"bombemand" i folketinget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

"bombemand" i folketinget?

Indlægaf Wizzze » 5. apr 2016, 12:55

Alternativet har opstillet en kontroversiel kandidat til folketinget. En tidligere talsmand for Grimhøjmoskeen, og dømt "bombemand".

Da han var 19 og ung og dum, indtelefonerede han en bombetrussel for at slippe for en eksamen, og han var ivrig "radikal" muslim. Nu han er blevet ældre og klogere, vil han gerne i folketinget.

Hvad siger folket? Er man evigt dømt med sådan en fortid, og skal ihvertfald ikke på tinge, eller er det netop sådan en reformeret person, som man skal give en ekstra chance ??

http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... betrussel/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Hunkat » 5. apr 2016, 12:57

Jeg synes personligt det er fint. Ligesom det er fint at folk kan stemme på Joakim B. Olsen som for mig personligt er dumskab og egoisme inkarneret. Sådan er det jo i et demokrati.

Dan Jørgensens udtalelse om at han jo har udstået sin straf men.... giver mig lidt kvalme på demokratiets vegne. Alle er velkomne, bare helst dem der ligner os selv :rulle:
6
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf icelady » 5. apr 2016, 13:08

Det er jo det dejlige ved demokrati; alle kan stille op.

Ligesom Hunkat bliver jeg dog også lidt "njaeh, tag nu liiige en slapper"; når Dan Jørgensen, Inger Støjbjerg mf har travlt med at kommentere hans tidligere holdninger.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 13:14

icelady skrev:Det er jo det dejlige ved demokrati; alle kan stille op.


Faktisk er der en del begrænsninger - omkring halvanden millioner danskere kan ikke stille op.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf landsbytossen » 5. apr 2016, 13:15

Grundloven § 30, stk. 1

Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af folketinget.


Bliver han valgt, skal han nok blive et emne i Udvalg for valgs prøvelse. Og der håber jeg, de finder ham uværdig til folketinget
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Hunkat » 5. apr 2016, 13:18

landsbytossen skrev:Grundloven § 30, stk. 1

Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af folketinget.


Bliver han valgt, skal han nok blive et emne i Udvalg for valgs prøvelse. Og der håber jeg, de finder ham uværdig til folketinget


Med alt det lort der ellers forgår på tinge med svindle osv. så tror jeg ikke du skal gøre dig store forhåbninger. Hvis kun ordentlige mennesker kunne vælges ville folketinget stå halvtomt.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf landsbytossen » 5. apr 2016, 13:20

Hunkat skrev:
landsbytossen skrev:Grundloven § 30, stk. 1

Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af folketinget.


Bliver han valgt, skal han nok blive et emne i Udvalg for valgs prøvelse. Og der håber jeg, de finder ham uværdig til folketinget


Med alt det lort der ellers forgår på tinge med svindle osv. så tror jeg ikke du skal gøre dig store forhåbninger. Hvis kun ordentlige mennesker kunne vælges ville folketinget stå halvtomt.

Hvor mange folketingsmedlemmer har da domme for bombetrusler eller anden alvorlig kriminalitet ?
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Hunkat » 5. apr 2016, 13:27

landsbytossen skrev:
Hunkat skrev:
landsbytossen skrev:Grundloven § 30, stk. 1

Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af folketinget.


Bliver han valgt, skal han nok blive et emne i Udvalg for valgs prøvelse. Og der håber jeg, de finder ham uværdig til folketinget


Med alt det lort der ellers forgår på tinge med svindle osv. så tror jeg ikke du skal gøre dig store forhåbninger. Hvis kun ordentlige mennesker kunne vælges ville folketinget stå halvtomt.

Hvor mange folketingsmedlemmer har da domme for bombetrusler eller anden alvorlig kriminalitet ?


Den paragraf han er dømt efter er berammet til bøde eller op til to år. Mit gæt er at han fik bøden. Det er desuden samme strafferamme som racismeparagraffen har og den mener jeg vi har mindst et medlem af DF dømt for.
Så er der de finansielle fiflerier, underslæb osv. som kan være op til 8 år = mere alvorlig?


