At pendle - hvad fungerer?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. apr 2016, 22:23

Både min mand og jeg pendler for at komme på job.
Det var et valg vi tog, da vi stod og havde behov for en større bolig, vi vægtede større og billigere bolig, tæt på bedsteforældre. Bevidste om at det betød alene morgner for vores ældste børn, og længere dage i institution for vores 2 yngste.
Vi er begge enormt glade for vores jobs, så vi havde ikke nogen intentioner om at lede efter nye, og vi er da på det det 1½ år der er gået heller ikke nået at blive trætte af det.

Jeg må faktisk indrømme at jeg NYDER at pendle. Selvom jeg er B-menneske, så står jeg altså gerne op kl. 5.20 for at køre hjemmefra kl. 6.10, mit arbejde er i den grad det værd! Og jeg elsker at køre bil, turen generer mig på ingen måde. Jeg hygger med mig, nyder at kunne tænke mine egne tanker, hører radio osv. Faktisk slapper jeg af med at køre bil, så det er en god start på dagen for mig.
Ligeledes nyder jeg hjemturen, det er fedt at have den der times tid for sig selv, ryste arbejdsdagen af sig, tænke egne tanker, høre radio-avis og være orienteret om hvad der sker omkring mig. Det er skønt at have sådan en times mig-tid, hvor jeg ikke skal forholde mig til andet end trafikken, og den bruger jeg nu ikke voldsomt meget krudt på.

Men det hører da også med i vores valg, at mit arbejde er inden for døgnområdet. Og at min 37 timers stilling nok nærmere er 32 reelle timer på job. I blandede vagter, dog primært morgen, men også døgnvagter og 1-2 arbejdsdage hver 2. weekend, og jeg har 1-2 gange pr. måned en dobbeltvagt med 14-16 timers arbejde i et hug. Plus jeg har mulighed for at overnatte hos min søster der bor tæt på, eller overnatte på job.
Det sparer mig altsammen for en del kørsel, og i weekends og om aftenen er turen meget hurtigere kørt pga. der ingen trafik er.

Havde jeg ikke været så glad for mit job som jeg er, så havde jeg da nok kigget efter noget tættere på.
Men vi trives alle med at det er som det er.

Før havde vi 10-15 minutters kørsel i bil til vores arbejdspladser.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf sigge » 7. apr 2016, 12:00

Jeg har ca. 50 minutter hver vej i bil, og det, synes jeg ikke, er slemt. Skulle jeg med offentlig transport ville det tage mig over 2 timer hver vej pga. dårlige forbindelser, og det ville jeg ikke orke i ret lang tid.

Jeg har tidligere i en kort periode pendlet med tog mellem Holstebro og Silkeborg, det tog 2-2½ time hver vej inkl. at gå til og fra stationen i hver ende. Det var simpelthen for hårdt; nogle dage var jeg nærmest kun hjemme for at spise, sove, gå i bad og tage afsted igen. Så jeg var lykkelig, da jeg fandt en lejlighed i Silkeborg efter 3 måneder. Jeg ville muligvis godt have kunnet holde afstanden ud, hvis jeg havde haft mulighed for selv at køre i bil. For en stor del af ulempen ved offentlig transport er det, som Daine også nævner, med forbindelser, der ikke passer, så man har ½-1 times ventetid (=spildtid) undervejs. Desuden kører tog og busser i det hele taget ikke så ofte her i Jylland, og det gør det nødvendigt altid at skulle indrette sig efter kørepalener, for hvis man lige bliver på jobbet de der 5 minutter længere for at svare på et spørgsmål el.lign., betyder det, at man kommer 1 time senere hjem, fordi man så først kan komme med det næste tog.

