Testamente

Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente

Indlægaf Aesel82 » 8. apr 2016, 04:14

Delfin skrev:Jeg har kun en tvangsarving, så det giver lidt sig selv, så jeg har ikke et testamente. Måske burde jeg lave et, så pengene ikke ender i statskassen, hvis vi begge skulle dø i den samme ulykke, men der bliver ikke den store arv efter mig, så måske er det ligemeget.


Danseprinsesse skrev:
Hvis vi begge dør, vil vores barn stå til at arve omkring 5 mio., og det havde vi en god snak med advokaten om. På den baggrund har vi valgt at båndlægge arven, til han fylder 25 år. Han skal dog havde mulighed for at hæve et beløb pr. måned, fra han fylder 18 år - et beløb der skal være en støtte, men som man ikke kan leve af alene.
Vi har talt om, hvorvidt det er "barsk" at styre arven på den måde - det er jo umuligt at vide på forhånd, om det nu også er den rigtige løsning, og hvordan vores barn ville forvalte sådan en formue som helt ung. Men vi synes begge, det er en god beslutning. Det mest tungvejende for mig er, at jeg ønsker, han får en almindelig ungdom/studietid - også økonomisk - og de erfaringer, det bringer med sig.


Har I overvejet, om hans økonomiske værge skal have mulighed for at hæve mindre summer, hvis I dør, inden han bliver 18 år? En plejefamilie får selvfølgelig plejevederlag, men de vil fortrinsvis gå til forsørgelse. Lidt ekstra penge kunne gå til fx at give ham den pc, rejse e.a., som I måske selv ville have givet ham.


Man har i hvert fald mulighed for at bestemme i testamentet, at den, der får forældremyndigheden over barnet skal have udbetalt et beløb hver måned til hjælp til barnets underhold.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Testamente

Indlægaf Mi55y » 8. apr 2016, 09:01

Jeg bør få det gjort. Eller jeg har faktisk skrevet mine ønsker ned, men der er intet formaliseret. Ville sådan et hjemmelavet dokument med personlige ønsker gælde nogen steder?

Sagen er den, at jeg ikke har nogle børn og efter eget valg ikke har et forhold til min biologiske far. Det skal derfor være min mor, der arver størstedelen (såfremt jeg smutter tidligt) og lidt til mine søskende og niece også. Jeg vil gerne undgå, at min bio-far, som aldrig har løftet en finger for mig og ikke betalte børnepenge i sin tid, får del i arven efter mig.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Testamente

Indlægaf girl_beat » 8. apr 2016, 09:08

Ballademager skrev:Vores er lavet så det også gælder, hvis vi gifter os. Vi gav ca 4000 for at få det lavet.

On topic, så var vores formål at sikre hinanden bedst muligt, bl.a. så længstlevende arver mest muligt. Man slipper ikke for arveafgiften som ugift (og vores advokat var ret klar i mæglet om, at ægteskab er den bedste måde at sikre hinanden på), men det var vigtigt for os at sikre, at den efterladte kan blive i huset, hvis det værst tænkelige skulle ske.

Vores formål er også at sikre hinanden bedst muligt, så længstlevende fx kan blive boende i vores fælles bolig, hvis man ønsker det. Derudover skal særbørns arv begrænses mest muligt, hvis de vælger at skifte straks efter forælderens død (altså, hvis denne går bort først). Det er lige en tand mere komplekst og prekært, når der er ikke-fællesbørn med i billedet.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Testamente

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. apr 2016, 17:27

Delfin skrev:Jeg har kun en tvangsarving, så det giver lidt sig selv, så jeg har ikke et testamente. Måske burde jeg lave et, så pengene ikke ender i statskassen, hvis vi begge skulle dø i den samme ulykke, men der bliver ikke den store arv efter mig, så måske er det ligemeget.


Pengene ender ikke nødvendigvis i statskassen, bare fordi du ikke har tvangsarvinger. Tvangsarvinger er din ægtefælle, og dine børn og deres evt. børn (arveklasse 1). Men der er mange andre arvinger, der står til at arve, hvis du ikke har tvangsarvinger. Forældre, søskende, niecer og nevøer i arveklasse 2, og bedsteforældre, morbror, moster, farbror og faster i arveklasse 3.

