Borgerløn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Borgerløn?

Indlægaf Purple Haze » 8. apr 2016, 09:08

Dette emne var oppe og vende i en anden tråd.

Personligt er jeg for borgerløn.
Med den forudsætning at det (selvfølgelig) undersøges ordentligt :
- hvad satsen skal være - herunder hvordan man forholder sig til inflation,
- hvordan det skal administreres - skal der fx betales skat, og hvis ikke, hvordan giver man så fx kommuner tilskud i stedet for "skatteindkomst",
- hvilke tilskud det stadig skal være muligt at få og hvilke ydelser borgerløn erstatter? - fx pensioner betalt af staten, kontanthjælp, tilskud fra staten til dagpenge, bistandshjælp, SU mv.
- hvem der skal have det - er det kun danske statsborgere? Incl danske statsborgere der ikke bor i DK? Skal der være en Aldersgrænse? Borgerløn i stedet for børnebidrag? Evt som en differentieret borgerløn med lavere sats til børn?
- hvordan det rulles ud - tænker at det fx vil være oplagt at starte med at erstatte folkepensionen med borgerløn i første omgang, så øvrige pensioner, derefter evt aldersbetinget med en udruldning til alle (der ikke allerede får) i aldersgrupper i 10 års intervaller, dvs først 60-70 så 50-60 osv)

Alt i alt rimelig komplekst, men tror at de menneskelige gevinster (og også økonomiske på sigt) vil være helt fantastiske.

Velvet-Goldmine skrev:
Æble skrev:Hvorfor skal os der godt gider arbejde betale for at andre kan gå og dangdere den?


Borgerløn som koncept er til ALLE, også dem som arbejder.
Der er lavet forsøg med det i andre lande, og det viser sig faktisk at folk får langt større incitament til både at opstarte selvstændige virksomheder OG arbejde mere i vanligt arbejde.
Der var meget meget få mennesker der kun levede af borgerløn, for de havde det her konstante sikkerhedsnet under dem, til at udforske alle mulige former for indtjening - det var en megasucces! Folk følte en tryghed, og tryghed giver mindre stress = færre sygemeldinger = mere arbejde og pengebesparelse på sygdom.
Der blev også sparet gevaldige summer i den offentlige administration til forvaltning af kontanthjælp, aktivering og alt det hejs der koster millioner og millioner på landsplan, så dybest set er det helt gak IKKE at gøre det, men i en liberal ideologi er det jo fyfy desværre.
Jeg synes det er et genialt koncept!

Der er lidt resultater af forsøg i Canada her (som ellers blev afsluttet før tid pga. ændring i politisk ledelse)
http://www.dominionpaper.ca/articles/4100
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Borgerløn?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 8. apr 2016, 09:15

Der eksisterer en verdensomspændende forening, og den danske afdeling har forsøgt at give et bud på mange af spørgsmålene i Dansk regi (hvad er det for noget, hvad er fordelene, kan det overhovedet implementeres, er der råd til det osv):

http://basisindkomst.dk/hvad-er-basisindkomst/

http://basisindkomst.dk/category/fordele-ved-basisindkomst/

http://basisindkomst.dk/category/ofte-stillede-spoergsmaal/

http://basisindkomst.dk/category/indfoerelse-af-basisindkomst/
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Borgerløn?

Indlægaf Hunkat » 8. apr 2016, 09:18

Jeg ved ikke hvor jeg står i spørgsmålet men jeg kunne godt tænke mig mere information. Det er måske naivt men jeg forestiller mig det er der vi ender på en eller anden måde hvis ikke konkurrencesamfundene skal kollapse i et forsøg på at være forrest altid. Og så når robotter for alvor overtager arbejdet.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Borgerløn?

Indlægaf HappyPaww » 8. apr 2016, 09:39

Skumfidusen skrev:Jeg er arg modstander af borgerløn. Jeg kan godt forstå man gerne vil have dem, men jeg ville eddermame blive vrøvlet, hvis jeg skulle betale skat til at andre kan få det. Hvis man ikke har lyst til at arbejde, så må man finansiere det selv. Ikke på vilkår vil jeg gide spytte mine penge i sådan et system.

