Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 10:16

Inspireret af, at der desværre er et par stykke her på debatten, som er blevet fyret for nyligt, spekulerede jeg på om der var nogen som havde lyst til at dele deres oplevelser? Både hvordan fyringen foregik, hvordan det påvirkede en samt hvordan man "rejste sig" efterfølgende?

Jeg har aldrig selv oplevet en rigtig fyring (har prøvet det som ung, f.eks. i forbindelse med at jeg fyldte 18 - det er dog ikke den slags jeg tænker på :)) men er bange for at jeg ville takle det dårligt. Både selve fyringen (hvis det var en personlig fyring, var det en "vi skal fyre 10% i afdelingen" eller endnu bedre: "vi lukker firmaet her i DK"-fyring ville jeg ikke være nær så påvirket).
Masser af folk bliver fyret, også folk jeg personligt synes er dygtige, fordi de af en eller anden grund ikke passer ind; selv har jeg har fået rigtig mange positive tilkendegivelser fra kollegaer, chefer og kunder - så hvis jeg blev fyret, burde jeg ikke tage det som et kæmpe slag mod mig og min faglighed, men alligevel - jeg tror det ville ramme min stolthed rigtig hårdt.

Jeg har ikke akasse og er under ingen omstændigheder berettiget til kontanthjælp, så ville ikke være underlagt krav om jobsøgning eller lignende og da jeg heller ikke er økonomisk afhængig af en lønindtægt, burde jeg have forholdsvis frie rammer - men jeg har altid haft et job. Ikke at have et; eller det vil faktisk være mere korrekt med ikke at vide hvornår jeg får et igen er lettere angstfremkaldende. 1-2-3 måneder er intet problem (hvem kunne ikke bruge lidt ekstra ferie?)) men tænk hvis man endte med at blive en af dem som gik i flere år? Det er forholdsvis let at få job indenfor mit område, men ironisk nok, vil det bare bidrage til stressen: det burde være en smal sag for en med dine kvalifikationer, så hvad er der i vejen med dig :s
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Purple Haze » 9. apr 2016, 10:28

Blev fyret 17 marts.
Det var som følge af en fyringsrunde.
Tager det ikke personligt, men synes de er godt dumme - jeg er ret dygtig til mit job, og er meget vidende om det jeg arbejde med, så synes det er tåbeligt at de ikke fyrede nogen af de mindre erfarende.
Men det er deres tab.

Blev nok mest af alt lettet. Synes de to måneder vi gik og ventede var hæslige, og hele den afdeling jeg arbejde for er væk, så ville under alle omstændigheder komme tilbage til et helt anderledes job.

Det er ikke voldsomt sjovt at være ledig, der følger nogle alvorlige bekymringer med.
Men håber jeg hurtigt kommer i job igen. Og har indtil nu, nok egentlig bare holdt ferie.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Myresluger » 9. apr 2016, 10:45

Jeg blev fyret i en "vi lukker dit område i Danmark" runde og var derfor 1 blandt 200. Så det kunne jeg selvfølgelig ikke tage personligt. Men det er alligevel et pres at vide at fra dato x har du ikke noget job. Firmaet gjorde rigtig meget for at hjælpe os og jeg nåede slet ikke at gå ledig - men en stor del af presset er også at man er nødt til at finde ET job, man kan ikke blive ved med at vente og håbe at drømme jobbet dukker op. Det gjorde at jeg endte med at tage et job, som jeg et par år tidligere havde sagt til en headhunter at jeg ikke ville have, da jeg ikke kunne lide chefen. Resultatet er at jeg har et job som jeg ikke trives i fordi min chef og jeg ikke ligefrem har god kemi! Heldigvis har jeg fået nyt job som jeg starter i den første!!
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 11:38

Purple Haze skrev:Blev fyret 17 marts.
Det var som følge af en fyringsrunde.
Tager det ikke personligt, men synes de er godt dumme - jeg er ret dygtig til mit job, og er meget vidende om det jeg arbejde med, så synes det er tåbeligt at de ikke fyrede nogen af de mindre erfarende.
Men det er deres tab.

Blev nok mest af alt lettet. Synes de to måneder vi gik og ventede var hæslige, og hele den afdeling jeg arbejde for er væk, så ville under alle omstændigheder komme tilbage til et helt anderledes job.

Det er ikke voldsomt sjovt at være ledig, der følger nogle alvorlige bekymringer med.
Men håber jeg hurtigt kommer i job igen. Og har indtil nu, nok egentlig bare holdt ferie.

