Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. apr 2016, 19:25

Har du taget stilling til din sidste vilje, og hvordan?
Har du planlagt din begravelse, taget stilling til hvor, kremering eller begraves, skal du på kirkegården, eller skal din aske spredes?
Har du planlagt salmerne, og hvad der skal være til "kaffen" bagefter?
Er der planer for hvilket tøj, farve på kisten?

Jeg har ikke gjort min andre overvejelser, end at jeg gerne vil kremeres.
Gravsted har jeg ikke noget ønske om, og den del ønsker jeg faktisk at lade være op til mine børn, jeg vil ikke forpligtige dem til at skulle komme og passe et gravsted, men har de brug for et sted at "besøge mig" så er det sådan det skal være.
Salmer, der er da et par stykker jeg ville foretrække, men de er ikke vigtige i den grad, så det er ikke relevant at nedskrive.
Jeg har ikke behov for styring med hvordan tingene skal forløbe, se ud, osv.

Måske så det anderledes ud hvis jeg var alvorlig syg og havde kort tid tilbage, så kunne jeg helt sikkert godt finde på at planlægge mere detaljeret, og klargøre ting, fordi det er en process i erkendelsen af at mit timeglas snart var løbet tør, men også for at lette min familie for det praktiske i deres sorg.

men sådan grundlæggende, så har jeg altså først planer om at tage afsted når jeg er tudse gammel, og virkelig mæt af dage, og hvor min død ikke bliver en stor tyngende sorg, men noget der er okay, fordi tiden var til det - fordi det er sådan livet går.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf lulu-p » 8. apr 2016, 19:48

Nej det har jeg ikke. Men nu du spørger..

Jeg skal have en folkekirkelig begravelse.
Jeg skal kremeres.
Der må meget gerne synges "se nu stiger solen".

Basalt set er jeg nok ret ligeglad til den tid. Jeg stoler på at mine pårørende gør det i min ånd :-)
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Aima » 8. apr 2016, 19:50

Skumfidusen skrev:Eftersom jeg ikke har tænkt mig at deltage, synes jeg det må være mine efterladtes beslutninger. Jeg går virkelig ikke op i det. Min begravelse skal ikke holdes for min skyld og jeg har ikke lyst til at diktere hvordan den skal foregå.


Det samme, cirka. Jeg synes, mine efterladte skal gøre tingene, som de har det bedst med. Jeg vil brændes, men der har aldrig været tradition for andet i min familie. Ceremoni, blomster, salmer/sange, gravsted og alt det der, må de efterladte stå for, hvis de ønsker det.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf landsbytossen » 8. apr 2016, 20:28

Kirkegården, hvor jeg skal i jorden, er skrevet ind i mit testamente. I mindst 400 år har slægten været leverandør af døde til den kirkegård, og jeg er glad for at komme på kirkegården, så der er ingen tvivl om, hvor mine jordiske rester hører til. Jeg overvejer at købe gravstedet i god tid, fordi jeg så kan få en plads med udsigt.
Jeg havde en snak med præsten om mine ønsker, da det var tæt på at blive aktuelt. Så der ligger nogle papirer i præstegården.

Jeg har valgt 3 salmer, som betyder meget for mig og som næsten er blevet en tradition i familien.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15651
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21053

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf 2SHY » 8. apr 2016, 21:08

Jeg ved jeg gerne vil kremeres og jeg kunne godt tænke mig at der blev sunget "Nærmere Gud til dig" for den sang vi til min morfars begravelse sidste år efter mit valg. Jeg synes den er utrolig smuk. Jeg vil gerne have en hvid kiste og hvis jeg dør omkring november/december måned vil jeg have kisten dekoreret udelukkende med røde julestjerner. Det var kisten til den første begravelse jeg deltog i og det er til dato stadig noget af det smukkeste jeg nogensinde har set.

Ellers har jeg vist ikke så meget i tankerne. En overgang ønskede jeg at få spillet "Forever" af Queen



Men det er vist temmelig dyrt at få spillet musik der ikke er i salmebogen så alle ideer om at få spillet andet musik er droppet. Den er ellers virkelig smuk

Ellers er jeg ikke kommet videre med ønsker på den front. Jeg har forhåbentlig mange år at planlægge den slags i
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Elvispop » 8. apr 2016, 21:14

Nope.
De kan gøre hvad de vil, med mine jordiske rester. Jeg skal ikke bruge dem til noget.
Jeg (tror) at jeg har sørget for at det ikke bliver en folkekirke-begravelse, fordi jeg har meldt mig ud af den klub.
Derfor heller ingen salmer eller lovprisninger.
"Don't bring flowers after i'm dead."
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf kidkomb » 8. apr 2016, 22:33

