Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf fisken80 » 5. apr 2016, 05:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:Men derfor eksisterer mansplaining altså stadig. Også selv om modtageren ikke er feminist.


Og også selvom afsenderen er af hunkøn.

Og yes. Det kom så ikke med fra den anden tråd, hvor jeg skrev det. Jeg har personligt mest oplevet det fra ældre og grimmere kvinder, som havde brug for at hævde sig. Det synes at gå over, efterhånden som jeg selv bliver ældre og grimmere.


Jeg oplever det mest, når visse kvinder mener at deres vagina er at sidestille en ph.d. i samtlige børnerelaterede spørgsmål.


Dog KUN hvis denne vagina også har poppet et barn ud...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Kattefjæs » 5. apr 2016, 05:44

fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:Men derfor eksisterer mansplaining altså stadig. Også selv om modtageren ikke er feminist.


Og også selvom afsenderen er af hunkøn.

Og yes. Det kom så ikke med fra den anden tråd, hvor jeg skrev det. Jeg har personligt mest oplevet det fra ældre og grimmere kvinder, som havde brug for at hævde sig. Det synes at gå over, efterhånden som jeg selv bliver ældre og grimmere.


Jeg oplever det mest, når visse kvinder mener at deres vagina er at sidestille en ph.d. i samtlige børnerelaterede spørgsmål.


Dog KUN hvis denne vagina også har poppet et barn ud...


Ja, barnløse kvinder er undtagelsen - de må ikke udtale sig. Faktisk ved de slet ikke noget om livet.
5
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Novella » 5. apr 2016, 06:03

Okay. Vi må hellere tage noget whataboutery. Alle de kvinder, der dagligt passer mænd op og fortæller dem, hvordan de skal tisse med morgenjern. Lad os lige fokusere på dem og ikke på mansplaining.
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Lurende Peber » 5. apr 2016, 06:12

Novella skrev:Okay. Vi må hellere tage noget whataboutery. Alle de kvinder, der dagligt passer mænd op og fortæller dem, hvordan de skal tisse med morgenjern. Lad os lige fokusere på dem og ikke på mansplaining.
Efter at det gik op for mig, at det der umiddelbart ligner upassende indblanding i mit morgentoilette, faktisk bare er en undskyldning for at berøre og beundre mit bovspryd , er det nemmere bare at opfatte det som en kompliment.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 13:09

Novella skrev:Okay. Vi må hellere tage noget whataboutery. Alle de kvinder, der dagligt passer mænd op og fortæller dem, hvordan de skal tisse med morgenjern. Lad os lige fokusere på dem og ikke på mansplaining.


Der er intet at diskutere - dén dybe tallerken er opfundet..

Billede
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 13:11

fisken80 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:Men derfor eksisterer mansplaining altså stadig. Også selv om modtageren ikke er feminist.


Og også selvom afsenderen er af hunkøn.

Og yes. Det kom så ikke med fra den anden tråd, hvor jeg skrev det. Jeg har personligt mest oplevet det fra ældre og grimmere kvinder, som havde brug for at hævde sig. Det synes at gå over, efterhånden som jeg selv bliver ældre og grimmere.


Jeg oplever det mest, når visse kvinder mener at deres vagina er at sidestille en ph.d. i samtlige børnerelaterede spørgsmål.


Dog KUN hvis denne vagina også har poppet et barn ud...


Nope. Det har ikke holdt dem tilbage.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Purple Haze » 5. apr 2016, 16:14

Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:Okay. Vi må hellere tage noget whataboutery. Alle de kvinder, der dagligt passer mænd op og fortæller dem, hvordan de skal tisse med morgenjern. Lad os lige fokusere på dem og ikke på mansplaining.


Der er intet at diskutere - dén dybe tallerken er opfundet..

Billede



Kommer det ikke an på hvilken vej den peger?
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 16:44

Purple Haze skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Novella skrev:Okay. Vi må hellere tage noget whataboutery. Alle de kvinder, der dagligt passer mænd op og fortæller dem, hvordan de skal tisse med morgenjern. Lad os lige fokusere på dem og ikke på mansplaining.


Der er intet at diskutere - dén dybe tallerken er opfundet..

Billede



Kommer det ikke an på hvilken vej den peger?