Er der intet testamenter, arver arveklasse 1. Er der ingen personer i arveklasse 1, går man videre til arveklasse 2. Er der ingen der heller, går man videre til arveklasse 3. Er der heller ingen der, så arver staten først der.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente

Indlægaf Aesel82 » 8. apr 2016, 17:45

Mi55y skrev:Jeg bør få det gjort. Eller jeg har faktisk skrevet mine ønsker ned, men der er intet formaliseret. Ville sådan et hjemmelavet dokument med personlige ønsker gælde nogen steder?

Sagen er den, at jeg ikke har nogle børn og efter eget valg ikke har et forhold til min biologiske far. Det skal derfor være min mor, der arver størstedelen (såfremt jeg smutter tidligt) og lidt til mine søskende og niece også. Jeg vil gerne undgå, at min bio-far, som aldrig har løftet en finger for mig og ikke betalte børnepenge i sin tid, får del i arven efter mig.


Nej, dine ønsker gælder ikke, hvis de ikke er formaliseret gennem enten en notarpåtegning, påtegning af vidner eller hvis det kan karakteriseres som et nødtestamente, hvad det nok er tvivlsomt det kan i dit tilfælde.

Et notartestamente er klart at foretrække, da der samtidig gemmes en kopi i notarialarkivet, som automatisk sendes til skifteretten ved din død. Det er altså ikke nødvendigt, at dine arvinger skal være i besiddelse af det originale testamente, ligesom et vidnetestamente evt. kan anfægtes alt efter, hvem der har underskrevet som vidner.

Hvis du ikke ønsker din far skal arve, så skal du have et testamente (i hvert fald så længe han lever), ellers vil arven efter dig tilfalde ham og din mor med 50 % til hver. Hvis en af dem er døde, så tilfalder deres 50 % dine søskende.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Testamente

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. apr 2016, 17:50

Mi55y skrev:Jeg bør få det gjort. Eller jeg har faktisk skrevet mine ønsker ned, men der er intet formaliseret. Ville sådan et hjemmelavet dokument med personlige ønsker gælde nogen steder?


Kun hvis det er et nødtestamente, og de gælder kun, hvis man skriver dem under den overbevisning, at man er relativt nær døden - fx fordi man er meget syg eller kommet slemt til skade. Derfor gælder de også kun i 3 måneder, og så udløber de.

Men du kan lave et vidnetestamente selv. Det kræver at to uvildige personer underskriver det umiddelbart efter dig selv. De indestår ikke for noget du skriver, de bevidner bare at du er tilpas fornuftig og rationel, i det øjeblik, du underskriver - deraf navnet. Vidnerne må ikke være inhabile, så de må ikke være familie eller begunstigede i testamentet. Vidnerne skal også selv være almindeligt fornuftige. Mens ellers er der relativt små formkrav til et testamente. Det kan skrives på en serviet, post-it eller i et worddokument. Det afgørende er, at du ikke skriver noget der strider mod loven og at vidnerne og underskrifterne lever op til kravene.

Faren er, at man får skrevet nogle ting ind, som strider mod lovgivningen, og så kan testamentet helt eller delvist gøres ugyldigt. Det er også nemmere for de efterladte at gøre indsigelse med succes. Derfor er for de fleste bedre at gå til en advokat eller jurist først, medmindre man gider sætte sig ordentligt ind i arvelovgivningen.

Sagen er den, at jeg ikke har nogle børn og efter eget valg ikke har et forhold til min biologiske far. Det skal derfor være min mor, der arver størstedelen (såfremt jeg smutter tidligt) og lidt til mine søskende og niece også. Jeg vil gerne undgå, at min bio-far, som aldrig har løftet en finger for mig og ikke betalte børnepenge i sin tid, får del i arven efter mig.


Hvis du ikke har børn eller ægtefælle, så arver dine biologiske forældre halvdelen hver, hvis der ikke er testamente. Men så længe du ikke har børn eller ægtefælle, så kan du testamentere 100 % over din arv, dvs. du kan give din mor, søskende og niece præcis den procentdel som du ønsker.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 8. apr 2016, 17:56

Advocatus-Diaboli skrev:
Delfin skrev:Jeg har kun en tvangsarving, så det giver lidt sig selv, så jeg har ikke et testamente. Måske burde jeg lave et, så pengene ikke ender i statskassen, hvis vi begge skulle dø i den samme ulykke, men der bliver ikke den store arv efter mig, så måske er det ligemeget.


Pengene ender ikke nødvendigvis i statskassen, bare fordi du ikke har tvangsarvinger. Tvangsarvinger er din ægtefælle, og dine børn og deres evt. børn (arveklasse 1). Men der er mange andre arvinger, der står til at arve, hvis du ikke har tvangsarvinger. Forældre, søskende, niecer og nevøer i arveklasse 2, og bedsteforældre, morbror, moster, farbror og faster i arveklasse 3.