Jeg er med her, selvom jeg godt nok stemmer rødt :D

Jeg synes vi har et helt fair skatte- og socialsystem, og jeg synes vitterligt at man må yde før man kan nyde. Det kan ikke være rigtigt, at man bare kan gå rundt og dangdere den i årevis for sin "borgerløn", uden at gøre noget for den.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Borgerløn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. apr 2016, 09:46

HappyPaww skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg er arg modstander af borgerløn. Jeg kan godt forstå man gerne vil have dem, men jeg ville eddermame blive vrøvlet, hvis jeg skulle betale skat til at andre kan få det. Hvis man ikke har lyst til at arbejde, så må man finansiere det selv. Ikke på vilkår vil jeg gide spytte mine penge i sådan et system.

Jeg er med her, selvom jeg godt nok stemmer rødt :D

Jeg synes vi har et helt fair skatte- og socialsystem, og jeg synes vitterligt at man må yde før man kan nyde. Det kan ikke være rigtigt, at man bare kan gå rundt og dangdere den i årevis for sin "borgerløn", uden at gøre noget for den.



Helt enig.
Jeg synes vores velfærdssamfund er ganske fint, og logisk, skruet sammen.
Der er understøttelse til de der periodisk eller livsvarigt har behov for dette. Man kan få arbejdsløsheds- og sygedagpenge i en periode, man kan få kontanthjælp, man kan tilkendes førtidspension.
Jegt kunne måske ønske mig et bedre sikkerhedsnet over de der ufrivilligt er uarbejdsdygtige, og at man i nogle tilfælde ikke er så tilbageholdende med førtidspensionerne.
Og jeg kunne ønske mig at man kunne "fredes" i systemet for et par år, og få lov til at blive rask.


Men jeg synes vores model altid skal gøre det at være lønmodtager til noget attraktivt.
Og det ses jo bl.a. nu, effekterne af at man skruede ned for kontanthjælpen til unge, hvorfor mange flere er i job eller er igang med en uddannelse. Jeg tror på at vi har brug for en gulerod - og den gulerod fratager man en del mennesker hvis de ved at de uanset hvad er sikret en grundindkomst, som de ikke skal kæmpe for, ikke skal stå til ansvar for.
Og jeg ønsker ikke at være medvirkende til at finansiere andres dovensskab.
Senest rettet af Madam Pomfrey 8. apr 2016, 10:15, rettet i alt 1 gang.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Borgerløn?

Indlægaf Wizzze » 8. apr 2016, 09:49

Der er endnu ingen der har kunnet fortælle mig hvordan en borgerløn skulle finansieres. Hvis det er med nuværende sociale midler, så ville borgerlønnen blive så lav at folk ikke kunne leve for den, og så er den vel meningsløs. Alternativet er at kun nogen skal have borgerløn, og så er det jo ikke borgerløn, eller også skal der tilføres mange flere midler og de kan kun komme et sted fra, dem der arbejder :tie: Så massiv omfordeling fra dem i job til alle andre, nej tak.
3
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Borgerløn?

Indlægaf fisken80 » 8. apr 2016, 10:26

Wizzze skrev:Der er endnu ingen der har kunnet fortælle mig hvordan en borgerløn skulle finansieres. Hvis det er med nuværende sociale midler, så ville borgerlønnen blive så lav at folk ikke kunne leve for den, og så er den vel meningsløs. Alternativet er at kun nogen skal have borgerløn, og så er det jo ikke borgerløn, eller også skal der tilføres mange flere midler og de kan kun komme et sted fra, dem der arbejder :tie: Så massiv omfordeling fra dem i job til alle andre, nej tak.


Tjah, der vil sandsynligvis kunne spares ret mange penge på følgende områder:

Jobcentre og Sygdomsbehandling.

Derudover vil flere starte selvstændig virksomhed og sætte ting i gang, fordi deres sikkerhed er større. Det vil skabe flere arbejdspladser og mere vækst.

Jeg er klart for, og jeg forstår ikke modstanden. Det er jo ikke ligefrem fordi systemet fungerer vildt godt som det er i dag, så hvorfor fanden ikke prøve noget helt andet og se hvad der sker?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Borgerløn?

Indlægaf Purple Haze » 8. apr 2016, 10:29

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Der er endnu ingen der har kunnet fortælle mig hvordan en borgerløn skulle finansieres. Hvis det er med nuværende sociale midler, så ville borgerlønnen blive så lav at folk ikke kunne leve for den, og så er den vel meningsløs. Alternativet er at kun nogen skal have borgerløn, og så er det jo ikke borgerløn, eller også skal der tilføres mange flere midler og de kan kun komme et sted fra, dem der arbejder :tie: Så massiv omfordeling fra dem i job til alle andre, nej tak.


Tjah, der vil sandsynligvis kunne spares ret mange penge på følgende områder:

Jobcentre og Sygdomsbehandling.

