Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:36

DetSorteCirkus skrev:Har I prøvet at spørge ham, hvorfor han gerne vil lege med lige de to drenge, selvom de slår?

Ja. Han ved ikke hvorfor, andet end at M er sej. Der er bare ikke andre der dur.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Tanten » 9. apr 2016, 18:37

Dr_bp skrev:
Tanten skrev:
Dr_bp skrev:
Purple Haze skrev:Uden at vide så meget om det, så tror jeg også det er vigtigt at du lærer din dreng ikke selv at slå.
Og sørge for at pædagogerne er sat ind i situationen.

Eh... Jeg har faktisk sagt til ham, at han gerne må slå igen, såfremt de voksne ikke hjælper (det er sket at han har sagt det til de voksne, og det så bare er fortsat), og at han ikke får fred hvis han går væk. Det er ikke særligt pædagogisk, det ved jeg godt. Jeg synes bare det er vigtigt at han (også) lærer at sige fra, og stå fast når hans grænser bliver overtrådt..


Jeg synes, du gør din søn en stor bjørnetjeneste ved at sige, at han må slå. Der er SÅ mange andre måder at sige fra på, f.eks. at gå væk fra situationen, sige højt og tydeligt NEJ, DU MÅ IKKE SLÅ, så de voksne også hører det, lige når det sker, støtte ham i, at det faktisk er ok, ikke at gide lege med nogen, der slår, og forklare ham, at drengen måske faktisk ikke er særlig sød, og at der er mange andre søde børn, han kan lege med i stedet etc. etc.

Jamen, det er klart at vi lærer ham at sige nej, finde en voksen og dernæst flytte sig fra situationen. Igen; Fordi vi har opdraget ham til at han absolut ikke må slå, endte han med at tage imod en spytfuld biller. Jeg synes faktisk det er ok at han i sådan en situation (han havde sagt nej, kontaktet en voksen og forsøgt at gemme sig) skubber eller endda slår. Han gør det bare ikke, det ligger ikke til ham, hvilket har fået mig til at tænke mig lidt om i forhold til hvad vi så skal råde ham til. Altså, han skal jo ikke presses til at slå eller lignende.

Jeg er faldet lidt mere ned i dag, og tænker at rådet om at støtte ham i at opsøge andre legekammerater, nok er vejen frem. Det hele bliver bare så følsomt når det gælder ens børn..


Så må I voksne ganske enkelt slå i bordet overfor pædagogerne og få dem til at tage det her problem alvorligt - det er jeres opgave som forældre og deres opgave som pædagoger! Løsningen er da ikke, at drengen skal slå igen, så man risikerer, at han ender med at få skylden for balladen eller går over gevind, så han bliver udråbt som generel aggressor.

Til det markerede: hvad mener du?
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 18:39

åh...det ville formentlig være lettere hvis de altid var "onde"; hvis jeres søn er glad for samværet 80% af tiden, så bliver det nok svært at vænne ham fra at opsøge deres selskab.

Forhåbentlig virkede det voldsommere end det var; jeg tror de færreste kan sige sig fra for at være lidt ekstra tyndhudede når det kommer til egne børn :)
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:46

Tanten skrev:
Dr_bp skrev:
Tanten skrev:
Dr_bp skrev:
Purple Haze skrev:Uden at vide så meget om det, så tror jeg også det er vigtigt at du lærer din dreng ikke selv at slå.
Og sørge for at pædagogerne er sat ind i situationen.

Eh... Jeg har faktisk sagt til ham, at han gerne må slå igen, såfremt de voksne ikke hjælper (det er sket at han har sagt det til de voksne, og det så bare er fortsat), og at han ikke får fred hvis han går væk. Det er ikke særligt pædagogisk, det ved jeg godt. Jeg synes bare det er vigtigt at han (også) lærer at sige fra, og stå fast når hans grænser bliver overtrådt..