Er der intet testamenter, arver arveklasse 1. Er der ingen personer i arveklasse 1, går man videre til arveklasse 2. Er der ingen der heller, går man videre til arveklasse 3. Er der heller ingen der, så arver staten først der.


Åh det vidste jeg da i grunden godt. Tak for at minde mig om det.
Så behøver jeg ikke gøre noget
0
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Testamente

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. apr 2016, 18:19

Danseprinsesse skrev:Har du oprettet et testamente og med hvilket formål?

Vi har været ved at få tilpasset vores testamente til ny livssituation - barn på vej - og synes det kunne være spændende at høre, hvilke overvejelser I har gjort/hvilke beslutninger I har truffet i den henseende.


Jeg har lavet mit eget testamente, og fået et notarstempel på. Jeg har skrevet det ind i min kalender, så jeg en gang i kvartalet hiver det frem til gennemsyn, så jeg kan se at det stadig matcher mine ønsker. Hvis der skal laves ændringer, laver jeg dem og går op og får et nyt stempel. (Jeg har set alt for grelle eksempler på hvad der kan ske, når man ikke ajourfører sit testamente - især når det viser sig at den lede eksmand/-kone arver næsten det hele)

Derudover har jeg også lavet en "min sidste vilje". Der har jeg taget stilling til alt, når jeg engang skal dø. Hvor og hvordan jeg skal begraves/kremeres, gravsted, påklædning, hvilken kiste/urne, gravøl, salmevalg, osv. Der er passwords/pinkoder til alt hvad der kræver passwords/pinkoder, en liste over hvor de forskellige passwords/pinkoder gælder henne. En liste over alle de profiler og brugernavne, jeg har rundt omkring på nettet, så de kan blive slettet. En liste over abonnementer og den slags, der skal opsiges. En liste over personer der skal orienteres om min død.

Den er så integreret med mit testamente på den måde, at jeg har fået et advokatfirma til at sørge at det bliver udført, så familien ikke kan stoppe det. (Det er trods alt MIN sidste vilje, og ikke deres). Vi var et par stykker på studiet, der besluttede at lave et par af den slags gensidige aftaler, og nogle af dem sidder i de store advokatfirmaer i dag. Dels fordi det ikke er alle tingene der rager min familie, dels fordi jeg satser på at de har travlt med sørge (jeg er faktisk rigtig likeable irl), og dels fordi jeg ikke har 100 % tillid til at de udfører de dele, som de personligt er uenige i. Der er også afsat penge nok i testamentet til at få udført de ting, som ikke er betalt på forhånd.

Min sidste vilje er ikke med notarstempel, men en liste som jeg opbevarer herhjemme. Den opdateres efter behov, og er til gennemsyn en gang hver måned. Jeg sender en back up af listen til advokaten en gang om måneden, i de måneder der har været opdateringer, så den ikke går tabt i brand eller ved virus.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 8. apr 2016, 18:39

Advocatus-Diaboli skrev:

Derudover har jeg også lavet en "min sidste vilje". Der har jeg taget stilling til alt, når jeg engang skal dø. Hvor og hvordan jeg skal begraves/kremeres, gravsted, påklædning, hvilken kiste/urne, gravøl, salmevalg, osv. Der er passwords/pinkoder til alt hvad der kræver passwords/pinkoder, en liste over hvor de forskellige passwords/pinkoder gælder henne. En liste over alle de profiler og brugernavne, jeg har rundt omkring på nettet, så de kan blive slettet. En liste over abonnementer og den slags, der skal opsiges. En liste over personer der skal orienteres om min død.

Den er så integreret med mit testamente på den måde, at jeg har fået et advokatfirma til at sørge at det bliver udført, så familien ikke kan stoppe det. (Det er trods alt MIN sidste vilje, og ikke deres). Vi var et par stykker på studiet, der besluttede at lave et par af den slags gensidige aftaler, og nogle af dem sidder i de store advokatfirmaer i dag. Dels fordi det ikke er alle tingene der rager min familie, dels fordi jeg satser på at de har travlt med sørge (jeg er faktisk rigtig likeable irl), og dels fordi jeg ikke har 100 % tillid til at de udfører de dele, som de personligt er uenige i. Der er også afsat penge nok i testamentet til at få udført de ting, som ikke er betalt på forhånd.

