Hvilken type af ferie er du mest til?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. mar 2016, 01:40

Jeg er til ret mange forskellige ferietyper - og så er der enkelte, jeg slet ikke er til.
- storbyferier er jeg meget glad for, selvom de fysisk er hårde for mig. Shopping, gå rundt blandt seværdigheder, sidde på en café og se på mennesker og mærke byen, kanalrundfart i solskin, spise ude - jeg elsker det!
- afslapningsferier varme steder kræver for mig et hotel i en nogenlunde standard, så jeg også har lyst til at opholde mig på værelset. Den slags ferier handler for mig om at dase og slappe helt af. Jeg solbader ikke, men finder en plads i skyggen på terrasen eller ved siden af poolen og læser en stak bøger, det går halvdelen af tiden med. Resten af tiden må der godt ske lidt mere, så vi lejer gerne en bil/cykler/tager bussen og kører nogle ture, der som regel ikke er ret planlagte.
- sommerhusferier i Danmark eller Sverige kan også være skønne. Det gør ikke noget, at det regner eller blæser, så er det bare ekstra hyggeligt ikke at have vigtigere planer end kortspil, bøger og god mad.

Vi er i Frankrig 14 dage hvert år i en lejlighed på et gammelt slot, som min kæreste har sammen med sine forældre. Det plejer at være 14 dage med en god blanding af de tre ovennævnte typer ferie, og det passer mig perfekt.

Camping var den foretrukne ferieform i min familie, da jeg var barn. Og det kunne jeg godt finde på at gøre med mit eget barn også. Vi har de sidste par år talt om evt. at købe en Camplet på et tidspunkt.
Jeg er ikke til alle typer camping. Telt kommer ikke til at ske, det er jeg simpelthen for magelig til. Campingvogn/autocamper gider jeg ikke arbejdet med og en lejet en et fast sted er heller ikke mig - jeg vil have friheden til at flytte rundt, som vi nu synes.

Jeg kan ikke forestille mig nogensinde at tage på backpackertur eller vandretur/telttur i norske fjelde. Mine ferier skal være meget mere komfortable. Decideret aktiv sportsferie ser jeg heller ikke lige i kortene. Skiferie har jeg aldrig prøvet, og jeg tror heller ikke, det er noget jeg lige umiddelbart kommer til at prioritere. Men jeg kunne nok lokkes, for jeg er ret glad for sne og varm kakao!
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Buller » 16. mar 2016, 03:46

Skiferier

Fjeldture, året rundt, har lige været på vinterfjeld for første gang og det var fedt!

Storbyferier, ikke for shopping men kultur.

Jeg magter til gengæld ikke daseferier, jeg keder mig SÅ meget.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Alphilia » 16. mar 2016, 08:08

Jeg er lidt til det hele og de seneste år har det været en god blanding af daseferie og storbyferie.
Ved nærmere eftertanke; REN badeferie synes jeg godt kan blive lidt.... kedeligt.... i mangel af andre ord - i længden. Jeg vil også gerne se og opleve noget mens jeg er afsted.

Overordnet - hvor jeg har været og er i mit liv pt kan jeg godt lide at planlægge rejser selv, men der er da røget en charter ned i kurven i ny og næ. Det handler ligeså meget om økonomi og af og til bekvemmelighed.
Senest rettet af Alphilia 16. mar 2016, 13:58, rettet i alt 1 gang.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf HerErJeg » 16. mar 2016, 09:10

Jeg tager heller ikke afsted for at bo i en dansker-klan. Og tager heller ikke slotspils og rugbrød med hjemmefra. Jeg vil gerne til turistdestinationerne, men gider ikke gå i flok med alle mulige andre danskere.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Akehurst2 » 16. mar 2016, 09:40

Jeg kan lide mange slags ferie, egentlig. Afslapning med eller uden strand og sol, storby, ski, sejle, vandre, ride - det hele. Det er næsten nemmere for mig at definere, hvad jeg ikke er til.

