hvis det her havde været det private, ville jeg have løbet dem på dørene med uopfordrede ansøgninger, men det er selvfølgelig ikke en mulighed her. Men er der nogen anden måde, jeg kan forbedre mine chancer på? Måske nogle tricks, buzzwords eller formuleringer, jeg ikke kender, eller et eller andet?
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Thestral » 10. sep 2015, 07:28

Hvis du er arbejdsløs nu kan du jo søge praktik/løntilskud det pågældende sted. Nej det er ikke betalt særlig godt men så får du da lidt erfaring derfra og formentlig nogle kontakter og har så måske bedre chancer
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 10. sep 2015, 08:39

Jabi skrev:Hvis du er arbejdsløs nu kan du jo søge praktik/løntilskud det pågældende sted. Nej det er ikke betalt særlig godt men så får du da lidt erfaring derfra og formentlig nogle kontakter og har så måske bedre chancer


Jeg havde faktisk slet ikke overvejet muligheden for at jeg kunne komme i praktik eller løntilskud i den type stillinger. Men jeg vil da helt klart prøve at undersøge mulighederne for det! :)
1
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Peanutbutt » 10. sep 2015, 08:46

Det har været min opfattelse, efter at have modtaget ansøgninger både i det private og offentlige, at det ofte er to slags ansøgninger, der bliver foretrukket. Det offentlige kan, generelt, lide lidt mere afdæmpede ansøgninger. Med afdæmpet mener jeg mere beskrivende end hvad der kan blive opfattet som smart(?) og pralende. Mange (dygtige) nyuddannede har irriteret folk i de ansættelsesudvalg jeg har været i, hvis de har været for frembrusende generelt. F.eks. er det måske bedst ikke at nævne karakterer (hvis du gør det), andet end en specialekarakter og -emne på cvet (medmindre man er jurist). Nogle (det tror jeg ikke du gør) bruger halve sider på at fortælle om fag de har haft - det er heller ikke så relevant.

Det er ofte godt at nævne, at man har kendskab til/forståelse for arbejdet i en politisk ledet organisation (hvis man har det).
Det er også ofte godt at nævne (floskler) om samarbejde, højt humør, forståelse for rugbrødsarbejde og at man er en behagelig kollega. (Gerne på en uklichéfuldt måde, selvfølgelig).

Det kan være en god idé at søge barselsvikariater og projektstillinger, da det ofte er nemmere at komme ind den vej.

Ellers er det mit indtryk, at det stadig er enormt tilfældigt, hvem der får et job og hvem der ikke gør, hvis man er nyuddannet. Det virker til, at have meget lidt med evner eller cv at gøre, fordi der er så mange arbejdsløse. Dem, der leder efter medarbejdere, kan få overkvalificerede folk til stillingerne.
3
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Akehurst2 » 10. sep 2015, 08:58

Peanutbutt skrev:
Det er ofte godt at nævne, at man har kendskab til/forståelse for arbejdet i en politisk ledet organisation (hvis man har det).
Det er også ofte godt at nævne (floskler) om samarbejde, højt humør, forståelse for rugbrødsarbejde og at man er en behagelig kollega. (Gerne på en uklichéfuldt måde, selvfølgelig).



Kan helt tilslutte mig dette.

I forhold til det med forståelse for og interesse for arbejdet i en politisk ledet organisation er det godt, hvis man kan konkretisere det, så det ikke lyder som om, man bare synes politik er spændende og man ser Mogensen & Kristiansen.

At man fx har viden om det konkrete politiske arbejde med udvalg, har erfaring med folketingsspørgsmål eller lovgivning, eller hvis man blot har interesse for det (fordi man ikke har nået at samle erfaringer endnu), hvorfor det konkret interesserer en. Og så kan man passende også udvise forståelse for den fleksibilitet, politisk betjening kræver, når sagerne lige eksploderer og der skal skrives svar lige nu.

Forståelse for rugbrødsarbejde lyder som en kedelig ting at skrive, men det er virkelig godt at vise, at man godt ved, man starter som yngstefuldmægtig og ikke skal lede det hele fra start - for der er mange steder også masser af drift og rutineopgaver, så man kan ikke sidde i spændende udvalg med ministeren hele tiden, og man skal være indstillet på også selv at måtte pløje sig igennem bunker af materiale og skrive en hel masse.

