Drop madpakken

Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Drop madpakken

Indlægaf HappyPaww » 5. apr 2016, 10:37

LaScrooge skrev:Jeg kan i øvrigt godt forstå at man er loren ved det, hvis man selv har kræsenheder og fx har oplevet at blive skammet og hånet for det. Mad og spisning skal være forbundet med behag, ikke dårlige følelser. Jeg håber at pædagogikken har udviklet sig siden, så børn med skepsis eller direkte ubehag ved diverse fødevarer mødes konstruktivt.

Enig, og det tror jeg også de gør i lagnt de fleste tilfælde.

Der findes forældre, der holder deres børn fast i en kræsenhed, fordi de selv er kræsne, og aldrig præsenterer dem for andet end det, de selv kan lide. Og i de tilfælde ville det da netop være rigtig sundt, at lade børnene opleve andre typer af mad, for det ses altså rigtig tit, at de pludselig er meget mere "modige", når de andre børn spiser det, og der ikke er så meget fokus på at "nu skal de altså spise", som der tit kan blive derhjemme. Min dreng har da dage i vuggestuen, hvor han kun spiser kogt pasta osv., men han sulter altså ikke, da der netop altid er brød, pasta, gnavegrønt eller andet, som børnene kan vælge, når de absolut ikke vil spise hovedretten.

Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...
7
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21831

Re: Drop madpakken

Indlægaf Purple Haze » 5. apr 2016, 10:53

Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)


Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.


Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?


Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig


Der findes børn der ikke spiser rugbrød ... spørgsmålet var om der vil blive lavet specialmad til det kræsne barn, eller om det kræsne barn så må "undvære"?


Kan man være sikker på at det kræsne barn spiser den madpakke det får med?

Jeg husker da at jeg en stor del af min skoletid smed min mad ud (nu var det selvfølgelig også dengang med kedelige taskevarme rugbrødsmadder), så ved at bare fordi der er en madpakke betyder det ikke nødvendigvis at den bliver spist.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Drop madpakken

Indlægaf Lilleluftballon » 5. apr 2016, 10:55

HappyPaww skrev:
LaScrooge skrev:Jeg kan i øvrigt godt forstå at man er loren ved det, hvis man selv har kræsenheder og fx har oplevet at blive skammet og hånet for det. Mad og spisning skal være forbundet med behag, ikke dårlige følelser. Jeg håber at pædagogikken har udviklet sig siden, så børn med skepsis eller direkte ubehag ved diverse fødevarer mødes konstruktivt.

Enig, og det tror jeg også de gør i lagnt de fleste tilfælde.

Der findes forældre, der holder deres børn fast i en kræsenhed, fordi de selv er kræsne, og aldrig præsenterer dem for andet end det, de selv kan lide. Og i de tilfælde ville det da netop være rigtig sundt, at lade børnene opleve andre typer af mad, for det ses altså rigtig tit, at de pludselig er meget mere "modige", når de andre børn spiser det, og der ikke er så meget fokus på at "nu skal de altså spise", som der tit kan blive derhjemme. Min dreng har da dage i vuggestuen, hvor han kun spiser kogt pasta osv., men han sulter altså ikke, da der netop altid er brød, pasta, gnavegrønt eller andet, som børnene kan vælge, når de absolut ikke vil spise hovedretten.

Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...


Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Drop madpakken

Indlægaf Bimmerdyret » 5. apr 2016, 14:20

HappyPaww skrev:Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...


Fordi verden ikke altid er sådan :)
Nogle kommuner kører med madmor i institutionerne, mange gør ikke men får fra centralkøkkener, og "cateringfirmaer".
Der er ofte ikke fugls føde i de portioner der laves, og så er det ikke en god sund madordning uanset hvad de påstår.

I den komune jeg bor i er der også et Cateringfirma der tilbyder skolemad - ja det må være fint for dem, der har penge nok.
Maden er ensformig :
Pasta med kødsovs, Pasta med skinke, Kyllingelår med grovfritter (læs: 2 små lår og frostfritter), Lasagne, Kylling i karry med ris.
Hvis man bliver træt af det, er der altid den anden varme ret at vælge imellem = risengrød
Eller kedelige sandwiches

Til 30 kr pr måltid = ågerpriser.

