Farvel til American Idol

Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Farvel til American Idol

Indlægaf ExCoastal » 9. apr 2016, 23:35

Efter 15 år har American Idol sagt farvel. Et show der har for altid har ændret amerikansk tv. Intet andet show har skabt superstjerner som Kelly Clarkson, Carrie Underwood, Adam Lambert og mange andre.

Vi fik sagt pænt farvel. Der var et to timers show med alle minderne og en finale, der fokuserede udelukkende på alt det talent, der kom ud af American Idol. Ingen gæstestjerner, men kun hjemmebrygget talent. Tak for det. Så kan X-Factor, America Has Talent og The Voice jo så pænt gå og lægge sig ned. Der er ingen andre shows, ser kan producere Grammy vindere i den grad, og sågar en enkelt Oscar vinder.

Det er lidt sjovt, at et tv show kan ændre så meget. Den første sæson var, som Ryan Seacrest beskriver det, holdt sammen af tyggegummi og gaffatape. Der kom ingen til deres auditions. De måtte ud i lokale indkøbscentre og dele flyers ud, ellers havde de ingen deltagere. Det blev beskrevet, hvor uamerikansk det var, at vise nederlag. De dårlige auditions. Ikke kun de gode.

Mange af os fandt showet underholdende fra starten. Og det viste sig at det blev FOX' allerstørste succes til dato. American Idol lagde alt andet ned, I perioder med over 40 millioner seere per afsnit.

Så jeg siger tak. Tak for fantastisk underholdning, tak til Simon Cowell for at lære folk, at kritik i den branche er benhård, tak for alle de år.
2
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Code71 » 9. apr 2016, 23:51

5-8 år for sent og desværre er trenden ikke nået til Danmark endnu. Jeg håber det snart sker
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. apr 2016, 00:30

ExCoastal skrev:Efter 15 år har American Idol sagt farvel. Et show der har for altid har ændret amerikansk tv. Intet andet show har skabt superstjerner som Kelly Clarkson, Carrie Underwood, Adam Lambert og mange andre.

Så kan X-Factor, America Has Talent og The Voice jo så pænt gå og lægge sig ned. Der er ingen andre shows, ser kan producere Grammy vindere i den grad, og sågar en enkelt Oscar vinder.


Jeg synes ikke den sammenligning er retfærdig. X-factor US kørte kun i tre sæsoner fra 2011-13. AGT har godt nok 10 sæsoner, men det er alle mulige discipliner - dans, tryllekunstnere, komikere - og ikke kun sang. The voice har også 10 sæsoner, men der er 2 sæsoner per år, så det er kun 5 år - fra 2011.

Med andre ord, så er AI en ren sangkonkurrence, som har kørt uafbrudt i 15 år - siden 2002. De har den store fordel af at være først på markedet af konkurrencerne, endda i flere år, så de har stort set monopol på at vælge i talentmassen i årevis. De har kørt længere tid end de andre, og det siger næsten sig selv, at når Kelly Clarkson vinder den eneste konkurrence af sin art på markedet, og bagefter har 15 år til at bygge en karriere op og vinde priser i, så vil hun være foran vindere i andre konkurrencer, som kun har få år på bagen.

Efter min mening, er Voice US klart den bedste konkurrence i det felt - uden sammenligning. Jeg synes de har de bedste trænere/dommere (ikke mindst samspillet mellem dem og deres tilgang til sangerne), det bedste liveband og de bedste deltagere.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf ExCoastal » 10. apr 2016, 03:32

Advocatus-Diaboli skrev:
ExCoastal skrev:Efter 15 år har American Idol sagt farvel. Et show der har for altid har ændret amerikansk tv. Intet andet show har skabt superstjerner som Kelly Clarkson, Carrie Underwood, Adam Lambert og mange andre.

Så kan X-Factor, America Has Talent og The Voice jo så pænt gå og lægge sig ned. Der er ingen andre shows, ser kan producere Grammy vindere i den grad, og sågar en enkelt Oscar vinder.