Jeg er fuldstændig ligeglad. De må også gerne donere min krop til videnskaben.
Det synes jeg egentlig er en rar tanke.
Det er ikke mig der skal sørge og efterlades (Gud, hvor lyder det selvforherligende), så det må være helt op til dem, hvordan de vil have det bedst.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Novella » 8. apr 2016, 22:36

Ikke specielt. Jeg vil helst på skovkirkegården eller noget lignende og efterhånden blive dækket af anemoner. Det må gerne være Bededamerne, der tager sig af begravelsen. De laver fine ting. Nogen må også gerne synge en sang, men det er ikke vigtigt. Én, de godt kan lide. Jeg håber da, at mine unger og deres familier står der og vræler og krammer.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Annione » 8. apr 2016, 22:44

Jeg vil gerne brændes og have min aske kylet i havet. Ingen salmer, ingen begravelse. Men gerne en kæmpe fest for at fejre mit liv - jeg synes bedre om den afrikanske model, hvor man danser, griner og drikker.

Hvis nogen ønsker det, så vil jeg gerne have en sten et sted, i nærheden af vand. Så kan jeg komme og lytte, når jeg har tid.
6
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Hurrze » 9. apr 2016, 00:53

Ved hvad jeg godt vil. Vil gerne kremeres. Salmer, tale, farve på kiste og tøj er jeg lidt ligeglad med, er jo død der.... Har snakket med min far kort om det, men har ingen yngre familiemedlemmer, og det er rigeligt med tid at tænke over det, og fortælle det. Er jo kun 22. Har ikke engang fåey børn endnu. Det eneste jeg ved er jeg gerne vil kremeres. Bryder mig ikke om tanken med ting der æder mig, selvom det er mit lig... :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Æble » 9. apr 2016, 06:36

Nej det har jeg ikke. Ikke udover at jeg har givet tilladelse til fuld organdonation uden mulighed for pårørende at omgøre det.

Udover at jeg gerne vil give liv videre i form af organer og andet der måtte kunne bruges, er jeg ligeglad med hvad der sker. Jeg er det jo ikke. Alt hvad der sker er for de pårørendes skyld. Hvis de har brug for at synge salmer, så skal de gøre det, selvom jeg er meget antireligiøs.

Den eneste grund jeg skulle have til at skrive noget ned, er at det måske vil være nemmere for de efterladte end at skulle tage alle beslutningerne i den situation.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Wizzze » 9. apr 2016, 07:08

Jeg er ikke troende, så skal ikke i kirke med salmer. En god middag, med god vin, og lidt fællessang og dårlige jokes synes jeg ville være mere passende, og så skal jeg ikke begraves, men kremeres og min aske laves til en diamant, så jeg bliver her for evigt :-D
http://www.lifegem.com/

Så er der heller ikke en grav der skal passes og plejes, eller betales for i årevis, og jeg kan få lov at bo her til hverdag :love:
Billede
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Sophies-mor » 9. apr 2016, 07:22

Ja.
Der skal laves nogle få ændringer, men ellers er det planlagt.
Eks ønsker jeg under ingen omstændigheder en fyrretræskiste i naturlook!
Hvid eller sort til mig, tak.

Bortset fra ganske få justeringer er det klaret for 10-15 år siden.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Grissebassen » 9. apr 2016, 07:42

Nej, det har jeg ikke taget stilling til, og jeg tror heller ikke det bliver relevant for mig at tage stilling, udover at jeg gerne vil kremeres. Det yngste familiemedlem jeg har, er i 60'erne, så, i og med jeg ikke forventer at få børn, regner jeg ikke med at have familie tilbage, såfremt jeg dør en naturlig død.
Jeg ved at gode grunde ikke, hvordan mit forhold til mine venner er til den tid, og hvor mange af dem der vil være tilbage eller kommet til af nye. Men jeg regner da med, at der er en eller anden standardprocedure der følges, når en person uden pårørende kradser. I og med der formodentlig kun vil være venner tilbage, finder jeg det overflødigt at gøre noget ud af det, andet end hvad nu den der standardprocedure omfatter. Det tager kommunen sig vel af, går jeg ud fra, og jeg ser ingen grund til at besværliggøre det for dem. Skulle jeg have venner tilbage, synes jeg det er en for stor byrde at lægge på deres skuldre at afholde min begravelse og tage hensyn til mine ønsker. Men eventuelle fremmødte skal da være velkomne til at drikke en gravøl på min regning, hvis de har lyst.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Din sidste vilje - har du taget stilling til det.

Indlægaf Torn » 9. apr 2016, 14:47

Det er fuldstændig op til mine efterladte. Jeg har dog tilmeldt mig donation, så både hud, øjne og andet iøjnfaldent mangler nok på mig - så måske det er mere rart for dem at jeg bliver brændt.

Jeg er medlem af Folkekirken, så jeg tror, de vil begrave mig kristent, men jeg er ligeglad og det ved de godt.
0

Tilbage til "Livets forhold"