Hvad er dit forhold til debatten.net?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Pjeps » 6. apr 2016, 15:16

Jwg synes her er hyggeligt, her er det jeg søger i en debatside.

Før hen elskede jeg popcorn og konspirationsteorier, opklaring af fake profiler og hvad der ellers har fundet sted på dd. Men på et tidspunkt blev det bare det der fyldte alt for meget og så blev det træls. Ellers er jeg måske bare blevet ældre ( nooooo :8: ).
0
:ninja:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 15:25

Jeg vil vældig gerne have debatter med en masse kød på og jeg synes også der har været nogle. Fx en om utroskab, hvor folk diskuterede og udvekslede meninger og var meget uenige. Sådan noget elsker jeg og synes er både spændende og relevant for mig og godt for debatten. Debatten om juridisk abort synes jeg også var vældigt interessant.

Hvad jeg IKKE synes er relevant eller interessant er debatter der er baseret på stereotype forståelser, og hvor folk debatterer rigidt og påståeligt. jeg gider IKKE endnu en debat hvor nogen skriver at "feminsmen skulle tage at fokusere på de stakkels kvinder i Saudiarabien" eller "voldtægtskultur eksisterer ikke, kvinder har en skadelig offermentalitet" eller "kvinder vil hellere have en macho-alpha-voldsmandkæreste end de vil have en sød, ufarlig mand". Jeg gider det ikke fordi det er uoplyst, påståeligt, fordomsfuldt og fordi jeg har haft den type diskussioner cirka et tusinde gange før. Det interesser mig ikke (længere) at diskutere med folk der ikke ved hvad de snakker om, eller som siger hvad de gør fordi de er ansporet af et indre had. Folk der bare spyer om sig med åndssvage, generaliserende, fordomsfulde påstande i en hadfuld tone kan rende mig. De er alligevel ikke interesserede i debat. Min strategi er at lade dem være og så håbe på at de forsvinder fra vort dejlige forum.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Animi » 6. apr 2016, 15:43

Jeg kan godt lide debatten og synes her er rigtig rart. Jeg var meget nyt på DD, og derfor virkelig ny her, men alligevel har jeg ikke følt at her er "indspist" eller lukket. Tværtimod synes jeg at det virker som om at der er plads til alle og deres meninger, så længe man skriver i en pæn og saglig tone.
Jeg kunne nok godt savne lidt flere debatter, som fx den med den juridiske abort. Men det tror jeg nok skal komme med tiden og når der kommer flere brugere. Desværre er jeg ikke selv særlig god til at oprette den slags debatter, så jeg kan vel ikke rigtig brokke mig.

Ift metadebatterne, er jeg selv en af dem der elsker de spontane debatter, da de ofte er de bedste. Derfor synes jeg også at den slags debatter skal have lov til at blive hvor de opstår, til en vis grad. Selvfølgelig skal man ikke afspore en personlig tråd, men debatter som "Din upopulære holdning", "Upassende-tråden", "Det må man ikke sige..." synes jeg burde have plads til dette, da de lægger ret meget op til debatter om kontroversielle ting. Så kunne man selvfølgelig udvise hensyn ved at stoppe debatten hvis den kører i ring, eller det til sidst bliver ordkløveri og lidt mudderkastning. Men er det en saglig debat, synes jeg det er ærgerligt at stoppe det midt i det hele.
Og nej, det er selvfølgelig ikke svært at oprette en ny tråd til emnet - men omvendt burde det jo heller ikke være svært at scrolle videre, hvis debatten ikke interesserer en :P - der er jo alligevel så mange andre hyggetråde, så jeg synes at der burde være lidt længere snor i de mere "tunge" tråde.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Buller » 6. apr 2016, 22:21

Fru Sunshine skrev:Altså: personligt har jeg ikke noget i mod metadebatterne, men når nogen beder om at få dem stoppet, så er det jo fordi lange metaer om f.eks. kejsersnit ikke er interessante for mange af dem, der bruger hyggetrådene som hyggetråde.

Det forstår jeg ikke, er så forfærdeligt.


Men tit så er det jo lige så få mennesker der brokker sig over metadebatterne som der er folk der deltager i dem.

Og så virker det bare vildt at de relativt få brokrøve skal diktere hvor det er korrekt at debattere. Den slags overprioritering af brok kan godt virke lidt Trættende.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf dgd2007 » 6. apr 2016, 22:26

Jeg troede egentlig, at en "metadebat" betød en debat om debatten ... :gruble:
Men det lyder, som om de fleste lægger en anden betydning i det?
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Aima » 6. apr 2016, 22:34

dgd2007 skrev:Jeg troede egentlig, at en "metadebat" betød en debat om debatten ... :gruble:
Men det lyder, som om de fleste lægger en anden betydning i det?