Hvis man bare skal bestille lidt snacks kan man få:

En lille pakke sunmaidrosiner 7,95
Cherrytomater i bakke 13,75
10 stk mandler 7,5
1 stk brikjuice (discountmærke) 10 kr

Det kan jeg variere bedre og billigere.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Drop madpakken

Indlægaf HappyPaww » 5. apr 2016, 18:04

Bimmerdyret skrev:
HappyPaww skrev:Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...


Fordi verden ikke altid er sådan :)
Nogle kommuner kører med madmor i institutionerne, mange gør ikke men får fra centralkøkkener, og "cateringfirmaer".
Der er ofte ikke fugls føde i de portioner der laves, og så er det ikke en god sund madordning uanset hvad de påstår.

I den komune jeg bor i er der også et Cateringfirma der tilbyder skolemad - ja det må være fint for dem, der har penge nok.
Maden er ensformig :
Pasta med kødsovs, Pasta med skinke, Kyllingelår med grovfritter (læs: 2 små lår og frostfritter), Lasagne, Kylling i karry med ris.
Hvis man bliver træt af det, er der altid den anden varme ret at vælge imellem = risengrød
Eller kedelige sandwiches

Til 30 kr pr måltid = ågerpriser.

Hvis man bare skal bestille lidt snacks kan man få:

En lille pakke sunmaidrosiner 7,95
Cherrytomater i bakke 13,75
10 stk mandler 7,5
1 stk brikjuice (discountmærke) 10 kr

Det kan jeg variere bedre og billigere.

Ja okay, det kan jeg godt se så. Og nok heldigvis bare "forvænt" med en helt anderledes madordning (vuggestue i Københavns kommune) :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 5. apr 2016, 18:13

Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.


Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15283
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Drop madpakken

Indlægaf Delfin » 5. apr 2016, 18:20

Purple Haze skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:
Delfin skrev:
Angelina skrev:Ja! Jeg gik I skole i udlandet, med gratis frokost ordning - tror jeg spiste hvad de havde på menuen 1-2 gange om måneden, ellers så spiste jeg knækbrød (som var gratis tilgængeligt) - så jeg fik knækbrød med smør, 4-5 dage om ugen, til frokost - i ca 8 år. (Jeg kan i dag knap se et stykke knækbrød uden at få opkastfornemmelser)


Omend daginstitutioner har svingende kvalitet, tvivler jeg stærkt på, at det der ville finde sted i en dansk vs eller bhv.


Så du tror de ville lave specialmad til det kræsne barn?


Som jeg skrev i et tidligere indlæg, sørger man jo for, at der altid er et aller andet på bordet, som børnene vil have. Jeg har aldrig oplevet andet, hverken som pædagog eller mor. Det kan godt være, at det bliver rugbrød den dag, der slet ikke er noget, der falder i barnets smag, men knækbrød hver dag i årevis? Aldrig


Der findes børn der ikke spiser rugbrød ... spørgsmålet var om der vil blive lavet specialmad til det kræsne barn, eller om det kræsne barn så må "undvære"?


Kan man være sikker på at det kræsne barn spiser den madpakke det får med?

Jeg husker da at jeg en stor del af min skoletid smed min mad ud (nu var det selvfølgelig også dengang med kedelige taskevarme rugbrødsmadder), så ved at bare fordi der er en madpakke betyder det ikke nødvendigvis at den bliver spist.


Nej, det kan man absolut ikke være sikker på, og så går de ofte sultne fra bordet, da inst. jo så ikke har det store udvalg af reserver i køkkenet.
0
14 11 14
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Drop madpakken

Indlægaf Sorenspige » 5. apr 2016, 18:28

I min by er der kun en børnehave med madordning. Alle andre institutioner (forældrebestyrelser) har fravalgt det.

