Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Torn » 14. apr 2016, 16:31

Ja, som overskriften sig. Er du medlem? Deltager du i ritualerne (dåb, konfirmation, vielse, begravelse)? Kommer du til højtiderne? Kommer du hver søndag? Glædes du over at betale kirkeskat eller fryder du dig over ikke at gøre det?

Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til din relation til folkekirken?
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 14. apr 2016, 16:35

Jeg er udmeldt.

Min mor er kristen, og gennem årene er hun blevet mere og mere tenderende indremissionsk.
Jeg har taget afstand fra det ved at udmelde mig og ikke lade mine børn døbe.
Jeg kommer i kirken, hvis andre har "behov" for det. Dvs ved dåb/bryllup/begravelse, men jeg er ikke vild med at stå og blive velsignet af en gud, som jeg ikke tror på.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2016, 16:38

Jeg er ikke medlem af folkekirken, længere. Jeg meldte mig ud for en del år siden.
Grunden til jeg ikke betaler er dels fordi jeg ikke tror, ikke benytter mig af faciliteterne, og fordi jeg ikke er fortaler for sådan som det kører nu - jeg ønsker brændende at kirke og stat skilles ad.

Rettelse: Det er løgn, jeg er i kirke når nogen skal konfirmeres, og jeg trådte ind i en kirke i to minutter den anden dag, fordi det var dårligt vejr og jeg ventede på en der havde et erne i kirken.
Senest rettet af LadyFox 14. apr 2016, 16:41, rettet i alt 1 gang.
1
...
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Pixie88 » 14. apr 2016, 16:59

Jeg er ikke medlem længere, og jeg deltager heller ikke i kirkedelen ved dåb/konfirmation/bryllup. Jeg får det fysisk dårlig af at være i en kirke, når de ting finder sted.
Kan godt være i en kirke, hvis der ikke er en højtidelighed.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Juki » 14. apr 2016, 17:05

Jeg er døbt, konfirmeret og "stadig" medlem, men jeg har ikke rigtig noget forhold til folkekirken.

Der er meget omkring religion generelt og kristendommen som jeg ikke tror på eller går ind for, men jeg har alligevel nogle kvaler ved at melde mig ud. Uden jeg egentlig kan sætte ord på hvad det præcis er :gruble:
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 14. apr 2016, 17:16

Jeg er medlem. Jeg bruger dog ikke kirken, undtagen til dåb, konfirmationer osv. Men jeg vil gerne være med til at støtte vedligeholdelser af kirken, og bevare min mulighed for at blive gift i kirken. Derudover kan man risikere at prisen for gravsteder er højere for ikke-medlemmer, og selvom det måske ikke er et stort beløb, vil jeg hellere betale det nu, end pålægge mine pårørende den ekstra udgift :)
Nårh ja, og så er jeg jo også selv kristen :)

Edit: Efter at have googlet det, så er de faktisk ret dyrere for ikke-medlemmer at blive begravet - så heller at jeg betaler det nu gennem min kirkeskat.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf lulu-p » 14. apr 2016, 17:34

Medlem og bruger kirken.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sangius » 14. apr 2016, 17:35

Jeg er ikke døbt, så jeg har aldrig været medlem af folkekirken.
Jeg har kun været i kirken tre gange - to begravelser og en konfirmation. Jeg kommer ikke selv til nogensinde at benytte kirken, med mindre jeg dør før det er nemt og billigt at blive begravet udenom kirken.

Har intet imod kirker. Men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge dem til, siden jeg ikke er religiøs.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 14. apr 2016, 17:41

Sangius skrev:Jeg er ikke døbt, så jeg har aldrig været medlem af folkekirken.
Jeg har kun været i kirken tre gange - to begravelser og en konfirmation. Jeg kommer ikke selv til nogensinde at benytte kirken, med mindre jeg dør før det er nemt og billigt at blive begravet udenom kirken.

Har intet imod kirker. Men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge dem til, siden jeg ikke er religiøs.