Jeg synes ikke den sammenligning er retfærdig. X-factor US kørte kun i tre sæsoner fra 2011-13. AGT har godt nok 10 sæsoner, men det er alle mulige discipliner - dans, tryllekunstnere, komikere - og ikke kun sang. The voice har også 10 sæsoner, men der er 2 sæsoner per år, så det er kun 5 år - fra 2011.

Med andre ord, så er AI en ren sangkonkurrence, som har kørt uafbrudt i 15 år - siden 2002. De har den store fordel af at være først på markedet af konkurrencerne, endda i flere år, så de har stort set monopol på at vælge i talentmassen i årevis. De har kørt længere tid end de andre, og det siger næsten sig selv, at når Kelly Clarkson vinder den eneste konkurrence af sin art på markedet, og bagefter har 15 år til at bygge en karriere op og vinde priser i, så vil hun være foran vindere i andre konkurrencer, som kun har få år på bagen.

Efter min mening, er Voice US klart den bedste konkurrence i det felt - uden sammenligning. Jeg synes de har de bedste trænere/dommere (ikke mindst samspillet mellem dem og deres tilgang til sangerne), det bedste liveband og de bedste deltagere.


Kelly Clarkson er ikke den mest succesfulde vinder af American Idol, det er faktisk Carrie Underwood. Kelly har vundet 3 Grammys, Carrie har vundet 7. Også i indtjening ligger Carrie langt foran Kelly, du kan ikke undervurdere markedet for country musik i USA. Så ender du med at lyde som Kanye West.

Det fantastiske er, at det er ikke kun vindere af af American Idol der har skabt en god karriere. Chris Daughtry har en god karriere i alternative rock, Adam Lambert har sin egen succes men er også forsanger i Queen, Jennifer Hudson er nok mere aktiv som skuespiller, efter hun vandt en Oscar for Dreamgirls.

En meget stor del af succesen for Ai ligger hos Simon Cowell. Han sagde alle de ting, som folk tænkte men ikke turde sige. Simon er ikke tv mand, han er musik producer, og det skinnede igennem. Dur ikke, væk. Og netop det skabte et røre i USA og gjorde ham elsket og hadet på samme tid.

Jeg er enig i, at The Voice er et bedre format jeg ser det selv flittigt. Men jeg husker ingen af vinderne. Det er næsten det samme med X Factor, men der fandt de alligevel Alex og Sierra, som sjovt nok havde Simon som træner. Og de vandt selvfølgelig, men man måtte alligevel indse, at formatet var dødt.

Sjovt nok fortsætter America Has Talent, (endda med Simon Cowell som dommer i den nye sæson) selv om der kun har været en vinder med stor succes, nemlig Terry Fator. Han er bugtaler og kan lave parodier på alle mulige kendte sangere. Jo han vandt $1 million og en kontrakt i Las Vegas, men da kontrakten udløb, skrev han kontrakt med The MGM Group for $100 millioner! Det kan man kalde succes. Langt bedre en nogen American Idol vinder!

Men det er dog nostalgisk. Som du selv skriver, så var Ai det første show af den type, så der er mange minder der. Som f.eks da Kelly Clarkson ramte de helt høje toner i Natural Woman, da Fantasia sad på gulvet og sang Summertime og da Adam Lambert sang Mad World.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf ExCoastal » 10. apr 2016, 04:49

Code71 skrev:5-8 år for sent og desværre er trenden ikke nået til Danmark endnu. Jeg håber det snart sker


Danmark er simpelthen for lille til den slags konkurrencer der er bare ikke talent nok. Men selv med det sagt, så er jeg enig. American Idol burde have stoppet, mens showet var helt på toppen. Faktisk burde de have stoppet, da Simon forsvandt fra showet, han havde åbenbart sans for den rette timing.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. apr 2016, 10:01

ExCoastal skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
ExCoastal skrev:Efter 15 år har American Idol sagt farvel. Et show der har for altid har ændret amerikansk tv. Intet andet show har skabt superstjerner som Kelly Clarkson, Carrie Underwood, Adam Lambert og mange andre.

Så kan X-Factor, America Has Talent og The Voice jo så pænt gå og lægge sig ned. Der er ingen andre shows, ser kan producere Grammy vindere i den grad, og sågar en enkelt Oscar vinder.