Hvis man er glad for og god til at skrive (som du), så få det endelig fremhævet - det skal man kunne i det offentlige.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 10. sep 2015, 09:20

Wow, der havde jeg lige et par aha-oplevelser af de store! Jeg kan godt se, at jeg nok har gjort mig skyldig i en del af de forseelser I nævner - jeg kommer direkte fra konsulentbranchen, hvor jeg arbejdede under mine studier, så jeg er nok blevet lidt for vant til at skulle bevise præcis hvor meget, jeg kan byde på fagligt. Jeg sørger for at tone det ned fremadrettet og blive mere ydmyg og rugbrødsarbejde-agtig.

Angående høje karakterer, er det så en decideret ulempe eller skal man bare ikke prale for meget med det? Man skal nærmest altid indsende eksamensbevis til de stillinger, jeg har søgt, men der står mit gennemsnit jo allerøverst på papiret. Er det et problem eller overtænker jeg det?

Og endelig så er det en rigtig god pointe det med at vise forståelse og interesse for det konkrete politiske arbejde. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre det, da jeg absolut intet har på mit eget CV, der kan underbygge det (og jeg nok meget virker som en, der har Mogensen og Kristiansen kørende i baggrunden, mens jeg shopper sko på Zalando). Min interesse handler nok meget om, at jeg bliver tiltalt af at arbejde med noget, der konkret påvirker så mange mennesker (på godt og ondt), men jeg skal nok lige finde en eller anden bedre måde at beskrive det på, så jeg lyder mindre "CBS-bimbo, der pludselig vil redde hele verden"-agtig...
1
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Peanutbutt » 10. sep 2015, 09:39

englishchannel skrev:Wow, der havde jeg lige et par aha-oplevelser af de store! Jeg kan godt se, at jeg nok har gjort mig skyldig i en del af de forseelser i nævner - jeg kommer direkte fra konsulentbranchen, hvor jeg arbejdede under mine studier, så jeg er nok blevet lidt for vant til at skulle bevise præcis hvor meget, jeg kan byde på fagligt. Jeg sørger for at tone det ned fremadrettet og blive mere ydmyg og rugbrødsarbejde-agtig.

Angående høje karakterer, er det så en decideret ulempe eller skal man bare ikke prale for meget med det? Man skal nærmest altid indsende eksamensbevis til de stillinger, jeg har søgt, men der står mit gennemsnit jo allerøverst på papiret. Er det et problem eller overtænker jeg det?.


Vedr. karakterer, så er det mere sådan, at det (for mange) er lidt lige meget - specielt når det er et stykke tid siden, man selv blev færdige. Lidt ligesom en 9. klasse karakter ikke betyder så meget i 3. g.
Vi havde engang en nyuddannet i løntilskud, som simpelthen nævnte sit høje gennemsnit hele tiden. Han kunne ikke forstå, at han ikke fik jobs, fordi han havde jo 12 i snit! (Eller hvad det var). Det stod også tre steder i mandens ansøgninger. Problemet var bare, at han ikke rigtigt kunne begå sig på en arbejdsplads (han forstod ikke arbejdsgange eller -hierakier) - og så er en høj karakter jo ligegyldig. Hans karaktergennemsnit var for ham bevis nok på, at han vidste mere end de fleste. Også cheferne. Det tog de ikke så godt.
(Jeg tror ikke du er sådan, det var mere for at fortælle hvem man kan risikerer at komme i ansøgnings-bås med)

Så skriv dit flotte gennemsnit osv. med stolthed på cvet, men namedrop i stedet dine studiejobs, dine kvalifikationer og erfaringer i ansøgningen.

Der er nogle arbejdspladser der går højt op i karakterer (og igen - de fleste går op juristers karakterer). Men hos de fleste er det mere relevant, at man har haft studiejobs, er rar og villig til at gribe fat. Hvis der decideret står noget ala "du er den bedste fra din årgang" i opslaget, så skal du selvfølgelig nævne dine karakterer i ansøgningen.

