Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf HerErJeg » 11. apr 2016, 15:44

En aktuel historie, som måske passer som fortalt. Uanset hvad, så bunder det hele i et regelsæt eller værdigrundlag som håndhæves på stedet.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... lk/6032098
Min tanke er at høre, hvad du selv har oplevet, hvor du har tænkt at det var vildt at reagere med straffe, sanktioner eller hjemsendelse i situationer som virker ligegyldige eller uskyldige.

Jeg har selv kendskab til kristne skoler som slår benhårdt ned på alt hvad der minder om ugudelig musik. Min egen efterskole smed elever hjem hvis man kom på hinandens gangafsnit, røg i smug eller bare lugtede af alkohol, feks efter weekenden. Besøg på værelser efter sengetid kostede en nat uden dyne i et klasseværelse.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Sophies-mor » 12. apr 2016, 08:07

Lathyrus skrev:Da jeg gik på efterskole tilbage i 97-99 var det hjemsendelsesgrund at ryge, drikke alkolhol og tage stoffer. Det skrev man under på ved optagelse på skolen.

Blev man taget i det, medførte det en uges tænkepause derhjemme og samtale med forældrerne. Ønskede man at komme tilbage var der nul-tolerence overfor nye forseelser.

Der var 4-5 drenge som blev sendt hjem pga hashrygning.

This. Dog i 1985-1986.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf getitright » 12. apr 2016, 08:10

Jeg gik på en efterskole, der var (og er) meget hippieagtig i forhold til regler. For at måtte ryge i rygerskuret skulle man have rygertilladelse, og hvis man røg i smug og det blev opdaget, talte ens kontaktlærer med én. Jeg fortalte selv mine forældre, at jeg røg, efter at have snakket med min kontaktlærer, og så fik jeg rygertilladelse, men de, der ikke var så heldige, fortsatte bare med at ryge i smug, så der var ikke så mange konsekvenser. Jeg ved ikke, hvordan det fungerer, efter det ikke længere er lovligt at ryge på skoler med unge under 18.
Jeg husker en episode, hvor der var lige lovligt mange episoder med alkohol, hvor vi som elever fik et tidsrum til at aflevere det alkohol, vi evt. måtte have på værelserne, uden det gav nogen "straf". Det synes jeg var en fin måde at gøre det på, og efterfølgende blev der også slået hårdere ned på det.

Det år, jeg gik der, blev der ikke bortvist nogle, men nogle blev sendt hjem på en "tænker". Jeg kan huske, jeg var meget overrasket, da min lillebror blev sendt hjem en uges tid, efter at have været blevet opdaget i natterend, men han gik også på en langt strengere (og kristen) efterskole. I den pågældende artikel synes jeg umiddelbart, at der er tale om en overreaktion fra efterskolens side, men vi ved jo ikke, om der har været andre episoder med eleven, som der kan være set blevet gennem fingre med og mælke"tyveriet" kunne være det, der fik eleven til at løbe tør for chancer.
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2016, 08:14

getitright skrev: I den pågældende artikel synes jeg umiddelbart, at der er tale om en overreaktion fra efterskolens side, men vi ved jo ikke, om der har været andre episoder med eleven, som der kan være set blevet gennem fingre med og mælke"tyveriet" kunne være det, der fik eleven til at løbe tør for chancer.


Det virker på artiklen også som om, faren er godt med på overreaktion. Indkaldelse til samtale om en episode får ham til at melde sønnen ud og forlade skolen øjeblikkelig?

Nu skal man nødig bedømme en situation på en artikel i Ekstrabladet (som oven i købet er blevet ændret undervejs, hvilket tyder på, at de har været lidt for hurtige på aftrækkeren), men som det fremstår, er der vist overreaktion på begge sider.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 08:25

Jeg synes det er vildt konfliktoptrappende at kontakte EkstraBladet om sagen. Helt vildt, faktisk. Hvad blev der af at man håndterer sine sager med de implicerede, i stedet for at anse alle for at være ubøjelige fjender man ikke kan tale med? Jeg går ud fra, at det er dét der får faderen til at GÅ TIL MEDIERNE med sin forurettelse og uretfærdighedsfølelse.
12
And we both know: I will be delicious
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf getitright » 12. apr 2016, 08:27

Akehurst2 skrev:
getitright skrev: I den pågældende artikel synes jeg umiddelbart, at der er tale om en overreaktion fra efterskolens side, men vi ved jo ikke, om der har været andre episoder med eleven, som der kan være set blevet gennem fingre med og mælke"tyveriet" kunne være det, der fik eleven til at løbe tør for chancer.


