Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. apr 2016, 21:54

Samano skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jeg forstår ikke at det er et problem for dig, hvad andre mennesker mener om det?


Altså jeg er fuldstændig ligeglad hvad folk mener om mig og min kæreste som sådan.
Det der for mig er problemet er selve den indstilling til arbejde og det at forsørge sig selv, deres mening er udtryk for, fordi jeg som sagt mener at man skal forsørge sig selv vidt muligt. Hvilket jeg ikke vil mene de gør hvis de ikke er villig til at tage den slags arbejde.


Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er et problem for dig, at de har den indstilling? Det berører jo ikke dig..

Derudover så er de jo også villige til at forsørge sig selv.. De forsørger jo sig selv..! De vil bare gerne gøre det på den mest kost-effektive måde.

At man modtager kontanthjælp, dagpenge, SU eller pension betyder ikke at man ikke forsørger sig selv. Man betaler skat af de ting, så de "bidrager også til fælleskassen". Mht. dagpenge, så betaler man oveni i købet kontingent både før, under og efter man er på dagpenge + man betaler skat, så man har bidraget endnu mere til fælleskassen, end den lønmodtager der ikke er i A-kasse.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Buller » 6. apr 2016, 22:28

Ahhh advokat.

Siger du nærmest at hvis du giver mig 100 kr og jeg giver dig 30 kr igen... Så har du tjent på det? For jeg tror da næppe at kontanthjælp er en indtjening for staten, og at bidrage ved at levere en smule af det man har fået retur leverer altså stadigvæk et netto underskud.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Pølsemix » 7. apr 2016, 04:18

Som jeg husker det, så er påstanden om at en masse lige pludselig finder job inden dagpengene udløber lidt af en myte eller ihvertfald statistisk tvivlsom. Derudover er dagpenge-satsen heller ikke særlig høj, det kombineret med al den aktivering der er i dag, gør at jeg tvivler på at mange ser dagpengene som en fed fidus i en længere periode.
2
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf HerErJeg » 7. apr 2016, 04:48

Som nyuddannet er der nok en tyrkertro på at man er millioner værd for et firma, og der kan vælges og vrages.
Dernæst skal livet leves nu, med gigantisk forbrug, kort flex rente og det hele.
Der går ikke en dag uden en håndfuld artikler om renter og konvertering, man er jo næsten idiot, hvis man har et lån der er en hel halv procent for høj.
Mht penge, så har samfundet ingen hukommelse og dårlige tider kommer aldrig tilbage igen, hvor høj var renten ikke for bare 10 år siden?
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf A 7 » 7. apr 2016, 06:40

Ja, jeg synes, der er et enormt fokus på penge, her i et af verdens rigeste lande. Og én ting er, hvad folk gør på egne vegne, det må de selv om. Noget andet er, når fagforeningerne vælger at sabotere arbejdsmarkedet for de svageste ved at sætte en fast og helt ufleksibel mindsteløn. Nogle lønkroner ekstra er åbenbart vigtigere end at der findes arbejdsløse, som bliver sindssyge efter at have sendt x tusinde ansøgninger, er blevet pisket igennem diverse "find-din-indre-fugl"-forløb, pisket igennem jobsøgnings-, jobsamtale- og alle mulige andre kurser, stort set ikke kan åbne en avis uden at læse om, hvor dovne og uduelige, de er. Og ikke mindst kan stå op hver dag med den topnederen følelse af at mangle et job.
Stop nu den pengeliderlighed. Folk vil jo bare have et fucking job.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Torn » 7. apr 2016, 06:47

Nej, det synes jeg ikke 'folk' er. Ikke dem jeg møder, omgås, ser i medier, m.m. Men din kærestes venner lyder da økonomisk kalkulerede eller direkte egoistiske.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Lilleluftballon » 7. apr 2016, 07:36

Jeg kender ikke den problematik du beskriver - befinder mig i en branche med mangel på kvalificeret arbejdskraft. Men jeg oplever nogengange at folk ikke forstår hvorfor jeg bliver i mit udemærkede job, når jeg ville kunne få 5-10 tusind mere om måneden ved at skifte job. At mit nuværende job passer mig fint, kan klares på 37 timer om ugen og aldrig har uplanlagt overarbejde virker ikke som "gode grunde". Vi mangler jo heller ikke penge, derfor undrer denne higen efter høj løn mig - jeg ville jo ikke ane hvad jeg skulle bruge alle de penge til...
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Stars » 7. apr 2016, 08:00

Angelina skrev:Men altså, jeg har f.eks også gået 9 mdr uden løn, som en indsats for at ende med at få højere løn bagefter - hvilket også virkede ... men det var da trælse 9 mdr, hvor hver en femøre skulle vendes og drejes ...så jeg har nok bare svært ved at se at se: job = risiko for at gå ned i løn = så vil jeg hellere undvære job. Jeg ville se jobbet som en investering i min fremtid, ligeså en evt. lønnedgang ... og ja, vi har herhjemme stået i situationen, hvor vi mistede vores levegrundlag, så been there done that... levede fra måned til måned og håbede på det bedste ... og ja, det er pissehårdt - men fem jobs synes jeg stadig var en bedre løsning end slet intet ... (også selvom de fem jobs gav lige under hvad en understøttelse ville have givet)

Men det kræver jo, at man har en partner, der hiver lidt penge til huse. For de der ~3.000 kr jeg får i div. børneydelser dækker jo ikke engang huslejen. Så mangler der stadig alle de andre faste udgifter og mad ... der ER ikke nogle femører at vende og dreje.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Livets forhold"