Giver du til de hjemløse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Aviva
Indlæg: 1772
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:30
Kort karma: 49
Likede indlæg: 616

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Aviva » 12. apr 2016, 18:05

Nej, har ikke lyst til at støtte et misbrug, (alkohol/narko)
- har heller ikke meget at rutte med selv.
0
GO ISRAEL

R.I.P Jina Mahsa Amini
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25617

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. apr 2016, 18:33

LaScrooge skrev:Jeg bliver engang imellem stoppet på gaden og spurgt og hvis jeg har penge så giver jeg dem. Det samme med Hus Forbi. Jeg giver dog kun til dansktalende hjemløse for jeg vil ikke støtte den import at overvågede stakler der er fra fx Rumænien. Det er ikke sjovt, for de er jo stakler og også mennesker, men jeg kan simpelthen ikke bidrage til at en eller anden anden person scorer en del af deres penge. Organiseret tiggeri kan jeg ikke støtte.


Jeg giver absolut heller ikke til dem der af udseende er "sigøjnere" aldrig i livet - det er alt for organiseret bagved, og det ønsker jeg ikke at bidrage til.
Engang ungerne og jeg var på tur i København, kom vi forbi en mand der sad med et lille magert og trist useende barn. Mine drenge sprurgte, og jeg forklarede, de syntes det var synd. Vi havde frokost med i tasken, og vi fiskede en bolle, en banan og en brikjuice op af tasken, og de gik over og gav det til pigen. Pigen blev vildt glad, men manden blev spruttende arrig, han ville fanme have penge.
Stakkels barn altså, hun huggede bollen i sig, tydeligvis sulten.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Viskelæder » 12. apr 2016, 18:48

Ja, ind i mellem, og jeg køber ret tit Hus Forbi og giver dem lidt ekstra.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. apr 2016, 18:53

Jeg køber gerne Hus Forbi, men ikke til dem, der sidder og filer på en violin eller mishandler en harmonika.

Jeg kører aldrig med tog, og vagabonder ser vi ikke engang til markederne mere. Dem stak jeg gerne en skilling.

Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at støtte det der julehjælp. Så hellere et bidrag til mødrehjælpen eller lignende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. apr 2016, 18:59

Fru Sunshine skrev:Jeg køber gerne Hus Forbi, men ikke til dem, der sidder og filer på en violin eller mishandler en harmonika.

Jeg kører aldrig med tog, og vagabonder ser vi ikke engang til markederne mere. Dem stak jeg gerne en skilling.

Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at støtte det der julehjælp. Så hellere et bidrag til mødrehjælpen eller lignende.


Hvad har julehjælp med hjemløse at gøre?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. apr 2016, 19:02

Jeg køber ind imellem Hus Forbi, men har sjældent kontanter på mig.
Der, hvor jeg færdes, er der stort set kun tiggere, som virker professionelle, og dem giver jeg ikke noget til. Det skal ikke kunne betale sig, selvom det er synd for de mennesker, der halvt om halvt bliver tvunget ud i det af en bagmand.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. apr 2016, 19:03

DetSorteCirkus skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg køber gerne Hus Forbi, men ikke til dem, der sidder og filer på en violin eller mishandler en harmonika.

Jeg kører aldrig med tog, og vagabonder ser vi ikke engang til markederne mere. Dem stak jeg gerne en skilling.

Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at støtte det der julehjælp. Så hellere et bidrag til mødrehjælpen eller lignende.


Hvad har julehjælp med hjemløse at gøre?

