Og hvad så.....?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Og hvad så.....?

Indlægaf annella » 9. apr 2016, 05:55

Kode: Vælg alt

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/familieliv/ECE3149447/nannas-konfirmation-koster-50000-kroner/


Familien Larsen er en af de cirka 50.000 danske familier, der skal holde konfirmation i år, og den kan godt skrive under på, at sådan en fest koster penge - de kommer til at bruge cirka 50.000 kroner plus gaven til datteren, Nanna. -

Vi har at gøre med en generation, som rent ud sagt er vant til at få i hoved og røv.

Suzette Munksgaard, ungdomsforsker



Og hvad så, hvis omtalte konfirmation koster ca. 50.000 kr - er det noget, vi skal forarges over?


Det forarger ikke mig, hvis forældrene har råd til det, er det vel deres privatsag, hvor meget de vil betale for konfirmation, og Suzette Munkgsgaards udtalelse om en generation, "som rent ud sagt er vant til at få i hoved og røv", er da muligvis rigtig, men tiderne har forandret sig fra dengang, jeg blev konfirmaret til i dag, hvor mange forældre sikkert har flere penge til rådighed end for bare 30-40 år siden.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. apr 2016, 06:18

Næ.
I min familie er det ikke ualmindeligt med en kuvertpris på 1000 kr., hvis man til store begivenheder går ud og betaler sig fra alt, og det er jo alene for mad og drikke. Jeg mener overhovedet ikke, at det er et must for at få en god fest; det er efter min erfaring bare ikke så usædvanligt, som det ofte bliver gjort til og derfor heller ikke i sig selv et tegn på, at folk er forskruede i hovedet eller ekstremt velhavende.
Det er i den forbindelse også lidt underligt, synes jeg, at det altid er konfirmationerne, der bliver trukket frem, mens bryllupper og fødselsdage til samme pris sjældent problematiseres. Eller dyre rejser til eksotiske destinationer. Eller designkøkkener. Eller...

Det er ikke, fordi jeg ikke kan se nogle potentielle sociale faldgruber i tendensen til dyrere fester for børn og unge, men det er jo ikke tematikken her. Den er nærmere, om konfirmanden tager skade af en så dyr fest, og nej, det mener jeg ikke, at der er fare for.

I øvrigt oplyser artiklen, at den gennemsnitlige konfirmationsfest koster små 20.000 kr. eks. tøj og gave.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Mani » 9. apr 2016, 07:05

Her kommer konfirmationerne til at koste noget lignende - og det er ikke fordi konfirmanterne altid får alt hvad de peger på - men fordi vi som forældre har valgt at vi vil holde det ude. Vores sønner ville liges så gerne holde det hjemme eller i et forsamlingshus, hvor vi selv stod med det hele - men jeg vil ærlig talt også gerne bare selv kunne slappe sådan rimeligt af og nyde dagen.

Vi holder ofte fester og plejer selv at stå med det hele, men deres konfirmation er altså noget helt særligt for mig - og derfor betaler jeg mig gerne fra en del af arbejdet omkring den. Og så er vi jo så privilligerede, at vi har råd til at prioriterer en dyr konfirmationsfest.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Wizzze » 9. apr 2016, 07:36

Det er jo folks egne penge, så de må bruge dem som de vil, punktum.
Jeg håber bare personligt at pengene bruges på at give konfirmanden og familien en god dag, og ikke bruges for at sende signaler til naboer/omgangskreds. Jeg kender til konfirmationer hvor konfirmandens ønske til maden "ikke var fint nok", så forældrene overrulede hans ønsker, "for hvad ville gæsterne ikke tænke" :tie: Sådan noget synes jeg ikke om, for så handler det mere om at vise overskud/flashe velstand, end have en god og hyggelig fest.
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. apr 2016, 07:52

Jeg vil skyde på at min konfirmation i 1995 har kostet 10.000-15.000... Fra mad til tøj - alt inklusive - og det var ved at vælte budgettet, fordi vi var nødt til spare den slags eksorbitante beløb op gennem flere år! Noget buffet til omkring 30-35 mennesker, islagkager med stjernekastere til dessert, kaffe og kage, og noget lunt natmad, tilberedt og serveret af familiemedlemmer, der også var gæster, afholdt i boligselskabets festlokale, akkompagneret af tidens CD'er på midi-anlægget og mig selv iført et billigt jakkesæt og et par nye sko fra Din Tøjmand. Transporten fra kirken og hjem foregik i min morfars Skoda 130, der havde været forbi bilvasken til lejligheden.