Jeg synes, du gør din søn en stor bjørnetjeneste ved at sige, at han må slå. Der er SÅ mange andre måder at sige fra på, f.eks. at gå væk fra situationen, sige højt og tydeligt NEJ, DU MÅ IKKE SLÅ, så de voksne også hører det, lige når det sker, støtte ham i, at det faktisk er ok, ikke at gide lege med nogen, der slår, og forklare ham, at drengen måske faktisk ikke er særlig sød, og at der er mange andre søde børn, han kan lege med i stedet etc. etc.

Jamen, det er klart at vi lærer ham at sige nej, finde en voksen og dernæst flytte sig fra situationen. Igen; Fordi vi har opdraget ham til at han absolut ikke må slå, endte han med at tage imod en spytfuld biller. Jeg synes faktisk det er ok at han i sådan en situation (han havde sagt nej, kontaktet en voksen og forsøgt at gemme sig) skubber eller endda slår. Han gør det bare ikke, det ligger ikke til ham, hvilket har fået mig til at tænke mig lidt om i forhold til hvad vi så skal råde ham til. Altså, han skal jo ikke presses til at slå eller lignende.

Jeg er faldet lidt mere ned i dag, og tænker at rådet om at støtte ham i at opsøge andre legekammerater, nok er vejen frem. Det hele bliver bare så følsomt når det gælder ens børn..


Så må I voksne ganske enkelt slå i bordet overfor pædagogerne og få dem til at tage det her problem alvorligt - det er jeres opgave som forældre og deres opgave som pædagoger! Løsningen er da ikke, at drengen skal slå igen, så man risikerer, at han ender med at få skylden for balladen eller går over gevind, så han bliver udråbt som generel aggressor.

Til det markerede: hvad mener du?

D spyttede biller efter ham en dag. N havde sagt nej og hentet en voksen, men da vedkommende så væk, begyndte D igen med de biller. N havde så gemt sig for at undgå dem, men D havde fundet ham og spyttet en masse biller i håret på ham. Vi har selvfølgelig sagt det til pædagogerne, og de lovede at de ville være lidt mere obs på drengenes leg.

Men Tante; Jeg er altså uenig med dig i dette her. I den situation jeg har beskrevet, er jeg helt ok med at N skubber eller endda slår. Jeg ved godt, at det er pædagogisk ukorrekt, men jeg kender min dreng: Han er dårlig til at sætte grænser i sociale sammenhænge og har brug for at vide, at skulle det ske at han slår (i lige sådan en situation), får han altså ikke ballade derhjemme.

Vores yngste er eksempelvis storebrors diamentrale modsætning. Det ville være en katastrofe at blåstemple nogen som helst former for skub eller slå i hendes tilfælde. Hun kan sagtens sige fra, og vi må lære hende at være knapt så ... opfarende. Så det er altså ikke fordi jeg synes at vold blandt børn er ok. Slet ikke.

Jeg vil bare gerne have at N er i stand til at forsvare sig selv når det gælder.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Mangoness » 9. apr 2016, 18:49

Jeg ved ikke hvorfor, jeg tænker det, når jeg læser tråden - men jeg tænker på, om det måske kunne være godt for ham at prøve at gå til f.eks. karate? :)

(Jeg tænker ikke, at han skal til at kanøfle den anden)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. apr 2016, 18:51

Dr_bp skrev:Ja. Han ved ikke hvorfor, andet end at M er sej. Der er bare ikke andre der dur.


Jeg tror, at det kunne være en ide at spørge lidt ind til Ms sejhed. Ikke med ledende eller kritiske spørgsmål, men med oprigtig nysgerrighed.
Hvis I kan blive klogere på jeres søns syn på ham, vil I også være bedre rustet til at finde ud af, hvordan N måske på anden vis kan få tilfredsstillet de behov, som især M lige nu dækker.
Dybest set vil det hele nok i hvert fald løse sig, når de skal i skole, men når I som forældre faktisk ikke bryder jer særlig meget om den væremåde, M står for, handler det her måske også til en vis grad om, at I ikke er interesserede i, at han skal være rollemodel for jeres søn, og der kan et år godt være lang tid. Det ville være rigtig ærgerligt, hvis en ellers velfungerende dreng som jeres søn skulle starte i skole med dårlige sociale vaner.

