Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Jørn » 5. apr 2016, 08:05

Så denne udsendelse.

Synes den er interessant. Vil se de andre, der kommer ...

:fløjt:

Jeg undrer mig over, at tørklædet er en STOR forhindring, for at få job.
Som det siges.

Hvad mener du ?

Er det ?

Hvorfor ?

Jeg har selv, som pædagog, haft flere praktikanter, der gik med tørklæde.
(Jeg var praktik ansvarlig).

Ikke et problem. Børnene spurgte, dårligt nok, til det.
(OK, også i et område, hvor der var en del, der gik med tørklæder)

Har også arbejdet med pædagog-medhjælpere, som bar tørklæde.

Ikke et problem. Da de var gode til jobbet.

https://www.dr.dk/tv/se/asger-og-de-nye ... nskere-1-6
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 09:47

Det er latterligt. Ikke nok med at det er løgn, så synes jeg principielt heller ikke at man skal føje sig for andres fordomme. Et tørklæde siger intet som helst om ens arbejdsmæssige formåen. Ligesom ens valg af sokker heller ikke siger noget om hvor god man er til at regne.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. apr 2016, 15:37

LaScrooge skrev:Det er latterligt. Ikke nok med at det er løgn, så synes jeg principielt heller ikke at man skal føje sig for andres fordomme. Et tørklæde siger intet som helst om ens arbejdsmæssige formåen. Ligesom ens valg af sokker heller ikke siger noget om hvor god man er til at regne.


Hun har sendt 55 jobansøgninger uden held, siden hun blev kandidat - så HELT løgn er det jo nok ikke. Folk fra alle sider har fortalt hende at tørklæde kan være et problem ift. karriere og job. Når hun endelig kommer til samtale, bliver hun spurgt om hun er villig til at tage tørklædet af.

Det er fjollet at sammenligne tørklæder med sokker. De fleste er helt med på at tørklæder sender nogle bestemte religiøst og politisk ladet signaler, som mange mennesker har skarpe holdninger til, den ene eller den anden vej. Det gør sokker bestemt ikke. Tørklæder har været genstand for højesteretssager og særlovgivning. Det har sokker ikke. Tørklæder er synlige. Det er sokker ikke.

Sabah lider af samme ønsketænkning af hvordan hun mener tingene burde være, og derfor er hun ikke tilbøjelig til at ændre på sin beslutning om at bære tørklæde - og det er nok også en af hovedårsagerne til at hun stadig er arbejdsløs. Hun behøver bestemt ikke at føje sig, men så må hun bare acceptere konsekvenserne.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf DollsLiveForever » 5. apr 2016, 16:13

På min arbejdsplads går vores studentermedhjælp med tørklæde. Hun er universitetsstuderende og pisse dygtig, går ud fra det er derfor hun blev ansat. Jeg har svært ved at se det skulle være problem, at hun går med tørklæde. Mange nyuddannede kandidater har svært ved at få job, jeg har selv været med til at ansætte i vores afdeling og vi kigger efter relevante studenterjob når vi ansætter nyuddannede.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf BlueBunny » 6. apr 2016, 20:23

Jeg kan sagtens forestille mig et tørklæde kan være en hindring.
Et tørklæde er et symbol på en religiøs overbevisning og dermed værdiladet.
En del arbejdsgivere ønsker neutralitet.

Jeg synes ikke sokker og religiøse tørklæder kan sammenlignes.

Mange ansætter ifht kemi mellem medarbejdere. Hvordan passer den enkelte ind. Det kan være der er kulturforskelle som anses som vanskelige og derfor måske nemmere at vælge en som har samme preferencer som resten.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf SonataA » 6. apr 2016, 20:32

Jeg oplever i nogen grad, at det udgør en barriere. En af mine revalidender (arbejder i jobcenter et sted i dk) sendte omkring 150 ansøgninger på elevstillinger, vedhæftet er billed hvor hun bar tørklæde. Hun blev indkaldt til 1 samtale. Da hun droppede billedet, og fordi hun har et dansk-klingende navn, og sendte en bunke ansøgninger igen, så blev hun pludselig indkaldt til væsentligt flere samtaler.

MEN - det er en barriere, det gør det ikke umuligt! For man skal også passe på med at lave universelle sandheder, for de er forstærkende!! Hvis man først har opfattelsen af, at ingen vil have mig fordi jeg har tørklæde på, så er der stor sandsynlighed for at det skinner igennem, og så er det da klart at arbejdsgiveren vælger en anden.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Slettet bruger » 6. apr 2016, 20:38

Det kommer jo an på jobbet, især om der er direkte omgang med kunderne og hvem de er. Som Angelina siger, hvis man tjener mange af sine penge på stokkonservative gamle sure mænd, så vil en arbejdsgiver nok lige tænke whoa nu mister jeg penge fordi de gamle mænd går et andet sted hen, jeg gider ikke miste penge.

Jeg ville nok også tænke ramadan, at hun har en ret lang periode hvor hun har under middel energiniveau fordi hun ikke spiser i soltimerne.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf A 7 » 7. apr 2016, 06:07

eks-Maupassant skrev:Det kommer jo an på jobbet, især om der er direkte omgang med kunderne og hvem de er. Som Angelina siger, hvis man tjener mange af sine penge på stokkonservative gamle sure mænd, så vil en arbejdsgiver nok lige tænke whoa nu mister jeg penge fordi de gamle mænd går et andet sted hen, jeg gider ikke miste penge.

Jeg ville nok også tænke ramadan, at hun har en ret lang periode hvor hun har under middel energiniveau fordi hun ikke spiser i soltimerne.