Gavehøsten var 3.150 i kontanter, et brugt stereoanlæg der kunne afspille MC, CD og LP, en fotografiapparat til filmruller og en pengepung med en halvtredser i.

Jeg kunne dengang som i dag, sagtens have ønsket mig at min familie havde bedre råd - både til konfirmationen og til dagligdagen. Ikke på et ødselt niveau, men bare et par trin op, så jeg ikke var så tydeligt bagud i forhold til 90 % af mine klassekammerater. Alligevel kan jeg ikke få ondt i røven over at nutidens unge bruger 30K i snit på deres konfirmation. Det kan jeg sagtens unde dem.

Jeg kan godt forstå ønsket om at ville vise status på visse måder eller punkter. Personligt kan jeg dog ryste lidt på hovedet over at man gør det på den der skønhedskonkurrence-agtige måde, hvor man udstiller poderne i nærmest kunstige scenarier, hvor de næsten går catwalk op ad kirkegulvet i modetøj, og bagefter befordres i Ferrari eller helikopter hen til det gods, hvor de holder festen. Men det er nok fordi at jeg foretrækker diskret luksus.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf annella » 9. apr 2016, 08:46

Rakel skrev:Og som altid glemmer man (selv en forsker der burde vide bedre eller er fejlciteret), at der er mange familier, hvor der ikke bruges 50.000 kr på konfirmation og hvor årsindkomsten er lav og børnene ikke får i hoved/røv. Det sælger bare ikke på samme måde....


Hvorfor skal man absolut ikke glemme, at mange familier ikke har råd til at bruge 50.000 kr. på en konfirmation, bare fordi nogle har det?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2016, 09:28

Jeg synes egentlig bare folk skal de den max gas med deres konfirmationer, hvis det er det de har lyst til. Det er jo ikke en dyr fest der er skyld i hvis de unge vokser op og bliver vildt rich kids-agtige typer.

Egentlig synes jeg ikke 50.000 lyder specielt voldsomt, det er dyrt at holde store fester for mange mennesker - især hvis man ikke vil/kan stå for alt det praktiske selv, det løber hurtigt op.
Jeg forstår ikke at 50.000 for en konfirmation bliver anset som voldsomt dyrt, mens er bryllup til samme pris nærmest er billigt sluppet, til en konfirmation har man ofte haft noget længere tid til at spare op til festen.
0
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Purple Haze » 12. apr 2016, 08:58

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg vil skyde på at min konfirmation i 1995 har kostet 10.000-15.000... Fra mad til tøj - alt inklusive - og det var ved at vælte budgettet, fordi vi var nødt til spare den slags eksorbitante beløb op gennem flere år! Noget buffet til omkring 30-35 mennesker, islagkager med stjernekastere til dessert, kaffe og kage, og noget lunt natmad, tilberedt og serveret af familiemedlemmer, der også var gæster, afholdt i boligselskabets festlokale, akkompagneret af tidens CD'er på midi-anlægget og mig selv iført et billigt jakkesæt og et par nye sko fra Din Tøjmand. Transporten fra kirken og hjem foregik i min morfars Skoda 130, der havde været forbi bilvasken til lejligheden.

Gavehøsten var 3.150 i kontanter, et brugt stereoanlæg der kunne afspille MC, CD og LP, en fotografiapparat til filmruller og en pengepung med en halvtredser i.