Ikke når du stikker den ned i cisternen - kun hvis den er hestesko-formet. Det bør den ikke være i erigeret tilstand.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Thomas31 » 6. apr 2016, 01:32

Velvet-Goldmine skrev:
Thomas31 skrev:
Ja det rager dig givetvis en papand, om nogle feminister opfatter al sex som voldtægt. Det er også nemt som kvinde. Måske knap så nemt for ham, du er sammen med. Og det er et fint eksempel. Feminismen kæmper hårdt for at gøre mænd til forbrydere i all things sex, og har haft held med det, især i den amerikanske universitetsverden, feminismens mekka, hvor de pludselig er blevet allieret med det religiøse højre. Rape culture er pendanten til slut shaming. Mænds frihed skal begrænses. Det er heldigvis anderledes herhjemme men motivationen er der. Mænd er allerede blevet dæmoniseret i pædofilihysteriet i en grad, så de dårligt kan være pædagog eller lignende i dag og med Everday Sexism kampagner arbejdes der hårdt videre med at forsøge at udbrede dæmoniseringen. Rape culture ville være det ultimative, men det virker heldigvis ikke til at kunne sælges herhjemme.

Kan jeg være ligeglad? I princippet ja, men nu finder jeg det tilfældigvis interesant. Feminismen er langt værre, end man forestiller sig.

Jeg køber heller ikke alt det der hate speech. Feminister deler rigeligt ud af den slags.


Et forsøg på at komme voldtægtskulturen på amerikanske universiteter til livs, er simpelthen et forsøg på begrænsning af mænds frihed??
Are you for fucking real???

Der er foregået voldtægter af sønner af indflydelsesrige mænd, gennem mange år. Sønner der sidder i 'broderskaber' med lang og magtfuld historie, hvis forældre betaler mange penge til universiteterne (som mestendels er financieret af private velgørere foruden pengene det koster at være indskrevet). Universiteter har set gennem fingre med dette i mange år pga. ussel mammon, og det er nu et angreb på mænd, at der endelig er nogle kvindelige ofre der tør stå frem, og blive ved, på trods af trusler fra både deres gerningsmænd og universiteterne?

Det der slører for alt andet hvad du kunne have at sige, der giver bare et gram mening og fortæller mig at du er totalt uimodtagelig for argumenter i en saglig debat om en problematik der kunne eksistere indefor dæmonisering af mænd ift. pædagogisk arbejde mv. så det er absurd overhovedet at gå der.

Så... jeg tvivler på at du overhovedet er ude på at diskutere og argumentere for noget som helst, det er ren dæmonisering af kvinder du er ude i, og så kan man jo tænke over ironien i dét.


Nej. Den såkaldte campus rape crisis eksisterer ikke. Den er fuldstændig fiktiv. Det er for længst klargjort af både seriøse amerikanske medier, udstødte feminister og selvfølgelig logisk eftertanke hos enhver rationel person, der ikke hopper på, at amerikanske universiteter skulle være det farligste sted for kvinder i verden at opholde sig, som fiktionen dikterer.

Når det kan lade sig gøre at dyrke dette hysteri, er det fordi mange forskellige parter har en interesse i det. Men det er et besynderligt budskab om kvindelig hjælpeløshed fra kvindelig side. For 50 år siden var tanken, at kvinder var stærke og frie osv og hovedmodstanden de traditionelle religiøse dele af samfundet. I dag er de pludselig blevet allierede og budskabet er det modsatte. Kvinder er pludselig blevet skrøbelige og svage igen. Så skrøbelige, faktisk, at man ikke kan regne med, at de er i stand til at vurdere om de ønsker sex. De seneste love for området, yes means yes, pålægger manden som en slags værge at sikre sig løbende og vedvarende consent. Ellers er det voldtægt. Man kan simpelthen ikke stole på, at hun selv kan vurdere sin situation .
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Velvet-Goldmine » 6. apr 2016, 08:49

Thomas31 skrev:
Nej. Den såkaldte campus rape crisis eksisterer ikke. Den er fuldstændig fiktiv. Det er for længst klargjort af både seriøse amerikanske medier, udstødte feminister og selvfølgelig logisk eftertanke hos enhver rationel person, der ikke hopper på, at amerikanske universiteter skulle være det farligste sted for kvinder i verden at opholde sig, som fiktionen dikterer.

