Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Buller » 3. mar 2016, 11:23

Krølle skrev:
Buller skrev:Hvor ser det bare dejligt ud med den pejs... jeg er misundelig. Men tak for din tråd, for den fik mig til at tænke. Vi har bygas inde i den ene lejlighed vi er ved at sammenlægge med, gad vide om ikke der kan kobles en gaspejs på det.

Og det kan der sku! :D Så det arbejder vi på at få indarbejdet nu.

Desuden kan man få fri gas for 800 kr om året, så det bliver endda billig varme også, vi har verdens ringeste radiatorer så det bliver også en kæmpe forbedring.

Vi vil så have en af de lukkede konstrueret i glas så man kun kan se bålet, håber at det lykkes.


Sådan! Det lyder rigtig fint - jeg ved simpelthen ikke nok om gaspejse til at komme med fornuftige inputs ift varmeeffekten, men om ikke andet kan det være rigtig pænt. Der var vist nogle sikkerhedsissues med gaspejse for nogle år siden, men mon ikke der er kommet styr på det - måske ved nogle herinde noget om det?

Er der for øvrigt ingen aktive skorstene, man kan koble en egentlig brændeovn/pejs på? Rigtig mange af dem er blevet fyldt med byggeaffald ifm f.x. tagrenoveringer, men man kan jo være heldig.


Vores bygning har aldrig haft skorstene, jeg foreslog at vores affaldsskakte skulle blive til det hvis den alligevel skulle lukkes, men det bliver vist ikke aktuelt.

De lukkede gaspejse skulle have 80% effekt i forhold til input, hvilket er rigeligt til at varme op med. De virker via konvektionsvarme så de trækker luft ind separat og lukker det ud foroven uden at det har været i forbindelse med selve pejseområdet. Pejsen er et lukket system, de laver det med koncentrisk aftræk nu, så man skal bare føre et rør ud igennem en væg, så er der aftræk og indtræk i det rør. Og med det keramiske brænde kan de faktisk efterhånden se ret realistiske ud. Så jeg tror det er ved at være en udmærket ide, undrer mig faktisk at de ikke laver det i flere af nybyggerierne her ude på amager. Der er jo bygas og jeg tror kun det kunne tælle op at en lejlighed har en vedligeholdelsesfri pejs der bare kan tændes og slukkes med en fjernbetjening. Og så sparer man på fjernvarmen. win-win?

De skal alle sammen sikkerhedstestes nu, men det gør montøren. Så det må vi bare stole på, heldigvis lugter bygas af rådne æg, så det kan næppe sive uopdaget.

Vi har heldigvis allerede fået tilladelse til at gennembryde ydermuren i forbindelse med aftræk til emhætte så det kan vi også til pejs. :)
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 3. mar 2016, 18:36

Nu spørger den mega-uvidende så: hvad er mindst usundt for indemiljøet - en traditionel brændeovn eller en gaspejs?
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Buller » 3. mar 2016, 19:42

Fræksak skrev:Nu spørger den mega-uvidende så: hvad er mindst usundt for indemiljøet - en traditionel brændeovn eller en gaspejs?


en gaspejs kommer slet ikke i kontakt med indemiljøet. Så den burde ikke påvirke det overhovedet, udover at den gør boligen varmere.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 3. mar 2016, 19:58

Buller skrev:
Fræksak skrev:Nu spørger den mega-uvidende så: hvad er mindst usundt for indemiljøet - en traditionel brændeovn eller en gaspejs?


en gaspejs kommer slet ikke i kontakt med indemiljøet. Så den burde ikke påvirke det overhovedet, udover at den gør boligen varmere.


Tak :) Jeg må se at google lidt.
0
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Kirstenkp » 3. mar 2016, 21:03

Krølle skrev:
Buller skrev:Hvor ser det bare dejligt ud med den pejs... jeg er misundelig. Men tak for din tråd, for den fik mig til at tænke. Vi har bygas inde i den ene lejlighed vi er ved at sammenlægge med, gad vide om ikke der kan kobles en gaspejs på det.

Og det kan der sku! :D Så det arbejder vi på at få indarbejdet nu.

Desuden kan man få fri gas for 800 kr om året, så det bliver endda billig varme også, vi har verdens ringeste radiatorer så det bliver også en kæmpe forbedring.

Vi vil så have en af de lukkede konstrueret i glas så man kun kan se bålet, håber at det lykkes.


Sådan! Det lyder rigtig fint - jeg ved simpelthen ikke nok om gaspejse til at komme med fornuftige inputs ift varmeeffekten, men om ikke andet kan det være rigtig pænt. Der var vist nogle sikkerhedsissues med gaspejse for nogle år siden, men mon ikke der er kommet styr på det - måske ved nogle herinde noget om det?

Er der for øvrigt ingen aktive skorstene, man kan koble en egentlig brændeovn/pejs på? Rigtig mange af dem er blevet fyldt med byggeaffald ifm f.x. tagrenoveringer, men man kan jo være heldig.