Hvorfor tænke det? Det er da bare at spørge hende, om hun fejrer Ramadan, og om hun i så fald er villig til at lægge sin ferie der.
0
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf DollsLiveForever » 7. apr 2016, 06:17

A 7 skrev:
eks-Maupassant skrev:Det kommer jo an på jobbet, især om der er direkte omgang med kunderne og hvem de er. Som Angelina siger, hvis man tjener mange af sine penge på stokkonservative gamle sure mænd, så vil en arbejdsgiver nok lige tænke whoa nu mister jeg penge fordi de gamle mænd går et andet sted hen, jeg gider ikke miste penge.

Jeg ville nok også tænke ramadan, at hun har en ret lang periode hvor hun har under middel energiniveau fordi hun ikke spiser i soltimerne.


Hvorfor tænke det? Det er da bare at spørge hende, om hun fejrer Ramadan, og om hun i så fald er villig til at lægge sin ferie der.



Skal vi også bede alle dem, der er på slankekur tage ferie, og dem med små børn, der sover for lidt? FOr de er vel også under middel i energiniveau.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Lurende Peber » 7. apr 2016, 06:46

Ramadanen er da jævnligt i medierne nævnt som et problem på uddannelsessteder, da de unge/børn som følger den sidder og sover.
1. Folk tættere på uddannelsessteder må lige byde ind her.
2. Nej at sove grundet druk dagen før er ikke bedre.
3. Børn er ellers undtaget fra at faste i flere udlægninger af skriften, men nogen gør det alligevel.
4. Nu snakker vi job. Ikke uddannelse. Bare en kommentar om Ramadanen.
5. Nogle steder er et tørklæde en uoverkommelig forhindring. Andre steder rystende ligegyldigt.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf A 7 » 7. apr 2016, 06:50

DollsLiveForever skrev:

Skal vi også bede alle dem, der er på slankekur tage ferie, og dem med små børn, der sover for lidt? FOr de er vel også under middel i energiniveau.


Nu ser jeg en ret stor forskel på at faste fra kl. halv fem om morgenen til 22 om aftenen (som vil være tilfældet her i 2016, hvor Ramadanen ligger i juli og juli) og være på slankekur eller have små børn.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf TomKah » 7. apr 2016, 07:03

Men bortset fra tørklædesagen (som jeg i øvrigt synes blev håndteret rigtig sobert i programmet - og ingen sagde at hun ikke ville kunne få job, hvis hun ikke smed tørklædet, blot at det ville være nemmere hvis hun gjorde - og det synes jeg er to vildt forskellige ting), så synes jeg at ham der Mohammad der gerne ville arbejde i hotel og restaurantbranchen, men som ikke synes han ville arbejde under sit niveau, var et klasseeksempel på en type indvandrer eller flygtning eller hvad han nu var, som vi får det rigtig svært med i Danmark.
Hvis jeg rejste til Ægypten ville jeg da heller ikke kunne forvente at få et job på samme niveau som jeg har her i Danmark - ens kvalifikationer er jo med meget få undtagelser også kulturelt påvirkede.

Men grundlæggende synes jeg faktisk det var et godt og sobert program.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf dykkersild » 7. apr 2016, 08:36

TomKah skrev:Men bortset fra tørklædesagen (som jeg i øvrigt synes blev håndteret rigtig sobert i programmet - og ingen sagde at hun ikke ville kunne få job, hvis hun ikke smed tørklædet, blot at det ville være nemmere hvis hun gjorde - og det synes jeg er to vildt forskellige ting), så synes jeg at ham der Mohammad der gerne ville arbejde i hotel og restaurantbranchen, men som ikke synes han ville arbejde under sit niveau, var et klasseeksempel på en type indvandrer eller flygtning eller hvad han nu var, som vi får det rigtig svært med i Danmark.
Hvis jeg rejste til Ægypten ville jeg da heller ikke kunne forvente at få et job på samme niveau som jeg har her i Danmark - ens kvalifikationer er jo med meget få undtagelser også kulturelt påvirkede.

Men grundlæggende synes jeg faktisk det var et godt og sobert program.


Jeg er helt enig - både i at programmet var godt og sobert men også i din betragtning af Mohammad. Jeg kom altså til at grine da Asger fortalte ham, at så havde han valgt det forkerte land pg.a. vores store svine-produktion. Og restaurantbranchen uden alkohol og svinekød - det bliver altså op ad bakke.

Hos os (it-branchen) der har vi flere medarbejdere der har synlige tatoveringer - en enkelt med et sleeve. De er ansat under de forudsætninger, at de dækkes når de er sammen med kunderne. Sådan er det - og det fik de besked på til jobsamtalerne.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf annella » 7. apr 2016, 08:55

Jørn skrev:Så denne udsendelse.

Synes den er interessant. Vil se de andre, der kommer ...

:fløjt:

Jeg undrer mig over, at tørklædet er en STOR forhindring, for at få job.
Som det siges.

Hvad mener du ?

Er det ?

Hvorfor ?



En kvindelig muslimsk dommer med tørklæde - det tror jeg nu ikke ville være passende i Danmark.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Tørklæde = En STOR forhindring, for job ?

Indlægaf Lurende Peber » 7. apr 2016, 08:56

dykkersild skrev:Hos os (it-branchen) der har vi flere medarbejdere der har synlige tatoveringer - en enkelt med et sleeve. De er ansat under de forudsætninger, at de dækkes når de er sammen med kunderne. Sådan er det - og det fik de besked på til jobsamtalerne.

Nysgerrig: Viste de pågældene farverne ved jobsamtalen? Eller kommer interviewerne automatsk ind på det?
0
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"