Var det fordi du var dyrere at have gående end dem med mindre erfaring?
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 11:48

Myresluger skrev:Jeg blev fyret i en "vi lukker dit område i Danmark" runde og var derfor 1 blandt 200. Så det kunne jeg selvfølgelig ikke tage personligt. Men det er alligevel et pres at vide at fra dato x har du ikke noget job. Firmaet gjorde rigtig meget for at hjælpe os og jeg nåede slet ikke at gå ledig - men en stor del af presset er også at man er nødt til at finde ET job, man kan ikke blive ved med at vente og håbe at drømme jobbet dukker op. Det gjorde at jeg endte med at tage et job, som jeg et par år tidligere havde sagt til en headhunter at jeg ikke ville have, da jeg ikke kunne lide chefen. Resultatet er at jeg har et job som jeg ikke trives i fordi min chef og jeg ikke ligefrem har god kemi! Heldigvis har jeg fået nyt job som jeg starter i den første!!

Jeg er også bange for at jeg ville ende med at tage det første og bedste tilbud. Husker tydelig forskellen på da jeg søgte job første gang (hvor jeg naturligvis ikke havde et i forvejen) og så da jeg søgte videre. Det er så meget rarere at søge når man allerede sidder i et job og ved at man derfor kan sige "tak, men nej tak" hvis det viser sig alligevel ikke at være det efter en samtale.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf HappyPaww » 9. apr 2016, 11:57

Jeg blev fyret fra mit forrige job på et meget usagligt grundlag - pga. sladren fra en møg kælling det var højere i hierarkiet! Jeg blev kaldt ind til en samtale mandag morgen helt ud af det blå, og fik at vide, at jeg måtte pakke mine ting, og jeg var fritstillet :sur:

Det var et kæmpe chok og jeg blev virkelig ked af det :(

I min fritstillingsperiode søgte jeg vist 10-15 jobs og var til et par samtaler - og fik et efter en måneds tid på dagpenge. Så heldigvis kom Jeg rimelig nemt ud af situationen men det var godt nok ikke sjovt.

Jeg var i øvrigt tæt på at blive fyret fra det næste job efter 5 år - og var også i overvejelser om selv at sige stop, men der fik jeg heldigvis mit nuværende job, som jeg er super glad i :) Nu kan jeg endnu mere se at jeg aldrig skulle have blevet så længe i det gamle! Det er virkelig ikke det værd...
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 12:32

Nævnte I det i jeres cv/ansøgning når I søgte nye jobs? Altså at I var fritstillet?

Jeg ville nok undlade det og dermed reelt lade som om jeg skam var i job, men blot søgte videre (indtil en evt samtale). Men ved ikke om det ville blive betragtet som uærligt?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Æble » 9. apr 2016, 14:22

Jeg blev fyret for ca 7 år siden. Det har en del af en større fyringsrunde, så tog det ikke personligt og var egentlig gladere for at være en del af den store gruppe der skulle videre end den lille gruppe der skulle blive. Også fordi jeg fik et års løn i afskedsgave (bonus+kompensation fordi jeg var på barsel) + en masse aktier (som jeg nu har solgt men gav mig ca 300.000 kr)

Jeg vat som sagt på barsel og skrev ikke i mit CV at jeg var fyret. Det kom naturligt frem i jobsamtalerne når de spurgte hvorfor jeg søgte job. Fik job i min fritstillingsperiode, så har heldigvis ingen huller i mit CV så jeg kan selv vælge nu om jeg vil fortælle til samtaler at jeg har været fyret, det har jeg vist gjort en enkelt gang og det har ikke stillet mig ringere (fik jobbet).

Føler at det var heldige omstændigheder jeg blev fyret under. Både økonomisk og følelsesmæssigt og fordi jeg fik hurtigt nyt job. Derfor har jeg aldrig haft det dårligt med det.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Spjaerten » 9. apr 2016, 16:53

Hele firmaet blev lukket og rykket til udlandet.
Det er 5 år siden og kan faktisk ikke huske om jeg skrev noget om det i mine ansøgninger....
Men må ha skrevet jeg skulle flytte til København, da jeg sendte de første ansøgninger ud.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf HappyPaww » 9. apr 2016, 17:22

avdotja skrev:Nævnte I det i jeres cv/ansøgning når I søgte nye jobs? Altså at I var fritstillet?

Jeg ville nok undlade det og dermed reelt lade som om jeg skam var i job, men blot søgte videre (indtil en evt samtale). Men ved ikke om det ville blive betragtet som uærligt?

Nævn det ikke i dit cv, men svar ærligt, hvis du bliver spurgt til samtalen.

