Panton skrev:Little_Woman skrev:Lige et pip: Når man tester børn sprogligt, vil der altid være ord/opgaver som langt de fleste ikke kender - men som måske et fåtal gør. De fleste børn ligger jo i gennemsnittet - og det er SÅ fint - en tests opgave er OGSÅ at kunne måle dem der ligger over, såvel som dem der ligger under. Man forventer altså ikke, at børnene kan alle ord/opgaver, men dem der kan mere end snittet, skal også kunne demonstrere dét i prøven
men det er ikke engang et normalt fremmedeord? Jeg kender ingen voksne (medmindre de var voksne i krønikens tid) der bruger det ord.
Det bliver spændende at komme til skolehjem samtale for at få ens barns resultat, for vi har allerede fået at vide klassen har klaret sig samlet bedre end landsgennemsnittet, så måske er min den eneste der ikke kender det i hans klasse
P
Det lyder på ingen måde til, at der er grund til panik - som sagt, der vil altid være testitems som man ikke forventer at børnene skal kunne - men hvis de kan, super
Ex bruger jeg tit en test til 3-5-årige, hvor jeg bl.a. viser dem et billede af en kniv, gaffel og ske. 99 ud af 100 siger netop de tre ord - ganske få siger 'bestik'. Begge dele er helt rigtigt, det ene bare en my mere avanceret end det andet - men jeg forventer ikke, at en 4-årig kender og bruger ordet, men det er da fint, hvis hun gør; så får hun et ekstra point. Men det betyder jo ikke at de 99 andre har sproglige problemer.
Som sagt, spring op og fald ned på det - det lyder ikke til at der er grund til andet