Og husk - der er selvfølgelig stor forskel fra Finansministeriet til Kirkeministeriet i typer man ansætter og chefer der læser ansøgninger.
1
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Peanutbutt » 10. sep 2015, 10:14

englishchannel skrev:Og endelig så er det en rigtig god pointe det med at vise forståelse og interesse for det konkrete politiske arbejde. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre det, da jeg absolut intet har på mit eget CV, der kan underbygge det (og jeg nok meget virker som en, der har Mogensen og Kristiansen kørende i baggrunden, mens jeg shopper sko på Zalando). Min interesse handler nok meget om, at jeg bliver tiltalt af at arbejde med noget, der konkret påvirker så mange mennesker (på godt og ondt), men jeg skal nok lige finde en eller anden bedre måde at beskrive det på, så jeg lyder mindre "CBS-bimbo, der pludselig vil redde hele verden"-agtig...


Man kan måske vende den, så man skriver noget ala (bare godt formuleret): "Jeg vil gerne være med til at manøvrere i et system med politiske spilleregler og samarbejde med mange forskellige partnere, og selvfølgelig have et konstant fokus på strategi og strategiudvikling. Jeg er kontaktskabende af natur og har erfaring med at udvikle og vedligeholde netværk. Jeg ser det som en spændende udfordring at servicere det politiske niveau i staten." Altså bare godt, ik'? Og med dine ord. Og som passer til jobopslaget/stillingen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Akehurst2 » 10. sep 2015, 10:38

Peanutbutt skrev:
Man kan måske vende den, så man skriver noget ala (bare godt formuleret): "Jeg vil gerne være med til at manøvrere i et system med politiske spilleregler og samarbejde med mange forskellige partnere, og selvfølgelig have et konstant fokus på strategi og strategiudvikling. Jeg er kontaktskabende af natur og har erfaring med at udvikle og vedligeholde netværk. Jeg ser det som en spændende udfordring at servicere det politiske niveau i staten." Altså bare godt, ik'? Og med dine ord. Og som passer til jobopslaget/stillingen.


Når jeg læser sådan noget, så kan jeg bare ikke lade være med at tænke på, om den pågældende godt ved, at den politiske proces man kommer i kontakt med som yngstefuldmægtig i en styrelse eller et depratement bare oftere handler om at gøre, hvad ministeren siger og udmønte hvad der står i de politiske forlig, og om at svare på de spørgsmål, borgere og folketingsmedlemmer stiller til ministeren? Sådan rent lavpraktisk.
2
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Peanutbutt » 10. sep 2015, 10:45

Akehurst2 skrev:
Peanutbutt skrev:
Man kan måske vende den, så man skriver noget ala (bare godt formuleret): "Jeg vil gerne være med til at manøvrere i et system med politiske spilleregler og samarbejde med mange forskellige partnere, og selvfølgelig have et konstant fokus på strategi og strategiudvikling. Jeg er kontaktskabende af natur og har erfaring med at udvikle og vedligeholde netværk. Jeg ser det som en spændende udfordring at servicere det politiske niveau i staten." Altså bare godt, ik'? Og med dine ord. Og som passer til jobopslaget/stillingen.


Når jeg læser sådan noget, så kan jeg bare ikke lade være med at tænke på, om den pågældende godt ved, at den politiske proces man kommer i kontakt med som yngstefuldmægtig i en styrelse eller et depratement bare oftere handler om at gøre, hvad ministeren siger og udmønte hvad der står i de politiske forlig, og om at svare på de spørgsmål, borgere og folketingsmedlemmer stiller til ministeren? Sådan rent lavpraktisk.


Helt enig. Det var bare ord, som måske kunne bruges på en måde der gav mening i forhold til jobbet og opslaget. At hvis man ikke havde konkret erfaring, så kunne man skrive, at man var interesseret i den politiske proces.
Der er jo stor forskel mellem at lave noget generelt med kommunikation, markedsføring og digitalisering og hvis man skal sagsbehandle kunststøtten. Eller at være i et departement og en styrelse. Nogle steder og i nogle afdelinger kan man få lov til selv at gøre og definere rigtig meget. Andre steder er det rent ministerbetjening.
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 12. sep 2015, 14:14

Igen tak for jeres svar! Det er ekstremt brugbart :)

Nu spørger jeg lige dumt, men er fuldmægtigstillinger altid noget med en masse rugbrødsarbejde? Ikke fordi jeg som sådan har noget imod det, men fordi mange af de stillingsopslag, jeg har set, har været noget i retning med: "Ambitiøs og selvkørende fuldmægtig søges til projektledelse, strategi eller andre på papiret ret avancerede opgaver".