Overordnet gider jeg det ikke for primitivt og ukomfortabelt. Det behøver ikke at være luksus, men jeg gider ikke backpacker/telt/camping eller noget i den dur.

Og så gider jeg ikke noget, der er alt for børnevenligt - ikke på grund af ferieformen, men fordi jeg ikke vil holde ferie med en masse børn. Så all inclusive på resort er ikke mig, selvom konceptet ellers ikke er mig imod - men det skulle være et børnefrit sted.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf LaScrooge » 16. mar 2016, 10:41

Det eneste jeg ikke gider, er dedikerede badeferier. Jeg synes simpelthen det er spild at rejse til et andet land for bare at ligge ved en pool og stege, og jeg synes strande er helt vildt ukomfortable. Jeg er heller ikke helt vildt glad for at bade i havet eller i pool. Så vil jeg hellere slå telt op i nærheden af en skovsø og bade i den. Og sejle på den og fiske i den. Jeg tror det handler rigtig meget om hvordan man slapper af og hvad der er formålet med en ferie, så intet ondt ord om badeferier til dem der drager nytte af dem. Jeg vil gerne gå og jeg vil gerne opleve, så giver udlandsrejser mening for mig.

Jeg har mest gjort det i storbyferier indtil nu, så jeg har vandreferier til gode, men vi brygger på planer om at tage til Island denne sommer for at vandre.

Ellers er sejlture fantastiske. Jeg har et par gange nu sejlet med min onkel i det græske ø-hav. Der er det nice nok at bade i havet, men det er heller ikke det primære formål. Jeg elsker at sejle og det er nok dét, der kommer nærmest en daseferie for mig, for man kan ikke så meget ude på havet ud over at se ud over vandet og læse bøger. Selv når man står ved ror-pinden. Jeg har selv en båd, som jeg har taget på kortere ture, bl.a. til Hven og til de sydsjællandske havne. Dyb hygge, lige dér, men da kan man også gå i land og finde et eller andet sted at drikke sig stiv på et tæppe under stjernerne.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf lulu-p » 16. mar 2016, 13:09

En blanding. Vi rejser med børn og efterhånden som de er blevet større er der lagt mere kultur ind. Om sommeren er udgangspunktet "seværdigheder om formiddagen - bade og dase om eftermiddagen". Så er vi begyndt at lægge en enkelt storbyferie ind om året. Vi har fx været i Berlin et par gange, og det nyder de.

Vi har planer om et større roadtrip i USA om et års tid eller 2. Det glæder vi os alle meget til.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Mi55y » 18. mar 2016, 07:48

Jeg er til begge dele... Derfor rejser jeg til stort set hvert år til Calella på Maresmekysten i Spanien, hvorfra man kan være i Barcelona med toget på en times tid. Det er min årlige daseferie, hvor jeg så lige smutter ind til storbyen, hvis jeg bliver rastløs. Der er rigtig mange, der griner, når man nævner Calella, fordi det engang var en rigtig partyby for de unge. Det er det ikke mere! Det er den dejligste kystby med masser af loklalliv og en meget lang gågade med masser af butikker og cafeer. Jeg rejser som regel i juni lige inden det store turistrykind, og inden varmen bliver for meget. Elsker den by!

I løbet af året rejser jeg også gerne en forlænget weekend eller to til en anden storby for at opleve noget nyt.

