Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16139

Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Urtekussen » 9. apr 2016, 18:17

Det er jo en del af deres natur.

Vores nabo har en hund, som gør så snart den ser nogen uden for haven. Dvs at den også gør, når den ser os.
Min søn bliver meget utryg, når den kommer galoperende ned mod hækken og gør som en gal.

Men kan man overhovedet vænne den af med det? Naboerne er ikke de mest ressourcestærke, så jeg ved ikke om vi ville få noget ud af at nævne det for dem.
Man vil jo også gerne bevare et godt naboskab :-)

Den har en forventet levetid på ca 8 år mere. Suk...
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf HappyPaww » 9. apr 2016, 18:18

I min erfaring er det virkelig svært :(
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf avdotja » 9. apr 2016, 18:36

Jeg tror det er noget nær umuligt for jer, som naboer at lære den det.

Men måske kan I vænne den til jeres søn (og jer)? Eventuelt have nogle (ikke-lugtende) godbidder i lommen, som den får en af hver gang den kommer hen til jer. Hvis det er muligt, så vent til den sætter sig ned, så den lærer at "sidde pænt" når I kommer, for så vanker der godbid?
Senest rettet af avdotja 9. apr 2016, 18:41, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Studsgaard » 9. apr 2016, 18:40

Det kræver et stort arbejde og meget træning.
Og det er de færreste der magter det.

Da jeg gik i konkurrence lærte vi hundene at halse på komando. Og dermed var det faktisk også lettere at lære dem ikke at halse.

Men en alm familiehund, der måske kun lige har en basis opdragelse og aller vigtigst at ejerne ikke har den fornødne viden om hundetræning - så vil det være meget vanskeligt nok nærmest umuligt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Rapfisk » 9. apr 2016, 18:45

avdotja skrev:Jeg tror det er noget nær umuligt for jer, som naboer at lære den det.

Men måske kan I vænne den til jeres søn (og jer)? Eventuelt have nogle (ikke-lugtende) godbidder i lommen, som den får en af hver gang den kommer hen til jer. Hvis det er muligt, så vent til den sætter sig ned, så den lærer at "sidde pænt" når I kommer, for så vanker der godbid?

Det ville jeg ikke gøre uden forudgående aftale med ejerne (hunden kan have allergier, være på særkost osv.), men jeg synes, det er en god idé. Ring på hos dem og sig, at din søn bliver utryg, når den gør ad ham, og spørg, om han må lære den at kende ved, at han får lov til at klappe den osv.

Det er også vigtigt at lære børn, at man ikke må klappe en fremmed hund uden ejerens velsignelse - igen, man ved ikke, om hunden også er utryg ved fremmede eller ved børn og kan finde på at bide. Omvendt kan jeg ikke forestille mig, at de ikke gerne vil være med til at lære din søn at blive tryg ved hunden, hvis I spørger dem direkte.
Senest rettet af Rapfisk 10. apr 2016, 09:54, rettet i alt 1 gang.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Myresluger » 9. apr 2016, 18:50

Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Buller » 9. apr 2016, 18:58

det kommer 100% an på hundens race. Nogle racer gør meget, det er de simelthen avlet til. Problemet ved det opstår når idioter køber en hund baseret på udseende og ikke på egenskaber. De gøende racer lærer ikke at holde mund, det strider imod deres genetik.

Blandinger kan naturligvis også sagtens indeholde de uønskede kvaliteter, der køber man jo per definition hunden i sækken.

Tror det vil være nemmere for dig at lære din søn ikke at blive bange end det vil være at forsøge at påvirke et dyr du ikke har adgang til at opdrage på. Så længe den er bag hække er den jo reelt ikke farlig, kun larmende.
3
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16139

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Urtekussen » 9. apr 2016, 18:59

Altså, Jeg vil heller ikke selv forsøge at lære den fra at gø. Jeg ville bare ikke stille et "urimeligt" krav til naboerne, hvis det alligevel er uladsiggørligt.

Vi regner med at det hjælper lidt, når hækken springer ud.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Studsgaard » 9. apr 2016, 19:09

Rosa Espinosa skrev:Vores har lært ikke at gø ude i haven. Vi lærte den det, ved at tage den indenfor så snart den bare sagde et enkelt bjæf ude i haven. Vi var over den som en høg. Derudover trænede vi med, at den lærte at gø på kommando. Men vores var heller ikke voldsom eller aggressiv, den gøede fordi den ville have at folk og hunde skulle sige hej til den, ikke fordi den ville forsvare haven eller os.
Vi brugte blandet andet denne bog: https://www.saxo.com/dk/det-er-mig-elle ... 8711439388. Den kan du måske foreslå dem som en hjælp?


Det er jo også den helt rigtig måde. At fjerne hunden fra det/der hvor den gør.
Men for pokker hvor er det mange der begynder at skælde ud på hunden (og dermed tror hunden de gør med den) og derved opnår det modsatte og får meget mere gøen.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2016, 19:11

Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.
3
...
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Myresluger » 9. apr 2016, 19:14

LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf LadyFox » 9. apr 2016, 19:18

Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.
3
...
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Myresluger » 9. apr 2016, 20:13

LadyFox skrev:
Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.


Så du ville heller ikke spraye vand på en kat når den gør ting den ikke skal?? Eller skælde børn ud?

Vi var ret desperate.. Vores hund gøede 10-15 minutter flere gange hver nat, og vi kunne ikke få den til at stoppe. Når det står på i mange uger bliver man mør kan jeg afsløre.. :gisp:
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8204

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Anilara » 9. apr 2016, 21:00

Nej, det er ikke nemt at lære en meget gøende hund, ikke at gø. Det hører højst sandsynligt til racen, som en tidligere nævnte, og så er den jo slet ikke beregnet til ikke at gø.
Hunde gør af en grund, og det er ikke særligt smart at afvende dem med straf - det kræver altså tid og tålmodighed (og at sætte sig ind i racen før man køber den) jf. det at bruge halsbånd, der udskiller forskellige ting...

Jeg tror, som en anden nævnte, at det er nemmere at vende barnet til hunden, end at få hunden til at stoppe. Desværre. Det lyder ret stressende for både hund og barn.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Buller » 9. apr 2016, 21:02

LadyFox skrev:
Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.


gad vide hvordan hunde overlevede i naturen.... nu de er så sarte og skrøbelig eksistenser pludselig.

havde det været en anden hund der var træt af dens opførsel havde den fået et bid eller tæv indtil den fattede det. Det er sådan hunde virker, de er ikke lavet af glas.
0

Tilbage til "Livets forhold"