Giver du til de hjemløse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf BlueBunny » 13. apr 2016, 07:08

Jeg har sjældent mønter på mig.

Nede i det lokale center står der ofte de samme. Der er rumæneren (eller hvor han kommer fra?) der spiller harmonika og det lyder strengt men det generer mig faktisk da det ikke lyder særlig godt, og altid er det samme. Han er sammen med en kvinde som sælger nogle blade. Det er ikke hus forbi. Jeg synes det ser lidt for organiseret ud, da jeg har set at de bliver sat af en bil, og at hun er gået hen i et nærliggende område for at ryge. Sikkert fordi de har fået at vide at rygning ikke er et godt signal og det er jo fair nok. Dem giver jeg ikke. Tror måske jeg har forbarmet mig en enkelt gang eller to.
Så er der ham den anden som sælger hus forbi. Ham giver jeg nogle gange en tyver og siger han kan beholde bladet.

Men ellers giver jeg ikke til "tiggere". Jeg støtter mange andre organiserede formål, men bryder mig ikke om at give til noget jeg tror går til en øl, smøger, eller misbrug.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2016, 10:19

BlueBunny skrev:Jeg har sjældent mønter på mig. [...]

Så må du jo spørge, om de tager imod MobilPay :)
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf fisken80 » 13. apr 2016, 10:57

dgd2007 skrev:
BlueBunny skrev:Jeg har sjældent mønter på mig. [...]

Så må du jo spørge, om de tager imod MobilPay :)


Og det gør flere af Hus Forbi sælgerne jo faktisk.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Sjo » 13. apr 2016, 10:58

fisken80 skrev:Jeg kan finde på at købe Hus Forbi, jeg synes det projekt er en rigtig god ide og en god og værdig måde for hjemløse at få skrabet penge sammen.

Jeg følger i øvrigt hjemløse Henning på facebook (under profilen Følg en hjemløs), det er ret interessant og et godt indblik i, at ikke alle hjemløse er misbrugende stakler.



Jeg var til Foodexpo i Herning med vores firma i år og derude sad der en hjemløs, som fortalte, at han på Rejsemessen havde lavet 9000 på at sælge hus Forbi. Han var virkelig flink og meget tiltalende som menneske og fortalte vidt og bredt om sit liv og om, at han ikke mente, at han var berettiget til at modtage sociale ydelser, når han nu kunne tjene den slags penge ved at sælge hus Forbi. Han havde mobilepay, det var sat'me smart.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Aima » 13. apr 2016, 11:13

Jeg køber Hus Forbi og giver lidt ekstra, når jeg en sjælden gang ser en sælger her i byen, og den ene gang på de otte år, jeg mødte en vagabondtype, der spurgte, om jeg kunne undvære en mønt, fik han den 200-kroner-seddel, som var eneste form for kontanter, jeg havde på mig. Det er jo nemt nok at være gavmild, når man bor et sted, hvor man sjældent konfronteres med hjemløse. Jeg ved ikke, hvordan jeg ville håndtere det, hvis det var på daglig basis.

Da jeg boede i Århus, lå der i perioder en hjemløs for enden af naboblokken, der var sådan et indhug i bygningen, hvor han kunne ligge med sit underlag og sin sovepose og jeg kunne tjekke om han var der fra min altan. Jeg smurte en ekstra madpakke, som jeg lagde hos ham, når jeg skulle med bussen tidligt om morgenen, og sommetider lagde jeg også lidt penge i posen. Vi udvekslede aldrig andet end 'godmorgen' og 'hej', men jeg tænker ofte på, hvordan det mon gik ham.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Moxy-lady » 13. apr 2016, 12:01

Jeg giver nogle gange hvad jeg har af småt til hus forbi sælgere, ofte den samme type - den lidt ældre vagabond-agtige mand. Han får dog altid lov til at beholde avisen, selvom min kæreste siger at det er en god og interessant avis. Jeg synes bare at de ligeså godt kan sælge den til en anden.
En sjælden gang i mellem giver jeg lidt småpenge til tiggere på Nørreport - ikke dem der sidder, men dem der går rundt på perronerne - her er det ofte lidt yngre typer, der tydeligvis er misbrugere. Kan ikke huske om jeg har givet til tiggere i s- toget. Det er i hvert fald sjældent.

Fælles for dem alle er at de taler dansk. Jeg føler mig altid så racistisk, men som andre i tråden så vil jeg ikke støtte organiseret kriminalitet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Sevii » 13. apr 2016, 12:12

Jeg oplever faktisk ikke rigtigt hjemløse der hvor jeg bor. Det er først når man tager ind til København.
Jeg giver aldrig til dem i s-togene, men det er mest af alt fordi jeg aldrig har mønter, og jeg vil ikke støtte det når man faktisk ikke må tigge i togene.
Så vil jeg hellere støtte hus forbi sælgere. Men mest af alt handler det om jeg bare ikke har mønter på mig. Det er mest efter en bytur, hvor jeg altid hæver penge at jeg giver det resterende til de mennesker der sover på gaden. Jeg er ret ligeglad om de drikker det op eller ej; det vil jeg ikke blande mig i. De kunne ligeså godt bruge det til mad eller lignende.
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 18:56

Joe skrev:Jeg kører i S-tog hver dag til og fra arbejde, og på samtlige hjemture, plus engang imellem turen ud, er der hjemløse der går gennem toget og spørger om der "er nogen der har småpenge til en hjemløs".


Jeg donerer til hjemløse, men ikke til tiggere. De to ting er heller ikke nødvendigvis det samme.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Delfin » 16. apr 2016, 19:33

Det hænder, at de får lidt, hvis jeg har lidt småmønt i lommen, men det er sjældent. Dog ikke i toget. Jeg tjekker dem ud og går uden om alt, der kan minde mig om organiseret tiggeri, men af og til dømmer jeg sikkert forkert. Jeg køber af og til Hus Forbi af en sælger i mit lokalområde, og jeg kender hans historie, der ikke er for sarte sjæle.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Torn » 17. apr 2016, 09:45

Jeg køber Hus Forbi, men giver ikke til tiggere.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Anne Droid » 17. apr 2016, 10:05

Jeg er desværre blevet blind over for tiggere og hjemløse. Men hvis jeg får øje på en jeg har lyst til at støtte, så giver jeg gerne.
Da jeg kom en del inde omkring gågaden, var der en bestemt Hus forbi-sælger jeg købte hos.

Jeg oplevede engang en meget anmasende kvindelig udenlandsk tigger. Hun fik ikke penge af mig. Lidt senere skulle jeg hæve penge og så kom hun hen til mig ved automaten for at tigge igen. Hende råbte jeg lidt af. Jeg kan kende hende her flere år efter og hun får ikke noget som helst af mig.

Jeg støtter hellere organisationer der kan hjælpe hvor der er brug for det, både herhjemme og i udlandet.
0
Klimatosse
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf heysamaysa » 18. apr 2016, 17:52

jeg køber engang imellem hus forbi - ellers giver jeg ikke til hjemløse.

Jeg donerer dog til kirkens korshær op til jul.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"

Tilbage til "Livets forhold"