OPRET DOG EN TRÅD OM EMNET!1!
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Aima » 6. apr 2016, 22:34

Hehe. Sjov.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Aima » 6. apr 2016, 23:39

Men nå ja, dgd, 'meta' kan godt betyde, at vi taler om, at vi taler, men det har vist også en ikkefaglig betydning. Jeg har adopteret det fra en underviser der brugte ordet 'metadiskussion' uafbrudt. Dét og så 'ekskurs'. 'Metadebat' lå så lidt bedre i munden end 'ekskursdebat', syntes jeg :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Karkluden » 7. apr 2016, 01:32

Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:Altså: personligt har jeg ikke noget i mod metadebatterne, men når nogen beder om at få dem stoppet, så er det jo fordi lange metaer om f.eks. kejsersnit ikke er interessante for mange af dem, der bruger hyggetrådene som hyggetråde.

Det forstår jeg ikke, er så forfærdeligt.


Men tit så er det jo lige så få mennesker der brokker sig over metadebatterne som der er folk der deltager i dem.

Og så virker det bare vildt at de relativt få brokrøve skal diktere hvor det er korrekt at debattere. Den slags overprioritering af brok kan godt virke lidt Trættende.

Enig. Hvorfor skal de, der finder kejsersnit-snak træls bestemme? Hvis der er ligeså mange, der finder det spændende. Altså sådan hypotetisk. Jeg synes metadebatter er fede, og er det, der holder trådene i gang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. apr 2016, 04:17

Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:Altså: personligt har jeg ikke noget i mod metadebatterne, men når nogen beder om at få dem stoppet, så er det jo fordi lange metaer om f.eks. kejsersnit ikke er interessante for mange af dem, der bruger hyggetrådene som hyggetråde.

Det forstår jeg ikke, er så forfærdeligt.


Men tit så er det jo lige så få mennesker der brokker sig over metadebatterne som der er folk der deltager i dem.

Og så virker det bare vildt at de relativt få brokrøve skal diktere hvor det er korrekt at debattere. Den slags overprioritering af brok kan godt virke lidt Trættende.

Så i bund og grund handler det mest om, hvilke brokrøve, man tilgodeser. Dem, der brokker sig, fordi de gerne vil have en tråd tilbage på sporet eller dem, der brokker sig over det.

Det er egentlig også en smule trættende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Buller » 7. apr 2016, 04:29

Fru Sunshine skrev:
Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:Altså: personligt har jeg ikke noget i mod metadebatterne, men når nogen beder om at få dem stoppet, så er det jo fordi lange metaer om f.eks. kejsersnit ikke er interessante for mange af dem, der bruger hyggetrådene som hyggetråde.

Det forstår jeg ikke, er så forfærdeligt.


Men tit så er det jo lige så få mennesker der brokker sig over metadebatterne som der er folk der deltager i dem.

Og så virker det bare vildt at de relativt få brokrøve skal diktere hvor det er korrekt at debattere. Den slags overprioritering af brok kan godt virke lidt Trættende.

Så i bund og grund handler det mest om, hvilke brokrøve, man tilgodeser. Dem, der brokker sig, fordi de gerne vil have en tråd tilbage på sporet eller dem, der brokker sig over det.

Det er egentlig også en smule trættende.


nej. Det er ganske ukorrekt tolket. Og vel bare gjort for selv at brokke videre.

hvis man lader en tråd følgende sit naturlige forløb. Så har man ikke involveret nogle brokrøve.

De bliver jo først involveret når man begynder at lade dem bestemme over forløbet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. apr 2016, 04:40

Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:
Buller skrev:
Fru Sunshine skrev:Altså: personligt har jeg ikke noget i mod metadebatterne, men når nogen beder om at få dem stoppet, så er det jo fordi lange metaer om f.eks. kejsersnit ikke er interessante for mange af dem, der bruger hyggetrådene som hyggetråde.

Det forstår jeg ikke, er så forfærdeligt.


Men tit så er det jo lige så få mennesker der brokker sig over metadebatterne som der er folk der deltager i dem.

Og så virker det bare vildt at de relativt få brokrøve skal diktere hvor det er korrekt at debattere. Den slags overprioritering af brok kan godt virke lidt Trættende.

Så i bund og grund handler det mest om, hvilke brokrøve, man tilgodeser. Dem, der brokker sig, fordi de gerne vil have en tråd tilbage på sporet eller dem, der brokker sig over det.

Det er egentlig også en smule trættende.


nej. Det er ganske ukorrekt tolket. Og vel bare gjort for selv at brokke videre.

hvis man lader en tråd følgende sit naturlige forløb. Så har man ikke involveret nogle brokrøve.

De bliver jo først involveret når man begynder at lade dem bestemme over forløbet.