Så her har vi ikke et reelt valg. Vi kan ikke få plads i institutionen, da den ligger uden for vores distrikt og dermed også rent praktisk ville være et uklogt valg.
Senest rettet af Sorenspige 5. apr 2016, 18:31, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Drop madpakken

Indlægaf Mittemis » 7. apr 2016, 09:24

I min søns vuggestue er der madordning. Og jeg ELSKER det. Det er 90-100% økologisk, vegetarisk og frisklavet. De har en ansat i køkkenet, som bager boller hver morgen, så de får alle mulige lækre retter hver dag. Det er meget forskellige grøntsagstærter, lasagner, supper osv. Og så er der altid grøntsagsstænger og frugt til formiddags og eftermiddagsmaden. Altså udover en eller anden form for boller eller brød.
Jeg stoler på at maden er mere varieret og mere økologisk end vi serverer derhjemme.

Min søn er kræsen og småtspisende generelt. Men de melder tilbage fra vuggestuen at han spiser godt deroppe. Så jeg kunne ikke være gladere. De siger at der er meget i det sociale med at se de andre børn spise noget, så gør de det også nærmest uden at tænke over det.

Og det er ikke for at sige at reel kræsenhed ikke eksisterer. Men jeg stoler på at de finder alternativer i vuggestuen de dage hvor et barn ikke kan lide noget af det som bliver serveret.

Når han skal videre i børnehave og skole osv, så vil jeg gerne have ham i institutioner med (velfungerende) madordning.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Drop madpakken

Indlægaf milisa » 24. apr 2016, 10:41

HappyPaww skrev:Enig, og det tror jeg også de gør i lagnt de fleste tilfælde.

Der findes forældre, der holder deres børn fast i en kræsenhed, fordi de selv er kræsne, og aldrig præsenterer dem for andet end det, de selv kan lide. Og i de tilfælde ville det da netop være rigtig sundt, at lade børnene opleve andre typer af mad, for det ses altså rigtig tit, at de pludselig er meget mere "modige", når de andre børn spiser det, og der ikke er så meget fokus på at "nu skal de altså spise", som der tit kan blive derhjemme. Min dreng har da dage i vuggestuen, hvor han kun spiser kogt pasta osv., men han sulter altså ikke, da der netop altid er brød, pasta, gnavegrønt eller andet, som børnene kan vælge, når de absolut ikke vil spise hovedretten.

Jeg må indrømme, at jeg vitterligt ikke kan forstå modviljen mod gode, sunde madordninger...


Min modvilje er principiel, fordi jeg er jo faktisk helt enig i alle argumenterne for madordning - især med det fokus du nævner herover. Men der er "et eller andet", der skurer i mine ører, når jeg som forældre fratages muligheden for at bestemme, hvad mit barn skal spise. Jeg er fx også imod sukkerpolitikker - selvom jeg jo ikke går ind for at fylde unger med sukker.
1
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 11:32

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.


Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.


Ikke altid. Jeg ville gerne have bh med madordning til vores yngste barn, men da man skal ønske 3 børnehaver (og få 1, hvis man er heldig) og vi var nødt til at se på åbningstid /beliggenhed også, så har vi fået en bh uden madordning. Vi overlever, dog.


Det var mest ment på udsagnet at der ikke var nogen der reelt var trætte af deres madordning, for vi vil f.eks. ikke have madordning, og søger derfor dem uden. Har en følelse af at der er flere uden end med, og derfor er det nemt at undgå når man ønsker det, hvor det kan være sværere at tilvælge hvis man ønsker det. Så ja, dem der er modstander af madordning er ofte dem der ikke har prøvet det i og med at man jo går uden om det hvis man er modstander af det.
Og i hvert fald i kbh er det til at finde 3 uden som er okay (selvom vi har en vi helst vil have, men nu har vi også mulighed for at starte lidt senere i børnehave hvis det er det der kræves for at få netop den).
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Drop madpakken

Indlægaf Lilleluftballon » 24. apr 2016, 11:45

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.


Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.


Ikke altid. Jeg ville gerne have bh med madordning til vores yngste barn, men da man skal ønske 3 børnehaver (og få 1, hvis man er heldig) og vi var nødt til at se på åbningstid /beliggenhed også, så har vi fået en bh uden madordning. Vi overlever, dog.


