Snik-snak tråd for forældre?

Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Atinas206 » 3. apr 2016, 18:47

Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?


Jeg er sådan lidt :8: over, at man mener, at bør i 4. klasse skal kunne det ord.
Det er da ikke ligefrem et ord, der bruges i daglig tale - det er vel nærmest ved at uddø....
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 3. apr 2016, 18:53

Lige et pip: Når man tester børn sprogligt, vil der altid være ord/opgaver som langt de fleste ikke kender - men som måske et fåtal gør. De fleste børn ligger jo i gennemsnittet - og det er SÅ fint - en tests opgave er OGSÅ at kunne måle dem der ligger over, såvel som dem der ligger under. Man forventer altså ikke, at børnene kan alle ord/opgaver, men dem der kan mere end snittet, skal også kunne demonstrere dét i prøven :)
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 09:47

Little_Woman skrev:Lige et pip: Når man tester børn sprogligt, vil der altid være ord/opgaver som langt de fleste ikke kender - men som måske et fåtal gør. De fleste børn ligger jo i gennemsnittet - og det er SÅ fint - en tests opgave er OGSÅ at kunne måle dem der ligger over, såvel som dem der ligger under. Man forventer altså ikke, at børnene kan alle ord/opgaver, men dem der kan mere end snittet, skal også kunne demonstrere dét i prøven :)


men det er ikke engang et normalt fremmedeord? Jeg kender ingen voksne (medmindre de var voksne i krønikens tid) der bruger det ord.

Det bliver spændende at komme til skolehjem samtale for at få ens barns resultat, for vi har allerede fået at vide klassen har klaret sig samlet bedre end landsgennemsnittet, så måske er min den eneste der ikke kender det i hans klasse :gisp:

P :panik:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 09:47

Charly skrev:
Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?

Min jævnaldrende dreng, som jeg ellers synes er ret godt med sprogligt, kendte det heller ikke.


ja din var vel oppe i samme test? Kom han også hjem og nævnte det ord?
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 09:48

Rakel skrev:
Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?


Ingen af mine havde kunnet svare og de klarer sig fint sprogligt. Jeg kender da ordet, men ungerne ville ikke lære det ord af os.



Det er det samme her :gogo:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 09:50

Skralde skrev:Marott, hvor hyggeligt og smart med familieråd :gogo:

Panton, jeg tror aldrig nogensinde at jeg har brugt ordet og det er endda et par år eller tre siden jeg gik i fjerde :afro:



:lol:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 09:51

Atinas206 skrev:
Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?


Jeg er sådan lidt :8: over, at man mener, at bør i 4. klasse skal kunne det ord.
Det er da ikke ligefrem et ord, der bruges i daglig tale - det er vel nærmest ved at uddø....



Jeg havde det på samme måde, det er et gammelt ord :gammel:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10616

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Little_Woman » 4. apr 2016, 10:15

Panton skrev:
Little_Woman skrev:Lige et pip: Når man tester børn sprogligt, vil der altid være ord/opgaver som langt de fleste ikke kender - men som måske et fåtal gør. De fleste børn ligger jo i gennemsnittet - og det er SÅ fint - en tests opgave er OGSÅ at kunne måle dem der ligger over, såvel som dem der ligger under. Man forventer altså ikke, at børnene kan alle ord/opgaver, men dem der kan mere end snittet, skal også kunne demonstrere dét i prøven :)


men det er ikke engang et normalt fremmedeord? Jeg kender ingen voksne (medmindre de var voksne i krønikens tid) der bruger det ord.

Det bliver spændende at komme til skolehjem samtale for at få ens barns resultat, for vi har allerede fået at vide klassen har klaret sig samlet bedre end landsgennemsnittet, så måske er min den eneste der ikke kender det i hans klasse :gisp:

P :panik:


Det lyder på ingen måde til, at der er grund til panik - som sagt, der vil altid være testitems som man ikke forventer at børnene skal kunne - men hvis de kan, super :)

Ex bruger jeg tit en test til 3-5-årige, hvor jeg bl.a. viser dem et billede af en kniv, gaffel og ske. 99 ud af 100 siger netop de tre ord - ganske få siger 'bestik'. Begge dele er helt rigtigt, det ene bare en my mere avanceret end det andet - men jeg forventer ikke, at en 4-årig kender og bruger ordet, men det er da fint, hvis hun gør; så får hun et ekstra point. Men det betyder jo ikke at de 99 andre har sproglige problemer.