Jeg var så nervøs, da jeg efter jeg havde fået et mundtligt tilbud om jobbet, blev spurgt om referencer. Rungede endda til den chef der havde fyret mig og tudbrølede :lol: Han var trods alt meget flink, og sagde at han selvfølgelig ikke ville sige noget, der gjorde at jeg ikke kunne få jobbet - og det var da også det der skete heldigvis.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24647

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf LaScrooge » 10. apr 2016, 06:51

Jeg er blevet fyret fra mit sidste job, har skrevet om det i min Fucked up ledelse-tråd. Jeg havde det fint med det, fordi jeg synes min chef var en idiot uden en god grund til at afskedige mig. Det sagde intet om mig, min indsats, mine evner eller min faglighed, men alt om hende som leder og derfor har jeg rank ryg. Jeg ved dog, at det for nogen er mistænkeligt at man er blevet fyret, så det kan godt bekymre mig en smule. Jeg har løst det ved at finde en fortælling om det der dels ikke lyder illoyal, dels forklarer hvad uoverensstemmelserne der ledte til fyringen gik ud på og dels fremhæver nogle af mine styrker, bl.a. at jeg kan løfte mig op over min position på gulvet og forholde mig udfordringerne på et overordnet, analytisk niveau og komme med løsninger på både strukturelle problemer og driftsudfordringer, at jeg er engageret i min arbejdsplads, at jeg går i dialog, at jeg tager ansvar. At jeg er et handlingsmenneske og derfor heller ikke er typen der sidder på hænderne når jeg kan se at små justeringer her, en ændring i procedure dér kan løse nogle problemer, øge effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten og frigive ressourcer til andre opgaver.

Jeg får også sneget ind at det var mere eller mindre gensidigt, at jeg var blevet stillet noget bestemt i udsigt ved ansættelsen, som viste sig, ikke at kunne indfris og at jeg derfor også selv synes, at det var på tide at komme videre. Så virker det ikke helt så meget som om at det var mig, der var noget galt med, men at jeg vil og kan mere end jeg havde mulighed for i mit job.

I forhold til at finde et job bagefter, så kan jeg godt følge dig i dine bekymringer. Det er klart stressbetinget ikke at vide om det lykkes, og tanken om at have svært ved det knytter jo til følelsen af ikke at være attraktiv for en arbejdsgiver. Og det er et nederlag at blive fravalgt. Jeg tænker, at for dig er det en god idé at bruge dit netværk meget hvis du skulle bliv afskediget. Søg stillinger i virksomheder, institutioner og organisationer hvor du kender nogen, som kan lægge et godt ord ind for dig. Så er du mere eller mindre sikret at de i hvert fald læser din ansøgning, selv hvis du skulle falde på CV'et.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Purple Haze » 10. apr 2016, 14:00

avdotja skrev:
Purple Haze skrev:Blev fyret 17 marts.
Det var som følge af en fyringsrunde.
Tager det ikke personligt, men synes de er godt dumme - jeg er ret dygtig til mit job, og er meget vidende om det jeg arbejde med, så synes det er tåbeligt at de ikke fyrede nogen af de mindre erfarende.
Men det er deres tab.

Blev nok mest af alt lettet. Synes de to måneder vi gik og ventede var hæslige, og hele den afdeling jeg arbejde for er væk, så ville under alle omstændigheder komme tilbage til et helt anderledes job.

Det er ikke voldsomt sjovt at være ledig, der følger nogle alvorlige bekymringer med.
Men håber jeg hurtigt kommer i job igen. Og har indtil nu, nok egentlig bare holdt ferie.

Var det fordi du var dyrere at have gående end dem med mindre erfaring?


Nej, ikke voldsomt meget i al fald.
Det var fordi de lukkede afdelinger ned, og den afdeling jeg arbejde i lukkede, og så blev jeg fyret med de andre fra afdelingen.
Jeg kunne sagtens have udført de jobs som nogen af de mindre erfarende bestrider, men det ville betyde at jeg skulle skifte afdeling - og de har valgt ikke at gøre det på den måde.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Annione » 10. apr 2016, 15:37

Det var ikke rigtig en fyring, da jeg kun var vikar - men jeg havde en stilling som en anden skulle ind og dække. Jeg fik bare at vide, at jeg ikke skulle komme igen - fik ingen grund og jeg var for overrasket til at kunne spørge.
Jeg var i en kulsort periode af mit liv, jeg havde mistet alt hvad jeg havde, så jeg var fuldstændig knust. Jeg havde ikke råd til at være på dagpenge, da jeg havde gæld og en lidt for dyr lejlighed, men jeg fik heldigvis også et nyt job, næsten med det samme.