Det var mest ment på udsagnet at der ikke var nogen der reelt var trætte af deres madordning, for vi vil f.eks. ikke have madordning, og søger derfor dem uden. Har en følelse af at der er flere uden end med, og derfor er det nemt at undgå når man ønsker det, hvor det kan være sværere at tilvælge hvis man ønsker det. Så ja, dem der er modstander af madordning er ofte dem der ikke har prøvet det i og med at man jo går uden om det hvis man er modstander af det.
Og i hvert fald i kbh er det til at finde 3 uden som er okay (selvom vi har en vi helst vil have, men nu har vi også mulighed for at starte lidt senere i børnehave hvis det er det der kræves for at få netop den).


Vi kunne så ikke i KBh finde 3 med madordning i vores bydel med den åbningstid, vi skal bruge - så det er altså ikke så sort/hvidt.
Vi overlever, men i Lillesøsters bh er der andre forældre som os, der simpelthen ikke fik et tilbud med madordning.

I vores kommune er der intet valg og jeg kender ingen der er utilfredse ...
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Drop madpakken

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 11:54

Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Rakel skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
Jeg synes, både i den virkelige verden, og i denne tråd, at dem der har noget imod madordningerne, ikke har prøvet det. Så det er mest baseret på fordomme, og oplevelser man har haft for 30 år siden.
Kender i hvert fald ingen der er reelt trætte af deres madordninger.


Men f.eks. i Kbh er nogle med og andre uden, folk der ikke vil have det søger selvfølgelig de steder uden. Dermed vil dem der har prøvet det jo ofte være folk der er glade for det, de har jo selv tilvalgt det fra start. Og ligeledes vil dem der ikke ønsker det også være dem der ikke har prøvet det.


Ikke altid. Jeg ville gerne have bh med madordning til vores yngste barn, men da man skal ønske 3 børnehaver (og få 1, hvis man er heldig) og vi var nødt til at se på åbningstid /beliggenhed også, så har vi fået en bh uden madordning. Vi overlever, dog.


Det var mest ment på udsagnet at der ikke var nogen der reelt var trætte af deres madordning, for vi vil f.eks. ikke have madordning, og søger derfor dem uden. Har en følelse af at der er flere uden end med, og derfor er det nemt at undgå når man ønsker det, hvor det kan være sværere at tilvælge hvis man ønsker det. Så ja, dem der er modstander af madordning er ofte dem der ikke har prøvet det i og med at man jo går uden om det hvis man er modstander af det.
Og i hvert fald i kbh er det til at finde 3 uden som er okay (selvom vi har en vi helst vil have, men nu har vi også mulighed for at starte lidt senere i børnehave hvis det er det der kræves for at få netop den).


Vi kunne så ikke i KBh finde 3 med madordning i vores bydel med den åbningstid, vi skal bruge - så det er altså ikke så sort/hvidt.
Vi overlever, men i Lillesøsters bh er der andre forældre som os, der simpelthen ikke fik et tilbud med madordning.


Som jeg skrev er det nemmere at undgå end at tilvælge. Jeg skrev jo netop at det kan være svært at få hvis man ønsker det, hvor det er nemere at undgå hvis man ikke ønsker det :) Og derfor kan dem der ikke vil have det nemt undgå det, og derfor bygger det måske på fordomme for dem der ikke ønsker det, i og med de ikke prøver det :)
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Drop madpakken

Indlægaf Lulu » 24. apr 2016, 12:33

Jeg tænker først og fremmest (som mor) ingen madpakker = :love:

Men jeg ville nu ikke ønske at skulle indføre madordning i min søns institution, hvis det betød maden kom udefra.

Kom der en "kogekone" (kald personen der bliver ansat til at lave mad hvad du vil) fast i institutionen og lavede mad, og måske endda hvor nogle af de større børnehavebørn kunne komme med ud og hjælpe, ville jeg være mega fan.
Jeg går ikke super meget op i økologi, eller andre "specielle" madvaner, så bare det at der ville være et udbud af forskelligt mad og så nødløsningen med rugbrød i køleskabet til dem der ikke ville spise af den hjemmelavede mad den dag ville være ganske fin for mig. Åh jeg ville elske det. Jeg hader allerede nu at smøre madpakker, og med en søn på to år er der godt nok lang tid til at han er gammel nok til at smøre dem selv :tie:
1

Tilbage til "Forældre"