Giver du til de hjemløse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf dykkersild » 12. apr 2016, 13:19

landsbytossen skrev:Det er heller ikke tilladt at tigge - eller betle - udenfor togene


Det er ikke korrekt - kun hvis der foreligger et polititilhold.
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf JoyNips » 12. apr 2016, 13:20

Ja, ofte.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Studsgaard » 12. apr 2016, 13:29

Jeg køber nogle gange hus forbi - eller giver tyveren og siger de kan beholde bladet.
Det er sjælden jeg er steder hvor der er nogen der tigger lige som i beskriver.
1
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Pixie88 » 12. apr 2016, 13:39

Hvis jeg støder på en der sælge Hus Forbi, giver jeg ham en 20'er og beder ham beholde avisen. Sidder der en hjemløs på en bænk og bare passer sig selv, kan jeg godt finde på at spørge, om han mangler lidt penge.
Giver ikke til tiggere, de er alt for anmasende og det pisser mig af.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf fisken80 » 12. apr 2016, 13:50

Jeg kan finde på at købe Hus Forbi, jeg synes det projekt er en rigtig god ide og en god og værdig måde for hjemløse at få skrabet penge sammen.

Jeg følger i øvrigt hjemløse Henning på facebook (under profilen Følg en hjemløs), det er ret interessant og et godt indblik i, at ikke alle hjemløse er misbrugende stakler.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf zembra1986 » 12. apr 2016, 14:20

Ja, engang imellem køber jeg Hus Forbi, og hvis der sidder en hjemløs uden for supermarkedet, nå jeg skal ind og handle kan jeg godt finde på at købe en bolle eller lignende hos bageren og gi' den til vedkommende.

Det sker dog slet ikke så tit som jeg gerne ville da jeg er studerende på skolepraktik ydelse og derfor har en noget lav indkomst, der gør at jeg ikke kan undvære særlig meget, desværre....Det er ellers et af de områder jeg helst vil støtte, da hjemløshed for mig er meget tragisk og tilmed noget der kan ske for alle, specielt sådan som vores "velfærd"samfund er bygget op lige nu.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 14:35

Jeg plejede at købe Hus Forbi og give mine flaske-boner til den lokale hjemløse, men jeg har ikke længere råd, så pt. giver jeg ikke.

Jeg tager ikke S-toget, men gav heller ikke der før i tiden. Jeg synes desværre også at mange er for pågående og decideret ubehagelige.

Det giver mening for mig at støtte et projekt som Hus Forbi, og det gav også mening at støtte den lokale som jeg kendte rimelig godt. Han døde desværre for nylig. Men nu ville jeg alligevel ikke have råd til at hjælpe ham mere, og har ikke fundet en ny at hjælpe heller (hvilket måske sker den dag jeg får råd igen, men det bliver ikke lige foreløbig).

Jeg synes ikke at det giver så meget mening at give håndører til tilfældige på gaden, for det ændrer ikke deres situation. Der er mange grunde til hjemløshed, og der skal ske en koordineret og koncentreret indsats hvis det skal hjælpe. Det vil jeg hellere bidrage til når jeg kan. Jeg går alligevel ikke rundt med så mange mønter, men selv hvis jeg gjorde, så ville jeg ikke kunne give dem væk hver eneste gang nogen spurgte. Det er jo hver dag flere gange om dagen.

For nylig var jeg nede med flasker og oplevede at en dame kom ind i rummet og på udenlandsk begyndte at tale til mig mens hun gestikulerede mod maskinen. Hun prøvede at komme helt hen og rakte ud for at trykke på knappen, men jeg fik skubbet hende væk. Det var ret klamt. Nu var en lille dame, som var et hoved kortere end mig, ikke ret svær at få væk, men det havde været svært hvis det havde været en stor mand.

Jeg går sjældent ned med flasker, så når jeg endelig gør, er der måske for 50-60kr. Det er også en slags penge. Jeg gav dem dog gladeligt væk da jeg kunne, men det er så ikke en mulighed mere - men jeg kunne ikke drømme om at give dem væk til én som på den måde kommer masende og prøver at TAGE dem.