Synes jeg det er smart af ham at indringe en trussel. Nej. Synes jeg han er uværdig til at bestride offentlige embeder? Næ.
Min pointe var sådan set at der skal ret meget til, f.eks. alvorlig økonomisk kriminalitet eller børnemisbrug før folk bliver dømt ude, uanset hvad man synes om hvad han har gjort.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf landsbytossen » 5. apr 2016, 16:16

Hunkat skrev:
landsbytossen skrev:
Hunkat skrev:
landsbytossen skrev:Grundloven § 30, stk. 1

Valgbar til folketinget er enhver. som har valgret til dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af folketinget.


Bliver han valgt, skal han nok blive et emne i Udvalg for valgs prøvelse. Og der håber jeg, de finder ham uværdig til folketinget


Med alt det lort der ellers forgår på tinge med svindle osv. så tror jeg ikke du skal gøre dig store forhåbninger. Hvis kun ordentlige mennesker kunne vælges ville folketinget stå halvtomt.

Hvor mange folketingsmedlemmer har da domme for bombetrusler eller anden alvorlig kriminalitet ?


Den paragraf han er dømt efter er berammet til bøde eller op til to år. Mit gæt er at han fik bøden. Det er desuden samme strafferamme som racismeparagraffen har og den mener jeg vi har mindst et medlem af DF dømt for.
Så er der de finansielle fiflerier, underslæb osv. som kan være op til 8 år = mere alvorlig?


Synes jeg det er smart af ham at indringe en trussel. Nej. Synes jeg han er uværdig til at bestride offentlige embeder? Næ.
Min pointe var sådan set at der skal ret meget til, f.eks. alvorlig økonomisk kriminalitet eller børnemisbrug før folk bliver dømt ude, uanset hvad man synes om hvad han har gjort.

Der sidder også et tidligere medlem af Enhedslisten, der har udtalt støtte til et overfald på en siddende statsminister og hun selv kunne have fundet på at deltage.
Det forklarer måske meget godt, hvis nogen i rød stue ikke mener vold skal være diskvalificerende for at sidde i folketinget.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf MOGA » 5. apr 2016, 16:56

I demokratiets navn er det vel fint, at han kan stille op. Så må folk jo gøre op med sig selv, om de synes han er en stemme værdig.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 17:44

MOGA skrev:I demokratiets navn er det vel fint, at han kan stille op. Så må folk jo gøre op med sig selv, om de synes han er en stemme værdig.


I første omgang må Folketingets udvalg gøre op med sig selv, om de mener han er værdig til at få lov at stille op. Derefter kan vælgerne eventuelt få lov.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. apr 2016, 22:09

Jeg kommer ikke til at stemme Alternativet, som jeg ellers har overvejet, så længe denne kandidat er opstillet, ligesom jeg ekstraordinært ikke stemte på Enhedslisten i 2007 pga. sagen om Asmaa Abdol Hamid. Jeg mener, at der i begge tilfælde var/er tale om at slække på de gængse krav til kandidaternes relevans for partilinien, fordi de tilhører en minoritet, som man ønsker at være særlig imødekommende overfor, og det kan jeg som arg modstander af kvoter ikke acceptere.

En kvinde fra Alternativet i Århus udtalte i dag, at man fandt det vigtigt med en person, der kunne bygge bro til steder som Grimhøjmoseen, og det tager jeg altså som et tegn på, at manden stadig i et elle andet omfang er inde i varmen hos islamisterne. Jeg tror fx. ikke, at man ville have brugt samme argument, hvis kandidaten havde været Ahmed Akkari.
Både islamister og deres prospects må for min skyld gerne stille op til folketinget, men jeg kan slet ikke forstå, at Alternativet synes, at det skal være via deres parti.
6
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf dgd2007 » 5. apr 2016, 23:05

Jeg tør ikke udtale mig om den pågældende, da jeg kun har hørt overskrifterne.
Som flere har været inde på, er der jo noget, der hedder udvalg til valgs prøvelse.
Men jeg ville ikke selv stemme på sådan en kanut.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Akehurst2 » 6. apr 2016, 11:53

Nå, nu er han så ikke opstillet længere: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... ge/6025570

EDIT: Men åbenbart på grund af formalia. Ikke holdningerne eller tidligere gerninger og udtalelser.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: "bombemand" i folketinget?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. apr 2016, 12:50

Det signalerer eddermame også seriøsitet, at man som parti ikke engang har styr på egne vedtægter... Amatører.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"