Ved I, om Ms forældre er vidende om, at deres søn slår og mobber?
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:51

avdotja skrev:åh...det ville formentlig være lettere hvis de altid var "onde"; hvis jeres søn er glad for samværet 80% af tiden, så bliver det nok svært at vænne ham fra at opsøge deres selskab.

Forhåbentlig virkede det voldsommere end det var; jeg tror de færreste kan sige sig fra for at være lidt ekstra tyndhudede når det kommer til egne børn :)

Det virkede sikkert voldsommere end det var, at jeg VAR også ret tyndhudet i går. Det er bedre i dag.
Desuden forventer vi jo at forlade området indenfor det næste halve år, så jeg skal nok lige trækker vejret en ekstra gang før jeg gør mere ved det.
Jeg er desuden gravid med termin lige om lidt, så jeg er i forvejen totalt hormonella. Ro på, Dr.BP. :stoned:
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:54

Mangoness skrev:Jeg ved ikke hvorfor, jeg tænker det, når jeg læser tråden - men jeg tænker på, om det måske kunne være godt for ham at prøve at gå til f.eks. karate? :)

(Jeg tænker ikke, at han skal til at kanøfle den anden)

Vi har faktisk talt en del om det. Ikke fordi han skal dyrke kampsport som sådan, men fordi det måske kan give ham lidt fysisk selvværd. De fleste steder må man først starte når man er omkring de 8 år..
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:57

DetSorteCirkus skrev:
Dr_bp skrev:Ja. Han ved ikke hvorfor, andet end at M er sej. Der er bare ikke andre der dur.


Jeg tror, at det kunne være en ide at spørge lidt ind til Ms sejhed. Ikke med ledende eller kritiske spørgsmål, men med oprigtig nysgerrighed.
Hvis I kan blive klogere på jeres søns syn på ham, vil I også være bedre rustet til at finde ud af, hvordan N måske på anden vis kan få tilfredsstillet de behov, som især M lige nu dækker.
Dybest set vil det hele nok i hvert fald løse sig, når de skal i skole, men når I som forældre faktisk ikke bryder jer særlig meget om den væremåde, M står for, handler det her måske også til en vis grad om, at I ikke er interesserede i, at han skal være rollemodel for jeres søn, og der kan et år godt være lang tid. Det ville være rigtig ærgerligt, hvis en ellers velfungerende dreng som jeres søn skulle starte i skole med dårlige sociale vaner.

Ved I, om Ms forældre er vidende om, at deres søn slår og mobber?

Nej, men det tror jeg ikke de er. M er meget populær i BH og de fleste drenge vil lege med ham, mens pigerne vil være kærester med ham.
Du har en god pointe i at vi skal forsøge at afdække hvilket behov M lige nu dækker. Det kunne jo være at vi kan finde en anden måde at få det dækket :)
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 18:59

Men hey: Tak for alle jeres svar, Det er dejligt at få lidt nuancer på problemet.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Tanten » 9. apr 2016, 19:01

Dr_bp skrev:
Tanten skrev:
Dr_bp skrev:
Tanten skrev:
Dr_bp skrev:
Purple Haze skrev:Uden at vide så meget om det, så tror jeg også det er vigtigt at du lærer din dreng ikke selv at slå.
Og sørge for at pædagogerne er sat ind i situationen.

Eh... Jeg har faktisk sagt til ham, at han gerne må slå igen, såfremt de voksne ikke hjælper (det er sket at han har sagt det til de voksne, og det så bare er fortsat), og at han ikke får fred hvis han går væk. Det er ikke særligt pædagogisk, det ved jeg godt. Jeg synes bare det er vigtigt at han (også) lærer at sige fra, og stå fast når hans grænser bliver overtrådt..