Næste år bliver dog anderledes, da en veninde og jeg skal udleve en drøm, som vi har haft siden vi mødte hinanden i 1999 - vi skal på road trip i Irland. Kun med fly og lejebil planlagt, og så tager vi den derfra. Det bliver en udfordring for planlæggeren her, men jeg glæder mig som en vild!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Sjo » 13. apr 2016, 08:55

Jeg er ret glad for langsom ferie. Masser af god mad, god vin, langsomt liv, hvor man blender med lokalbefolkningen. Jeg har flere gange lejet et hus i Frankrig og haft udgangspunkt derfra, sidst var i Alsace, hvor vi endte med kaffe med naboen, aftensmad hos vinbonden og avec'er hos os. det var så dejligt afslappende, samtidig med at vi oplevede en del i løbet af dagene.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf dykkersild » 13. apr 2016, 09:21

Jeg er til aktiv ferie som skiferie, dykkerferie, camping og naturferier. Jeg er også til storbysferier og ferie hvor der blandes oplevelser og afslapning. Jeg er de senere år begyndt på grupperejser til lidt eksotiske destinationer - det kommer jeg til at gøre mere i fremtiden, det er spændende. Og så er jeg til max. afslappet ferier og weekender i mit sommerhus i Sverige - langt ude i en skov, hvor det bare drejer sig om - at være og lave ingenting, det er ret fantastisk for mig.

Jeg har været - men er ikke længere - til ren sol-ferie. For et par år siden, blev min mand syg og han skulle slappe max. af så vi tog til Puerto Rico på Gran Canaria - det behøver jeg ikke at gøre igen lige med det samme. Jeg kan vente ca. 20 år - så har jeg samme alder som alle de danske, svenske og norske pensionister der var at finde i byen.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf TomKah » 14. apr 2016, 12:02

Vi gør det meste - All inclusive uden overhovedet at gå udenfor hotellet, rundrejser i bil, med rygsæk og bus, camping i telt, skiferie, storbyferie, sommerhus i Danmark, feriecenter i Danmark. I sommer var vi endda på spejderlejr inkl bål og hike på 20 km.
Det eneste jeg ikke har lyst til nede i min mave er grupperejser og cruise.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Torn » 14. apr 2016, 14:59

Rejser handler for mig om oplevelser, ikke afslapning, så derfor er jeg mere til backpacking, vandring, by, road trip end jeg er til charter, sol og strand. En enkelt dag eller to, men så...


Til gengæld holder jeg gerne afslapningsferie i en hytte eller sommerhus.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Lulu » 15. apr 2016, 04:56

Herhjemme har vi begge lidt en fobi mod charter.
Så vi rejser til storbyer eller finder noget aktiv ferie,med vandring dyk snorkling mm.

Vi har en dreng på to år så pt er ovenstående ferier ikke så aktuelt så i år lejer vi et sommerhus og tager rundt og ser alt der er med dyr i nærheden. Så er den lille tilfreds og jeg synes faktisk også det lyder som en god ferie.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2016, 05:16

Den "rene" ferie tiltaler mig/os ikke. Forstået som den rene campingferie, den rene charterferie, den rene vandreferie osv. En ferie må gerne byde på flere elementer. Både oplevelser, dase, natur, god mad, shopping, osv.

Camping, forstået som at bo 14dage i en campingvogn der står fast på en plads, gider jeg virkelig ikke. Men en tur i Mobilhome, eller at køre rundt og så overnatte campingpladser / hytter er fint nok.

Den ferieform vi har praktiseret mest de seneste år, er en kombination af roadtrip og storbyferien. Hvor man kører mellem 2-3 storbyer, og bruger tid i hver undervejs.
Senest rettet af Wizzze 15. apr 2016, 05:17, rettet i alt 1 gang.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hvilken type af ferie er du mest til?

Indlægaf Thestral » 15. apr 2016, 05:17

Jeg har en dum krop der helst vil ligge på en solseng hele dagen og slappe af og min hjerne vil gerne opleve lidt. Min kæreste er helt klart til at vi oplever noget så vi forsøger at kombinere det så jeg kan få fridage hvor min krop rekreerer efter oplevelserne. De er sjældent fysiske og er det alligevel en fysisk dag så er der indlagt mange pauser så jeg ikke bliver for overbelastet og der er altid en fridag dagen efter hvor jeg kan ligge ned.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..

Tilbage til "Rejser"