Som sagt, spring op og fald ned på det - det lyder ikke til at der er grund til andet :)
2
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Skralde » 4. apr 2016, 10:48

Little_Woman skrev:
Panton skrev:
Little_Woman skrev:Lige et pip: Når man tester børn sprogligt, vil der altid være ord/opgaver som langt de fleste ikke kender - men som måske et fåtal gør. De fleste børn ligger jo i gennemsnittet - og det er SÅ fint - en tests opgave er OGSÅ at kunne måle dem der ligger over, såvel som dem der ligger under. Man forventer altså ikke, at børnene kan alle ord/opgaver, men dem der kan mere end snittet, skal også kunne demonstrere dét i prøven :)


men det er ikke engang et normalt fremmedeord? Jeg kender ingen voksne (medmindre de var voksne i krønikens tid) der bruger det ord.

Det bliver spændende at komme til skolehjem samtale for at få ens barns resultat, for vi har allerede fået at vide klassen har klaret sig samlet bedre end landsgennemsnittet, så måske er min den eneste der ikke kender det i hans klasse :gisp:

P :panik:


Det lyder på ingen måde til, at der er grund til panik - som sagt, der vil altid være testitems som man ikke forventer at børnene skal kunne - men hvis de kan, super :)

Ex bruger jeg tit en test til 3-5-årige, hvor jeg bl.a. viser dem et billede af en kniv, gaffel og ske. 99 ud af 100 siger netop de tre ord - ganske få siger 'bestik'. Begge dele er helt rigtigt, det ene bare en my mere avanceret end det andet - men jeg forventer ikke, at en 4-årig kender og bruger ordet, men det er da fint, hvis hun gør; så får hun et ekstra point. Men det betyder jo ikke at de 99 andre har sproglige problemer.

Som sagt, spring op og fald ned på det - det lyder ikke til at der er grund til andet :)


Og det er her man bliver lidt stolt over at ens barn siger bestik :fløjt: :ninja:

Ej, det giver god mening :gogo:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Charly » 4. apr 2016, 11:21

Panton skrev:
Charly skrev:
Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?

Min jævnaldrende dreng, som jeg ellers synes er ret godt med sprogligt, kendte det heller ikke.


ja din var vel oppe i samme test? Kom han også hjem og nævnte det ord?


Han hævder at det ord slet ikke var med i hans test :-D
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 11:39

Charly skrev:
Panton skrev:
Charly skrev:
Panton skrev:Vi skal lave absolut intet planlagt overhovedet. Fredag havde vi overnattende kammerater og lørdag en fødselsdag der blev sent og idag, nada :banan: Så heksehår og nattøj hele dagen er allerede igang :deer:

Mit barn var til national test i fredags og var lidt øv over at et af fremmedeordene i testen for han kendte det ikke. Årvågen??? Jeg forklarede det og han var bare sådan pis for havde ikke svaret rigtigt i testen, han havde jo gættet og ikke ramt rigtigt. Bør en 4 klasse elev kende og bruge sådan et ord?

Min jævnaldrende dreng, som jeg ellers synes er ret godt med sprogligt, kendte det heller ikke.


ja din var vel oppe i samme test? Kom han også hjem og nævnte det ord?