Jeg synes ikke den sammenligning er retfærdig. X-factor US kørte kun i tre sæsoner fra 2011-13. AGT har godt nok 10 sæsoner, men det er alle mulige discipliner - dans, tryllekunstnere, komikere - og ikke kun sang. The voice har også 10 sæsoner, men der er 2 sæsoner per år, så det er kun 5 år - fra 2011.

Med andre ord, så er AI en ren sangkonkurrence, som har kørt uafbrudt i 15 år - siden 2002. De har den store fordel af at være først på markedet af konkurrencerne, endda i flere år, så de har stort set monopol på at vælge i talentmassen i årevis. De har kørt længere tid end de andre, og det siger næsten sig selv, at når Kelly Clarkson vinder den eneste konkurrence af sin art på markedet, og bagefter har 15 år til at bygge en karriere op og vinde priser i, så vil hun være foran vindere i andre konkurrencer, som kun har få år på bagen.

Efter min mening, er Voice US klart den bedste konkurrence i det felt - uden sammenligning. Jeg synes de har de bedste trænere/dommere (ikke mindst samspillet mellem dem og deres tilgang til sangerne), det bedste liveband og de bedste deltagere.


Kelly Clarkson er ikke den mest succesfulde vinder af American Idol, det er faktisk Carrie Underwood. Kelly har vundet 3 Grammys, Carrie har vundet 7. Også i indtjening ligger Carrie langt foran Kelly, du kan ikke undervurdere markedet for country musik i USA. Så ender du med at lyde som Kanye West.


Nu var det dig selv der bragte Kelly Clarkson på bane som superstjerne, så derfor jeg nævnte jeg hende. Min samme argumentation gælder Carrie Underwood og Adam Lambert, som vandt i 2005 og 2009, før de andre sangprogrammer rigtigt fik indflydelse. De har fået en gevaldig tyvstart i forhold til vinderne i de øvrige shows, så jeg fastholder at sammenligningen er uretfærdig. Desuden kan jeg ikke se hvor jeg undervurderer markedet for country i USA..

Adam Lambert har sin egen succes men er også forsanger i Queen,


Nej, han er ikke. Adam Lambert er solo-artist, der samarbejder med Queen. Han er ikke engang medlem af bandet, hvorfor han heller ikke kan være bandets forsanger. Det hedder "Queen + Adam Lambert", ligesom det hed "Queen + Paul Rodgers", (som efter min mening er lysår bedre end Adam Lambert). Det er fuldt ud bevist, at de har valgt at gøre det på den måde.

Jennifer Hudson er nok mere aktiv som skuespiller, efter hun vandt en Oscar for Dreamgirls.


Muligvis, men det er altså ikke noget AI kan tage æren for.

Jeg er enig i, at The Voice er et bedre format jeg ser det selv flittigt. Men jeg husker ingen af vinderne.


Sådan har jeg det med X-factor, AGT og AI.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. apr 2016, 10:08

Code71 skrev:5-8 år for sent og desværre er trenden ikke nået til Danmark endnu. Jeg håber det snart sker


Vi har da både haft Talent (dansk version af AGT), The Voice - almindelig og junior, X-factor samt Popstars/idols, der var forløberen for AI.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Code71 » 10. apr 2016, 10:10

Advocatus-Diaboli skrev:
Code71 skrev:5-8 år for sent og desværre er trenden ikke nået til Danmark endnu. Jeg håber det snart sker


Vi har da både haft Talent (dansk version af AGT), The Voice - almindelig og junior, X-factor samt Popstars/idols, der var forløberen for AI.


Jeg mente trenden med at stoppe de programmer.. De har jo ingen gang på jord i et land som Danmark. Der er ikke en af de vindere, som nogensinde er blevet til noget og jeg tvivler meget på at det sker i fremtiden
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 10:24

Adam Lambert vandt ikke, selv om han burde have gjort det. Han var lysår bedre end Kris Allen, som de færreste husker nu. Selv KA havde forventet, at AL vandt. Men så blev AL til gengæld en af de mest succesfulde 2'ere, der har været.