Jeg kunne dengang som i dag, sagtens have ønsket mig at min familie havde bedre råd - både til konfirmationen og til dagligdagen. Ikke på et ødselt niveau, men bare et par trin op, så jeg ikke var så tydeligt bagud i forhold til 90 % af mine klassekammerater. Alligevel kan jeg ikke få ondt i røven over at nutidens unge bruger 30K i snit på deres konfirmation. Det kan jeg sagtens unde dem.

Jeg kan godt forstå ønsket om at ville vise status på visse måder eller punkter. Personligt kan jeg dog ryste lidt på hovedet over at man gør det på den der skønhedskonkurrence-agtige måde, hvor man udstiller poderne i nærmest kunstige scenarier, hvor de næsten går catwalk op ad kirkegulvet i modetøj, og bagefter befordres i Ferrari eller helikopter hen til det gods, hvor de holder festen. Men det er nok fordi at jeg foretrækker diskret luksus.


This!
Dog med nogle få undtagelser:
fik en spritny CD afspiller, nogle smykker og omkring 2.000 i gave.
tror bilen var mine forældres gamle Mazda.
Og så havde vi en "hygge-pianist" til at spille.

altså jeg kan da godt blive "overrasket over hvor mange penge der bruges og børnene får i gave - men det er ikke sådan jeg forages eller ikke under dem det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf icelady » 12. apr 2016, 09:02

Hvis folk vil bruge 50.000 på en konfirmation (og har råd til det) så kan det ikke sætte mit pis i kog.

Dog kan det irritere mig, at fordi nogle får en dyr fest, så tolker nogle det som ensbetydende med at HELE generationen er nogle der får alt serveret med en sølvske og et forgyldt hævekort i røven.

Det passer jo ikke.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf annella » 12. apr 2016, 09:03

icelady skrev:Hvis folk vil bruge 50.000 på en konfirmation (og har råd til det) så kan det ikke sætte mit pis i kog.

Dog kan det irritere mig, at fordi nogle får en dyr fest, så tolker nogle det som ensbetydende med at HELE generationen er nogle der får alt serveret med en sølvske og et forgyldt hævekort i røven.

Det passer jo ikke.


Selvfølgelig passer det ikke, men det er nu engang altid de 'dårligste' eksempler, der bliver fremhævet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf icelady » 12. apr 2016, 09:09

annella skrev:
Selvfølgelig passer det ikke, men det er nu engang altid de 'dårligste' eksempler, der bliver fremhævet.


Om det er dårlige eksempler ved jeg såmænd ikke. Og selvom det er de eksempler der fremhæves, så må folk jo gerne bruge deres sunde fornuft og tænke mere nuanceret over det.

Jeg tror desværre der sidder en lige så stor gruppe af socialt/økonomisk svage forældre som må give deres barn en skrabet konfirmation, som der sidder velhavende forældre, der kan give deres børn en drømmekonfirmation.
De svage hører man bare desværre sjældent om.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf vibbsen » 12. apr 2016, 10:39

Der skal mere til at forarge mig end at folk bruger 50.000 på en konfirmation...

Til gengæld så kan jeg godt - som icelady også er inde på - blive lidt forarget over den der tolkning med at der er tale om en hel generation af snot forkælede unger...Og at det er åh så uh så dyrt at holde konfirmation......For det synes jeg faktisk ikke er særlig repræsentativt eller en særlig god tolkning.......Navnlig ikke når man af grafikken i artiklen kan se at det faktisk kun er 12 % af festerne som koster mere end 30.000
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2016, 10:49

DetSorteCirkus skrev:Det er i den forbindelse også lidt underligt, synes jeg, at det altid er konfirmationerne, der bliver trukket frem, mens bryllupper og fødselsdage til samme pris sjældent problematiseres. Eller dyre rejser til eksotiske destinationer. Eller designkøkkener. Eller...