Men findes der gravsteder, der ikke er tilknyttet folkekirken? Jeg prøvede at google det, men alt jeg får op har noget at gøre med kirken - men tænker at mine googleevner måske bare ikke er så skarpe :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sangius » 14. apr 2016, 17:44

Animi skrev:
Sangius skrev:Jeg er ikke døbt, så jeg har aldrig været medlem af folkekirken.
Jeg har kun været i kirken tre gange - to begravelser og en konfirmation. Jeg kommer ikke selv til nogensinde at benytte kirken, med mindre jeg dør før det er nemt og billigt at blive begravet udenom kirken.

Har intet imod kirker. Men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge dem til, siden jeg ikke er religiøs.


Men findes der gravsteder, der ikke er tilknyttet folkekirken? Jeg prøvede at google det, men alt jeg får op har noget at gøre med kirken - men tænker at mine googleevner måske bare ikke er så skarpe :lol:


Aner det egentlig ikke.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sophies-mor » 14. apr 2016, 17:54

Er medlem og benytter den.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Marichen12 » 14. apr 2016, 18:04

Mine forældre var udmeldt længe før jeg blev født og jeg har derfor aldrig været medlem. Min mand meldte sig ud efter vi mødte hinanden, så vores børn er heller ikke medlemmer. Jeg kommer i kirken hvis jeg er indbudt til vielse eller barnedåb og hvis famile/venner/bekendte bisættes/begraves. Jeg har et par gange som yngre været med min fars kone til julegudstjeneste hvis vi holdt jul sammen.
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Tobywan » 14. apr 2016, 18:07

Jeg er døbt, men fravalgte konfirmationen, da den tid kom. Meldte mig også ud af folkekirken for efterhånden en del år siden, og betaler derfor ikke kirkeskat. Det er nogle hundrede tusinde sparet, på noget jeg alligevel ikke har noget forhold til.

Jeg deltager i ritualer, hvis jeg bliver inviteret. Det er baseret på ren høflighed, på samme måde som hvis man deltager i enhver anden fest, som man måske ikke synes er det fedeste.

Må dog erkende at det virkelig vender sig i mig, når venner og familie bruger kirken til ritualer, som i deres verden udelukkende er baseret på tradition, fremfor en religion som de intet forhold til. Dåb og konfirmationer får virkelig ikke noget godt op i mig. Det er jo baseret på løgn overfor præsten, ritualet og kirken. Jeg forstår virkelig ikke kirken og præsterne vil medvirke til det, når religionen står så svagt, og egentlig bare at blevet til et påtaget kulturritual for rigtig mange.
3
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf landsbytossen » 14. apr 2016, 18:09

Animi skrev:
Sangius skrev:Jeg er ikke døbt, så jeg har aldrig været medlem af folkekirken.
Jeg har kun været i kirken tre gange - to begravelser og en konfirmation. Jeg kommer ikke selv til nogensinde at benytte kirken, med mindre jeg dør før det er nemt og billigt at blive begravet udenom kirken.

Har intet imod kirker. Men kan ikke lige se hvad jeg skal bruge dem til, siden jeg ikke er religiøs.


Men findes der gravsteder, der ikke er tilknyttet folkekirken? Jeg prøvede at google det, men alt jeg får op har noget at gøre med kirken - men tænker at mine googleevner måske bare ikke er så skarpe :lol:

Der findes kommunale kirkegårde
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2016, 18:21

Animi skrev:Jeg er medlem. Jeg bruger dog ikke kirken, undtagen til dåb, konfirmationer osv. Men jeg vil gerne være med til at støtte vedligeholdelser af kirken, og bevare min mulighed for at blive gift i kirken. Derudover kan man risikere at prisen for gravsteder er højere for ikke-medlemmer, og selvom det måske ikke er et stort beløb, vil jeg hellere betale det nu, end pålægge mine pårørende den ekstra udgift :)
Nårh ja, og så er jeg jo også selv kristen :)

Edit: Efter at have googlet det, så er de faktisk ret dyrere for ikke-medlemmer at blive begravet - så heller at jeg betaler det nu gennem min kirkeskat.

Der hvor jeg har planer om at blive begravet koster det vist det samme, der står i hvert fald intet om det.
0
...

Tilbage til "Livets forhold"