Jeg har fulgt showet i over 10 år, men røg fra til sidst for nogle år siden, da jeg syntes, det begyndte at blive alt for sikre, men til gengæld kedelige, sangere, der røg videre. Som om de ikke turde satse på dem med kant mere, eller dem med lidt flere år på bagen, der til gengæld havde lidt mere personlighed. Det blev simpelthen for
forudsigeligt. Jeg prøvede at følge med sidste år igen, men nåede ikke ret langt ind, så gad jeg ikke pga. førnævnte kedelige sangere, der går 13 af på dusinet.

Jeg kan dog godt finde på at tage en maraton med denne sidste sæson, men kun pga. nostalgi og for at få en afslutning på det.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf ExCoastal » 10. apr 2016, 12:53

Okay, advokat, så har vi virkeligt gang i flueknepperiet. Det gider jeg ikke. Farvel og tak. Har vi en ignore funktion her?

Hvis jeg lige selv skal kneppe en flue, så var Adam Lambert IKKE vinder af AI.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Rapfisk » 10. apr 2016, 13:03

decibell skrev:Adam Lambert vandt ikke, selv om han burde have gjort det. Han var lysår bedre end Kris Allen, som de færreste husker nu. Selv KA havde forventet, at AL vandt. Men så blev AL til gengæld en af de mest succesfulde 2'ere, der har været.

Jeg har fulgt showet i over 10 år, men røg fra til sidst for nogle år siden, da jeg syntes, det begyndte at blive alt for sikre, men til gengæld kedelige, sangere, der røg videre. Som om de ikke turde satse på dem med kant mere, eller dem med lidt flere år på bagen, der til gengæld havde lidt mere personlighed. Det blev simpelthen for
forudsigeligt. Jeg prøvede at følge med sidste år igen, men nåede ikke ret langt ind, så gad jeg ikke pga. førnævnte kedelige sangere, der går 13 af på dusinet.

Jeg kan dog godt finde på at tage en maraton med denne sidste sæson, men kun pga. nostalgi og for at få en afslutning på det.

This. Jeg syntes også, at der på det sidste kom for mange til audition, som var så rædselsfulde, at de kun var med, fordi de ville gå vitalt og blive reklame for programmet. Med andre ord er de gået for langt væk fra det oprindelige om at finde store talenter og se dem udvikle sig og udfolde sig.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Animi » 10. apr 2016, 13:03

Sidst jeg fulgte med var dengang David Cook vandt, så det er vidst nogen år siden.
Min yndlingsartist der har været med i AI er Clay Aiken. Han blev nr 2 i anden sæson, men fik alligevel mere succes end vinderen det år. Det er ærgerligt at han ikke synger mere :(
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf decibell » 10. apr 2016, 13:18

Animi skrev:Sidst jeg fulgte med var dengang David Cook vandt, så det er vidst nogen år siden.
Min yndlingsartist der har været med i AI er Clay Aiken. Han blev nr 2 i anden sæson, men fik alligevel mere succes end vinderen det år. Det er ærgerligt at han ikke synger mere :(


Det er generelt gået 2'erne ret godt.

Hvorfor synger han ikke mere?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Animi » 10. apr 2016, 13:47

decibell skrev:
Animi skrev:Sidst jeg fulgte med var dengang David Cook vandt, så det er vidst nogen år siden.
Min yndlingsartist der har været med i AI er Clay Aiken. Han blev nr 2 i anden sæson, men fik alligevel mere succes end vinderen det år. Det er ærgerligt at han ikke synger mere :(


Det er generelt gået 2'erne ret godt.

Hvorfor synger han ikke mere?


Han satsede vidst på en politisk karriere i stedet. Og så fik han også en søn, som han nok gerne ville fokusere lidt mere på. Men det var ærgerligt, for jeg var virkelig vild med hans musik
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Farvel til American Idol

Indlægaf Rapfisk » 10. apr 2016, 13:48

Jennifer Hudson blev kun nummer syv eller noget i den stil. Det synes jeg egentlig ikke er en brist ved formatet i forhold til at finde talenter, selv om jeg gerne ville have set mere til hende i programmet.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Film og TV"