Derudover vil flere starte selvstændig virksomhed og sætte ting i gang, fordi deres sikkerhed er større. Det vil skabe flere arbejdspladser og mere vækst.

Jeg er klart for, og jeg forstår ikke modstanden. Det er jo ikke ligefrem fordi systemet fungerer vildt godt som det er i dag, så hvorfor fanden ikke prøve noget helt andet og se hvad der sker?



Det er også min holdning.
Det system vi har nu ser godt ud på papiret, men folk behandles virkelig dårligt, og så er der en absurd forskelsbehandling af folk.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Borgerløn?

Indlægaf Akehurst2 » 8. apr 2016, 10:39

Jeg vil ikke udelukke, at man i et samfund som det danske, hvor så mange står uden for arbejdsmarkedet, kunne frigøre virkelig mange midler ved at droppe alle de forskellige typer overførselsindkomst og hele det omsiggribende beskæftigelsescirkus, der vist mest bare er konkurrenceforvridende med alle de praktikker og løntilskud og ikke særlig egnet til at få nogen i job, men af samme grund som flere andre skriver, så vil jeg alligevel være imod det af den rent principielle grund, at vi ikke forsørger folk, der godt kan forsørge sig selv.

Og så kan jeg simpelthen ikke se, hvordan det skulle administreres i en så globaliseret verden, som vi lever i i dag.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Borgerløn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. apr 2016, 11:05

Purple Haze skrev:
Det er også min holdning.
Det system vi har nu ser godt ud på papiret, men folk behandles virkelig dårligt, og så er der en absurd forskelsbehandling af folk.


Det system vi har nu ER grundlæggende rigtig godt, trygt, sikkert.
Ja, der sker forskelsbehandling, ja nogle behandles virkeligt dårligt. Men i procent, så er det nu nok ikke så slemt endda, som indtrykket kan være, - der er trods alt mere kød på at fortælle de dårlige historier, fremfor de gode.

Der er dog ingen tvivl om at regler er til fortolkning, og at de forvaltes forskelligt fra kommune til kommune, hvorfor vi også har en social ankestyrelse, hvor man kan klage over afgørelser. Der er ingen tvivl om at kommunernes økonomier har været hårdt ramt, så de har strammet tommelskruerne lovligt meget for nogles vedkommende.
Men opstramninger på området har jo også fået reelt arbejds duelige ud af starthullerne, så de bliver selv forsørgende.

Som jeg selv skrev, så kunne jeg godt tænke mig at man ikke sad så fast på førtidspensionerne som man umiddelbart gør.
Og jeg kunne godt tænke mig at folk der har kæmpet med psykisk eller fysisk sygdom, kunne blive fredet i en given periode, så de ikke skal leve med den stress og belastning det i den grad udgør at skulle troppe op hos sagsbehandlere, og igen og igen forsvare at man er uarbejdsdygtig.
Der er ingen tvivl om at bureaukratiet indimellem sætter dagsorden, - men det kan man jo rette op på!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Borgerløn?

Indlægaf Tux » 8. apr 2016, 11:50

Borgerløn kunne godt være en idé, hvis alle på pensioner, dagpenge, kontanthjælp, tilskud osv. I samme omgang afskaffes, og den samtidig er på et så lavt niveau, at der kun er råd til det mest basale (lidt højere end SU niveau måske).

Men det er ikke det jeg ser der bliver argumenteret for, men derimod at man holder op med at stille krav til arbejdsløse, og stadig har en masse forskellige tilskud osv. Og det er en noget anderledes version (og langt langt langt dyrere) af borgerløn end den gængse..

Lad os endelig se på beskæftigelsesindsatsen og det sociale sikkerhedsnet, men den version af borgerløn der bliver diskuteret her, er slet slet ikke løsningen..
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Borgerløn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. apr 2016, 12:32

Tux skrev:Borgerløn kunne godt være en idé, hvis alle på pensioner, dagpenge, kontanthjælp, tilskud osv. I samme omgang afskaffes, og den samtidig er på et så lavt niveau, at der kun er råd til det mest basale (lidt højere end SU niveau måske).

Men det er ikke det jeg ser der bliver argumenteret for, men derimod at man holder op med at stille krav til arbejdsløse, og stadig har en masse forskellige tilskud osv. Og det er en noget anderledes version (og langt langt langt dyrere) af borgerløn end den gængse..

Lad os endelig se på beskæftigelsesindsatsen og det sociale sikkerhedsnet, men den version af borgerløn der bliver diskuteret her, er slet slet ikke løsningen..