Jeg brokker mig ikke. Men jeg undrer mig. Meget.
Jeg synes, det er underligt, at det kun er dem, der er ikke gider sidesporene, der er brokrøve. Og det er også underligt, at man ikke bare kan oprette nye tråde om de emner, man gerne vil diskutere.
Og så er det vildt underligt, at man bliver så harsk fordi det er sket to eller tre gange, at man har flyttet indlæg og lavet en ny tråd fra mods side, når man tager i betragtning hvor mange afsporinger, der har været.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 05:27

Jeg værdsætter, når mods laver nye tråde til metadebatterne, det er langt bedre for aktiviteten, end når nogen bare kommer ind og smider en kommentar om, om det ikke lige var en idé at gå et andet sted hen. Når nogen rent faktisk også tager et initiativ til at lade snakken fortsætte, kan jeg langt bedre acceptere at debatten bremses. Det er fordrende og konstruktivt, trods alt.

Jeg har jo før været fortaler for, at vi fik nogle HELT KONKRETE REGLER for trådafsporinger og metadebatter, så alle ved, hvad de har at forholde sig til. Et forslag til en regel kunne eksempelvis være, at det udelukkende er mods, og altså ikke os menige debattører, der agerer debatpoliti og henstiller til at holde kæft eller flytte til ny tråd OG når de gør det, selv opretter den pågældende nye tråd til metadebatten. Hvornår debatten skal rykkes, er så op til den pågældende moderators egen gefühl. Hvis en menig debattør sidder og bliver irriteret over snak om et konkret emne, kan denne så i al diskretion anmelde et vilkårligt indlæg med en kommentar om at det er på tide, at tråden rykkes. På den måde kommer vi udenom den der halvnederen stemning der ofte opstår, når en eller anden ikke lige synes, mere metadebat er på sin plads, metadebattørene får med det samme et nyt sted de kan springe direkte over i, og resten kan hygge videre i den oprindelige tråd. Alle burde være nogenlunde tilfredse.

Men det var bare en mulighed for et løsningsforslag. Helt oprigtigt er det faktisk det, jeg allermest er interesseret i. Jeg står gerne ved, at jeg er ligeså meget brokrøvsramt ligenu, som de, der mener det modsatte, men det mest nice ville bestemt være et kompromis af en art.

Fordi: Det er faktisk dét, jeg synes, er allermest træls, at der, i mine øjne, og jeg kan naturligvis tage fejl, bare ikke er særligt meget kompromis at finde i det her so far. Som det er nu, bliver metadebatterne stoppet lynhurtigt. Personligt gider jeg knapt kommentere nogetsomhelst i de omtalte tråde, fordi jeg ved, jeg for det første ikke rigtigt må, og for det andet får en løftet pegefinger lige om lidt. Derudover så er det vitterligt i stort set alle(!) tråde, den her tendens gør sig gældende. Det er jo ikke fordi, os der godt gider metadebatterne insisterer på at det skal være tilladt generelt, de gængse evighedstråde som "Hvad tænker/føler/laver du lige nu?" lægger mest op til single-indlæg, og det er cool, men når man også er (meget) begrænset i de tungere tråde som "Upassende/Det må man ikke sige/Upopulær holdning", så har det efterhånden taget en smule overhånd, synes jeg. I sidstnævnte tråd, stod der sågar ordret, at man bare 'kunne slå sig løs', men det kunne man så bare ikke, og det KAN man faktisk ikke i nogle af de tråde, der omhandler et mere overordnet emne. Det er der altså ikke meget kompromis i.

En anden løsning kunne være, at vi fik et forum hvor metasnak ikke var tilladt, og så kunne man som trådstarter placerer sin tråd dér, hvis man ønskede at holde tråden fri. En tredje løsning, at os der godt gider metasnak opretter egne, nye overordnede tråde, eksempelvis "Det må man ikke sige, men det gør jeg alligevel - Metasnak tilladt), men det ville jo også være sådan lidt... drastisk.

Nå, men altså, er der ikke en eller anden moderator eller admin her i huset, der kan træde lidt i karakter og tage nogle konkrete beslutninger. Jeg tænker faktisk, det er i alles interesse fremfor vi bare sidder her og brokker os over at brokke os :)
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Elvispop » 7. apr 2016, 05:35

Som eks-moderator kan jeg kun sige at moderatorerne er/var li'så uenige om meta-debatter, som debatbrugerne.
Så jeg tør ikke håbe på klare regler for det.

Men igen, igen er det ikke emnet for denne tråd.
Der er allerede en tråd om holdniger til meta-debatter.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er dit forhold til debatten.net?

Indlægaf Aima » 7. apr 2016, 05:45

Elvispop skrev:Som eks-moderator kan jeg kun sige at moderatorerne er/var li'så uenige om meta-debatter, som debatbrugerne.
Så jeg tør ikke håbe på klare regler for det.

Men igen, igen er det ikke emnet for denne tråd.
Der er allerede en tråd om holdniger til meta-debatter.


Men det er vel et eller andet sted fint nok der er uenighed blandt modsne, så er de jo repræsentative for brugerne og kan mødes et sted på midten i beslutningstagningen. Give and take og sådan.

Alternativt kunne Patrick måske tage direktørhatten på eller søge en vicedirektør.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Generelt"