Det er den slags oplevelser som får folk til at gå i en stor bue udenom tiggere og hjemløse generelt, hvilket er rigtig ærgerligt. Jeg ville godt hjælpe mere, men er delvist ude af stand til det, og delvist overbevist om at det ikke gør nogen egentlig forskel hvis ikke det gøres på en anden måde end bare at dele håndører ud.
4
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 14:42

Jeg bliver engang imellem stoppet på gaden og spurgt og hvis jeg har penge så giver jeg dem. Det samme med Hus Forbi. Jeg giver dog kun til dansktalende hjemløse for jeg vil ikke støtte den import at overvågede stakler der er fra fx Rumænien. Det er ikke sjovt, for de er jo stakler og også mennesker, men jeg kan simpelthen ikke bidrage til at en eller anden anden person scorer en del af deres penge. Organiseret tiggeri kan jeg ikke støtte.
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Joe » 12. apr 2016, 15:37

Jeg er egentlig glad for, det ikke er mig, der er kold ifht s-togs-tiggere. Jeg er så megatræt af at jeg ikke kan tage hjem fra arbejde, uden at blive bedt om penge, men jeg føler mig også lidt forkælet, når jeg kan mærke at jeg bliver irriteret over det.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf SonataA » 12. apr 2016, 16:37

Sjældent til tiggere. Så hopper jeg hellere af toget med dem og køber lidt mad og drikke.
Af en eller anden grund går de under huden på mig, ikke romaerne, men den unge misbruger, den midaldrende alkoholiker, der har jeg et soft-spot.

Og jeg forstår godt Angelinas tanke om ikke at støtte misbrug - nogle gange tænker jeg også bare, at så længe vi ikke behandler misbruger og psykisk syge bedre, så bliver de ikke bedre. Så hellere give dem en 20'er, og undgå at de ruller den gamle dame på gaden.
3
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2694
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3850

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf HappyQ » 12. apr 2016, 17:12

Jeg støtter Frelsens hær her i byen, jeg er også medlem af Hjemløsningen, en gruppe der gør et stort arbejde for hjemløse.
Jeg køber Hus Forbi af en bestemt hjemløs, han sidder som regel uden for Kvickly.
Jeg giver ikke til tiggere.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6174
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16139

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Urtekussen » 12. apr 2016, 17:17

Det eneste jeg giver til, er til julehjælpen. Og sidste år var der så meget der faldt sammen, at jeg heller ikke gav til dén.

Hvis pladserne i himmeriget uddeles på baggrund af velgørenhed, så kommer jeg til at få det lunt.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1970

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Tobywan » 12. apr 2016, 17:29

Nej aldrig
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 17:45

Jeg kommer lige i tanke om at jeg var i centrum af København for et par uger siden, og omkring Rundetårn, hvor der ofte er rigtig mange mennesker, stod der to Hus Forbi-sælgere som begge to væltede rundt og "dansede" og prøve at tiltrække mennesker ved at skabe røre på den måde. De var vist egentlig positive nok, der var ikke noget negativt ved deres opførsel som sådan, men de væltede rundt på sådan en ukontrolleret og kaotisk måde midt på et virkelig travlt stykke, så de blev ved med at vælte ind i folk, gå ind foran folk i bevægelse, slå armene ind i forbipasserende når de lige pludselig gestikulerede voldsomt eller gav sig til at løbe tværs over gaden osv. Jeg ved ikke om det ellers er en effektiv salgsmetode, men jeg blev virkelig utilpas ved måske at blive ramt i hovedet af en flyvende arm/et blad når de lige pludselig gav sig til at tonse rundt. Det var nærmest ikke til at gå udenom dem fordi de hele tiden var i bevægelse på den der ukontrollerede måde. Jeg fik i hvert fald langt fra lyst til at købe bladet.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf landsbytossen » 12. apr 2016, 18:00

"Jeg behøver ikke lyve, den koster kun tyve"
"Hvorfor løbe når man kan købe"

Og mange flere rim.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Livets forhold"