Det virker på artiklen også som om, faren er godt med på overreaktion. Indkaldelse til samtale om en episode får ham til at melde sønnen ud og forlade skolen øjeblikkelig?

Nu skal man nødig bedømme en situation på en artikel i Ekstrabladet (som oven i købet er blevet ændret undervejs, hvilket tyder på, at de har været lidt for hurtige på aftrækkeren), men som det fremstår, er der vist overreaktion på begge sider.


Ja, jeg synes også faren overreagerer. Den smuttede lige i første omgang. Igen kan der også her være tale om, at der har været andre kontroverser med efterskolen, så jeg synes virkelig, det er svært at bedømme objektivt. I det hele taget synes jeg, at artiklen efterlader mig med flere spørgsmål end egentlige svar.
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf dykkersild » 12. apr 2016, 08:37

Jeg syntes, at faren i den grad har gjort i nælderne ved at gå til pressen. Jeg kan altså ikke med de forsmået forældre der går til EB så snart den lille guldklump bliver udsat for noget ubehageligt. Om det er udvisningsgrund eller ej - så er det fuldstændig overkill at gå til en landsdækkende avis. I min verden så sætter det sønnen i et dårligt lys overfor den næste skole han skal gå på - samt overfor vennerne, når han, efter min mening, omtalte lidt som et lille barn. Jeg tænker, at sønnen ikke syntes, at der er fedt at blive udstillet på den måde - og det er synd.

Og så er jeg enig i - men ikke overrasket over - at artiklen jo naturligvis ikke er fyldestgørende.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf icelady » 12. apr 2016, 08:53

Faderen har smidt en ordentlig smøre på sin FB side.

https://www.facebook.com/flemming.mathiesen.73/posts/1671104303152179


Der er noget, der lugter i den historie..... og det er næppe sur mælk.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Joe » 12. apr 2016, 18:22

Den artikel bekræftede mig i, hvorfor jeg aldrig selv går ind på EB. Kæft en ligegyldig artikel.
2
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Nicolait » 12. apr 2016, 20:26

Min umiddelbare tanke er, at der er tale om en overreaktion fra begge parter.
Da jeg gik på efterskole i 00/01 lånte vi da også mælk fra køkkenet. Hvis vi blev opdaget, så fik vi bare at vide, at det måtte vi ikke. Men mere skete der ikke.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf LaScrooge » 13. apr 2016, 05:47

Ballademager skrev:
Han vil også blande bestyrelsen ind i det. Christ, altså. Fair nok, at han føler sig uretfærdigt behandlet, men hvis drengen ellers har det godt på skolen, er det da dumt at tage ham hjem på grund af sådan en hændelse.

Er helt enig i, at skolen nok har overreageret på hændelsen, men farens reaktion er lidt ude af proportioner. Bliver altid lidt træt, når jeg læser alenlange beretninger fra forældre, der er dybt forargede over, at deres børn bliver udsat for noget uretfærdigt, der dybest set er ligegyldigt.

Disclaimer: Situationen er selvfølgelig ikke ligegyldig, men det er nok næppe noget, der vil komme til at plage ham i årevis, at hans forældre skulle til samtale på hans efterskole.


Nej, ikke med mindre hans forældre skaber en kæmpe konflikt, tager ham ud af skolen og væk fra alle hans efterskolevenner og nægter ham at komme med på studietur. Det er det jeg synes er så åndssvagt - den her dreng lærer jo intet fornuftigt om hvordan man håndterer små sager som det her. Han lærer at man går heeeeelt bersærk i uproportioneret vrede og forurettelse.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Code71 » 13. apr 2016, 12:08

LaScrooge skrev:Jeg synes det er vildt konfliktoptrappende at kontakte EkstraBladet om sagen. Helt vildt, faktisk. Hvad blev der af at man håndterer sine sager med de implicerede, i stedet for at anse alle for at være ubøjelige fjender man ikke kan tale med? Jeg går ud fra, at det er dét der får faderen til at GÅ TIL MEDIERNE med sin forurettelse og uretfærdighedsfølelse.


HA!!!