Min sidste vilje er ikke med notarstempel, men en liste som jeg opbevarer herhjemme. Den opdateres efter behov, og er til gennemsyn en gang hver måned. Jeg sender en back up af listen til advokaten en gang om måneden, i de måneder der har været opdateringer, så den ikke går tabt i brand eller ved virus.



Det har jeg også gået og barslet med, men jeg har ikke helt så meget tjek på det som dig endnu. Jeg har ikke behov for at tvinge mine pårørende til at gøre noget på en bestemt måde, og jeg er pænt ligeglad med, hvordan jeg bliver begravet, men det kan være en kæmpehjælp for dem, at de nødvendige papirer o.a. er lige til at gå til og samlet på et sted.

Facebook har i øvrigt en funktion, hvor man kan give pårørende adgang til enten at lukke profilen eller omdanne den til mindeside efter eget valg, så behøver de ikke en kode og kan dermed heller ikke tilgå pb'er. Det har datter og jeg lavet gensidigt. Koder til ting hun ikke har behov for for at lukke ned, får hun ikke. Min mail kan fx bare gå til de evige internetmarker.
0
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Testamente

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. apr 2016, 18:52

Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev: Jeg har ikke behov for at tvinge mine pårørende til at gøre noget på en bestemt måde.


Jeg tvinger dem da heller ikke til at gøre noget på en bestemt måde? Faktisk skal de slet ikke foretage sig noget.

Facebook har i øvrigt en funktion, hvor man kan give pårørende adgang til enten at lukke profilen eller omdanne den til mindeside efter eget valg, så behøver de ikke en kode og kan dermed heller ikke tilgå pb'er. Det har datter og jeg lavet gensidigt. Koder til ting hun ikke har behov for for at lukke ned, får hun ikke. Min mail kan fx bare gå til de evige internetmarker.


Jeg har profiler, kontoer, og lign. på en lang række steder udover Fjæssingen. Så det hjælper mig ikke rigtigt at de har den funktion.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 8. apr 2016, 18:55

Advocatus-Diaboli skrev:
Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev: Jeg har ikke behov for at tvinge mine pårørende til at gøre noget på en bestemt måde.


Jeg tvinger dem da heller ikke til at gøre noget på en bestemt måde? Faktisk skal de slet ikke foretage sig noget.

Facebook har i øvrigt en funktion, hvor man kan give pårørende adgang til enten at lukke profilen eller omdanne den til mindeside efter eget valg, så behøver de ikke en kode og kan dermed heller ikke tilgå pb'er. Det har datter og jeg lavet gensidigt. Koder til ting hun ikke har behov for for at lukke ned, får hun ikke. Min mail kan fx bare gå til de evige internetmarker.


Jeg har profiler, kontoer, og lign. på en lang række steder udover Fjæssingen. Så det hjælper mig ikke rigtigt at de har den funktion.


Ja det har de fleste af os nok, så det er selvfølgelig ikke nok med fb. Det var bare ment en serviceoplysning til dem, der måtte have behov for det.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 8. apr 2016, 18:58

Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Delfin skrev:
Advocatus-Diaboli skrev: Jeg har ikke behov for at tvinge mine pårørende til at gøre noget på en bestemt måde.


Jeg tvinger dem da heller ikke til at gøre noget på en bestemt måde? Faktisk skal de slet ikke foretage sig noget.


Facebook har i øvrigt en funktion, hvor man kan give pårørende adgang til enten at lukke profilen eller omdanne den til mindeside efter eget valg, så behøver de ikke en kode og kan dermed heller ikke tilgå pb'er. Det har datter og jeg lavet gensidigt. Koder til ting hun ikke har behov for for at lukke ned, får hun ikke. Min mail kan fx bare gå til de evige internetmarker.


Jeg har profiler, kontoer, og lign. på en lang række steder udover Fjæssingen. Så det hjælper mig ikke rigtigt at de har den funktion.


Ja det har de fleste af os nok, så det er selvfølgelig ikke nok med fb. Det var bare ment en serviceoplysning til dem, der måtte have behov for det.