Der var en anden, der nævnte julehjælpen. Så må man vel godt kommentere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Nicolait » 12. apr 2016, 19:17

Jeg har sjældent kontanter på mig. Jeg køber aldrig hus forbi, fordi jeg ved, at jeg aldrig får det læst, så er det bedre, hvis de kan sælge det, til nogen gør. Så vil jeg hellere give lidt penge uden en modydelse.
Dog er det en forudsætning, at vedkommende taler dansk. Jeg har ikke lyst til at støtte importerede tiggere.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Anilara » 12. apr 2016, 23:27

Det sker, men aldrig til dem i S-toget.
Jeg gav lidt tøj i vinters, og når jeg en sjælden gang har en mønt, kan den havne ved en der står med Hus forbi - gider dog ikke rigtig avisen, så de får den bare. Så køber jeg til gengæld sommetider Illegal.
Giver ikke til udenlandske på gaden. Jeg støtter sommetider andre organisationer, som hjælper i udlandet.

Men.. De skulle tage at have mobilepay :-D Så ville jeg nok gøre det oftere.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2016, 00:35

landsbytossen skrev:Jeg giver ikke til tiggere.

Hus Forbi køber jeg ikke længere pga. nogle få anmasende sælgere, der ødelægger det for mange andre.

Men jeg købte nyt tøj til en hjemløs sidste år, da vinteren startede.

Samme her med de to første sætninger.
Mht. "Hus forbi" synes jeg faktisk, det er en god ide, og en fin måde frem for regulært tiggeri. Men der er også netop sådan en meget pågående og nærmest uforskammet og øretæveindbydende sælger af det, som ikke forstår, hvis man har travlt eller ikke er interesseret, på en S-station, hvor jeg jævnligt kommer, som har "drejet mig af" (turned me off), eller i hvert fald har gjort, at jeg aldrig ville købe det med glæde. :wacko: Jeg mener, jeg har gjort det et par gange, dengang det begyndte.
0
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Hurrze » 13. apr 2016, 00:57

Køber ofte hus forbi når jeg går forbi en sælger. Nu bor jeg i det man måske kan kalde udkantsdanmark i forhold til Århus og København, så oplever ikke rigtigt tiggere eller lignende :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Annione » 13. apr 2016, 01:55

Nej, det gør jeg ikke.
Jeg giver aldrig penge til tiggere i toget.
Husfobi-sælgere står 9 ud af 10 dage foran min opgang, typisk den samme mand, der altid hilser og jeg hilser igen. Jeg har også været nede med en kop boullion eller en kop kaffe på kolde dage. Men penge får de ikke. Den ene mand, der står der, fortalte mig engang at han skulle hjem og besøge sin familie (kone og 3 børn) i Rumænien i 3 uger... Hvis man har familie og mulighed for at holde ferie med dem i et andet land - så synes jeg ikke man er hjemløs.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Annione » 13. apr 2016, 02:03

Vi havde forøvrigt en gang 2 tiggere oppe i vores by i Norge. Vi boede nord for Lofoten. Kig evt. på et kort, hvor langt oppe det er... De var der i 2 dage, og så ellers ikke resten af vinteren. Det er stensikkert, at de var blevet læsset af en bus og sat til at tigge. Ingen kommer så langt op, uden at have et sted at bo - der er ligesom -15, -20 grader det meste af vinteren.

Kommunen overvejede efter det stunt at gøre tiggeri ulovligt.
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf dykkersild » 13. apr 2016, 06:44

Jeg har sommerhus i Sverige og der sidder den samme fyr foran supermarked hver eneste gang vi handler der. Han siger hej, jeg siger hej men han får intet. De lokale som bor overfor, fortæller at han bliver sat af en minibus om morgenen og hente om aftenen. Pt. er det lovligt i Sverige - men i f.eks. Göteborg er det ved at være så stort et problem, at de overvejer at ændre det. Vi var der på ferie sidste år - i midtbyen vil jeg tror at man mødte en tigger for hver 20 meter - det var ret overvældende.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25617

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. apr 2016, 07:03

Anilara skrev:
Men.. De skulle tage at have mobilepay :-D Så ville jeg nok gøre det oftere.


Det gør de også.
Mange af dem har et mærkat på jakken med nr, og så skal man i beskeden notere sælgernr. så får de udbetalt deres penge der hvor de henter aviserne. Skide smart!
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"