Ej, jeg ved ikke om det spørgsmål er totalt dumt, men jeg har bare lidt svært ved at regne ud om de konsekvent maskerer lidt kedelige introstillinger med nogle mere spændende (men måske ikke så fremtrædende?) elementer, eller om der faktisk er "avancerede" begynderstillinger derude, hvor det vil virke helt malplaceret at snakke om rugbrødsarbejde :genert:
0
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Peanutbutt » 12. sep 2015, 14:34

englishchannel skrev:Igen tak for jeres svar! Det er ekstremt brugbart :)

Nu spørger jeg lige dumt, men er fuldmægtigstillinger altid noget med en masse rugbrødsarbejde? Ikke fordi jeg som sådan har noget imod det, men fordi mange af de stillingsopslag, jeg har set, har været noget i retning med: "Ambitiøs og selvkørende fuldmægtig søges til projektledelse, strategi eller andre på papiret ret avancerede opgaver".

Ej, jeg ved ikke om det spørgsmål er totalt dumt, men jeg har bare lidt svært ved at regne ud om de konsekvent maskerer lidt kedelige introstillinger med nogle mere spændende (men måske ikke så fremtrædende?) elementer, eller om der faktisk er "avancerede" begynderstillinger derude, hvor det vil virke helt malplaceret at snakke om rugbrødsarbejde :genert:


Nej :) Der findes massere af stillinger med primært ikke-rugbrødsarbejde, men som nyuddannet er det meget smart, at man 'kender sin plads' og ved, at man ikke skal styre det hele fra dag et, at man er med på at give en hånd med hvor der er brug for det, og at man er villig til at lære af de mere erfarne fuldmægtige (eller hk'ere). Der er kæmpe(!) forskel fra arbejdsplads til arbejdsplads og fra chef til chef - både i det private og i det offentlige.

Generelt har min egen og venner og bekendtes erfaring været, at der har været mere rugbrødsarbejde end vi havde håbet/regnet med, men der har ikke været mere eller mindre i det offentlige i forhold til det private. Det er bare lidt nederen at være nyuddannet og selvkørende :D Men det ændrer sig efter nogle år (eller hurtigere) for de fleste.
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 12. sep 2015, 15:01

Tak, det giver god mening! Jeg tager det til mig :kys:
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf Hunkat » 12. sep 2015, 15:29

Min erfaring er at selv fuldmægtige kan komme ud for at skulle lave det helt basale fodarbejde fra tid til anden (afhængig af arbejdspladsen selvfølgelig). Mange steder i det offentlige er hårdt spændt for eller har prioriteret AC'er over HK'er i en periode og dermed er AC'erne også nødt til at lave HK opgaver fordi der simpelthen ikke er hænder nok ellers.

Igen, ikke alle steder og det kommer selvfølgelig an på stedet og chefen. Men det sker. Det er bare meget godt at være obs på.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8692

Re: Få foden indenfor i det offentlige?

Indlægaf englishchannel » 12. sep 2015, 16:35

Hunkat skrev:Min erfaring er at selv fuldmægtige kan komme ud for at skulle lave det helt basale fodarbejde fra tid til anden (afhængig af arbejdspladsen selvfølgelig). Mange steder i det offentlige er hårdt spændt for eller har prioriteret AC'er over HK'er i en periode og dermed er AC'erne også nødt til at lave HK opgaver fordi der simpelthen ikke er hænder nok ellers.

Igen, ikke alle steder og det kommer selvfølgelig an på stedet og chefen. Men det sker. Det er bare meget godt at være obs på.


Tak, det er rigtig godt at få noget mere baggrund, så jeg også kan være forberedt på de ting, de ikke nødvendigvis skriver i deres opslag :)
0

Tilbage til "Job"