Men altså, hvis man kan slippe for skift, og hvis tog/bus kører rimeligt ofte, kan det være ganske fint at pendle med offentlig transport. Jeg kan godt nogle gange savne at sidde og læse, lave sodoku el.lign. under transporten. Men jeg elsker den frihed i forhold til køreplaner, som det giver at have min egen bil. Alligevel ville jeg nok ikke ønske at have ret meget mere end en times transport hver vej. Jeg ville føle, at jeg fik for lidt ud af mine aftener, hvis jeg var hjemme meget senere end kl. 17.
0
You can't spell awesome without me.
gro71
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3261

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf gro71 » 7. apr 2016, 12:10

Jeg pendler mellem Taastrup - Østerbro. Det tager vel ca. 45 minutter, inkl. gang til og fra S-toget. Nu har jeg gjort det i over 15 år, så det er blevet en vane og generer mig egentlig ikke, for jeg bruger tiden på at læse eller blunde. Jeg tager så også cyklen med 2-3 gange om ugen og cykler de ca. 23 km hjem. Det er en god tur, og det tager ikke meget længere end en god times tid.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf JoyNips » 7. apr 2016, 20:01

Jeg skal fra Østerbro til Valby. Små 8 km, tager 25-40 minutter uanset om det er cykel, bil eller offentlig transport.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Mulan » 7. apr 2016, 20:14

Altså.. Jeg må indrømme at alt under 1 times transport, for mig, slet ikke er pendlen. Det er bare forventeligt og alt under 30 minutters transporttid er bare luksus. :gruble:
9
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Delfin » 7. apr 2016, 20:31

Selve turen kunne gøres på ca. 5 kvarter, men pga at togtider og arbejdstider ikke passede sammen, har jeg brugt 1½ time hver vej gennem et par år.
Det er nu skåret ned til knap en time den ene vej og 3 kvarter den anden vej, efter min arbejdsplads er flyttet. Desværre har jeg stadig problemet med togtider om aftenen. Hvis jeg tager næste tog kommer jeg ca. 3 minutter for sent, og det går jo ikke hver dag, så derfor det kvarter ekstra der. Det er et helvede i cykelvognen om morgenen, men de fleste står heldigvis af ved 3. stop.

Jeg har ikke rigtigt noget arbejde, der kan laves i toget, så jeg bruger tiden på at læse, hækle, bare sidde eller småblunde lidt. Jeg gider ikke sidde med næsen i mobilen på turen, som jeg ser rigtig mange af de andre passagerer gør.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. apr 2016, 20:38

Mulan skrev:Altså.. Jeg må indrømme at alt under 1 times transport, for mig, slet ikke er pendlen. Det er bare forventeligt og alt under 30 minutters transporttid er bare luksus. :gruble:


Sådan har jeg det også, selvom jeg er i en branche, hvor den typiske mødetid er 7.30.

Jeg vil faktisk foretrække at have en vis transporttid, da jeg helst ikke vil arbejde på en skole i mit eget kvarter. Jeg vil gerne kunne tage ud at handle, gå en tur, osv. uden at risikere at møde forældre eller elever, når jeg har fri. Jeg har en veninde, der var SFO-leder to gader fra sit hjem, og det var på nogle punkter dødens pølse.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Delfin » 7. apr 2016, 20:50

Pendle betyder jo egentlig bare: rejse regelmæssigt frem og tilbage mellem to steder, typisk mellem hjem og arbejdssted
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pendle

men jeg lægger vist både transporttid og afstand til grund for, om jeg kalder det pendle. Jeg får da befordringsfradrag, så SKAT må vel mene, at jeg pendler, selvom jeg er nået ned på 3/4 - 1 time i tid
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Mani » 8. apr 2016, 04:15

Mulan skrev:Altså.. Jeg må indrømme at alt under 1 times transport, for mig, slet ikke er pendlen. Det er bare forventeligt og alt under 30 minutters transporttid er bare luksus. :gruble:

Jeg har 30 minutter og det er intet problem what-so-ever, men derfor kategoriserer jeg det stadig som at pendle.
Min kommune putter mig i kategorien pendler, fordi jeg ikke arbejder her i kommunen - og Skat giver mig befordringsfradrag pga. afstanden.

Og en 1/2 time hver vej kan i højeste grad betyde noget i en presset børnefamilie (ikke aktuelt for os).
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. apr 2016, 04:22

Jeg har aldrig haft et job med mindre end 20 minutters kørsel i bil. Nu har jeg så det dobbelte, men det er stadig ikke at pendle/rejse i min verden.