Hvis du bare vidste hvor ofte man oplever at folk smider der den med at "det vil jeg kontakte Ekstra Bladet med"

Det er som om Ekstra Bladet er blevet et eller andet presmiddel for folk som er hysteriske og ikke kan forstå hvorfor feks deres børn ikke anses af andre mennesker som gud i egen person, som de selv gør :D
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf LaScrooge » 13. apr 2016, 12:17

Code71 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes det er vildt konfliktoptrappende at kontakte EkstraBladet om sagen. Helt vildt, faktisk. Hvad blev der af at man håndterer sine sager med de implicerede, i stedet for at anse alle for at være ubøjelige fjender man ikke kan tale med? Jeg går ud fra, at det er dét der får faderen til at GÅ TIL MEDIERNE med sin forurettelse og uretfærdighedsfølelse.


HA!!!

Hvis du bare vidste hvor ofte man oplever at folk smider der den med at "det vil jeg kontakte Ekstra Bladet med"

Det er som om Ekstra Bladet er blevet et eller andet presmiddel for folk som er hysteriske og ikke kan forstå hvorfor feks deres børn ikke anses af andre mennesker som gud i egen person, som de selv gør :D


Er det noget du oplever tit? Hvad går du dog rundt og laver?? :-D

Jeg kan huske dengang man brugte Ekstra Bladet som et whistleblowerredskab, om alvorlige uretfærdigheder og svigt. I dag går man til EB hvis der var mug på ens Klovborg og ekspedienten i Netto var ligeglad.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf Code71 » 13. apr 2016, 12:25

LaScrooge skrev:
Code71 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes det er vildt konfliktoptrappende at kontakte EkstraBladet om sagen. Helt vildt, faktisk. Hvad blev der af at man håndterer sine sager med de implicerede, i stedet for at anse alle for at være ubøjelige fjender man ikke kan tale med? Jeg går ud fra, at det er dét der får faderen til at GÅ TIL MEDIERNE med sin forurettelse og uretfærdighedsfølelse.


HA!!!

Hvis du bare vidste hvor ofte man oplever at folk smider der den med at "det vil jeg kontakte Ekstra Bladet med"

Det er som om Ekstra Bladet er blevet et eller andet presmiddel for folk som er hysteriske og ikke kan forstå hvorfor feks deres børn ikke anses af andre mennesker som gud i egen person, som de selv gør :D


Er det noget du oplever tit? Hvad går du dog rundt og laver?? :-D

Jeg kan huske dengang man brugte Ekstra Bladet som et whistleblowerredskab, om alvorlige uretfærdigheder og svigt. I dag går man til EB hvis der var mug på ens Klovborg og ekspedienten i Netto var ligeglad.


Hehe det er bare en organisation jeg arbejder frivilligt i. Hvis der er nogle som ikke får lige præcis den behandling de mener deres guddommelige børn fortjener, er den sikker hver eneste gang :lol:

Stakkels Ekstra Bladet i grunden. De må godt nok få enormt mange henvendelser hvor de bare ryster på hovedet hehe
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Efterskolers hjemmelavede regelsæt.

Indlægaf LaScrooge » 13. apr 2016, 12:32

Code71 skrev:
LaScrooge skrev:
Code71 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes det er vildt konfliktoptrappende at kontakte EkstraBladet om sagen. Helt vildt, faktisk. Hvad blev der af at man håndterer sine sager med de implicerede, i stedet for at anse alle for at være ubøjelige fjender man ikke kan tale med? Jeg går ud fra, at det er dét der får faderen til at GÅ TIL MEDIERNE med sin forurettelse og uretfærdighedsfølelse.


HA!!!

Hvis du bare vidste hvor ofte man oplever at folk smider der den med at "det vil jeg kontakte Ekstra Bladet med"

Det er som om Ekstra Bladet er blevet et eller andet presmiddel for folk som er hysteriske og ikke kan forstå hvorfor feks deres børn ikke anses af andre mennesker som gud i egen person, som de selv gør :D


Er det noget du oplever tit? Hvad går du dog rundt og laver?? :-D

Jeg kan huske dengang man brugte Ekstra Bladet som et whistleblowerredskab, om alvorlige uretfærdigheder og svigt. I dag går man til EB hvis der var mug på ens Klovborg og ekspedienten i Netto var ligeglad.


Hehe det er bare en organisation jeg arbejder frivilligt i. Hvis der er nogle som ikke får lige præcis den behandling de mener deres guddommelige børn fortjener, er den sikker hver eneste gang :lol:

Stakkels Ekstra Bladet i grunden. De må godt nok få enormt mange henvendelser hvor de bare ryster på hovedet hehe


Det er et job jeg gerne gjorde frivilligt :-D
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"