Når det kan lade sig gøre at dyrke dette hysteri, er det fordi mange forskellige parter har en interesse i det. Men det er et besynderligt budskab om kvindelig hjælpeløshed fra kvindelig side. For 50 år siden var tanken, at kvinder var stærke og frie osv og hovedmodstanden de traditionelle religiøse dele af samfundet. I dag er de pludselig blevet allierede og budskabet er det modsatte. Kvinder er pludselig blevet skrøbelige og svage igen. Så skrøbelige, faktisk, at man ikke kan regne med, at de er i stand til at vurdere om de ønsker sex. De seneste love for området, yes means yes, pålægger manden som en slags værge at sikre sig løbende og vedvarende consent. Ellers er det voldtægt. Man kan simpelthen ikke stole på, at hun selv kan vurdere sin situation .



What.....the......Fuck?? :nerve:
12
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Purple Haze » 6. apr 2016, 09:59

Velvet-Goldmine skrev:
Thomas31 skrev:
Nej. Den såkaldte campus rape crisis eksisterer ikke. Den er fuldstændig fiktiv. Det er for længst klargjort af både seriøse amerikanske medier, udstødte feminister og selvfølgelig logisk eftertanke hos enhver rationel person, der ikke hopper på, at amerikanske universiteter skulle være det farligste sted for kvinder i verden at opholde sig, som fiktionen dikterer.

Når det kan lade sig gøre at dyrke dette hysteri, er det fordi mange forskellige parter har en interesse i det. Men det er et besynderligt budskab om kvindelig hjælpeløshed fra kvindelig side. For 50 år siden var tanken, at kvinder var stærke og frie osv og hovedmodstanden de traditionelle religiøse dele af samfundet. I dag er de pludselig blevet allierede og budskabet er det modsatte. Kvinder er pludselig blevet skrøbelige og svage igen. Så skrøbelige, faktisk, at man ikke kan regne med, at de er i stand til at vurdere om de ønsker sex. De seneste love for området, yes means yes, pålægger manden som en slags værge at sikre sig løbende og vedvarende consent. Ellers er det voldtægt. Man kan simpelthen ikke stole på, at hun selv kan vurdere sin situation .



What.....the......Fuck?? :nerve:



Jeg tænker at Thomas vil være så flink at forklare os allesammen hvad mansplaining er, med dette fantastisk rammende eksempel.
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Velvet-Goldmine » 6. apr 2016, 10:05

Purple Haze skrev:Jeg tænker at Thomas vil være så flink at forklare os allesammen hvad mansplaining er, med dette fantastisk rammende eksempel.


Faktisk er jeg helt sikker på at det (heller) ikke vil give mening. Der er ingen form for debat eller diskussion i "det findes ikke, det er aldrig sket" og at opfordre til mere vil ikke tilføre noget.

Så dermed det sidste ord til denne 'debattør' herfra.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Slettet bruger » 6. apr 2016, 11:42

'Mansplaining' er et glimrende udtryk for at feminismen er paranoid.

Til alle tider har der fandtes nedladende mennesker i alle aldre, køn, farver, samfundslag.

Nogen mænd er nedladende for mænd
Nogen mænd er nedladende for kvinder
Nogen kvinder er nedladende for kvinder
Nogen kvinder er nedladende for mænd

Alt det lader feminismen hånt om, de interesserer sig ingenlunde for at påtale nedladenhed generelt, men går selvfølgelig kun op i 1 af de fire kombinationer, og lader som om at de andre tre ikke findes. Netop for at skabe en fiktion om at nedladenhed kun kommer fra mænd adresseret til kvinder. Som om de aldrig har oplevet de der irriterende typer! Har man aldrig prøvet at stå i en butik, mens en sur kvinde forklarer den kvindelige ejer hvordan man skal drive butik? Eller høre en samtale til en familiefest hvor en med 9. klasse vil forklare en ingeniør hvordan elektricitet virker?

Det svarer til f.eks. at udbrede en myte om at de eneste parkeringspladser der bliver stjålet, der er det kun mænd der stjæler dem fra kvinder, og så laver vi et ord der hedder manparkingspacestealing.