Jeg synes, du gør din søn en stor bjørnetjeneste ved at sige, at han må slå. Der er SÅ mange andre måder at sige fra på, f.eks. at gå væk fra situationen, sige højt og tydeligt NEJ, DU MÅ IKKE SLÅ, så de voksne også hører det, lige når det sker, støtte ham i, at det faktisk er ok, ikke at gide lege med nogen, der slår, og forklare ham, at drengen måske faktisk ikke er særlig sød, og at der er mange andre søde børn, han kan lege med i stedet etc. etc.

Jamen, det er klart at vi lærer ham at sige nej, finde en voksen og dernæst flytte sig fra situationen. Igen; Fordi vi har opdraget ham til at han absolut ikke må slå, endte han med at tage imod en spytfuld biller. Jeg synes faktisk det er ok at han i sådan en situation (han havde sagt nej, kontaktet en voksen og forsøgt at gemme sig) skubber eller endda slår. Han gør det bare ikke, det ligger ikke til ham, hvilket har fået mig til at tænke mig lidt om i forhold til hvad vi så skal råde ham til. Altså, han skal jo ikke presses til at slå eller lignende.

Jeg er faldet lidt mere ned i dag, og tænker at rådet om at støtte ham i at opsøge andre legekammerater, nok er vejen frem. Det hele bliver bare så følsomt når det gælder ens børn..


Så må I voksne ganske enkelt slå i bordet overfor pædagogerne og få dem til at tage det her problem alvorligt - det er jeres opgave som forældre og deres opgave som pædagoger! Løsningen er da ikke, at drengen skal slå igen, så man risikerer, at han ender med at få skylden for balladen eller går over gevind, så han bliver udråbt som generel aggressor.

Til det markerede: hvad mener du?

D spyttede biller efter ham en dag. N havde sagt nej og hentet en voksen, men da vedkommende så væk, begyndte D igen med de biller. N havde så gemt sig for at undgå dem, men D havde fundet ham og spyttet en masse biller i håret på ham. Vi har selvfølgelig sagt det til pædagogerne, og de lovede at de ville være lidt mere obs på drengenes leg.

Men Tante; Jeg er altså uenig med dig i dette her. I den situation jeg har beskrevet, er jeg helt ok med at N skubber eller endda slår. Jeg ved godt, at det er pædagogisk ukorrekt, men jeg kender min dreng: Han er dårlig til at sætte grænser i sociale sammenhænge og har brug for at vide, at skulle det ske at han slår (i lige sådan en situation), får han altså ikke ballade derhjemme.

Vores yngste er eksempelvis storebrors diamentrale modsætning. Det ville være en katastrofe at blåstemple nogen som helst former for skub eller slå i hendes tilfælde. Hun kan sagtens sige fra, og vi må lære hende at være knapt så ... opfarende. Så det er altså ikke fordi jeg synes at vold blandt børn er ok. Slet ikke.

Jeg vil bare gerne have at N er i stand til at forsvare sig selv når det gælder.


Ha, ha - jeg tænkte seriøst, du måtte have tastet forkert; han tog simpelthen biller i munden og spyttede på din søn :puke: :ticks: :stoned:

Anyways, så er min bekymring bare, at det kan være svært for de voksne at se, hvem der er årsagen til striden, hvis din søn slår fra sig, og den anden dreng så hyler op. Det ville være utrolig synd for ham, hvis han får skylden for noget, de andre har anstiftet.
2
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 19:07

Tanten skrev:Ha, ha - jeg tænkte seriøst, du måtte have tastet forkert; han tog simpelthen biller i munden og spyttede på din søn :puke: :ticks: :stoned:

Anyways, så er min bekymring bare, at det kan være svært for de voksne at se, hvem der er årsagen til striden, hvis din søn slår fra sig, og den anden dreng så hyler op. Det ville være utrolig synd for ham, hvis han får skylden for noget, de andre har anstiftet.