Han hævder at det ord slet ikke var med i hans test :-D



Det er samme test ik? Man kan ikke vælge mellem flere eller hvad?
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 4. apr 2016, 11:44

Min lille store nørd skal assisterer en ven og hans mor idag, vennen skal nemlig have en gamer computer og han ville have min søn med ud og købe den. Han stolede ikke på at hans mor kunne det shit, og mini P går som computer nørden på skolen :lol:

Så ringer han om de må have gamer aften/nat på fredag, for der kan komme begynder problemer som han ligesom er nødt til at løse for vennen og flere af tingene han selv har skal vennen også have :P

Mini P ser det som et stort ansvar at sørge for at vennen får den rigtige computer, gad vide om moderen er klar til prisen :gisp: (heldigvis kender jeg hende rigtig godt og ved hun kan håndtere min søns argumentation) :stoned:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Muuh » 5. apr 2016, 09:28

Jeg skal til læge med ældstesønnen i dag, han skal have sin 12 års vaccine

Jeg er faktisk ret glad for, at det er lavet om, så jeg ikke også skal igennem det med yngstemanden.
Ældstesønnen kommer til at tage det i stiv arm uden nogen problemer, men havde det være yngstemanden, havde det være noget helt andet. Så godt han fik sine som 4 og 5 årig.

Tror ældstesønnen og jeg smutter på cafe bagefter og hygger lidt, eller køber noget med hjem vi kan hygge med. Det er jo ikke hver dag man bliver vaccineret :D
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Muuh » 5. apr 2016, 09:32

Panton skrev:Min lille store nørd skal assisterer en ven og hans mor idag, vennen skal nemlig have en gamer computer og han ville have min søn med ud og købe den. Han stolede ikke på at hans mor kunne det shit, og mini P går som computer nørden på skolen :lol:

Så ringer han om de må have gamer aften/nat på fredag, for der kan komme begynder problemer som han ligesom er nødt til at løse for vennen og flere af tingene han selv har skal vennen også have :P

Mini P ser det som et stort ansvar at sørge for at vennen får den rigtige computer, gad vide om moderen er klar til prisen :gisp: (heldigvis kender jeg hende rigtig godt og ved hun kan håndtere min søns argumentation) :stoned:



Må vi lige høre hvad han anbefaler :-D

Begge mine drenge ønsker sig en gamer computer, har sagt at det må de selv spare op til. Jeg har ikke lige 10.000,- til en computer og da slet ikke to :8:

Jeg fik ny bærbar for noget tid siden og tilbød yngstesønnen men gamle bærbar, min den dur åbenbart ikke til at spille på, den lacker hele tiden
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Panton » 5. apr 2016, 10:12

Muuh skrev:
Panton skrev:Min lille store nørd skal assisterer en ven og hans mor idag, vennen skal nemlig have en gamer computer og han ville have min søn med ud og købe den. Han stolede ikke på at hans mor kunne det shit, og mini P går som computer nørden på skolen :lol:

Så ringer han om de må have gamer aften/nat på fredag, for der kan komme begynder problemer som han ligesom er nødt til at løse for vennen og flere af tingene han selv har skal vennen også have :P

Mini P ser det som et stort ansvar at sørge for at vennen får den rigtige computer, gad vide om moderen er klar til prisen :gisp: (heldigvis kender jeg hende rigtig godt og ved hun kan håndtere min søns argumentation) :stoned:



Må vi lige høre hvad han anbefaler :-D

Begge mine drenge ønsker sig en gamer computer, har sagt at det må de selv spare op til. Jeg har ikke lige 10.000,- til en computer og da slet ikke to :8:

Jeg fik ny bærbar for noget tid siden og tilbød yngstesønnen men gamle bærbar, min den dur åbenbart ikke til at spille på, den lacker hele tiden


Jeg ved det skal være MSI, for de laver kun computere til gaming. I7 core,et bestemt antal GB dedikeret til grafikkort, men kan ikke huske navnet på det, mindst 1TB, DDR3 ram og så ved jeg han splitter harddisken op så der ligger de gængse programmer for at køre pc på C og spil, drivere og alt det andet ligger på D. Han har derudover ekstern tastatur (noget specielt igen til mio) mus er sådan en cs-go fade mus og en ekstra skærme koblet til (det er hans 40"fladskærm men han bruger den ikke til tv).. Det ligner jeg bor i en mindre computerbutik :P

vennen fik en msi til 8K og det uden noget andet til. Min søns computer kostede 13K(fik den af sin far) og alt det ekstra lir har han selv købt. Han vil gerne have lov til at kunne køre med 3 skærme, men det har jeg sagt nej til. :nej:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forældre"