Den type situationer hvor en klejnsmed vil forklare en ingeniøs en masse ting, jeg har selv prøvet det samme masser af gange. Det skyldes a) at den nedladende person er usikker og derfor puster sig ekstra op, også fordi de ser situationen som en slags "her er jeg lavstatus, og det kan jeg ikke lide", så de foretager et kluntet forsøg på at udligne magtbalancen b) fordi den lavtuddannede slet ikke ved hvordan uddannelser fungerer og hvor meget en uddannet ved om sit fag, så de tror fejlagtigt at de har en kinamands chance for at lære den anden noget.

Ret beset er det kun et mindre irritationsmoment, en af de små lidt irriterende men dybest set ligegyldige ting i livet.

Man kan vælge enten at høre på kvajet til han går, man kan skære ham af, man kan vende situatione til noget humoristisk, ja som den stærke part i den situation har man jo 1000 muligheder. Jeg forstår slet ikke det er noget problem; hvis en klejnsmed ikke vil gøre hvad den kvindelige ingeniør siger, så må hun jo bare banke ham på plads og vise ham hvem der bestemmer, det er jo en del af normal arbejdspladsskills at kunne håndtere idioter.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Slettet bruger » 6. apr 2016, 11:58

Jeg kan huske en situation hvor jeg selv blev udsat for "mansplaining", eller nedladende forklaringer.

Det var til et socialt arrangement, hvor der var en hashtype med, og hashtyper bliver af en eller anden grund tit påståelige med mærkelige ting. Samtalen faldt ind på "Hobitten"-filmen fordi den lige var kommet ud, og fyren sagde så at bogen "Hobitten" er meget længere end "Ringenes Herre" :) Fortalte ham så hvor lange de var (Ringenes Herre er vel ti gange længere), og så begyndte han med alle mulige virkeligt mystiske forklaringer på hvorfor han alligevel havde ret.

Det er jo ikke just noget man behøver at græde sig i søvn over, hvor feministerne synes at mene at det er verdens onde hvis man bliver udsat for den slags? Tror bare jeg blev træt af at høre på ham da han begyndte at køre i ring med sit weird shit og gik hen for at snakke med nogen andre.

Husker episoden fordi jeg syntes det var sjovt han var så påståelig med noget der var så forkert :)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Mansplaining/feminisme og hvad er lige hvad...

Indlægaf Purple Haze » 6. apr 2016, 12:08

eks-Maupassant skrev:Jeg kan huske en situation hvor jeg selv blev udsat for "mansplaining", eller nedladende forklaringer.

Det var til et socialt arrangement, hvor der var en hashtype med, og hashtyper bliver af en eller anden grund tit påståelige med mærkelige ting. Samtalen faldt ind på "Hobitten"-filmen fordi den lige var kommet ud, og fyren sagde så at bogen "Hobitten" er meget længere end "Ringenes Herre" :) Fortalte ham så hvor lange de var (Ringenes Herre er vel ti gange længere), og så begyndte han med alle mulige virkeligt mystiske forklaringer på hvorfor han alligevel havde ret.

Det er jo ikke just noget man behøver at græde sig i søvn over, hvor feministerne synes at mene at det er verdens onde hvis man bliver udsat for den slags? Tror bare jeg blev træt af at høre på ham da han begyndte at køre i ring med sit weird shit og gik hen for at snakke med nogen andre.

Husker episoden fordi jeg syntes det var sjovt han var så påståelig med noget der var så forkert :)


Du har ret i at alle folk kan være trælse.

Personligt bruger jeg udtrykket mansplaining i "feminisme-relaterede" emner.
Fx når en mand kommer og fortæller hvor nemt det er at sige fra når man bliver voldtaget.
Thomas der forklarer at der ikke har været et stort problem med voldtægter på div campus, uden nogen egentlig kilde/fakta andet end 'det mener jeg'.
Når mænd (og kvinder) går ind i en debat hvor mange kvinder har fortalt at de har været udsat for overgreb, og hvordan det føles - og så forklarer at det har de ikke oplevet, så det finder ikke sted.
Eller hvordan enhver ligestillingsrelateret diskussion ALTID kommer til at handle om at der ikke er ligestilling for mænd i forhold til forældrerettigheder (underforstået at så er det jo fx ligegyldigt at kvinder får mindre i løn end mænd, hvis det var det der blev diskuteret).
Senest rettet af Purple Haze 6. apr 2016, 12:09, rettet i alt 1 gang.
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Livets forhold"