Ja, det kan jeg også godt se. Det ville være synd for ham. Det er sådan set også et non-issue, for han slår ikke. Når han bliver VIRKELIG irriteret på sin lillesøster, kan han højest svinge sig op til at give hende et hårdt kram. Så vildt går det altså for sig :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. apr 2016, 19:08

Dr_bp skrev:Nej, men det tror jeg ikke de er. M er meget populær i BH og de fleste drenge vil lege med ham, mens pigerne vil være kærester med ham.
Du har en god pointe i at vi skal forsøge at afdække hvilket behov M lige nu dækker. Det kunne jo være at vi kan finde en anden måde at få det dækket :)


Hm, det virker da så lidt, som om de i BH mener, at problemet skal løses af jer og dem, uden at forældrene til de børn, der faktisk er årsagen, involveres. Det ville jeg spørge ind til, hvis jeg var jer.
Et barn, der slår og holder andre udenfor, skal ikke have særregler, fordi pædagogerne kan se, at han/hun er populær.
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Dr_bp » 9. apr 2016, 19:10

DetSorteCirkus skrev:
Dr_bp skrev:Nej, men det tror jeg ikke de er. M er meget populær i BH og de fleste drenge vil lege med ham, mens pigerne vil være kærester med ham.
Du har en god pointe i at vi skal forsøge at afdække hvilket behov M lige nu dækker. Det kunne jo være at vi kan finde en anden måde at få det dækket :)


Hm, det virker da så lidt, som om de i BH mener, at problemet skal løses af jer og dem, uden at forældrene til de børn, der faktisk er årsagen, involveres. Det ville jeg spørge ind til, hvis jeg var jer.
Et barn, der slår og holder andre udenfor, skal ikke have særregler, fordi pædagogerne kan se, at han/hun er populær.

Jeg tror lige, jeg ser tiden lidt an. Hvis det fortsætter, må vi bede om et ordentligt møde med pædagogerne. Indtil nu har vi jo bare taget en snak med dem ved aflevering / afhentning.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Jeg tror, min dreng bliver mobbet...

Indlægaf Kanga » 13. apr 2016, 11:20

Hm, min dreng går også i bh, han er 3½ år. Lyder lidt ala din dreng.
Der skal ikke meget til, før han føler sig uretfærdigt behandlet... Eller han har i hvert fald et stort retfærdighedsgen. Han bliver virkelig ked af det, hvis han bliver drillet eller uretfærdigt behandlet.

Nu havde vi lige præcis en episode i går, som jeg overværede, da den skete, da jeg var der for at hente ham. Nogle børn var i puderummet. En dreng, som der tit er konflikter med, hopper ned på K's ben, som ligger under en sækkestol. K siger til mig 'Mor, A driller'. Jeg svarede at K skulle sige, at A skulle lade være. Det gjorde K, hvorefter A på provokerende måde satte sit ansigt helt op til K's ansigt og fnøs. Jeg sagde eller gjorde intet, men observerede bare. A kiggede så over på mig og trak sig til sidst. Men hvad var der sket, hvis jeg ikke var der? Der var ikke en pædagog i nærheden.

Jeg ved ikke om det er normalt, jeg synes bare jeg kan fornemme, at for mange af drengene i BH er det at slå, en helt ok løsning på en konflikt. Jeg vil ikke have, at mit barn slår! Det snakker vi tit om, og jeg bliver ved med at sige, at han skal finde en voksen. Jeg er da slet ikke i tvivl om, at han også slår en gang i mellem. Men det skal ikke være det, der er den primære løsning. Jeg vil simpelthen ikke have det.

Vi har også haft 3 episoder i BH, hvor vores dreng er blevet bidt af en anden dreng. Da det var sket 3. gang henvendte jeg mig til lederen, og vi holdt et møde. Hvis sådan noget kan ske 3 gange lige i rap, så må der fokus på. Det kom der, de to er nu i hver sin gruppe, og det har lagt en dæmper på konflikterne.

Kanga
0

Tilbage til "Børn"