Skulle man fra min by til Aarhus hver dag, ville det være rigtig pendlen for mig.

Men jeg har før oplevet, at der er stor forskel på det, alt efter hvor man kommer fra. For mig ligger Fårup Sommerland og Saltum Strand jo nærmest i baghaven, mens flere københavnske venner syntes, der var VILDT langt. Der er omkring 25 km, og det varer så 20 minutter.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Daine » 8. apr 2016, 04:56

Altså, jeg har et pendlerkort. Ergo er jeg pendler, selvom jeg kun rejser en kort strækning :D
Jeg forbinder nu heller ikke det at være pendler med at skulle rejse langt hver dag, mere at det er den konstante ting der er hver dag. Som Delfin skriver, betyder det jo bare at rejse mellem to steder og sådan har jeg også altid forstået ordet.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. apr 2016, 06:06

Men hvis pendling bare skal forstås som en rejse mellem to steder, spørger TS i virkeligheden om, hvorvidt det fungerer at arbejde udenfor hjemmet, og det, tror jeg ikke, er meningen med tråden.

Dermed ikke sagt at man kun må fortælle om sin transport til og fra arbejde, hvis ruten er længere end X km; jeg kan bare ikke se problemet i at have forskellige definitioner på, hvornår man føler, at vejen på job er en faktor i sig selv, om det så er på en positiv eller negativ måde.
1
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Little_Woman » 8. apr 2016, 06:57

Jeg tror jeg tænker på pendling som en rejse over en længere strækning/tidsrum, men kan da godt se, at vi har meget forskellige opfattelser af det :) Det er jo fint!

Jeg har 6-7 km, det tager mig ca 30 min at cykle - det betragter jeg som almindelig transporttid til job; ikke som pendling. Og det er en god følelse af luksus, for mig, at kunne tage jernhesten og vide hvornår jeg er fremme, uden risiko for forsinkelser eller afbrydelser, som det kan ske ex med toget.

Dejligt at høre jeres erfaringer - jeg arbejder lidt med at åbne op for, at der er andre muligheder end at bo klods op og ned af sit job; det er godt at få masseret sin opfattelse af tingene nogen gange.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Mani » 8. apr 2016, 08:22

Little_Woman skrev:Jeg tror jeg tænker på pendling som en rejse over en længere strækning/tidsrum, men kan da godt se, at vi har meget forskellige opfattelser af det :) Det er jo fint!

Jeg har 6-7 km, det tager mig ca 30 min at cykle - det betragter jeg som almindelig transporttid til job; ikke som pendling. Og det er en god følelse af luksus, for mig, at kunne tage jernhesten og vide hvornår jeg er fremme, uden risiko for forsinkelser eller afbrydelser, som det kan ske ex med toget.

Dejligt at høre jeres erfaringer - jeg arbejder lidt med at åbne op for, at der er andre muligheder end at bo klods op og ned af sit job; det er godt at få masseret sin opfattelse af tingene nogen gange.

Jeg bruger 30 minutter på 45 km hver vej - og tænker det både som ganske almindeligt, men også som en form for pendling. Min mand bruger 1 time og 100 km hver vej - og brugte tidligere 1 time på en langt kortere distance i Kbh.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: At pendle - hvad fungerer?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 8. apr 2016, 08:42

Jeg havde fast nattevagt engang ca. 70 km. fra hvor jeg bor, så der blev købt bil (det var ikke muligt med det offentlige at komme frem og tilbage på de tidspunkter med mindre jeg ville bruge ca. 4½ time den ene af vejene).
Heldigvis var det motorvej det meste af vejen, uheldigvis skulle jeg ind mod Århus om morgenen, så det kunne edderhyleme være en langsommelig affære.
Jeg gjorde det i et år så gad jeg ikke det mere. Et fælles regionalt ansættelsesstop i min branche var så også ophørt så det var let at få job igen (uden nattevagter, joy!).
Senest rettet af Velvet-Goldmine 8. apr 2016, 09:58, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Livets forhold"