Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. apr 2016, 21:16

jeg tror det kan afhjælpes en del hvis jeres børn lærer hunden at kende, og hunden lærer jer at kende.
En hund der kender mennesker godt, vil reagere anderledes positivt på disse menneskers lyde, lugte m.m.

Så gå ind til naboen, forklar at hundens gøen er lidt en udfordring.
Spørg hvad den hedder, om det er ok at i køber en pose godbidder som børnene kan give den, og evt. om i må gå en tur eller 3 med den, så den lærer jer at kende, og omvendt.

På den måde kan din søn blive mere fortrolig med hunden, og dermed mindre bange, eller slet ikke bange. Lær ham at det er ok at sige "hej hund" igennem hækken, at sige "ti stille" "rolig nu" "stop" osv. når hunden gør af ham.
Mine børn er vokset op med hunden, og selvom hunden stadig vejer ca. det dobbelt af den mindste knejt, så har han aldrig været i tvivl om at hans autoritet ligger over hundens og at han har ret til at bestemme over den, og kommandere med den. Det er naturligvis ikke helt det samme med en nabo-hund, men jeg tror godt i kan polstre ham med noget mere selvtillid i denne henseende.


Vores gamle naboer snakkede til vores hund igennem hækkken. Vores gamle hund kunne godt gø når nogle kom forbi på stien bag huset, og hun kunne også godt gø af naboen når hun lige opdagede dem, men det var kun en kort markering, og de hilste/kaldte på hende, osv. og det virkede glimrende.
Vores nuværende hund, hun kender også lyden og lugten af mange mennesker omkring os, og hun reagerer slet ikke på dem, som hun reagerer på ukendte.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Anilara » 9. apr 2016, 21:49

Buller skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.


gad vide hvordan hunde overlevede i naturen.... nu de er så sarte og skrøbelig eksistenser pludselig.

havde det været en anden hund der var træt af dens opførsel havde den fået et bid eller tæv indtil den fattede det. Det er sådan hunde virker, de er ikke lavet af glas.

De fleste hunde er avlet fra ulve, til netop ikke at overleve i naturen, men overleve pga mennesket. Hunde plejer ikke at opdrage på andre hunde over naturlig opførsel, som f.eks det at gø når der kommer mennesker, hvis man er vagthund, er.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf LadyFox » 10. apr 2016, 08:12

Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.


Så du ville heller ikke spraye vand på en kat når den gør ting den ikke skal?? Eller skælde børn ud?

Vi var ret desperate.. Vores hund gøede 10-15 minutter flere gange hver nat, og vi kunne ikke få den til at stoppe. Når det står på i mange uger bliver man mør kan jeg afsløre.. :gisp:

Nej det ville jeg ikke. E af mange grunde til jeg ikke har kat er at jeg synes en del af deres helt naturlige katte-adfærd er skide irriterende, og jeg magter ikke at bruge den energi der kræves på at opdrage en kat for normaladfærd på en god måde.
Jeg går fuldt ind for positive metoder, og da hunde har en ekstrem god og fint følene snude så synes jeg det er voldsomt at straffe en hund igennem snuden.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf LadyFox » 10. apr 2016, 08:25

Buller skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:
LadyFox skrev:
Myresluger skrev:Dette tip virker ikke på naboens hund - men til info for andr der har gøende hunde.. Vores hund havde fået en dårlig vane med at gø om natten. Vi fik anbefalet et halsbånd med citronella. Er du vimmer det er effektivt. Hun fik halsbåndet på om aftenen før vi gik i seng hun gøede et par gange og fik et skud citronella i snuden. Næste nat gøede hun ikke og vi har ikke brugt det siden! Det er det bedste par hundrede kr vi har brugt:-)

Jeg vil så hellere have en gøende hund end at ty til den type metoder.


Det er citronella, det bruger man altså også til at holde myg væk med - hunden kan ikke lide lugten! Det er ikke noget der gør skade - det er jo ikke som stød halsbånd!

Det virker jo fordi det påføre hunden væsentlig med ubehag. Hvis det bare var småirriterende ville det jo ikke virke.


gad vide hvordan hunde overlevede i naturen.... nu de er så sarte og skrøbelig eksistenser pludselig.

havde det været en anden hund der var træt af dens opførsel havde den fået et bid eller tæv indtil den fattede det. Det er sådan hunde virker, de er ikke lavet af glas.