Hov jeg overså det ene svar. Så har jeg nok bare misforstået din formulering: "dels fordi jeg ikke har 100 % tillid til at de udfører de dele, som de personligt er uenige i"
0
14 11 14
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Testamente

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. apr 2016, 19:03

Delfin skrev:
Hov jeg overså det ene svar. Så har jeg nok bare misforstået din formulering: "dels fordi jeg ikke har 100 % tillid til at de udfører de dele, som de personligt er uenige i"


Ja, hvis jeg ikke havde sat advokatfirmaet til at sørge for at tingene skete på min måde, så ville familien jo skulle stå for bl.a. kontakt med bedemanden, og andre praktiske ting. Jeg har oplevet flere arvinger, som fuldstændigt har skidt på afdødes ønsker om en bestemt kiste, gravsten eller dødsannonce i den avis, som afdøde holdt hele voksenlivet. De valgte i stedet for det billigste af det billigste, eller undlod helt dødsannoncen, fordi at det var spild af penge efter deres mening, eller for at der var mere tilbage af arven til dem.

Selvom man tror man kender sin familie og sine nærmeste, så viser de næsten med garanti helt nye sider af sig selv, når arven skal fordeles.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 8. apr 2016, 19:41

Advocatus-Diaboli skrev:
Delfin skrev:
Hov jeg overså det ene svar. Så har jeg nok bare misforstået din formulering: "dels fordi jeg ikke har 100 % tillid til at de udfører de dele, som de personligt er uenige i"


Ja, hvis jeg ikke havde sat advokatfirmaet til at sørge for at tingene skete på min måde, så ville familien jo skulle stå for bl.a. kontakt med bedemanden, og andre praktiske ting. Jeg har oplevet flere arvinger, som fuldstændigt har skidt på afdødes ønsker om en bestemt kiste, gravsten eller dødsannonce i den avis, som afdøde holdt hele voksenlivet. De valgte i stedet for det billigste af det billigste, eller undlod helt dødsannoncen, fordi at det var spild af penge efter deres mening, eller for at der var mere tilbage af arven til dem.

Selvom man tror man kender sin familie og sine nærmeste, så viser de næsten med garanti helt nye sider af sig selv, når arven skal fordeles.


OK, det var sådan noget, jeg mente, at jeg ikke vil tvinge igennem, da jeg er jævnt ligeglad. Jeg har da en ide om, at jeg helst vil begraves og bare i plænen med en sten, men hvis min datter virkelig gider passe et rigtigt gravsted, skal hun da bare slå sig løs.


Oh ja, det kan være grimt.
0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Testamente

Indlægaf avdotja » 8. apr 2016, 22:14

Danseprinsesse skrev:Vi var egentlig ret afklarede med formålet, da vi kontaktede advokaten, men under mødet dukkede der nogle ting op, vi skulle tage stilling til, som vi slet ikke havde tænkt over. Så vi lyttede til advokatens forslag og råd her og har så efterfølgende læst det igennem og talt om det hjemme.

Det væsentligste for os var, at testamentet skal sørge for, at den længstlevende af os arver mest muligt efter den anden, dvs. vi har reduceret vores kommende barns arv til tvangsarven.

Det vi ikke lige havde talt om inden var, hvad vi ønsker der skal ske, hvis vi begge dør, inden han er blevet voksen. Jeg er glad for, vi har taget stilling til det nu.
Vi har fået lavet et børnetestamente og haft nogle rigtig gode snakke om det - vi mangler bare at tale med min bror og søster, som vi har valgt skal stå i testamentet, inden de endeligt bliver skrevet i.

Hvis vi begge dør, vil vores barn stå til at arve omkring 5 mio., og det havde vi en god snak med advokaten om. På den baggrund har vi valgt at båndlægge arven, til han fylder 25 år. Han skal dog havde mulighed for at hæve et beløb pr. måned, fra han fylder 18 år - et beløb der skal være en støtte, men som man ikke kan leve af alene.
Vi har talt om, hvorvidt det er "barsk" at styre arven på den måde - det er jo umuligt at vide på forhånd, om det nu også er den rigtige løsning, og hvordan vores barn ville forvalte sådan en formue som helt ung. Men vi synes begge, det er en god beslutning. Det mest tungvejende for mig er, at jeg ønsker, han får en almindelig ungdom/studietid - også økonomisk - og de erfaringer, det bringer med sig.

Er det ikke sent? Jeg kan godt forstå at I ikke mener han skal have 5 mio udbetalt den dag han fylder 18 år, men hvis han går den lige vej er han færdig med universitetet som 23-årig - vælger han at blive sygeplejerske eller håndværker måske allerede som 21-22 årig. Jeg tænker bare at pengene ville være rare at have hvis han stod og skulle købe lejlighed efter endt uddannelse f.eks.?
0

Tilbage til "Privatøkonomi"