Så dem der f.x. grundet handicap er førtidspensioneret, de skal have en lav månedlig ydelse, og dét er det??
De skal straffes fordi de ufrivilligt står uden arbejdsevne, og derfor udenfor arbejdsmarkedet?
De skal kun have råd til det allermest nødvendige og basale ?
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Borgerløn?

Indlægaf Akehurst2 » 8. apr 2016, 12:37

DD_81 skrev:
Tux skrev:Borgerløn kunne godt være en idé, hvis alle på pensioner, dagpenge, kontanthjælp, tilskud osv. I samme omgang afskaffes, og den samtidig er på et så lavt niveau, at der kun er råd til det mest basale (lidt højere end SU niveau måske).

Men det er ikke det jeg ser der bliver argumenteret for, men derimod at man holder op med at stille krav til arbejdsløse, og stadig har en masse forskellige tilskud osv. Og det er en noget anderledes version (og langt langt langt dyrere) af borgerløn end den gængse..

Lad os endelig se på beskæftigelsesindsatsen og det sociale sikkerhedsnet, men den version af borgerløn der bliver diskuteret her, er slet slet ikke løsningen..


Så dem der f.x. grundet handicap er førtidspensioneret, de skal have en lav månedlig ydelse, og dét er det??
De skal straffes fordi de ufrivilligt står uden arbejdsevne, og derfor udenfor arbejdsmarkedet?


Borgerløn kan lyde så besnærende i forhold til det med at det giver en grundlæggende sikkerhed, der fx kan anspore til opstart af selvstændig virksomhed, eller give plads til folk, der ikke magter (eller ønsker) et sædvanligt fast fuldtidsjob, hvor de kan have en kortere ansættelsestid, løsere ansættelser eller flere deltidsjobs (eventuelt også for på sigt at kunne magte et fuldtidsjob) - og hvor det så må formodes, at det samlede resultat for samfundet kan være positivt. Men det kræver ganske rigtigt, at borgelønnen sættes ganske lavt, og der vil være en voldsom og urimelig forringelse for dem, der ikke har (og måske aldrig har haft) en arbejdsevne og ikke vil få det, for de vil ende på et eksistensminimum eller nok snarere under.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Borgerløn?

Indlægaf Mani » 8. apr 2016, 12:39

DD_81 skrev:
Tux skrev:Borgerløn kunne godt være en idé, hvis alle på pensioner, dagpenge, kontanthjælp, tilskud osv. I samme omgang afskaffes, og den samtidig er på et så lavt niveau, at der kun er råd til det mest basale (lidt højere end SU niveau måske).

Men det er ikke det jeg ser der bliver argumenteret for, men derimod at man holder op med at stille krav til arbejdsløse, og stadig har en masse forskellige tilskud osv. Og det er en noget anderledes version (og langt langt langt dyrere) af borgerløn end den gængse..

Lad os endelig se på beskæftigelsesindsatsen og det sociale sikkerhedsnet, men den version af borgerløn der bliver diskuteret her, er slet slet ikke løsningen..


Så dem der f.x. grundet handicap er førtidspensioneret, de skal have en lav månedlig ydelse, og dét er det??
De skal straffes fordi de ufrivilligt står uden arbejdsevne, og derfor udenfor arbejdsmarkedet?
De skal kun have råd til det allermest nødvendige og basale ?

Hvis der stadig skulle være forskellige satser til fx. handicappede/pensionister/etc ville det jo i al fald ikke betyde nogen større administrativ besparelse, som jeg ser det.
Og det er blandt andet en af årsagerne til, at jeg ikke kan se, hvordan det skulle kunne fungerer,.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Borgerløn?

Indlægaf Torn » 8. apr 2016, 13:08

Jeg ser et rigtig stort potentiale og mange muligheder i en borgerløn. Hvordan og hvorledes, den skal udformes, har jeg endnu ikke begreb om, men jeg følger med i den interessante debat og mener klart, at det er en debat, der er værd at tage på Folketinget også.

Jeg har ikke noget imod, at enkelte, der er i stand til at arbejde men ikke ønsker det, får mulighed for at drive den af. Det er alligevel for dyrt at forsøge at få dem ud på arbejdsmarkedet. Samtidigt kunne de mange, der reelt søger er job, undgå stigma og spildtid på jobcentre. De, der er ufrivilligt jobløse, fx pga. sygdom, slipper for at ende i en fælde som kontanthjælp.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"