Jeg synes godt, an kan være mere opmærksom på konfirmationer end bryllupper og designerkøkkener af den grund, at konfirmationer er ungdomsfester, altså fester for nogen i en mere sårbar alder, som heller ikke har samme indflydelse på økonomiske muligheder og prioriteringer som den voksne, der vælger en dyr ferie, og fordi konfirmationer er "fællesfester" i den forstand, at den kirkelige handling er fælles, hvor det kan blive meget tydeligt, hvis der er ekstravagant tøj eller afhentning, hvor det rigtig kan ses, hvem der har brugt mest.

Og nej, jeg kan ikke forarges over de beskrevne beløb. Men jeg kan fx godt forstå præster, der forsøger at holde unges fokus på den kirkelige handling, det jo hovedsageligt bør være, og som søger at hindre, at der udspiller sig et veritabelt show med sportsvogne og helikoptere foran kirken. Hvordan folk holder festen og hvad de giver af gaver rager kun dem, men at kirken og det fælles rum om konfirmationen skal være rart for alle og have fokus på den åndelige del synes jeg er meget rimeligt.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 10:52

Jeg synes det er virkelig ligegyldigt. At folk bruger mange penge på sådan noget virker måske skørt for mig, men omvendt holder det hjulene kørende for dem som lever af at levere mad, sy kjoler, fotografere, leje biler ud osv. osv.

Hvis ingen nogensinde bruger penge på noget, så er der heller ingen som nogensinde tjener penge på noget, og det ville heller ikke være skidesmart.

Jeg tror ikke at der er blevet holdt fester for mig som kostede i nærheden af de beløb, men jeg kan alligevel ikke komme i tanke om at der manglede noget. Jeg havde en kjole på som var helt okay selvom den ikke var noget vildt, men jeg var så heller ikke tosset med kjoler. Vi lavede og serverede selv maden ved at låne ovne hos diverse naboer. Samme med stole og borde. Jeg tror at vi klippede nogle grene af et par blomstrende buske i haven, og det var så borddekoration. Jeg fik vel i omegnen af 3000kr i alt. Og vi havde det hyleskægt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Og hvad så.....?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. apr 2016, 11:32

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det er i den forbindelse også lidt underligt, synes jeg, at det altid er konfirmationerne, der bliver trukket frem, mens bryllupper og fødselsdage til samme pris sjældent problematiseres. Eller dyre rejser til eksotiske destinationer. Eller designkøkkener. Eller...



Jeg synes godt, an kan være mere opmærksom på konfirmationer end bryllupper og designerkøkkener af den grund, at konfirmationer er ungdomsfester, altså fester for nogen i en mere sårbar alder, som heller ikke har samme indflydelse på økonomiske muligheder og prioriteringer som den voksne, der vælger en dyr ferie, og fordi konfirmationer er "fællesfester" i den forstand, at den kirkelige handling er fælles, hvor det kan blive meget tydeligt, hvis der er ekstravagant tøj eller afhentning, hvor det rigtig kan ses, hvem der har brugt mest.

Og nej, jeg kan ikke forarges over de beskrevne beløb. Men jeg kan fx godt forstå præster, der forsøger at holde unges fokus på den kirkelige handling, det jo hovedsageligt bør være, og som søger at hindre, at der udspiller sig et veritabelt show med sportsvogne og helikoptere foran kirken. Hvordan folk holder festen og hvad de giver af gaver rager kun dem, men at kirken og det fælles rum om konfirmationen skal være rart for alle og have fokus på den åndelige del synes jeg er meget rimeligt.


Det tager jeg faktisk højde for her:
"Det er ikke, fordi jeg ikke kan se nogle potentielle sociale faldgruber i tendensen til dyrere fester for børn og unge.", hvorefter jeg skriver, at det for mig at se ikke er tematikken i denne tråd. Faktisk synes jeg, at casen i artiklen er et rigtig godt eksempel på, at en høj pris ikke behøver være lig med blær i og omkring kirken. Prisen kan også afspejle, at man fx. ønsker særlig mad og drikkevarer eller andet, som foregår indenfor den private fejrings fire vægge. Og den pågældende pige havde derudover fået en fest under alle omstændigheder og har forældre, der i starten ikke forstod hendes ønske om, at dagen skulle have et dybere indhold.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"