Når jeg ser tilbage på det, så var det en god start for mig, at få et andet job. Jeg gik fra at have 2, meget voksne, kollegaer til et ungt miljø, hvor der var gang i den. Det var lige hvad jeg havde brug for.
Men den fyring - den var jeg knust over længe. Især fordi en tidligere veninde, som jeg havde fået ind som vikar, stadig havde arbejde på samme arbejdsplads, så det var ikke fordi vi var for mange.

Jeg tror forøvrigt aldrig jeg fortalte min nye arbejdsgiver, ar jeg var blevet fyret. Jeg sagde vist bare, at jeg havde været vikar - og så blev der ikke stillet flere spørgsmål. Jeg tror bare de var glade for at få en så kvalificeret medarbejder, der gad arbejde til en lorteløn :-D
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 22. maj 2016, 08:51

Jeg er blevet fyret en del gange efterhånden. Men som håndværker er der ikke noget usædvanligt i det.
Nogle kalder det hjemsendelse. Men lad os nu kalde det hvad det er.
Ind i mellem kom man ind igen. Men det skete jo også at man ikke gjorde.
De værste fyringer jeg har oplevet har nok været den hvor fyringen kom lille juleaften hvor jeg var forbi kontoret for at aflevere timesedler før jeg gik på ferie. Dagen før havde jeg kørt rundt med formanden for at se på 2 store projekter jeg skulle stå for efter nytår. 2 ud af 4 mand var blevet fyret nogle uger tidligere, og jeg havde kun været i firmaet i et par måneder.
Beskeden var at projekterne var udskudt og der var ikke arbejde efter nytår. God jul.

Et andet firma havde ansat mig til at hjælpe med at færdiggøre et travlt projekt, og dagen før vi ramte de 3 måneders ansættelse fik jeg besked på at jeg ikke skulle komme i morgen. Sådan undgår man 14 dages opsigelse.
Jeg startede så som selvstændig og et halvt år senere ringede firmaet og ville ansætte mig igen. Jeg fortalte at de kunne hyre mig som alle andre kunder, og at jeg ikke tog imod ordre fra en helt bestemt ansat. Jeg hørte ikke fra dem igen :lol:

Nu arbejder jeg indenfor en anden branche. Blev jeg fyret nu ville jeg tage det ret personligt, da jeg både fra min direkte leder, og chefen for HR, har fået fortalt at de er utrolig glade for at de ansatte mig for 2 år siden.

Men jeg ville ikke blive rystet på nogen måde over at stå uden job. Det har jeg alt for meget erfaring til at blive.
Senest rettet af NejJegErIkkeAsiat 22. maj 2016, 09:28, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Er du blevet fyret? Hvordan taklede du det?

Indlægaf Lurende Peber » 22. maj 2016, 09:25

3-4 gange
1. Lille firma gik fra 3 til 5 ansatte. Spændende sted men banken forlangte (af forståelige grunde), at de gik tilbage til 3. Sidst ind, først ud. Søgte upfordret på lignende stilling/segment og fik jobbet under 2)
2. Stedet lige efter blev jeg fyret i en meget død periode, hvor jeg selv spænede rundt og ledte efter noget andet. Som jeg fandt og begyndte på umiddelbart efter.
3. Produktion flyttet til udlandet. 2 store fyringsrunder hvor jeg først blev bedt om at blive, men jeg ville hellere videre. Fandt job 4) og timing var perfekt til at få løn i 5 mdr. fritstilling mens jeg var begyndt på det andet. Det der dobbelt løn kan jeg godt anbefale :gogo:
4. Firma X løbet tør for penge. Alle fyret (ikke fritstillet). Fandt en spændende annonce, og fik jobbet. Firma X blev så lige reddet på målstregen, så alle blev ansat igen. Jeg måtte så sige op øjeblikkeligt og var der kun 2 dage i anden halvleg.

Jeg har som regel ikke haft svært ved at finde job. Dog som håndværker kunne jeg i DEN grad mærke, da jeg rundede 40år. SÅ blev der langt mellem samtalerne. Bl.a derfor jeg nu er mere i kontorfunktion.
Jeg kan så godt se en udfordring i dag, hvis jeg skulle ud på markedet igen. 90% af de stillinger, som passer til mine ønsker og erfaring og nuværende opgaver forlanger minimum en bachelor. Ofte en kandidat. Og jeg har et svendebrev :gruble: Samt har rundet det ½ århundrede :gammel:
0
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Job"