Uden at vide ret meget (læs tæt på intet) om området, så tror jeg ikke det var gaspejse der var problemer med for nogle år siden, men biopejse, der bruger bioethanol.
Jeg er faktisk også blevet lidt nysgerrig på en gaspejs :gruble:

Og super dejligt hus i øvrigt, er tit inde og lure i denne tråd...
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 3. mar 2016, 22:14

Gud ja, de har du da ret i. Der var vist et par stykker, der eksploderede - temmelig nasty :tie:
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 30. mar 2016, 12:26

Dit hus er i min FB-feed i dag :-D :-D
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 31. mar 2016, 21:57

Fræksak skrev:Dit hus er i min FB-feed i dag :-D :-D


Haha!

Wtf? Hvordan det - har jeg postet noget, jeg har glemt? :forvirret: :-D

Der er stille på projektfronten pt, men fra i dag har vi ferie til næste mandag, så der kommer til at ske lidt. Desuden er der i går flyttet to små pels-terrorister ind, så her er nok at se til :lun:

:dåne:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
12
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 1. apr 2016, 12:49

Krølle skrev:
Fræksak skrev:Dit hus er i min FB-feed i dag :-D :-D


Haha!

Wtf? Hvordan det - har jeg postet noget, jeg har glemt? :forvirret: :-D

Der er stille på projektfronten pt, men fra i dag har vi ferie til næste mandag, så der kommer til at ske lidt. Desuden er der i går flyttet to små pels-terrorister ind, så her er nok at se til :lun:

:dåne:


Det ved jeg ikke, om du har, men jeg har dig ikke på FB :p. Jeg kender til gengæld den familie, der bor lige over for jer, så jeres facade blev gengivet en del gange på FB, fordi én af husets beboere havde fødselsdag :-D.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 9. apr 2016, 18:50

Fræksak skrev:
Krølle skrev:
Fræksak skrev:Dit hus er i min FB-feed i dag :-D :-D


Haha!

Wtf? Hvordan det - har jeg postet noget, jeg har glemt? :forvirret: :-D

Der er stille på projektfronten pt, men fra i dag har vi ferie til næste mandag, så der kommer til at ske lidt. Desuden er der i går flyttet to små pels-terrorister ind, så her er nok at se til :lun:

:dåne:


Det ved jeg ikke, om du har, men jeg har dig ikke på FB :p. Jeg kender til gengæld den familie, der bor lige over for jer, så jeres facade blev gengivet en del gange på FB, fordi én af husets beboere havde fødselsdag :-D.


Ah, så giver det bedre mening. Var helt forvirret :genert:

Her er kælderen nogenlunde fikset, men gulvet er udsat på ubestemt tid. Orker ikke at bumle rundt dernede nu, hvor foråret er kommet, og haven trækker - til gengæld har vi fået ordnet hele haven og skåret diverse stedsegrønt tilbage til det oprindeligt tiltænkte niveau. Det er SÅ fint! Derudover har jeg fået plantet clematis på terrassen og ser frem til at se, hvad der dukker op i bedene :lun:
2
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Firebird » 9. apr 2016, 19:43

Og hønsene?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 9. apr 2016, 20:27

Firebird skrev:Og hønsene?


Endnu ikke implementeret - har nu fået lavet plads til dem i haven og prøver at forklare manden, at de er mere nyttige end de fede duer, der pt går på "deres" område og pirker i jorden under den stadig enorme buksbom.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf mulledit » 18. nov 2016, 11:46

Hvordan går projektet Krølle?
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 22. mar 2017, 22:30

mulledit skrev:Hvordan går projektet Krølle?


Hov! Jeg havde slet ikke set, at denne var blevet hevet op tilbage i november.

Svaret er, at det går rigtig fint. Vi elsker at bo her, og nu hvor foråret or alvor er på vej, kribler det i mine små tykke havehandskebeklædte fingre, så jeg er ofte at finde med røven i vejret og hovedet i et bed (vildnis) :-D

Vi fik vores "rigtige" møbler i oktober efter 10 mdr i papkasser og midlertidige møbler, hvilket var en kæmpe lettelse. Vi har været så umanerligt heldige, at alle møbler fra lejligheden ikke alene har kunnet bruges herude men for de flestes vedkommende faktisk har vist sig at passe bedre til husets rum end lejlighedens.

Sidste år gav vi den virkelig en skalle med at komme i mål med praktiske projekter og småistandsættelser, så pt er der kun et par mindre opgaver, der er obligatoriske - forår og sommer kan derfor "bare" bruges på hyggelige småprojekter og havepleje. Total luksus! :lun:
4
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 23. mar 2017, 05:47

Må vi ikke se billeder, Krølle? Jeg husker at I har så fin stil!
0

Tilbage til "Bolig"