Testamente

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 9. apr 2016, 11:17

Delfin skrev:Jeg har kun en tvangsarving, så det giver lidt sig selv, så jeg har ikke et testamente. Måske burde jeg lave et, så pengene ikke ender i statskassen, hvis vi begge skulle dø i den samme ulykke, men der bliver ikke den store arv efter mig, så måske er det ligemeget.


Danseprinsesse skrev:
Hvis vi begge dør, vil vores barn stå til at arve omkring 5 mio., og det havde vi en god snak med advokaten om. På den baggrund har vi valgt at båndlægge arven, til han fylder 25 år. Han skal dog havde mulighed for at hæve et beløb pr. måned, fra han fylder 18 år - et beløb der skal være en støtte, men som man ikke kan leve af alene.
Vi har talt om, hvorvidt det er "barsk" at styre arven på den måde - det er jo umuligt at vide på forhånd, om det nu også er den rigtige løsning, og hvordan vores barn ville forvalte sådan en formue som helt ung. Men vi synes begge, det er en god beslutning. Det mest tungvejende for mig er, at jeg ønsker, han får en almindelig ungdom/studietid - også økonomisk - og de erfaringer, det bringer med sig.


Har I overvejet, om hans økonomiske værge skal have mulighed for at hæve mindre summer, hvis I dør, inden han bliver 18 år? En plejefamilie får selvfølgelig plejevederlag, men de vil fortrinsvis gå til forsørgelse. Lidt ekstra penge kunne gå til fx at give ham den pc, rejse e.a., som I måske selv ville have givet ham.


Hmm nej, det har vi faktisk ikke tænkt på. Det tror jeg lige vi skal snakke om. Tak. :)
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Testamente

Indlægaf Danseprinsesse » 9. apr 2016, 11:30

avdotja skrev:Er det ikke sent? Jeg kan godt forstå at I ikke mener han skal have 5 mio udbetalt den dag han fylder 18 år, men hvis han går den lige vej er han færdig med universitetet som 23-årig - vælger han at blive sygeplejerske eller håndværker måske allerede som 21-22 årig. Jeg tænker bare at pengene ville være rare at have hvis han stod og skulle købe lejlighed efter endt uddannelse f.eks.?


Det er rigtig svært at vide, hvordan han og hans liv udformer sig, så jo, det kan sagtens vise sig at være (for) sent. Jeg har selv tænkt på det i forhold til, hvis han f.eks. ønskede at studere i udlandet og bruge penge på det - så ville det da være ærgerligt, at pengene var låst.
Det er bare sådan lidt enten eller.
Og når vi kigger tilbage på os selv og på vores søskende og venner osv., så synes vi i hovedtræk, at 25 år er en fornuftig alder. Og så ønsker jeg som sagt også, at han kan gøre sig de samme erfaringer som andre unge, inkl. bo billigt under uddannelse/som nyuddannet.

Men det er bl.a. også derfor, vi har valgt, at den længstlevende skal kunne ændre frit i testamentet. For den hypotetiske situation, at min kæreste er død for mange år siden og jeg er dødssyg - og vores barn er 17 og har planlagt at blive pilot siden han var 4 og skal bruge en mio. til det - eller hvad den hypotetiske situation nu måtte være - så kan testamentet tilpasses, som det nu giver mening i situationen.
Lige nu, med et barn jeg ikke kender, så har jeg det godt med at vide, at han ikke får udbetalt en stor sum penge før han har været voksen et stykke tid - og hvis han ikke er moden nok til at håndtere det som 25-årig, så bliver han det nok aldrig. :)
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Testamente

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 11:36

^Ja, hvis man bare vidste hvordan ens barn udviklede sig fra starten af, så var det hele meget lettere :)

Personligt ville jeg godt kunne have håndteret 5 mio som 18-årig, men min bror (og vi har trods alt både samme mor og far) ville jeg nok ikke overlade 5 mio til, selv som 25-årig :S

Men forhåbentlig bliver det jo slet ikke aktuelt :)
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Testamente

Indlægaf Delfin » 9. apr 2016, 17:26

Danseprinsesse skrev:
avdotja skrev:Er det ikke sent? Jeg kan godt forstå at I ikke mener han skal have 5 mio udbetalt den dag han fylder 18 år, men hvis han går den lige vej er han færdig med universitetet som 23-årig - vælger han at blive sygeplejerske eller håndværker måske allerede som 21-22 årig. Jeg tænker bare at pengene ville være rare at have hvis han stod og skulle købe lejlighed efter endt uddannelse f.eks.?


Det er rigtig svært at vide, hvordan han og hans liv udformer sig, så jo, det kan sagtens vise sig at være (for) sent. Jeg har selv tænkt på det i forhold til, hvis han f.eks. ønskede at studere i udlandet og bruge penge på det - så ville det da være ærgerligt, at pengene var låst.
Det er bare sådan lidt enten eller.
Og når vi kigger tilbage på os selv og på vores søskende og venner osv., så synes vi i hovedtræk, at 25 år er en fornuftig alder. Og så ønsker jeg som sagt også, at han kan gøre sig de samme erfaringer som andre unge, inkl. bo billigt under uddannelse/som nyuddannet.

Men det er bl.a. også derfor, vi har valgt, at den længstlevende skal kunne ændre frit i testamentet. For den hypotetiske situation, at min kæreste er død for mange år siden og jeg er dødssyg - og vores barn er 17 og har planlagt at blive pilot siden han var 4 og skal bruge en mio. til det - eller hvad den hypotetiske situation nu måtte være - så kan testamentet tilpasses, som det nu giver mening i situationen.
Lige nu, med et barn jeg ikke kender, så har jeg det godt med at vide, at han ikke får udbetalt en stor sum penge før han har været voksen et stykke tid - og hvis han ikke er moden nok til at håndtere det som 25-årig, så bliver han det nok aldrig. :)


Nu blev jeg lige nysgerrig.
Det ser ud til, at der allerede i loven er taget højde for nogle af de ting.
Jeg formoder, at man også selv kan definere nogle formål, som han kan søge om at få udbetalt dele af arven til, men må jeres advokat vide.


http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6458

Velfærdssag

Hvis det er en velfærdssag for arvingen, kan Statsforvaltningen give tilladelse til frigivelse af den båndlagte arv til det konkrete formål.

Der kan for eksempel være tale om en velfærdssag, hvis frigivelsen sker til køb af bolig, uddannelse eller hjælp i forbindelse med sygdom.
0
14 11 14

Tilbage til "Privatøkonomi"