Hunde er pænt domesticeret, og er bestemt ikke særlig gode til at leve selv i naturen. Det giver ikke meget mening at sammenligne de hunde vi har derhjemme med hverken vilde hunde eller ulve.
Og var det en anden hund der var træt af den ville bid eller tæv bestemt ikke være første skridt i opdragelsen - hunde kommunikerer helt vildt meget med hinanden igennem lyd og kropssprog, og en hund vil stort set altid prøve at løse konflikter igennem kommunikation, det er ikke særlig smart at slås mere end højest nødvendigt, da det kan svække, og er den anden hund fra egen flok er det endnu dummere, da det svækker flokken.
Men det er jo også ligemeget, vi mennesker er ikke hunde og vi skal heller oprører os som hunde, og vores hundeved også godt vi ikke er hunde.
2
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Sangius » 10. apr 2016, 08:30

Vores hund gøede aldrig af postbuddet, fordi den vidste han kom med godbidder. Alle andre gøede den af. Så hvis I kunne aftale det med ejeren, ville det jo være fint :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Zombie » 10. apr 2016, 15:07

Jeg er netop udlært hundetræner og -adfærdsbehandler.

I kan ikke lære hunden det, men dens ejere kan.

At give en hund halsbånd med diverse effekter ved gøen, synes jeg er meget, meget forkert.

Det er svært at lære hunden hvad den ikke må, hvis man ikke erstatter den uønskede opførsel med ønsket opførsel. Hunde er ikke i stand til at regne ud, hvad de skal gøre i stedet.

Min genbos hund gøede meget af gæster, fordi den blev fuld af glæde og opkørthed. Vi trænede med den og lærte den at hente et stykke legetøj, når der kom gæster. Hele processen med at finde et legetøj og lægge det et bestemt sted, gør at toppen af hundens iver forsvinder, fordi den får noget at gøre. Bagefter kan den og gæsten hilse roligt på hinanden.

Min egen hund fik en vane med at gø af hunde vi mødte, fordi hun gerne ville hilse. Jeg lærte hende at snude-dutte på mit ben i stedet, og så kunne jeg give tilladelse til at vi hilste. Skulle vi ikke hilse, laver jeg en simpel kontakt øvelse med hende, så hun distraheres. Når denne opførsel er mere cementeret end den dårlige vane med at gø, kan vi passere hunde på turen uden problemer.


I dette tilfælde kunne man lære hunden en række ting, den kunne gøre fremfor at gø, men det kommer også an på hvorfor den gør. Hvis det er fordi den har vogtende adfærd, skal man gå til det på en lidt anden måde.

Hunde der gør, kan gøre det af en række årsager, det kan også sagtens være glæde. Og nogle racer har mere tendens til det, især jagthunde. Beagler er avlet til at have et svælg formet som en trompet.


Jeg ville overveje problemets omfang og snakke med hundens ejere. Jeg ville aldrig gå hen til andres hunde med et barn, uden ejeren var der.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Zombie » 10. apr 2016, 15:15

I øvrigt det med straf osv. Jeg tænker på træning og opdragelse af en hund, som et samarbejde mellem hund og hundefører (ejer). Et samarbejde kræver en vis mængde tillid og gensidig forståelse.

Brugen af positiv straf - eks. at tilføre hunden smerte, frygt eller ubehag - ødelægger tilliden mellem hund og fører. Det kan låse hunden i visse situationer, og fjerner dens lyst til at prøve nye ting, af frygt for straf.

Brugen af negativ straf - dvs. at fjerne eks. en godbid eller legetøj som hunden får stillet i udsigt - fungerer langt mere effektivt. Hunden vil gerne arbejde, fordi den motiveres af udsigten til en belønning. Men den er ikke bange for at begå fejl, for det har ikke ubehagelige konsekvenser for den. Så det er nemt at lære den nye tricks, for den stoler på sin fører og bruger sit fokus på at følge føreren, fremfor at sende dæmpende signaler og helst være fri for kontakt, den har erfaring med kan ende i ubehag.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf heysamaysa » 10. apr 2016, 16:51

øv hvor er det træls for jer - både for barn og hund.

Vi har også en nabohund der gør som jeg ved ikke hvad. Det er både irriterende når den er i haven og endnu mere irriterende når den gør inde - på alle tidspunkter mellem kl. 7.00 - 01.00 om natten! Støjen går lige i gennem væggen i lejligheden!!!! Det er til at blive fuldstændig desperat af!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Er det nemt at lære en hund ikke at gø?

Indlægaf Venus222 » 17. apr 2016, 20:57

Og så skal man heller ikke undervurdere hvor meget nogle hunde keder sig. Så en del gør simpelthen af kedsomhed.
1

Tilbage til "Livets forhold"